Gjest Stjernesol Skrevet 30. januar 2003 #1 Skrevet 30. januar 2003 Hei, Jeg og forloveden min (gifter oss i juli) har planer om barn i nær fremtid, og jeg er derfor mye inne på denne siden og titter... Og det er en ting jeg lurer på: Det skrives ofte at det er "vanlig" å abortere de første ukene av svangerskapet, og mitt spørsmål er om det er noen som vet HVOR vanlig dette er?? Er det for eksempel noen som har sett noen konkrete tall på dette?? Kan jo være greit å være litt forberedt tenkte jeg... Blir sikkert skuffet uansett dersom det skjer med meg, men jeg forestiller meg at det er bittelitt enklere å takle det hvis jeg på forhånd er forberedt på at det kan skje. Kjempetakknemlig for svar
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. januar 2003 #2 Skrevet 30. januar 2003 Jeg leste at det skjedde med ca hver 5. kvinne og at det slettes ikke er uvanlig. Mange merker ikke engang at de har en spontanabort og tror det bare er en noe kraftig mens på ett uvanlig tidspunkt. Spontanabort er naturens måte å kvitte seg med ett ikke levedyktig foster, kroppen vår støter det ut på naturlig måte. Det er slettes ikke alltid fordi du falt av hesten (såpeopera-varianten), skled ned ett lite trinn i trappen, bøyde deg litt rart når du skulle plukke opp noe fra gulvet eller pga. det rødvinsglasset under middagen. Media skal ha en stor del av skylden for at mange kvinner sliter med enorm skyldfølelse etter en spontanabort fordi de nesten utelukkende alltid fremstiller det slik at kvinnen har gjort noe galt. Skrekkelig irriterende!! Milla
Gjest Stjernesol Skrevet 30. januar 2003 #3 Skrevet 30. januar 2003 Tusen takk for raskt svar Milla Enig i at media må ta mye av skylden for kvinners skyldfølelse på dette området. Temaet "abort - frivillig og ufrivillig" burde nesten vært en del av seksualundervisningen i skolen. Kanskje mange vrangforestillinger kunne vært fjernet/avverget på den måten... Håper uansett jeg er en av de fire heldige -Stjernesol
magnhild Skrevet 30. januar 2003 #4 Skrevet 30. januar 2003 det er faktisk som Milla sier ikke mulig å sette noe eksakt tall på dette. Grunnen er rett og slett at mange som har SA ikke vet det selv en gang. Noen har kanskje en liten anelse om at noe skjer i kroppen deres, men bryr seg ikke videre om det når mensen kommer en eller to dager seint. Som en anatomiforelser av meg sa en gang; 'Enhver forsinket menstrasjon er en spontan abort. Ikke farlig, men sånn er det.' muligens litt drøyt, men noe å a i bakhodet. Så derfor Stjernesol så er det vanskelig å vite tall. vi vet bare om de SA som skjer såpass 'seint' at kvinnen vet at hun er gravid... klem magnhild
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. januar 2003 #5 Skrevet 30. januar 2003 Selv jeg som ikke er gravid har peiling på dette- utrolig :blunke: Ett godt råd Stjernesol, husk at kroppen din er ekstremt fint innstilt og at en spontanabort faktisk er en bekreftelse på at kroppen din fungerer slik den skal. Vil bare legge til at dette selvsagt ikke gjelder for de som har mange spontanaborter etter hverandre- vi må holde litt styr på hvem vi snakker om her. Milla
Gjest Stjernesol Skrevet 30. januar 2003 #6 Skrevet 30. januar 2003 Magnhild; Jeg skjønner, og takk for svar. Når jeg skrev det første innlegget mente jeg selvfølgelig aborter som skjer etter at kvinnen vet hun er gravid. Det er jo liksom sjansen for å bli en av disse jeg gjerne ville vite litt om (med tanke på hvor glad jeg skal tillate meg selv å bli når testen evt viser positivt resultat) -Stjernesol
chimp Skrevet 30. januar 2003 #7 Skrevet 30. januar 2003 Milla har helt rett! Dette er veldig, veldig vanlig.....Har selv hatt to, om ikke direkte spontanaborter, så ihvertfall unormale blødninger i løpet av de to og en halv første månedene, som resulterte i påvisning av dødt foster og deretter utskrapning. Ingen av gangene var d overhodet noe uhell av noen slags art m i bildet. Ble fryktelig lei meg første gangen; mye fordi jeg ble helt alene om d, siden sambo var dratt på rep. samme dag d skjedde. Fikk da beskjed om at hvis dette var første gangen, var d 100 % sjanse for at d ville gå bra neste gang; hadde man hatt to tilfeller, var sjansen litt mindre osv. osv. Et år etter fødte jeg en velskapt datter etter et problemfritt svangerskap. 7 etter d igjen, måtte jeg ha nok en utskrapning av dødt foster, men da var jeg forberedt; hadde slett ikke samme forventninger som første gangen og, ikke minst, hadde allerede ett velskapt barn. Siden har jeg ikke blitt gravid, og d er like greit! Mange jeg har snakket m, som har mange barn, har også opplevd opptil flere spontanaborter. Ta d som d kommer, du! La naturen gå sin gang, ikke gå og bekymre deg om dette; d er bedre at barnet blir abortert enn at d blir født m misdannelser. Jeg lærte noe av dette: IKKE å fortelle flere enn høyst nødvendig om graviditeten, før ETTER ultralydkontrollen. Først da burde du være rimelig sikker på at d går bra! Får så utrolig mange spørsmål om hvorfor iallverden vi bare har ETT!!! barn, og da forteller jeg de som spør rett ut hvorfor; gjør ikke meg noe, men de blir som regel alltid litt skamfulle og føler seg visst litt dumme som spurte.....
Adrienne Skrevet 30. januar 2003 #8 Skrevet 30. januar 2003 Det er store mørketall over hvor mange svangerskap som ender i spontanabort/missed abortion. Grunnen er at mange spontanaborter skjer så tidlig at en tror det er en lett forsinket mens i stedet. Det finnes statistikk over risikoen for å miste når en er kommet litt lenger i svangerskapet, fra uke fem. De statistikkene sier at har en kommet til uke fem er det ca. 80% sannsynlighet for at det kommer til å gå bra. Passerer en uke 9, har det steget til ca. 90%, og etter uke 12 ca. 95%. De fleste SA/MA skjer fordi fosteret ikke var levedyktig, og dette er kroppens naturlige måte å rydde opp. Men for noen få så er det moren det er noe galt med. Flere av de som blir diagnostisert med habituell abort, gjør det fordi morens kropp ikke klarer å opprettholde den hormonproduksjonen som trengs for at forsteret, morkaken og livmoren skal utvikle seg videre. Kroppen tar da dette som et tegn på at noe er galt med fosteret og rydder opp. En kan få diagnosen habituell abort dersom en har tre spontanaborter eller mer etter hverandre. For disse kvinnene kan en hjelpe med å tilføre de nødvendige hormonene som skal til for at graviditeten skal fortsette. Men det er ikke veldig, veldig vanlig som noen sier her, men en del som har barn har opplevd dette. Men det betyr ikke at det kommer til å skje deg, og jeg ville heller fokusere på muligheten for at det skal gå bra, enn muligheten for at det kan gå galt. Etter uke fem er det tross alt 4 av 5 svangerskap som går bra. Dette synes jeg er ganske så gode odds.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå