Gjest Gjest_Elise_* Skrevet 4. november 2006 #1 Skrevet 4. november 2006 Fikk kokende vann over den ene foten min i dag. Har vært på nettet og lest en del, og det er definitivt 2 grads forbrenning. Såret er omtrent 6x8 cm. stort, og det er blemmer, det væsker litt og er nokså rødt og litt hoventl. Har lagt på en steril kompress. Er livredd for infeksjon og stygt arr. Hva skal jeg gjøre?? Ser på nettet at de anbefaler at man oppsøker lege dersom man får brannsår med blemmer, men det virker litt "overdrevent" å dra til legen med dette syns jeg. Noen som har peiling? Tenkte jeg skulle se det an til mandag, og så gå på apoteket og høre med dem hva jeg bør gjøre. Noen som har råd til meg? Er så redd for å gjøre noe feil, slik at dette blir verre enn det hadde trengt å bli...
Gjest niomi Skrevet 4. november 2006 #2 Skrevet 4. november 2006 Dra på legevakta, du, slik at du får renset såret skikkelig, og kan få resept på smertestillende dersom du har smerter.
Gjest Gjest_Elise_* Skrevet 4. november 2006 #3 Skrevet 4. november 2006 Er hjemme alene med barn, så jeg kan ikke dra på legevakten nå.... Men jeg har renset såret med klorhexidin, og lagt på en steril kompress, så det bør vel gå greit frem til i morgen. Men jeg fikk en stor blemme, som jeg stakk hull på, og jeg lurer på om jeg ikke burde gjort det?! Uansett, gjort er gjort. Det verker, og er ganske vondt!
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #4 Skrevet 4. november 2006 Ved brannskader skal man jo først skylle den forbrente området med kaldt vann lenge. Når du nå har fått sår og blemmer, så har du gjort det omtrent riktig. Sterilt og rent, og kompress over. Det er jo ny ubeskyttet hud under, og det har lett for å bli infisert. Blir det smertefullt drar du på legevakten. Det ideelle ville vært at du fikk en resept på Fucidin. Er ikke lege, men vært "sykepleier" for en lege som behandlet brannskade på barn en gang.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #5 Skrevet 4. november 2006 Tusen takk for svar! Er ikke så lett å vite hva man skal gjøre når man ikke kan forlate huset, og det er en veldig sen lørdagskveld...
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #7 Skrevet 5. november 2006 Hei! Du har gjort det meste riktig ja! Men; ikke stikk hull på blemmene, da er det lettere å få infeksjon i såret! En tommelfingerregel er at når brannsåret er større enn håndflaten til personen som har brent seg skal man oppsøke lege. Det viktigste er jo å rense det, holde det rent og beskytte det, og det har du jo gjort fint! Ville nok kanskje dratt til legen i morgen. God bedring!
Gjest Gjest_Elise_* Skrevet 5. november 2006 #8 Skrevet 5. november 2006 Takk for alle svar. Har vært på vaktapoteket i dag, og fikk god hjelp der. Håper bare jeg unngår infeksjon i såret nå da. Vondt er det ihvertfall! Noen som har peiling på hvor lang tid det kan ta før brannsår begynner å gro?
Cata Skrevet 5. november 2006 #9 Skrevet 5. november 2006 Fikk en kraftig forbrenning på et par fingertupper en gang. Det begynte vel å gro etter noen dager, men tror det tok ca. 3 uker før det var fullstendig grodd under sånn at "skallet" falt av. Håper du kjølte foten godt og grundig ned da det skjedde. Det hjelper mye. Minst 20 minutter i kaldt, men ikke iskaldt vann gjør underverker. Jeg gikk innom et legekontor med mine svidde fingre og fikk lagt på brannsalve og bandasje. Ble litt forbauset for jeg har alltid hørt at brannsalve ikke er så lurt, men slik jeg fikk det forklart av sykepleieren så skulle brannsalven holde det mykt og bandasjen beskytte fingrene slik at det ikke gikk hull på blemmene. Så lenge jeg klarte å holde huden hel, så ville det (naturlig nok) ikke bli noen infeksjonsfare. Synd du stakk hull på blemmen, men du har jo både renset og lagt på kompress så du har gjort det beste ut av situasjonen. Lykke til med helingen av foten. (Og gå for all del til lege hvis det kommer tegn til infeksjon.)
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #10 Skrevet 5. november 2006 Brannsår gror ofte nokså sakte tror jeg, fordi (?) huden rundt er skadet av varmen. Jeg ville prøvd å smøre aloe vera (ren gele fra planten) rundt såret, men tør ikke anbefale deg å smøre selve såret da jeg ikke har kunnskap om evt infeksjonsfare. Det hjelper i hvert fall på smerten og irritasjon og sånt.
Gjest Gjest_Elise_* Skrevet 10. november 2006 #11 Skrevet 10. november 2006 Takk for gode svar! Jeg ringte legen min på mandagen, og forklarte hva som hadde skjedd. Han ville at jeg skulle ta meg en tur, så han fikk sett på såret. Det var 2 gradsforbrenning, som jeg trodde. Han renset og bandasjerte såret. Jeg fikk beskjed om å legge noe som heter Jelogel på den delen av såret som er åpen (for å holde det fuktig), og så steril kompress over det hele hver kveld. Han sa ingenting om hvor lenge jeg skal fortsette med dette, og såret gjør fortsatt vondt. Stikker, prikker og "småverker" litt. Ser ikke ut som om det er noen infeksjon eller betennelse. Kan det bety at deg begynner å gro, mon tro? Noen som har peiling på hvor lenge jeg skal fortsette å dekke til hele såret, og holde det tett med kompresser? Trodde sånne sår hadde godt av luft jeg, for å gro fortere... Tar det lang tid for brannsår å gro?
Cata Skrevet 10. november 2006 #12 Skrevet 10. november 2006 Jeg var bandasjert i en drøy uke, tror jeg. Men det tok vel 3-4 uker før det hadde grodd skikkelig under. Men da snakker jeg om at det grodde under blemmene, for åpne sår hadde jeg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2006 #13 Skrevet 10. november 2006 Jeg har et brannsår på underarmen som væsket en stund. Fikk det gode rådet og bruke honning. Gjorde det og dagen etter var såret tørt og fint.
Ut i det fri Skrevet 11. november 2006 #14 Skrevet 11. november 2006 En kjempegod investering er å kjøpe en aloevera-plante å ha i huset. Om du (eller ungene) brenner deg, kan du knekke av et blad og klemme aloevera-væske på brannsåret(etter 20 min avkjøling i kaldvann). Kjempebra! Snakker av vond erfaring. Ellers tror jeg man kan få kjøpt noe slags brannsalve på apoteket - godt å ha:)
Gjest Piper Skrevet 11. november 2006 #15 Skrevet 11. november 2006 Rask nedkjøling med vann Kjøl raskt ned den forbrente kroppsdelen Bruk så kaldt vann som mulig i 2-3-4-5 min En finger i 2 min., lår i 5 min eller mer? Fortsett nedkjølingen i minst 15 min til Bruk nå vann på ca. 20 grader Bruk stillestående/rennende vann Ikke la trykket være for kraftig http://home.online.no/~kneshei/brann.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå