tingeling Skrevet 4. november 2006 #1 Skrevet 4. november 2006 Sønnen min kommer til å være 11 måneder når han begynner i barnehagen om noen uker. han krabber og reiser seg opp, men går ikke enda. Regner med at de kommer til å være ute en del, og jeg ser at det er veldig vanskelig å krabbe med vintersko på. Dessuten ramler de av hele tiden Men det er kanskje eneste løsningen? Noen råd og gode erfaringer? tingeling
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #2 Skrevet 4. november 2006 Min erfaring: Skal barnet sitte i vogn, er det mer enn nok med noe varmt på føttene - sånne dunsokker f.eks. Hvis barnet skal være på bakken, må det være noe som tåler kulde og fukt. Da er sko best. Men det finnes mange forskjellige typer sko. Sånne med snøring langt oppover leggen - sitter ikke de heller? For vet det er noen typer som absolutt ikke funker... Men han går jo snart!
14062003 Skrevet 4. november 2006 #3 Skrevet 4. november 2006 Jeg anbefaler noe slikt. Sko til så små barn er ofte til mer plunder enn nytte. http://www.baldrian.no/Productdetails.aspx?SKU=10230
Gjest -M- Skrevet 5. november 2006 #4 Skrevet 5. november 2006 Vi brukte Voksi-soker til sønnen før han begynte å gå. Lignende de som er avbildet på linken i innlegget over. Han var jo ikke så veldig mye på bakken den første tiden, så det sokkene var helt yppelige; holdt han både tørr og varm på føttene! -M-
tingeling Skrevet 5. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 5. november 2006 Vi har slike sokker og er veldig fornøyd med de når han er i vognen. Men blir de ikke satt på bakken når de er ute med barnehagen? Midt på vinteren er vel ikke slike sokker varme nok hvis barnet er ute av vognposen? Tingeling
monja Skrevet 5. november 2006 #7 Skrevet 5. november 2006 Gutten vår var 11 mnd da han begynte i barnehagen, men vi satsa på sko til han likevel. Vi kjøpte Pony Sympatex på EuroSko og de satt godt på. Lykke til med barnehagestart!
Nightingale Skrevet 5. november 2006 #8 Skrevet 5. november 2006 Da sønnen min begynte hos dagmamma kunne han ikke gå ennå, og da det ble kaldere fikk han vintersko. De var lette og fine på foten hans.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #9 Skrevet 5. november 2006 Tror sko er det eneste som er varmt nok. Har selv to barn og har aldri opplevd at skoene har falt av når de har krabbet..? Jeg har brukt Eurosko sine vintersko (Sympatex). Brukte også slike sokker, men mest i vogna.
Gjest graceland Skrevet 5. november 2006 #10 Skrevet 5. november 2006 Bruk gode, høye sko med snøring. Da vil ikke barnet ditt fryse på beina. Dessuten har jo de aller fleste utedresser strikk til å ha under beina.
14062003 Skrevet 5. november 2006 #11 Skrevet 5. november 2006 Jo, alle barn er på bakken, selv når det er kaldt. Bare å kle på dem godtd. Mye ull, mange lag og gjerne noe tovet. Men de sitter selfølgelig ikke på bakken hele den tiden de er ute. Jeg ser i alle fall så små barn som sliter i barnehagen på grunn av sko (noen ganger kommer det av at foreldrene ikke kjøper små nok sko siden de ikke går og skal ha noe å vokse i - til de går, og de rett og slett mister skoa)..
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #12 Skrevet 5. november 2006 Jo, alle barn er på bakken, selv når det er kaldt. Bare å kle på dem godtd. Mye ull, mange lag og gjerne noe tovet. Men de sitter selfølgelig ikke på bakken hele den tiden de er ute. Jeg ser i alle fall så små barn som sliter i barnehagen på grunn av sko (noen ganger kommer det av at foreldrene ikke kjøper små nok sko siden de ikke går og skal ha noe å vokse i - til de går, og de rett og slett mister skoa).. ← Men han på 11 måneder som ikek går ennå? Jeg mener, er også de som ikke kan gå på bakken?
