Gå til innhold

Firehjulstrekk OG stasjonsvogn

Anbefalte innlegg

Gjest Deception
Skrevet

Vi har begynt å snuse litt på bruktbilmarkedet, og trodde helt fram til snøfallet at vi skulle ha normal stasjonsvogn, type enten Toyota Avensis eller Ford Focus. Men nå har mannen funnet ut at siden vi bor langt oppi lia (overdrivelse! men det er endel bakker her), og siden det er mye snø og lang vinter i Nord-Norge, vil han ha firehjulstrekk.

Så kravene er vel da at det skal være en driftssikker stasjonsvogn (ikke SUV), firehjulstrekk, og i prisklassen +/-100 000.

Hva finnes der ute, og hva bør vi styre unna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pappa har hvertfall en Subaru stasjonsvogn med 4WD som han er veldig fornøyd med, begynner å bli noen år da (bilen altså ;). Vet ikke hva denne ligger på i pris brukt dessverre.

Skrevet

Vi har en toyota corolla stasjonsvogn med 4x4. Den er ikke veldig stor eller veldig høy, men en helt alminnelig stasjonsvogn. I dag hadde vi ekstremføre her i byen, med 30 cm "slush" og masse vann. Og mens en bergingsbil holdt på å trekke en mercedes ut fra skavelen, og SAABen til naboen måtte måkes løs, så rygget jeg ut og suste av gårde :)

Vi kjøpte den brukt for et par år siden, betalte noe over 200 000 for den. Litt for liten motor i den til å trekke feks vogn, hvis det skulle være ei problemstillng....

Skrevet

Hehe, har du en sølvgrå diesel stasjonsvogn med firehjulstrekk, så trenger du ikke lete lenge for å finne en kjøper idag gitt :D

Gjest Deception
Skrevet

Hmm, personlig er jeg veldig begeistret for Toyota, da, og gjerne Corolla. Vi har en gammel Toyota nå, og den er veldig driftssikker, og gikk gjennom EU-kontrollen uten anmerkninger av noe slag. Men den begynner, som sagt, å bli gammel, og vi vil ha noe mer up to date.

Jeg mener å ha hørt at Audi A4 1997-modell er veldig full av feil? Sambo påstår den stod på ei liste over "åtteåringene man bør holde seg unna"?

Skrevet

Hadde vi vært i modus for å bytte bil hadde vi gått for en VW Passat stasjosnvogn med firehjulstrekk. Diesel. Naboen har en sånn en, og kommer seg fram overalt. Og vi bor i Tromsø, byen broren min definerer som én stor bakkke full av snø og is ;)

Skrevet

Styr langt unna VW med firehjulstrekk. De er egentlig sånn passe ok i kvalitet til VW å være, såfremt det er nyere enn '99 - men når det skjærer seg - og det GJØR det av og til - så er delene inn i videste sinnsykeland dyre. Det er ikke uvanlig at vi kondemnerer nettopp Passater fordi det rett og slett ikke lønner seg å raperere dem, når drivverket får seg en på kjeften.

Toyota og Mazda er greie nok alternativer. Mazdaen kan desverre være litt vanskelig å finne med AWD siden det ble solgt få av dem.

Suzuki er glemmesak. Samme gjelder slike greier som Daihatsu eller Daewoo.

Subaru kan være greit nok, men samtidig kan det være litt ueffent, det kommer helt ann på hvordan servicer har vært og hvordan bilen er kjørt. Boxermotor er veldig grei med at den gir bilen et lavt tyngdepunkt og til dels er veldig seig og arbeidsvillig. Problemet er derimot at det ikke alltid er rett motor for norske forhold. Den krever at den kjøres med omtanke, du må rett og slett tenke som om du har en turbomotor.

Skrevet
Styr langt unna VW med firehjulstrekk. De er egentlig sånn passe ok i kvalitet til VW å være, såfremt det er nyere enn '99 - men når det skjærer seg - og det GJØR det av og til - så er delene inn i videste sinnsykeland dyre. Det er ikke uvanlig at vi kondemnerer nettopp Passater fordi det rett og slett ikke lønner seg å raperere dem, når drivverket får seg en på kjeften.

Det var da svært så bastant da... Jeg har hatt '98 Passat TDI Syncro, '01 Passat TDI 4Motion, '04 Passat TDI 4Motion og kjører nå en '06 Passat TDI 4Motion. Har aldri vært noe krøll med noen av bilene. Jeg har 'kontoret i bilen' og for meg er det svært viktig at jeg kan stole på bilen. Ikke en eneste gang har jeg hatt nødstopp, og bilene har ikke vært på verksted annet enn for å utføre vanlig service.

