Gjest Gjesta Skrevet 4. november 2006 #1 Skrevet 4. november 2006 Dere som har erfaring med dagslyslampe: Hvordan bruker dere den, hvor mye, hvor ofte, hvor lenge, hvor nære? Og: Er dere fornøyd? Merker dere forskjell på energi, humør, osv? Jeg har fått min i dag, og syns den er ubehagelig sterk. Jeg sitter ca halv meter fra lampen og forsøker se rett på den innimellom. Kan jeg bruke den "ubegrenset"?
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #2 Skrevet 4. november 2006 Med min fulgte det en bruksanvisning der det står 40 cm fra 1 time pr dag 70 cm fra to timer. Tror ikke du bør bruke lampen mer enn dette. Kuren må vare minst 5 dager, men gjerne lenger. Lampen skal ikke brukes etter solnedgang. Jeg synes den virker ja, føler at jeg ikke er så trøtt om dagen. Jeg bruker min på jobb, tidlig på dagen, sitter ca 40 cm fra.
Gjest Gjesta Skrevet 4. november 2006 #3 Skrevet 4. november 2006 Med min fulgte det en bruksanvisning der det står 40 cm fra 1 time pr dag 70 cm fra to timer. Tror ikke du bør bruke lampen mer enn dette. Kuren må vare minst 5 dager, men gjerne lenger. Lampen skal ikke brukes etter solnedgang. Jeg synes den virker ja, føler at jeg ikke er så trøtt om dagen. Jeg bruker min på jobb, tidlig på dagen, sitter ca 40 cm fra. ← Heter din Daylight Power?
Solskinn Skrevet 4. november 2006 #4 Skrevet 4. november 2006 Jeg har også, og merker veldig stor forskjell. Jeg søkte en del på nettet og fant ut når jeg budrde bruke den i forhold til mine plager. Den bør brukes om morgenen etter det jeg forstod, dersom det er i forbindelse med vintertrettthet som det kanskje er nå? Selv sitter jeg 30 cm fra i 30 min, da skal jeg få full effekt, tiden skal dobles ved dobbel asvtand fra dette tror jeg det var. Om det er for vintertretthet er det vikgit å bruke den hver dag til ca samme klokkesett. Den virker veldig skart til å begynne med, men det går over det skal jeg love deg. Etter å ha brukt den et par dager venner du deg til det. Jeg er vledig glad i min lampe og kunne ikke klart meg gjennom vinteren uten den, så jeg vil råde deg til å ta et grundig søk på nettet for å finne ut skikkelig hvordan du bør bruke din for å ppasse dine behov. Det er jo dumt om man ikke bruker den rett når man først har kjøpt en så dyr lampe. Bruker du den feil kan det også forandre hele din kroppslige ryttme slik at du bare blir værre. lykke til, håper det har en effekt, det er så fantastisk når energien begynder å komme tilbake(men det kan ta opp tll to uker bare så du vet). (og et lite mase råd, husk at trening er like viktig som lys om vinteren, uten trening vil energien rase så langt ned at lampen kanskje ikke gir nok effekt for å dra den opp igjen)
Gjest Gjesta Skrevet 4. november 2006 #5 Skrevet 4. november 2006 Takk for svar, Gyngestol Trening er nok viktig om vinteren ja, men typisk nok er det så mye vanskeligere å komme igang nettopp når man trenger det som mest
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #6 Skrevet 4. november 2006 Heter din Daylight Power? ← Det er den jeg har ja.
Gjest Gjesta Skrevet 4. november 2006 #7 Skrevet 4. november 2006 Det er den jeg har ja. ← Tenkte det, det er den samme jeg har og jeg kjente igjen instruksene Hvor lenge har du brukt den?
Solskinn Skrevet 4. november 2006 #8 Skrevet 4. november 2006 Trening er nok viktig om vinteren ja, men typisk nok er det så mye vanskeligere å komme igang nettopp når man trenger det som mest ← Ja det er sant, dalte fra fire til to ganger i uka her gangske raskt og proposjonalt med mørket tror jeg. Men nå benynner lampa mi å virke skikkelig på meg og jeg klarer faktisk stå opp av meg selv i åtte ni tiden om morgenen, og da eg jeg faktisk relativt våken,,så nå skal det bli fart på sakene
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #9 Skrevet 4. november 2006 Interessant lesing..... MÅ man bruke den om morgenen eller før solnedgang? Om morgenen har jeg ikke tid, synes jeg er tidlig nok oppe kl. 06 Og på jobb kan den ikke brukes, da jeg ikke har noe stillesittende jobb. Men jeg blir så trøtt fra jeg kommer hjem fra jobb, føler jeg har brukt opp energien min da og vil helst bare sove. Skulle jeg ikke helst brukt ei slik ei etter middag? Prøver å trene et par ganger i uka, og det hjelper litt. Og å komme seg ut i frisk luft hjelper også litt, men bare så lenge jeg er uke. Inn igjen = sovner..... Kjipe greier..... Her i nord er det mørkt når vi går på jobb om morran, og mørkt når man kommer hjem. Så noe solnedgang er det dårlig med på denne tida... Hva er prisen på ei slik lampe, og hvor kjøpes den?