Kipa Skrevet 6. november 2006 #13 Skrevet 6. november 2006 Men han på 11 måneder som ikek går ennå? Jeg mener, er også de som ikke kan gå på bakken? ← Alle er på bakken, mener du vi skal bære rundt på de som ikke går enda..Min sønn gikk ikke før han var nesten 19 mnd..Men sko kjøpte jeg da han skulle begynne i barnehagen i februar mnd. De sitter ikke der lenge men har jo godt å komme ned og få krabbe og undersøke litt. Sko er et nødvendig kjøp når barnet begynner i barnehagen uansett alder! Dessuten det å bruke sko hjelper også barnet igang med gå prosessen- gode sko!
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #14 Skrevet 6. november 2006 Så lenge barnet ikke går, er ikke hælen nok utviklet til at sko sitter på. Vi har samme problemet og satser på lammeskinnstøfler, dunsokker etc. Ja, selvsagt skal barn som ikke går være ute og på bakken - men det er ikke enkelt å finne noe... mitt barn har i tillegg store føtter, derfor er alt i riktig størrelse så veldig voksent. Barn skal IKKE ha sko å vokse i, de skal ha passe sko til envher tid, nå formes foten,d e skal lære å gå etc - så om man må bytte flere ganger i året/sesongen ja, så må man det.
14062003 Skrevet 6. november 2006 #15 Skrevet 6. november 2006 Jeg signerer siste gjest! Ja, barn som ikke går må også være ute. Hva skulle ellers de ansatte i barnehagen gjøre? 4 som ikke går, skal de da bære på en liten en i en time eller to hver? Da ble de fort sykemeldte pga. vonde rygger/ødelagte knær. De små klarer seg fint på bakken både lenge og vel. Godt med klær. Ullklær. Og flere lag med klær. Pluss klær med god kvalitet. Da er det ikke noe problem å være ute (i all slags vær). De små kan også få sitte på isolasjonsmatter (sitteunderlag om barnehagen har slikt), i vogna eller på fanget og holder dermed godt på varmen. Og til Kipa: det er ikke alle barn som påvirkes til å gå med sko (første hadde litt hjelp av det, men siste nekter plent å gå om vi trær på sko).
Kipa Skrevet 6. november 2006 #16 Skrevet 6. november 2006 (endret) Fysioteapeut anbefaler de som ikke kan gå å ha på sko! Ikke for at de lærer å gå fortere av det, men foten blir stødigere og gir bedre grunnlag for å kunne prøve å gå. Endret 6. november 2006 av Kipa
14062003 Skrevet 6. november 2006 #17 Skrevet 6. november 2006 Fysioteapeut anbefaler de som ikke kan gå å ha på sko! Ikke for at de lærer å gå fortere av det, men foten blir stødigere og gir bedre grunnlag for å kunne prøve å gå. ← De fysioterapeutene jeg kjenner anbefaler å ikke bruke sko, for at barnefoten skal få brukt alle de musklene den har til å støtte opp foten best mulig. Dersom de lærer å gå med sko, utvikler de muligens ikke de riktige musklene og får en feil gange.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #18 Skrevet 6. november 2006 Alle er på bakken, mener du vi skal bære rundt på de som ikke går enda..Min sønn gikk ikke før han var nesten 19 mnd..Men sko kjøpte jeg da han skulle begynne i barnehagen i februar mnd. De sitter ikke der lenge men har jo godt å komme ned og få krabbe og undersøke litt. Sko er et nødvendig kjøp når barnet begynner i barnehagen uansett alder! Dessuten det å bruke sko hjelper også barnet igang med gå prosessen- gode sko! ← Må du spørre hva jeg mener? Spørsmålet er vel klart nok: Er ALLE barna på bakken, uansett alder? Hvis du absolutt skal tolke spørsmålet mitt annerledes, så er svaret: Nei, jeg mener ikke du skal bære rundt på dem, men jeg trodde kanskje de som ikke kunne gå var i vogna. Dessuten har jeg hørt at de ikke skal ha sko før de klarer å gå med dem.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #19 Skrevet 6. november 2006 Jeg signerer siste gjest! Ja, barn som ikke går må også være ute. Hva skulle ellers de ansatte i barnehagen gjøre? 4 som ikke går, skal de da bære på en liten en i en time eller to hver? Da ble de fort sykemeldte pga. vonde rygger/ødelagte knær. ← Hvor får dere det fra at det absolutt eneste alternativet til å være på bakken er at noen skal bære barna?
14062003 Skrevet 6. november 2006 #20 Skrevet 6. november 2006 ALLE barna er på bakken, uansett alder, ja. Også de som er under året, og aldeles ikke går. Fryktelig kjedelig å sitte i vogna når de andre leker...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå