Gå til innhold

Emo?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Emo (av eng. emotional) er en musikksjanger som oppsto på 1980-tallet og ble ansporet av såkalt hardcore punk, med fokus på følelser, tekst- og vokalmessige elementer. Pionerer innen denne genren var bl.a. Rites Of Spring, Embrace, Dag Nasty og Moss Icon. Det geografiske tyngdepunktet lå i begynnelsen rundt Washington D.C. i USA, med Ian MacKaye's plateselskap Dischord som det viktigste.

Musikksjangeren kan sies å ha fått sitt populære gjennombrudd rundt utgivelsene av Weezers debutalbum Weezer (The Blue Album) og Sunny Day Real Estates Diary. Nå er band som Jimmy Eat World, From First To Last, Get Up Kids og The Promise Ring populære utøvere av det som kan kalles pop-punk, som er en slags popversjon av emo. I Norge er band som J.R. Ewing og The First Cut blant de fremste representantene for emo.

Underarter inkluderer blant annet såkalt emocore og screamo."

Hentet fra wikipedia

Skrevet

Men emo begrepet har jo stukket seg lenger en til å betegne en musikk sjanger, i dag benyttes begrepet også om ungdom som "lever i hennhold til sjangeren". De går ofte i svarte klær(må ikke forveksles med gothere) med inslag av rødt, nagler og slips, hodeskaller etc. Ofte svart og rødtt hår og svart eyeliner etc.

Emo har blitt et mer generellt fjortisbegrep, for "trøblete" tenåringer som er veldig "emotional" og som identifiserer seg med musikken og klærne og som bruker dette som en manifestering av følelsene. (men siden det er et mer fjortisbegrep i dag, så har det blitt mer poppulært å være "emo" og det ser ut til å være en trend, mer en "undergrunn" for øyeblikket)

Skrevet

Om noen kaller deg Emo, så er ikke det ett komplemang. De blir ofte sett på som svake, teite folk.

Skrevet

Når jeg hører emo, så tenker jeg på en fjortis med svart hår og lang skrålugg som hører på sytete musikk, kutter seg litt i armen med barberblader og skriver elendig poesi på bloggen sin om hvordan ingen forstår ham/henne.

Skrevet

Jeg ser veldig lite til folk som er emo, men jeg ser ekstremt mye til folk som syter og kritiserer emo folk. Ironisk?

Skrevet (endret)

dobbelpost. Les under.

Endret av Yme
Skrevet
Jeg ser veldig lite til folk som er emo, men jeg ser ekstremt mye til folk som syter og kritiserer emo folk. Ironisk?

Emo!!! Nei, det er faktisk ikke ironisk.

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet
Når jeg hører emo, så tenker jeg på en fjortis med svart hår og lang skrålugg som hører på sytete musikk, kutter seg litt i armen med barberblader og skriver elendig poesi på bloggen sin om hvordan ingen forstår ham/henne.

:ler: JA!

Skrevet

Akkurat dette jeg forbinder med emo også.

Skrevet
Hva er forskj mellom en goth eller en emo?

En emo synes veldig synd på seg selv. En gother ser opp til seg selv. Sånn ca.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
En emo synes veldig synd på seg selv. En gother ser opp til seg selv. Sånn ca.

Eller man kan også si at en emo'er hater seg selv, mens en gother hater verden.

Gjest Kråkebolle
Skrevet

Helt sant!

Post-it-blokker, ringpermer, notatblokker, you name it...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...