Gå til innhold

disse nettene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille gutt på ti måneder hadde en god periode med søvn for noen uker siden. Men så ble han syk og så kom det en tann. Dermed var alle gode rutiner glemt og selv om vi har beholdt rutinene ift legging etc så har vi hatt håpløse netter nå i over en uke. Nå er vi slitne begge to. leggingen på kvelden går greit, men rundt 02-03 våkner han og da er han sulten. pappan klarer å få han til å sovne, men det går som regel bare et kvarter så våkner han igjen. Og sånn holder han på helt til morgenen.

han spiser godt om dagen, har faste rutiner og jeg gir han både flaske og pupp før han legger seg om kvelden. (Får grøtt eller middag en time tidligere).

Vi tar han ikke opp så fremt vi kan unngå det. Det er mørkt på rommet hans og vi prater ingenting. bare klapper på han og prøver å roe. Men han blir helt hysterisk etterhvert. Roer seg ikke før han får pupp.

Det virker på meg som at han våkner av at han hoster (litt forkjølet fremdeles) og da oppdager han at han er sulten. Men vi vil jo ikke begynne med nattflaske nå. Samtidig så vet jeg jo selv at det er nærmest umulig å sovne om man er sulten selv og vi klarer ikke å få i han mer mat om dagen.

har ikke lyst til å la han skrike.

Hvor lenge fikk deres barn mat om natten?

Tingeling

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Førstemann sluttet med mat om natten da hun var 4 mndr. Nummer 2 som nå er 7 mndr. får fortsatt man 1-2 ganger om natta. Dvs. han sov over fra 4 ukers alder men fikk tilbakefall et par måneder etter. Han har det vært litt styr med pga. en låsning i nakken og så kom tennene da vi endelig fant ut av det. :forvirret:

Fysisk sett så skal det ikke være nødvendig for babyen å spise om natten etter fylte 6 mndr. Men jeg stresser ikke med det jeg. Tror det ordner seg av seg selv når de er klar for det. Jeg vil myyye heller gi pupp (og kos) så han sovner fort om natta, blid og fornøyd, enn å stresse med at pappan skal ta han, og gi vann på flaske eller gå rundt med han osv. (skulle tatt seg ut - hadde brukt en halv time på å vekke pappan først :ler: ) Det er uansett bare en liten periode i livet dette, og jeg skal jo ikke opp på jobb om morgenen så det er ingen krise om jeg må nattamme til han er året heller. :)

Skrevet

Mener eldstejenta sluttet da hun var seks måneder, minstejenta var sju måneder.

Skrevet

Rett før guttungen fylte to ble han helt umulig. Våknet om natten og nektet å sove igjen før han fikk mat. Så vi måtte stå opp og spise skive. Så der satt vi i mørket med en skive og et glass melk. Takk gud, det gikk fort over.

Skrevet

Avvente mine tre med nattmat da de var ca 3 mnd.Babyer trenger ikke nattmat etter den tiden om de ellers er friske.

Jeg brukte Anna Wahlgren metoden med å legge de i vogna på kvelden og så dra vogna stille i mørket uten å si et ord til de sovnet igjen. Det tok 2-3 netter så sov de natten igjenom !

Og det gjorde jeg også !

Skrevet

Dattera mi har ikke blitt nattmat-avvent. Hun startet å sove natta gjennom 2 mnd gammel, og fortsatte med det til hun var 5 mnd. Så var det en periode hvor hun fikk pupp i 2-tida fram til 8 mnd, så en pause før hun en periode (12-13 mnd) hvor hun fikk pupp ca kl 22. 13 mnd gammel begynte hun igjen å sove gjennom natta, og det har hun i hovedsak fortsatt med (er nå 15 mnd og for nattpupp ca en gang annenhver uke).

De periodene hun har hatt lyst på nattpupp er den tida hvor det har skjedd mye nytt (flytting og barnehagestart)

Skrevet

Min datter ble avvent ved ca. 6 mnd, min sønn var noen mnd eldre.

Nødvendigheten tvang seg fram fordi han våknet veldig ofte i løpet av natten.

Vi prøvde mye forskjellig, men hadde til slutt ikke flere ting igjen å prøve, så da ble det Ferbers skrikekur.

Det tok en natt. Riktignok en kjip natt, men bare en. Samme med henne, men hun ga seg lettere.

Og så kommer det egentlige poenget mitt: min sønn ble så utrolig mye blidere på dagtid da han lærte seg å sove hele natten. Jeg tror rett og slett ikke det var godt for ham heller med alle disse oppvåkningene.

Dette er jo ingen fasit, men jeg har også lest at ikke bare trenger ikke barn over 6 mnd nattmat lenger, men de har også mer behov for en hel natts søvn. Så selv om samvittigheten lurer på om det var riktig å la ham skrike, så sier fornuften at i vårt tilfelle var det det.