Gjest Gjesta Skrevet 4. november 2006 #10 Skrevet 4. november 2006 Jeg kjøpte min på Elkjøp. Kostet ca 1800,- denne de har en dyrere og mer fancy modell også Jeg er veldig b-menneske og ekstremt treg til å våkne om morgenen. Får ikke øynene ordentlig opp før det er masse lys i rommet, og trenger generelt lang tid fra jeg våkner til jeg er komfortabel med å stå opp, så jeg tror jeg skal forsøke å bruke dagslyslampa tidlig om morgenen før jeg står opp, ha den på nattbordet og slå to fluer i en smekk. (dagslyslampe-effekt + lys for å våkne skikkelig)
Gjest itla Skrevet 5. november 2006 #11 Skrevet 5. november 2006 Jeg er veldig b-menneske og ekstremt treg til å våkne om morgenen. Får ikke øynene ordentlig opp før det er masse lys i rommet, og trenger generelt lang tid fra jeg våkner til jeg er komfortabel med å stå opp, så jeg tror jeg skal forsøke å bruke dagslyslampa tidlig om morgenen før jeg står opp, ha den på nattbordet og slå to fluer i en smekk. (dagslyslampe-effekt + lys for å våkne skikkelig) ← Sånn bruker vi vår også, har koblet den til sånn tidsbryter, så den skrur seg på noen minutter før vekkerklokka ringer. Det har enormt mye å si for om jeg kommer meg opp når jeg bør eller ikke.
Gjest Gjest fra 2. innlegg Skrevet 5. november 2006 #12 Skrevet 5. november 2006 Har blitt litt fra og til med bruken nå fordi jeg var bortreist en periode, men brukte den vel 4 dager sammenhengende før det og noen enkeltdager og nå er jeg igang igjen. Lampa skal ikke brukes sent på kvelden fordi det kan forstyrre døgnrytmen, men om man ønsker og ikke få sove p.g.a. nattarbeid e.l. kan den selvfølgelig brukes. Tror nok ikke de mener at den ikke skal brukes etter solnedgang på vinteren. Sola blir jo borte her jeg bor og det betyr jo ikke at man ikke skal bruke lampa. Har lest at mange har like god effekt av en soloppgangsklokke som en lysterapilampe så det kan kanskje vurderes for dem som ikke har tid/mulighet til å sitte foran lampa. Kan ses her. Jeg var litt heldig da, fikk kjøpt lampa mi i januar tror jeg og betalte da bare 999 + frakt for den fra Elkjøp.
Gjest Gjesta Skrevet 5. november 2006 #13 Skrevet 5. november 2006 Gjest over: Tusen takk for svar! Jeg har soloppgangs-vekkeklokke. Den har jeg hatt i et par år, og den gjør det veldig mye lettere/bedre å våkne tidlig.
MissEli Skrevet 5. november 2006 #14 Skrevet 5. november 2006 I bruksanvisningen på mi lampe står det an man ikke skal ha den på etter klokka seks. Det står også at den trygt kan stå på flere timer, bare man ikke sitter rett foran den hele tida. Jeg har ofte min på som en ekstra lampe. Vanligvis sitter jeg foran den når jeg spiser frokost, så slår jeg to fluer i en smekk Utroli deili med dagslyslampe Min heter forresten MediLight, kjøpte den på en butikk som heter sykeartikler.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #15 Skrevet 5. november 2006 Kosemose: Hvor kjøper man en soloppgangs-vekkerklokke? Har hatt lyst på dette i flere år uten å finne en...
Gjest Gjesta Skrevet 5. november 2006 #16 Skrevet 5. november 2006 (endret) Kosemose: Hvor kjøper man en soloppgangs-vekkerklokke? Har hatt lyst på dette i flere år uten å finne en... ← Jeg har Den nederste her; Bodyklock advance. Den er ikke veldig pen i designet, men du verden så bra den er! Den har i tillegg til lyset, også en svak buzze-lyd på det tidspunktet du skal opp. Men jeg er alltid våken før denne lyden starter pga lyset. Fin måte å våkne gradvis opp av seg selv på. Slipper vekkerklokke-sjokket. En annen fin ting med den modellen jeg har (Bodyklock Advanced) er at den har solnedgang og. Hvis jeg må sove og ikke er trøtt, setter jeg på dette. (valgfritt 15 minutter eller en halv time). Veldig behagelig å sovne inn til. Denne typen har også ulike lydeffekter (bølgeskvulp osv) men det bruker jeg aldri. Skikkelig dårlig lyd og virker bare bråkete. Men det sies at det er fint for mennesker som sliter med tinnitus.? Endret 5. november 2006 av Kosemose
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå