Gå til innhold

Bake brød.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bakt alt brødet vårt i årevis. Har tappet varmt vann direkte fra kranen.

Er jo så lettvindt!

Nå har jeg hørt diverse meninger om vann direkte fra kranen. Ja, noen mener det ikke er bra. (helsemssig)

Hva gjør dere andre brødbakere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg varmer opp. Tar tre minutter eller noe slikt. Om oppvarmet vann fra bereder ikke er bra avhenger litt vil jeg tro. Det kommer helt an på berederen, hvor stor vanngjennomstrømingen i den er og hvor mye vann man faktisk får i seg på denne måten (antagelig ikke mye sammenlignet med totalt væskeinntak).

Skrevet

Jeg varmer også opp, men bruker ca. 50/50 med vann og melk da.

Skrevet

Har aldri falt meg inn å bruke noe annet enn krana. Kommer ikke til å begynne med noe annet heller! :blunke:

Skrevet

Det kan samle seg en del bakterier i varmtvannsberedere, så man bør ikke drikke av varmtvannet fra springen, feks ikke bruke det som tevann osv (ja, det finnes faktisk de som bruker varmtvann fra springen som tevann!). Men til brødbakinga spiller det jo ingen rolle, siden brødet jo blir stekt ved høy temperatur etterpå. Har vært innom bakeri som baker brød til butikkene, og der ble det brukt varmtvann fra springen, så det er nok ikke farlig om vi gjør det hjemme heller ;)

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Det er ikke bare bakterier som gjør at man ikke skal bruke varmvann fra springen. Det kan være mye kobber i vann fra gamle varmvannsberedere, og man kan ganske enkelt få i seg for mye kobber. Er ikke så redd for bakterier da vannet er så varmt at de fleste bakterier dør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...