Skrevet
Avvente mine tre med nattmat da de var ca 3 mnd.Babyer trenger ikke nattmat etter den tiden om de ellers er friske.

Jeg brukte Anna Wahlgren metoden med å legge de i vogna på kvelden og så dra vogna stille i mørket uten å si et ord til de sovnet igjen. Det tok 2-3 netter så sov de natten igjenom !

Og det gjorde jeg også !

Babyer har ofte behov for "nattmat" til de har to middag/grøtmåltider pr dag. Har desverre ingen link å vise til, men har lest dette i flere spedbarnsbøker/blader, og har også egen erfaring.

Skrevet

Hvor har du det fra? :forvirret:

Skrevet

Nå har jeg kjøpt boken "the no-cry sleep solution" og krysser fingrene. Ferber er ikke aktuelt hos oss. :sjenert:

tingeling

Skrevet

Kanskje han er tørst heller enn sulten? Dersom han fremdeles er litt forkjølet og tett i nesen, kan det hende han sover endel med åpen munn og da blir man jo gjerne tørr i munnen. Så før du evt. prøver andre løsninger som skriking, ville jeg forsøkt med litt vann på natten først. Dette er dessuten veldig enkelt for pappa'n å ta del i også. :)

Skrevet
Nå har jeg kjøpt boken "the no-cry sleep solution" og krysser fingrene. Ferber er ikke aktuelt hos oss.  :sjenert:

tingeling

Hva er essensen i den metoden da?

Skrevet
Hva er essensen i den metoden da?

Man skal la barnet skrike i sengen, og gå inn og trøste med et visst antall minutters mellomrom. Helt greit i en leggesituasjon for større barn som man vet har tilfredstilt tørste/ tørr bleie/ faktisk har behov for å sove. Men for babyer er det ikke helt min stil heller. Gråt = få trøst/ pupp for meg, greier ikke å gjøre det annerledes jeg. :sjenert:

Skrevet (endret)
Man skal la barnet skrike i sengen, og gå inn og trøste med et visst antall minutters mellomrom. Helt greit i en leggesituasjon for større barn som man vet har tilfredstilt tørste/ tørr bleie/ faktisk har behov for å sove. Men for babyer er det ikke helt min stil heller. Gråt = få trøst/ pupp for meg, greier ikke å gjøre det annerledes jeg. :sjenert:

Metoden La Flaca beskriver er ferber. Tipper det gjest lurte på var essensen i metoden fra "the no cry sleep solution". Har ikke tid til å forklare siden det er noe mer omfattende enn ferber, men gå inn på nybaktmamma.com og se under søvn, så finner du masse der.

http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=351901

tingeling

Endret av tingeling
Skrevet
Metoden La Flaca beskriver er ferber. Tipper det gjest lurte på var essensen i metoden fra "the no cry sleep solution". Har ikke tid til å forklare siden det er noe mer omfattende enn ferber, men gå inn på nybaktmamma.com og se under søvn, så finner du masse der.

http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=351901

tingeling

:ler: Ja, det var vel kanskje det... Det motsatte av Ferber må det ihvertfall være. :)

Skrevet

Å, kjenner meg så utrolig godt igjen i dette ;) Ammer fortsatt min 10 måneder gamle datter, men nå må vi snart starte avvening i og med at jeg skal begynne å jobbe. Har ikke vært så tilhenger av Ferbers skrikekur, men nå vet jeg ikke lenger ;) Håper det bedrer seg for dere!

Skrevet
Å, kjenner meg så utrolig godt igjen i dette ;) Ammer fortsatt min 10 måneder gamle datter, men nå må vi snart starte avvening i og med at jeg skal begynne å jobbe. Har ikke vært så tilhenger av Ferbers skrikekur, men nå vet jeg ikke lenger ;)  Håper det bedrer seg for dere!

Vi har begynt å gi flaske før han legger seg, og en flaske før vi legger oss (plukker han opp og mater han i søvne ,selv om jeg vet det ikke er bra for tennene). Så nå vil han ihvertfall ikke ha pupp om natten lenger. Og selv om det tar litt tid å få han til å sovne, så sovner han ihvertfall i sengen sin nå - uten å skrike :) Så vi beveger oss i riktig retning.

De siste nettene har han ikke våknet, takket være at jeg har sovet ved siden av han og klappet på han hver gang han begynte å tenke på å våkne. Så vi beveger oss i riktig retning. Har bare holdt på i tre dager. Men dette føles mye mer riktig enn å la han skrike. Tanken er at vi gradvis reduserer servicenivået, og lærer han å sovne selv - siden alle små våkner til noen ganger i løpet av natten.

Så for oss ser det ut til at denne metoden kommer til å virke :)

tingeling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...