Gå til innhold

Slitsomme svigermødre?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest nå
Skrevet

Lurer på om noen har noen slitsomme svigermødre jeg? Noen morsomme/tragiske historier å komme med i forbindelse med bryllupsforberedelsene kanskje?

Fant det tryggest å være anonym nå. Har selv en svigermor som vet å blande seg. Har ennå ikke turt å fortelle at jeg har KJØPT en brudekjole....for det er jo ikke bra. Helst skulle man leie for det er billigere. :frustrert: Vel,..jeg fant drømmekjolen og den kunne ikke leies så da var ikke valget så vanskelig.

:sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, må si jeg er litt overrasket. Hadde trodd det skulle florere av svigermødre-historier. Men det er jo forsåvidt hyggelig å se at det ikke gjør det da.. :)

Gjest Revenka
Skrevet

Bare gjør et raskt søk på kg så finner man vel drøss av slike historier :ler:

Skrevet

Min såkalte "svigermor" (svigerforeldre) vet ikke at vi skal gifte oss og ikke står dem på listen over inviterte heller... dette fordi dem prøver å ødelegge for oss ellers i livet og hverdagen.. så det er lite tvilsomt at dem blir invitert..

Skrevet
Min såkalte "svigermor" (svigerforeldre) vet ikke at vi skal gifte oss og ikke står dem på listen  over inviterte heller... dette fordi dem prøver å ødelegge for oss ellers i livet og hverdagen.. så det er lite tvilsomt at dem blir invitert..

Jøss, det kan ikke være særlig godt å ha det slik i det daglige liv heller...? Blir egentlig ganske nysgjerrig på hva det er de gjør eller oppfører seg for at det skal være så ille. Jeg skal ikke gifte meg enda, men mine forhåpentligsvis kommende svigers har nok skjønt, i alle fall svigermor, at jeg liker å bestemme og styre ting selv :)

Skrevet

Min kommende svigermor har ikke blandet seg i det hele tatt enda ialle fall, hun er generelt sett veldig grei, og jeg forventer ikke noe trøbbel fra den kanten. Både hun og min kommende svigerfar og mine kommende svigerinner utrykte stor glede over nyheten da vi fortalte at vi var forlova (noe vi gjorde så snart jeg hadde fått igjen pusten omtrent...) Heldigvis :)

Skrevet

Svigermor bor på en helt annen kant av landet og har dermed ikke så mange muligheter til å blande seg inn, heldigvis. Hun liker nemlig å "hjelpe til". Hun har kommet med et par kommentarer om hvordan vi burde gjøre det, og det er helt greit, for vi kommer uansett til å gjøre det slik vi selv vil. Hadde vi bodd i samme by hadde hun nok blandet seg mer inn. Jeg har en veldig koselig svigermor da, hun er bare litt vel glad i å dele sine gode idéer, litt sånn bedreviter, og det kan være irriterende noen ganger. Men man lærer seg fort å la det gå inn det ene øret og ut det andre. Jeg ser ingen grunn til å skape et dårlig forhold til henne pga dette, for egentlig mener hun det godt.

Skrevet
Både hun og min kommende svigerfar og mine kommende svigerinner utrykte stor glede over nyheten da vi fortalte at vi var forlova (noe vi gjorde så snart jeg hadde fått igjen pusten omtrent...) Heldigvis :)

Hvorfor hadde du mistet pusten?
Skrevet

Fordi jeg... vel, ble en anelse overrasket da han gikk ned på kne of fridde, og "mistet pusten" et lite øyeblikk. Det kom seg jo heldigvis fort :)

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Ja, det er jo en grunn til at vi ikke har bryllupet der min tilkommende kommer fra. Svigermor hadde nærmest booka sted bare et par dager etter frieriet...Og UTEN å så mye som drøfte det med oss. Derfor, blir det langt unna hans hjemsted. Hun er en veldig koselig dame, men har veldige klare meninger og skjønner ikke helt at andre kanskje ikke har de samme ønskene som henne.

Gjest Gjest_Frk Åberg_*
Skrevet

Jeg har en veldig grei "svigermor", men hun er veldig glad i å komme med råd. En del av rådene er ganske gode, men noen ting vil man jo helst finne ut av selv også. Ser for meg at hun vil trå hjelpende til når vi en gang gifter oss, men heldigvis er hun en person det går an å si fra til om at det blir for mye.

Skrevet

Mine kommende svigerforeldre har ikke blandet seg noe i det hele tatt. De spør hvordan det går med planleggingen, og hjelper til når vi ber om det, men ikke noe mer. Blivende svigermor er ganske forskjellig fra meg, så jeg tror hun skjønner at ideene hennes ikke helt hadde virket i vårt bryllup. Hun er også sterkt feminist, og har aldri giftet seg, og bor heller ikke sammen med kjæresten sin, da hun vil være selvstendig, så jeg tror ikke hun helt vet hva slags råd å komme med. Også er jeg veldig sjenert, så selv om hun er veldig hyggelig, og prøver hardt, så har vi ikke helt klart å få skikkelig kontakt enda. Det håper jeg å bedre på. Hun har prøvd å invitere meg på middag når kjæresten er borte, men det gikk bare sånn halveis.

Gjest Mrs. Potter
Skrevet
HAr nå fortalt min mor at vi skal gifte oss.....Og i løpet av en halvtime etterpå tror jeg at hun sa:

Jeg må bare gi dere et råd...... og Jeg sier det bare...  ca 367 ganger! HUn hadde iallefall utrolig mye forslag og ideer....

Hun: Hvilken fotograf skal dere ha da?

Jeg: Nei, tror det blir venner.

