Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått med meg de nye reglene om at man ikke får lov til å ta med seg mer enn 1dl væske gjennom sikkerhetskontrollen når man skal ut og fly, og lurer derfor på om man kan kjøpe seg drikke som man skal ha med på flyet, etter at man har passert sikkerhetskontrollen, eller om det er nulltolleranse for dette også?

Hva galt kan egentlig skje om man kjøper en flaske brus på kiosken på flyplassen, etter at man har passert sikkerhetskontrollen? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kjøpe drikke etter at du har vært gjennom sikkerhetskontrollen ja :)

Skrevet (endret)

står en artikkel Her om det man trenger å vite:)

(Før og etter sikkerhetsjekken:

De nye reglene gjelder hva du kan ta med deg gjennom sikkerhetssjekken, ikke egentlig hva du kan ta med deg inn på flyet. For disse restriksjonene gjelder ikke for varer som er kjøpt innenfor denne sjekken. Så du kan handle på Tax Free og bære det med på flyet.)

Endret av Luzi
Skrevet

og store shampoflasker og hårspray kan du jo pakke i kofferten. Da går det greitt.

Skrevet

det festlige nå, er jo at de råder til å ikke ha knuselige beholdere med væske i innsjekket bagasje heller... skal man rett og slett ikke ha med seg flytende væske når man reiser da eller?

håpløst!!

aline ii

Skrevet

blir bare vanskeligere og vanskeligere. pleier alltid å ha med ekstra skift, undertøy og toalettsaker i håndbagasjen, i tilfelle insjekkings bagasjen forsvinner. noe som har skjedd meg et par ganger :sur: men blir lite plass til å ta med seg det nå..

på en annen side er jeg utrolig glad for at man er blitt så nøye, blir litt mer tryggere når jeg vet at folk blir grundig sjekka.

Skrevet

Jeg fløy fra Kjøbenhavn til Trondheim i går. Vi skulle kjøpe flasker med vann på taxfrien for å ha på flyet, men fikk beskjed i kassen at vi måtte drikke det opp før ombordstigning!!! Fikk ikke ha med annet en det vi kjøpte og hadde i forseglede poser inn på flyet.

Skrevet

Så hvis jeg ønsker å drikke vann fra en halvliters flaske på vei fra Gardermoen til Sydney, så kan jeg ikke det, fordi jeg ikke har lov til å ha med vann ombord.

Skal jeg tørste da? :forvirret:

Skrevet
Skal jeg tørste da?  :forvirret:

Nå er det vel faktisk slik at du vil bli servert vann ombord på flyet, så faren for å tørste er vel ikke akkurat så veldig stor. :ler:

Gjest kenneth
Skrevet
Jeg fløy fra Kjøbenhavn til Trondheim i går. Vi skulle kjøpe flasker med vann på taxfrien for å ha på flyet, men fikk beskjed i kassen at vi måtte drikke det opp før ombordstigning!!! Fikk ikke ha med annet en det vi kjøpte og hadde i forseglede poser inn på flyet.

Dette høres jo da ut som en misforståelse fra personalets side? Det står jo at reglene gjelder før/til sikkerhetskontrollen, og det er vel "fritt fram" etter den.

I VGs intervju svarer jo Kobro også dette: "(...)Du kan forøvrig handle det du vil etter sikkerhetskontrollen og ta det med på flyet. Du får også kjøpt vann på flyet."

For min del er dette totalt uproblematisk. Det eneste flytende jeg pleier å ha med i håndbagasjen er jo evt. ei flaske vann. Det nye regelverket rammer vel kvinnfolkene mer enn oss kara fra Sahara.

Skrevet

Dette er de mest tåpelige reglene jeg har vært borti! Jeg bor i Trondheim, men jobber 2 dager i uka i Oslo. Arbeidsantrekket er dress, så i PC-sekken pakker jeg en ekstra skjorte + undertøysskift og sokker. Det blir problematisk med toalettmappen nå! Er det virkelig meningen at jeg skal kjøpe minipakker med shampo, barberskum, hårstyling, fuktighetskrem etc? Å sjekke inn toalettmappa som bagasje er ikke et alternativ, da tar det fort nesten en time ekstra hver vei (må møte tidligere både til innsjekk, samt vente på bagasje). Jeg blir så provosert!

Gjest kenneth
Skrevet
Dette er de mest tåpelige reglene jeg har vært borti! Jeg bor i Trondheim, men jobber 2 dager i uka i Oslo. Arbeidsantrekket er dress, så i PC-sekken pakker jeg en ekstra skjorte + undertøysskift og sokker. Det blir problematisk med toalettmappen nå! Er det virkelig meningen at jeg skal kjøpe minipakker med shampo, barberskum, hårstyling, fuktighetskrem etc? Å sjekke inn toalettmappa som bagasje er ikke et alternativ, da tar det fort nesten en time ekstra hver vei (må møte tidligere både til innsjekk, samt vente på bagasje). Jeg blir så provosert!

