Gå til innhold

Schäferkennel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vurderer å kjøpe meg en schäfervalp med tid og stunder. Er det noen med erfaring som har kennel og anbefale, eller fraråde for den del? Hunden vil mest sannsynlig bare være en familiehund.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her finnes det MANGE å fraråde. Det er skikkelig mange usæriøse oppdrettere på schæfer. Mange som avler kun på utseendet og som driter i mentalitet og sunnhet. Av de oppdrettene som er å anbefale, er det faktisk få. Hva ønsker du med hunden din? Bare som selskap? Husk at schæferhunden er primært en gjeterhund, og ikke en daff sofahund, selv om mange har blitt det fordi de mangler drifter og ikke blir stimulert.

Det første du bør tenke på er sunnhet og mentalitet. Særlig på sykdommer som AD (albuer), HD (hofter) og så bør du dessuten være på vakt overfor analfistelbetennelse på linjene. Når det gjelder den mentale biten, stiller jeg som minimumskrav at foreldredyra og deres søsken (og eventult tidligere avkom fra foreldredyra) har gått igjennom testene MH (mental hundbeskrivelse) og funksjonsanalyse. Med disse testene ser du hva som bor i hunden av mentalitet.

Jeg vil ikke navngi noen oppdrettere, for da vil jeg bevege meg ut i et minefelt. Det er fryktelig mange spisse albuer og lite selvkritisk sans blant en del oppdrettere.

Hvor bor du? Hvor er det aktuelt for deg å kjøpe hund?

Skrevet

Jeg har hatt en schäfer allerede, men han var en omplasseringshund og måtte avlives p.g.a. at han hadde tatt skade av behandling hos tidligere eier, samt at han hadde allergi.

Jeg bor langt nord, men kan godt reise for å kjøpe hunden når det blir aktuelt, det tar nok enda en stund før jeg kjøper hund, men tenker det er greit å se seg litt om og vurdere litt først.

Det skal ikke være noen sofahund nei, men er usikker på om jeg får noen mulighet til å bruke hunden i konkurranse, så den bli nok mest turkompis samt at jeg evt kan trene med den.

Det er kanskje dumt å fraråde oppdrettere, men å navngi gode/seriøse dersom man vet om noen ser jeg ingen problemer med.

Skrevet

Vil du vurdere å kjøpe en grå schäfer i stedet for en vanlig svart-og-brun? Enkelte oppdrettere ser mer på det helsemessige aspektet med oppdrettet, og avler mer på den grå varianten, da denne visstnok er sunnere. Det er nok en del som avler hovedsakelig på utstillingsutseende med lav rumpe etc. Jeg ville sett mer på oppdrettere som fokuserer på helse og bruksegenskaper enn utstillingsmeritter.

Skrevet

Grå schäfer kan jeg også vurdere ja. Har vurdert en tispe på et år som selges fra en oppdretter nå som familiehund, men så syns jeg jo det er tidlig med en ny hund akkurat nå, men får se da...

Har også sett meg ut en tispe jeg kan tenke meg som mor til hunden og hun har bestått mentaltest og har mange andre gode resultater, men hun skal ha sitt neste kull snart og jeg håper da at hun får flere kull ved en senere anledning for jeg kommer nok ikke til å kjøpe hund fra dette kullet.

Skrevet

Men med grå schæfer (ofte av Øst-Tyske linjer) så må du huske på at du også får med en masse drifter, så det er skjeldent at de passer som sofahund.

Jeg har ei grå tispe selv, og hun er helt annnerledes hva mine 4 brune har vært.

Hun trenger å bli stimulert mye, og blir nesten aldri sliten. Grå schæfer passer best om du tenker på å bruke den til noe. Og så bør du være vant til å håndtere hunder. I og med at disse har bevart sine drifter så godt, må du regne med en del diskusjoner med hunden din.

Gjest *Just-Me*
Skrevet (endret)

Vi har en 3 år gammel hann schafer.

Er veldig fornøyd med kennelen vi kjøpte ham fra, de holder til på sørlandet og oslo området.

Kennel quantos, er absolutt å anbefale!!!

Uansett er det viktig at visst du skal kjøpe valp fra kennel at papirene er i orden. at de har veterinærattest, er hd frie. Når valpen/hunden er 1 år gammel må man ta ny røntgen på hd. Sjekk kjøpskontrakten før du skriver under osv.... sånn at du ikke får deg overasskelser i ettertid.

men bare et spørsmål. visst du bare er ute etter familiehund. er schafer rett da??? de krever utrolig mye og har så stort potensiale at de bør få holde på med trening og aktiviteter flere ganger i uken for å bli stimulert, i tillegg til laaang tur dagli.

Visst du bare skal ha familiehund til å gå turer med osv... ville jeg ikke valgt schafer,. snakker av erfaring nå. har hatt 2 schafere.....

Deler av innlegg endret.

I henhold til Kvinneguidens regler er kjøp- og salg-annonser ikke tillatt i forumet.

Veslejenta - moderator

Endret av Veslejenta
Skrevet

Vil anbefale deg å ta kontakt med Kennel Vindelbroen.

Skrevet

Som sagt tidligere, jeg har hatt schäfer så jeg vet jo hva den krever da. En annen i nær familie har også schäferhund. Sa jo at den muligens skulle brukes til trening også, men det er ikke noe aktivt miljø her jeg bor nå, så det blir mest sannsynlig trening på egenhånd om jeg enda bor her når jeg kjøper meg hund.

Mulig jeg slår fra meg tanken om grå schäfer dersom den krever mer enn vanlig farget schäfer.

Skal vurdere Kennel Vindelbroen også ja, men når jeg ser på sidene deres ser det ut som de bare har en hannhund som brukes i avl, at de ikke har andre hunder, kan det stemme? Er det kanskje bare det at de ikke har info om andre hunder på sin internettside?

Som sagt, ser ikke noe problem med å navngi kennel som man har vært fornøyd med.

Skrevet

Mulig det og, men tror Sverige blir mest sannsynlig da.

Skrevet

Ehem....jaja, da er det blitt nevnt kennler her som ikke er å anbefale...

Skrevet

Gå inn på www.canis.no og søk på rasen du er ute etter, da står det om rasen og det kommer opp linker til hjemmesider der de driver oppdrett.

Skrevet

Jeg vet vel egentlig om de oppdretterne som er. Har sjekka flere og sett på hjemmesidene deres, men der ser alt så fint og flott ut uansett.

Jeg tror muligens jeg kommer til å gå for en av de kennelene som hører under avd Helgeland i Norsk Schäferhund Klub, men ingenting er avgjort.

Skrevet

Vil anbefale å bruke Norsk Schäferhundklubb for å finne en oppdretter. På nettsidene deres finner du valpe/oppdretterliste som hele tiden er oppdatert på kull og parringer.

For å komme på denne listen må en kennel oppfylle visse krav og standarder som Schäferhundklubben har, mentaltesting o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...