HUn: Jeg må bare komme med et råd. Bruk "fotografens navn" han er flink. Ja jeg sier det bare.

Jeg: Nei, vi har vel ebstemt oss for å spare på det punktet, og heller bruke noen venner som har veldig bra kamera.

Hun: Nei det går ikke. Nå må dere gi dere. JA jeg sier det bare.

Ok forestill dere så at alle punktene som angår bryllupet blir gjennomgått på samme måte, hvor hun er uenig i det meste..... tjoho....tror tiden fram til august neste år gang bli lang!! :grine:

:ler::troest:

Skrevet

Jøss, det kan ikke være særlig godt å ha det slik i det daglige liv heller...? Blir egentlig ganske nysgjerrig på hva det er de gjør eller oppfører seg for at det skal være så ille. Jeg skal ikke gifte meg enda, men mine forhåpentligsvis kommende svigers har nok skjønt, i alle fall svigermor, at jeg liker å bestemme og styre ting selv  :)

Svigerforeldrene mine kommer ikke på besøk når barnebarnet er hos far.. ønsker at sønnen sin skal komme bortover.. (vi er da seks stk. med plass til 5 i bil) man kommer aldri til ordet når man er hos dem.... sitter seg forran tv og i tlf. når dem er i bursdagselskap.. ikke bryr dem seg om mine barn heller... mens mine foreldre bryr seg om sine stebarnebarn... og sånn kunne jeg ramset opp i hytt og pine... men det ville blitt alvorlig langt i så fall... og det er mest min samboer som ergrer seg og er forbanna...

Gjest Gjest_lillemy_*
Skrevet

Før vi hadde rukket å planlegge noen ting (annet enn å booke kirke og lokaler), så hadde min svigermor booket skyss fra kirken (vi hadde planlagt noe annet), fotograf, brudepiker, musikk, bestemt pynt til lokaler, bestemt deler av meny etc...UTEN å spørre oss først. Er ikke det å gå over streken? Ble så lei meg jeg at jeg begynte å grine. Hva gjør man med sånne tilfeller? Gode råd mottas med takk.

Greit å være engasjert og komme med gode råd men... :sur:

Skrevet

Ja disse svigermødrene.....

Men jeg vil si en ting i deres forsvar, selvom jeg ikke synes det er akseptabelt at de oppfører seg slik som beskrevet over.

Slik jeg har oppfattet det, var det mye mer vanlig at foreldrene arrangerte bryllupet i gamledager (altså da vår foreldregenerasjon giftet seg). Snakket med mamma og en venninne av henne om dette, og da de giftet seg fikk brudeparet kun bestemme menyen, resten ble bestemt og ordnet av foreldrene. Det samme har jeg hørt av kollegaer som også er i samme generasjon. Det er nok derfor mange svigemødre som tror det fortsatt er slik i dag.

Så dette er kanskje en forklaring - men ingen unnskyldning - for oppførselen til mange svigermødre (og mødre)!

Gjest Gjest, for øyeblikket..
Skrevet

Min svigermor snakker ikke med oss, så det er nok ikke noe stort problem.. Hun er en bestemt dame med mange rare meninger, og hvis ikke andre mener det samme som henne så er hun uvenner med dem.. Og hun bestemmer jo over svigerfar så han er enig med henne..

Sannsynligvis så kommer ikke svigerforeldrene mine i bryllupet vårt, og heller ikke søsteren til sambo.. Men det må vi bare leve med, for de er heller ikke int. i å prøve å ordne opp..

En liten historie fra planleggingen av bryllupet til broren til sambo kan forklare litt av hvordan det ville vært for oss også.. Det er vanlig for jenter å be mødrene sine om hjelp til både det ene og det andre i planleggingen av ett bryllup (de som har ett godt forhold til mødrene sine da..), og dette gjorde jo den kommende svigerdatteren.. Svigermor ble suur fordi hun ikke fikk være med på kjoleprøving, valg av meny, blomster osv.. Men svigerdatteren følte seg ikke komfortabel med å ha henne der, og når hun sa ifra så var det nesten så ikke svigemor kom i bryllupet..

Skrevet (endret)
Før vi hadde rukket å planlegge noen ting (annet enn å booke kirke og lokaler), så hadde min svigermor booket skyss fra kirken (vi hadde planlagt noe annet), fotograf, brudepiker, musikk, bestemt pynt til lokaler, bestemt deler av meny etc...UTEN å spørre oss først. Er ikke det å gå over streken? Ble så lei meg jeg at jeg begynte å grine. Hva gjør man med sånne tilfeller? Gode råd mottas med takk.

Greit å være engasjert og komme med gode råd men... :sur:

Jeg hadde også en veldig ivrig svigermor som helst skulle ordne alt i vårt bryllup. Men det hele ordnet seg egentlig veldig bra. Vi bestemte oss rett og slett for å delegere enkelte oppgaver som vi følte hun kunne få uten at det ble for stort kompromiss for oss. F.eks. var hun bestemt på at hun skulle plukke markblomster som vi skulle ha på bordene. Vi hadde sett for oss noe helt annet, så vi tilbød henne å plukke markblomster til kirken. Alle var fornøyde med den løsningen. Hun fikk også være med å bestemme kaker, og diverse andre smågreier.

Husk på at hun er jo sikkert bare ivrig og har lyst til å hjelpe. Å stenge familiemedlemmer helt ute fra planleggingen tror jeg ofte fører med seg en del sårede følelser. Likevel er det viktig å være klare på at det er brudeparet som har det siste ordet.

Endret av razmatazz
Skrevet

Kanskje vi kan fortelle svigermor det kvelden før bryllupet at vi skal gifte oss...

GUUUD som jeg gruer for å si det... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...