Gjest utlogget Skrevet 5. november 2006 #1 Del Skrevet 5. november 2006 Har ikke hatt hest på 10 år, så jeg regner med at mye er endret. Ser ut som om jeg får tak i en gammel kaldblods traver.. Hvor mye, ca, må jeg regne med i fôr utgifter? Hva er vanlig pris for høy? Hvor mye koster det ,ca, å sko h*n? Hvor mye utstyr trenger jeg? Hva er ca pris på dette utstyret? Hesten skal bare være en kosehest/tur kamearat. Er snakk om en voksen fyr (15 år) som skal få nyte pansjonist tilværelsen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missbumblebee Skrevet 5. november 2006 #2 Del Skrevet 5. november 2006 Skal du ha hesten hjemme? En sekk kraftfôr (pelletert) fra felleskjøpet koster rundt 200kr, avhengig av hvilken type du skal ha. Høyprisene varierer veldig etter hvor i landet du bor, kvaliteten på høyet, og om du skal ha tørt høy eller surfôr. Skoing koster som regel fra 700kr og oppover, avhengig av smeden og om det er vinter eller sommersko. Fullt utstyr til hest er vanskelig å si hva koster, kommer jo helt an på hvilkenm kvalitet du vil ha, om du kjøper nytt eller brukt osv, men jeg ville nok regnet med minst 3000 til sal og hodelag (nytt eller brukt), regndekken ca 500kr, stalldekken/ulldekken el lignende ca 500kr. Hvis du skal kjøpe nytt kan du jo sjekke priser på f.eks www.hooks.no eller www.horze.no Begynn med det aller viktigste, og suppler heller etterhvert som du ser hva du bruker, man får fort mye utstyr man ikke bruker men som er "kjekt å ha". Vi har hestene våre hjemme, og regner med at de koster ca 2000 pr stykk i mnd, inkludert skoing/hovpleie. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 5. november 2006 #3 Del Skrevet 5. november 2006 Har ikke hatt hest på 10 år, så jeg regner med at mye er endret. Ser ut som om jeg får tak i en gammel kaldblods traver.. Hvor mye, ca, må jeg regne med i fôr utgifter? Hva er vanlig pris for høy? Hvor mye koster det ,ca, å sko h*n? Hvor mye utstyr trenger jeg? Hva er ca pris på dette utstyret? Hesten skal bare være en kosehest/tur kamearat. Er snakk om en voksen fyr (15 år) som skal få nyte pansjonist tilværelsen... ← litt vanskelig å svare på når du ikke skriver hvor du holder til, priser på stallplass og grovfor varierer mye fra hvor i landet du bor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #4 Del Skrevet 5. november 2006 Bor ute på landet i oppland. Betaler ikke noe for stallplassen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Norwegian Blue Skrevet 5. november 2006 #5 Del Skrevet 5. november 2006 Du kan sjekke på www.fk.no og www.norgesfor.no for priser på kraftfor, men det er ikke sikkert hesten din trenger noe særlig kraftfor hvis den bare skal være kosehest. Så lenge grovforet er av god kvalitet kan det være nok til å dekke hestens næringsbehov. Pris på høy ligger på mellom 3-4kr kiloen så vidt jeg vet, men det også varierer en del på hvor i landet. Ellers trenger du spon hvis hesten skal stå på boks, det kan sikkert skaffes rimelig på sagbruk siden du bor på østlandet. Av utstyr trenger du vel egentlig bare grime, sal med tilbehør, hodelag, et par børster, hovkrok og gjerne et ullteppe til og begynne med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #6 Del Skrevet 5. november 2006 Hvor mye høy (sånn ca) spiser en hest i døgnet? Ser at utstyr ikke er så dyrt på hooks, men åssen er kvaliteten der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 5. november 2006 #7 Del Skrevet 5. november 2006 hööks er litt "bob bob" kvalitetsmessig, hold deg unna de billigste lærvarene ihvertfall. hvor mye høy varierer det og... hvordan er kvaliteten på høyet ? hva bruker du hesten til ? en hest i den treningen du skrev ville jeg gitt 12 - 15 kg høy i døgnet og heller kuttet ned på kraftforet, forutsetter at du har kvalitetshøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #8 Del Skrevet 5. november 2006 Kommer helt ann på rasen til hesten og hvor mye den blir brukt. Men vi gir 2 kg tørt høy morgen, 2 kg tørt høy kl. 5 og 1 liter pellets og litt høy for å blande med til kvelds. Når det er silo vi gir varierer det alt etter hvor våt ballen er. Men det vanlige vi gir er 3 - 3,5 kg pr. hest to ganger om dagen og litt høy på kveldstid sammen med pelletsen(to av de får litt mer pellets og litt mer høy siden de har en tendens til å ta opp for lite næring om vinteren). Det er snakk om Islandshester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Norwegian Blue Skrevet 5. november 2006 #9 Del Skrevet 5. november 2006 Som nevnt over, noen raser er mer nøysomme enn andre (fjordinger og islending er typisk nøysomme). Sånn generelt vil jeg si en hest trenger minst 6-8kg høy til dagen, men det avhenger så klart av størrelsen på hesten. En stor hest trenger mer mat enn en liten. Hester som ikke lett blir overvektige kan godt på fri tilgang på høy eller silo. Dette er da om vinteren, når det er gress ute dekker jo dette størsteparten av næringsbehovet, så da sparer du jo litt penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #10 Del Skrevet 6. november 2006 Det blir enten en eldre, avdanket kaldblods traver (ikke spess stor en) Eller en fjording. Er ikke helt sikker ennå. Høyet skal ha bra kvalitet (kjøper av bonden på nabogården) Hesten vil bli ridd 4-5 ganger i uken. Ikke noe hard trening. Rolige turer i skogen. Mulig det blir noe kjøring etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå