Gå til innhold

Barnevernet

Gjest Gjest_elisabeth_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_elisabeth_*
Skrevet

Jeg lurer på om jeg får vite hvis barnevernet mottar en bekymringsmelding angående mine barn som de ikke anser nødvendig å følge opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei da får du ingen beskjed. En får kun beskjed om de anser det som viktig at de undersøker meldingen.

Skrevet

Barnevernet har plikt til å undersøke ALLE mld innen tre måneder. Du får vite det om noen har sendt en bekymringsmelding, men ikke nødvendigvis hvem som har sendt den.

Skrevet

Må korrigere siste innlegg litt..

Etter at BV har mottatt en melding ( fra skolen, familie, nabo, politiet eller andre ) plikter de å undersøke om det er noe hold i meldingen,- om det er noe å gå videre med. Dette har de 1 uke på seg til å gjøre.

Etter denne uken må de gjøre ett av tre tiltak :

1- henleggelse

2- iverksette akutt-tiltak

3- starte undersøkelses-sak

Dersom de går for det tredje tiltaket, har de 3 mnd ( unntaksvis 6 mnd ) til å ferdigstille saken.

Dersom de går for en henleggelse av forholdet er det lite trolig at du får melding om at noen har kontaktet BV.

Skrevet
Må korrigere siste innlegg litt..

Etter at BV har mottatt en melding ( fra skolen, familie, nabo, politiet eller andre ) plikter de å undersøke om det er noe hold i meldingen,- om det er noe å gå videre med. Dette har de 1 uke på seg til å gjøre.

Etter denne uken må de gjøre ett av tre tiltak :

1- henleggelse

2- iverksette akutt-tiltak

3- starte undersøkelses-sak

Dersom de går for det tredje tiltaket, har de 3 mnd ( unntaksvis 6 mnd ) til å ferdigstille saken.

Dersom de går for en henleggelse av forholdet er det lite trolig at du får melding om at noen har kontaktet BV.

De plikter til å vurdere om meldingens innhold tilsier at det skal gjennomføres en undersøkelse. Denne vurderingen gjøres somregel ved at den blir anonymisert og lagt frem på et avd.møte. Er det noe som må avklares i meldingen så kan det hende de tar kontakt med melder, eventuelt foreldre.

Skrevet

Vi mener nok det samme, Liv. :)

Bare at de i BV som jeg jobber sammen med brukte ordet undersøke i stedet for vurdere når jeg spurte.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...