Gå til innhold

Hjemmeside, kopisperre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på med hjemmeside og skulle gjerne lagt en kopisperre på bildene. Noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg holder på med hjemmeside og skulle gjerne lagt en kopisperre på bildene. Noen som kan hjelpe meg?

Det finnes ingen måte å sperre kopieringen av bilder på en webside.

Skrevet

Kan ikke stanse det. Husk at når man ser på bildene er de allerede overført til den maskinen der de sees på. Normalt vil nettleseren også lagre bildene automatisk i mellomlageret (cache-katalogen) på maskinen.

Skrevet

:sur: Py Pan for noe dritt.

vel,vel. Takk for svar i allefall. (må vel bare velge bilder med omhu...)

Skrevet
:sur: Py Pan for noe dritt.

vel,vel. Takk for svar i allefall. (må vel bare velge bilder med omhu...)

Det er jo uansett en veldig god regel.

Skrevet

:rosasmil: Yes, it is.. :rosasmil:

Skrevet

Jovisst kan du sperre bildene for en vanlig bruker.

Har da vært innom flere sider hvor bildene har vært sperret.

Man kan f.eks. disable høyreklikk.

Eller man kan bruke javascript til å vise frem bildene.

Akkurat hvordan du gjør det vet jeg ikke, men jeg har jo opplevd selv å ikke kunne laste ned bilder fra sider. (ble overrasket da jeg fant det ut).

Gjest Kaffomann
Skrevet
Jovisst kan du sperre bildene for en vanlig bruker.

Har da vært innom flere sider hvor bildene har vært sperret.

Man kan f.eks. disable høyreklikk.

Eller man kan bruke javascript til å vise frem bildene.

Akkurat hvordan du gjør det vet jeg ikke, men jeg har jo opplevd selv å ikke kunne laste ned bilder fra sider. (ble overrasket da jeg fant det ut).

Men sperren begrenser seg også til det, nemlig å sperre ved høyreklikking.

Skrevet (endret)
Men sperren begrenser seg også til det, nemlig å sperre ved høyreklikking.

Ja, man kan skru av javascript, sjekke innholdet av cachen eller bruke en nettleser som ikke bryr seg om slike javascript sperrer. I tillegg finnes det programmer som gjør det mulig å laste en en helt nettsted med alle sider og bilder og tilleggsfiler slik at man kan se på dem uten å være oppkobet. Da er alt lagret på disk.

Om man mot formodning ikke klarer kopiere ett bilde, så kan man bruke Print-Screen fra tastaturet og åpne det lagrede skjermbildet i en bildebehandler og lagre det aktuelle utsnittet derfra.

Flash-filer kan normalt dekompileres.

Endret av skrue
Skrevet

Tja, mener jeg har vært borti noe javascript-fremvier et par ganger også. Den gikk helt amok bare man klikket et annet sted enn akkurat der man skulle klikke ;)

For data-kyndige er det alltid mulig å få tak i bildene. Men man kan sperre for 95% av vanlige brukere.

Gjest Kaffomann
Skrevet
For data-kyndige er det alltid mulig å få tak i bildene. Men man kan sperre for 95% av vanlige brukere.

Er det godt nok? Dessuten er det ikke akkurat rakettforskning å gå rundt det, selv om man må vite hvordan.

Skrevet

Problemet er vel kanskje at de som nettopp vil stjele bildene vet hvordan de skal gjøre det selv om bildene er "beskyttet" av JavaScript-sperre.

Nei, det er nok bedre å være forsiktig med hva man legger ut. Dersom man er veldig redd for at noen skal stjele bildene er kanskje en diger halvgjennomsiktig "watermark" en bedre idé, selv om det er noe irriterende for seere (også de som kun ønsker å kikke).

Skrevet

jeg har vært inne på sider hvor det ikke går an å kopiere bildene,tror de viser de i flash eller noe,men er jo bare å trykke prt scr knappen og gå inn i paint og trykke lim inn da... så er ikke noe stress å kopiere bilder,så lenge jeg får sett det på skjermen min skal jeg nok klare å kopiere det på en eller annen måte,vet at dette ikke høres så betryggende ut,men da burde du kanskje ikke legge ut bilder som du ikke vil at andre skal kunne kopiere heller....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...