Gjest Deception
Skrevet

Tusen takk for alle innspillene :) Nå har vi sett bittelitt på en Mitsubishi Lancer 2000-modell (dvs. mannen har), og lurer litt på hvor bra de er? Selv er jeg skeptisk pga. eksteriøret, men jeg må vel svelge noen kameler for å få noe som passer innenfor rammene vi har satt.

(skjønt, egentlig kunne jeg tenkt meg en Toyota Rav4, men har innsett at vi trenger stasjonsvogn).

Skrevet
Det var da svært så bastant da... Jeg har hatt '98 Passat TDI Syncro, '01 Passat TDI 4Motion, '04 Passat TDI 4Motion og kjører nå en '06 Passat TDI 4Motion. Har aldri vært noe krøll med noen av bilene. Jeg har 'kontoret i bilen' og for meg er det svært viktig at jeg kan stole på bilen. Ikke en eneste gang har jeg hatt nødstopp, og bilene har ikke vært på verksted annet enn for å utføre vanlig service.

Som verksted-slaur på VW-merkeverksted så velger jeg å være litt bastant i forhold til det jeg har skrudd og sett.

Som jeg alltid kommenterer, det er alltid noen som reagerer fordi de ikke har de og de problemene og så har de merket selv. Les litt nøyere hva jeg skriver. Det står ettertrykkelig "NÅR OG OM DET SKJER NOE".

Vanlig kilometerservice er også en service hvor vi retter på forskjellige fabrikkfeil som blir formidlet fra produsent til verksteder. Disse blir rettet før det skjer fordyrende skade på kjøretøy, eller bilen utsettes for totalhavari. jeg kan love deg at forrige generasjon Passat hadde MER enn nok av slike feil. Syncoren er intet unntak, tvert imot.

Beklager at jeg sårer stoltheten til enkelte bileiere, men jeg gidder ikke bruke tid på å rosemale og pakke inn - jeg personlig setter pris på å få vite rett ut hva som er fact når jeg er interessert i et produkt.

Skrevet
Tusen takk for alle innspillene :) Nå har vi sett bittelitt på en Mitsubishi Lancer 2000-modell (dvs. mannen har), og lurer litt på hvor bra de er? Selv er jeg skeptisk pga. eksteriøret, men jeg må vel svelge noen kameler for å få noe som passer innenfor rammene vi har satt.

(skjønt, egentlig kunne jeg tenkt meg en Toyota Rav4, men har innsett at vi trenger stasjonsvogn).

Gå for Mitshuen, du. Er enig i at den ikke er noen skjønnhetsdronning, men det fungerer.

Gjest Deception
Skrevet
Gå for Mitshuen, du. Er enig i at den ikke er noen skjønnhetsdronning, men det fungerer.

Vel, den er i hvertfall ikke like stygg som Corolla stasjonsvognenerundt ca 2000, og stasjonsvognene fra Subaru. Men jeg får nok ikke det siste ordet, har jeg mistanke om. Her råder fornuften...

Skrevet

Og så finnes det en del VOLVO AWD'er der ute på markedet... ;)

*Volvo-fan*

Skrevet
Og så finnes det en del VOLVO AWD'er der ute på markedet... ;)

*Volvo-fan*

I den prisklassen? Med mindre du sikter til Volo Feltvogn tviler jeg på at det er noen å oppdrive.

Skrevet
I den prisklassen? Med mindre du sikter til Volo Feltvogn tviler jeg på at det er noen å oppdrive.

Det var jo snakk om 100+

Men OK da, 100++

JEG ville nok hatt 200+ for min, om jeg skulle selge den, men det finnes eldre en min "der ute".

Skrevet

Ser dere har bestemt dere, men jeg ville bare si at vi kjøpte i 99 en Suzuki Baleno, stasjonsvogn med 4x4.

Det er er knall god bil, er litt liten men det går fint ei barnevongn i den. Vi ga litt over 200.000,- for den ny, så det er en billig bil. Vet ikke bruktbilprisen men skulle ikke tro den er så høy.

Gjest Deception
Skrevet

Vi har vel ikke bestemt oss, tror jeg. Mannen driver ivrig og undersøker, men konklusjonen er langt fra klar. Jeg må si at jeg fortsatt lurer litt på hvordan bagasjeplassen i en RAV4 er, om det er plass nok til hundebur, for eksempel.

Suzuki har vi slått fra oss, etter rykter om at det er som å sitte i en blikkboks, lekebil osv.

Skrevet

Vi har 2001 Rav4 og får barnevogna (vanlig simo bagvogn) inni der, men hvor bredt/dypt er hundeburet i forhold til en slik vogn, mon tro?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...