I sin iver etter å forhindre gærninger i å sprenge fly i lufta har flyfolka tydeligvis glemt å ta høyde for de langt mer alvorlige problemene, som går på shampo, barberskum, hårstyling og fuktighetskrem. Hvordan kunne de være så korttenkte? Jeg foreslår at du sender en klage til OSL, med kopi til Al Qaida.
Skrevet

hvor får vi tak i slike blanke poser med lås. jeg leter frebrilsk i matbutikker, men ingen har. Kun med vanlig hvite klips.

Gjest Deception
Skrevet
hvor får vi tak i slike blanke poser med lås. jeg leter frebrilsk i matbutikker, men ingen har. Kun med vanlig hvite klips.

Du får dem utdelt før sikkerhetskontrollen.

Skrevet

ok.da er det ett problem mindre. skal ut og reise med 2 små troll alene, så det blir litt væske å ha med.

satser på at de har det på flesland også.

Skrevet
I sin iver etter å forhindre gærninger i å sprenge fly i lufta har flyfolka tydeligvis glemt å ta høyde for de langt mer alvorlige problemene, som går på shampo, barberskum, hårstyling og fuktighetskrem. Hvordan kunne de være så korttenkte? Jeg foreslår at du sender en klage til OSL, med kopi til Al Qaida.

Skjerp deg. Det er ikke snakk om shampo og barberskum. Det er snakk om at de nye reglene koster næringslivet flere hundre millioner på årsbasis - og det bare i Norge.

Skrevet
Skjerp deg. Det er ikke snakk om shampo og barberskum. Det er snakk om at de nye reglene koster næringslivet flere hundre millioner på årsbasis - og det bare i Norge.

Jeg skal skjerpe meg. Jeg glemte selvfølgelig å ta høyde for at næringslivet er viktigere enn liv og helse. Meg veldig flau nå.
Skrevet

Da jeg fløy fra London Stansted for 2 dager siden var det kjempelange køer ved sikkerhetskontrollen. Og rundt omkring sto det damer og stappet håndveskene sine ned i de små håndbagasjekoffertene sine. Man fikk nemlig kun ta med 1 kolli inn på flyet - håndvesker iberegnet! Det var nok dette som var det største problemet, det virket som folk hadde fått med seg dette med de gjennomsiktige posene. Og mange fikk håndbagasjen sin veid ved sikkerhetskontrollen også, det har jeg aldri sett før. Hvis den veide mer enn 10 kg måtte man pent gå og sjekke den inn.

Forøvrig sto det svære plakater overalt om at det man kjøper av flytende saker etter sikkerhetskontrollen - jo det kan man ta med på flyet.

Skrevet

Det er jo nettopp terror hendelsene i London som er grunnen til de nye reglene. Ikke rart at de er ganske strenge på flyplassene utenfor London da!!! I trygge lillle Norge hvor ikke noe slemt og stygt kan hende liker vi ikke at vi må ta hensyn til slike nye regler som går ut over vår egen lille private verden (sutre sutre, jeg må sjekke inn bagajen min... jeg får ikke ha med hårgeleen min på flyet.... Ja sånn er det faktisk!!!). Jeg har selv alltid hatt med toalett saker i håndbagajsen fordi jeg et par ganger har vært utsatt for at bagasjen min har vært forsinket når jeg har kommet frem til reisemålet. Litt greit å ha toalettsaker og ekstra skift i håndbagasjen da. Men nå så går ikke det. Så da får vi tenke litt anderledes!!! Jeg handler titt og ofte litt fuktighetskrem, deodorant osv. i tax-freen uansett - ja så får det bli toalettsakene som jeg har med meg da!!! Og vann med på flyet? (ja jeg liker å drikke mye vann på flyturer!) Det får du faktisk kjøpt rett utenfor gaten etter at du har passert sikkerhetskontrollen!!!

At du må vente litt ekstra for å sjekke inn og vente på bagasjen? Hvis det er næringslivsreisende du/dere tenker på og at deres tid er så dyrebar.... Sikkert det. Men da får dere (dette gjelder faktisk meg også!!!) ta en fly som går litt tidligere da. Og ta et fly som går hjem litt senere!!! Hvis det er møtevirksomheten dit dere skal som er så viktig!

Å klage på sikkerhetsbestemmelser som faktisk er vedtatt fordi det i den verden vi lever i er forekommer trusler om terrorhandlinger synes jeg er rimelig dumt!!

Der er jo ikke noe de har funnet på for å irritere - selv om også jeg gjerne skulle hatt det slik det var... men slik er nå verden engang blitt!!!!

Skrevet
Det er jo nettopp terror hendelsene i London som er grunnen til de nye reglene. Ikke rart at de er ganske strenge på flyplassene utenfor London da!!! ......

Hey, jeg hadde overhodet ikke noe problem med de nye reglene, bare så det er sagt. Jeg er faktisk veldig glad for at ingenting overlates til tilfeldighetene. Jeg postet bare som et svar til TS, og ville fortelle om hvilke opplevelse jeg hadde hatt siden jeg hadde flydd nylig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...