Sin Skrevet 4. november 2006 #1 Skrevet 4. november 2006 Bestikket er sannsynligvis fra rundt 1910. Jeg har arvet gafler og skjeer, og skulle gjerne hatt tak i kniver i samme mønster. Noen som vet hva det heter?
Gjest Seeker Skrevet 4. november 2006 #2 Skrevet 4. november 2006 Du kan kanskje få hjelp med navn på sølvtøyet ved å gå innom en gullsmedbutikk?
Gjest Fantus Skrevet 4. november 2006 #3 Skrevet 4. november 2006 Jeg ver ikke hva mønsteret heter, men det er samme som moren og bestemoren min har, og det de har er i sølvplett og ikke i ekte sølv... Jeg har aldri sett noen kniver i det mønstret, bare gafler og store og små skjeer.
Gjest Gjesta Skrevet 4. november 2006 #4 Skrevet 4. november 2006 Aner ikke, men håper du finner ut av det - det var et nydelig mønster
Sin Skrevet 4. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 4. november 2006 Jeg ver ikke hva mønsteret heter, men det er samme som moren og bestemoren min har, og det de har er i sølvplett og ikke i ekte sølv... Jeg har aldri sett noen kniver i det mønstret, bare gafler og store og små skjeer. ← Godt mulig det er sølvplett altså. Det eneste jeg vet er at oldeforeldrene mine sannsynligvis fikk det i bryllupsgave, ser i slektsboken nå at de giftet seg i 1912. Vet du når familien din fikk sitt? Det kan jo hjelpe med tanke på om det vi tror stemmer.
Sin Skrevet 4. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 4. november 2006 Aner ikke, men håper du finner ut av det - det var et nydelig mønster ← Tusen takk for det.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #7 Skrevet 4. november 2006 Du kan finne ut om det er sølv - det skal være stemplet med 925 eller 8-et eller annet, og jeg tror det pleier å være et stempel til i tillegg. Sølvplett er ikke stemplet med et slikt tall, som sier hvor rent sølvet er.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #8 Skrevet 4. november 2006 Her finner man en oversikt over medlemmer av Norges Gullsmedforbund sine ca. 50 forskjellige bestikkmønstre: http://www.gullsmed.no/index.php?page=sb&sid=1 Jeg kunne i farten ikke finne ditt mønster der. Spørsmålet er om dere har sølvbestikk eller sølvplett. I Norge brukes det to forskjellige legeringer, 830 og 925. 830 som er mest vanlig, betyr at det er 830 tusendeler sølv og 170 tusendeler kobber. 925 kalles Sterling og består av 925 tusendeler sølv og 75 tusendeler kobber.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #9 Skrevet 4. november 2006 Tillegg: Hvis du sjekker stemplet, kan en evt. finne ut hvem som har laget bestikket. Det går an å sende inn bilde til en gullsmedforretning (bør da også ta bilde av stemplet, evt. skrive noe om det) og høre om de kan gi deg noe info.
:-) anna Skrevet 5. november 2006 #10 Skrevet 5. november 2006 Det finnes også forskjellige "bløandinger". Nysølv f.eks. Vi har også noe gammelt bestikk som ligner, men jeg vet ikke hva det heter. Ta det med i en anerkjent gullsmed, og begynn å tråle bruktbutikke/antikkmesser.
Sin Skrevet 5. november 2006 Forfatter #11 Skrevet 5. november 2006 Tusen takk for svar alle sammen! Så snille dere er. Stempelet bak er vanskelig å tyde, ser ut som "BB". Nå håper jeg bare at vi finner kniver til før jul, så vi kan bruke det på julaften.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå