Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #1 Skrevet 4. november 2006 hei er det noen som har været i bryllup der gjestene tar med mat selv? blir vel vi som sitter opp liste og gjestene kan velge? er det billigst å leie lokalet og ordne alt selv og få catering eller leie lokalet og få alt ordnet? *tenke tenke*
Donpedro Skrevet 4. november 2006 #2 Skrevet 4. november 2006 Kjenner noen som var i bryllup der alle gjester tok med en flaske hvitvin, og brudeparet stilte med mineralann og reker med tilbehør. Var ute i hagen om sommeren, og vistnok veldig vellykket.
Gjest Saramia Skrevet 4. november 2006 #3 Skrevet 4. november 2006 Jeg ba alle gjestene ta med sin egen mat og drikke. Funket fint som bare det. Alle likte maten...
Gjest Revenka Skrevet 4. november 2006 #4 Skrevet 4. november 2006 Jeg ba alle gjestene ta med sin egen mat og drikke. Funket fint som bare det. Alle likte maten... ← Litt morsomt første gang jeg leste det, tenkte at alle likte maten ja, ikke rart når de har tatt den med selv. Men du tenkte kanskje at alle likte opplegget om å ta med egen mat? Likte forøvrig forslaget med å ta med en vin, og heller holde reker og slikt selv. Men det går jo an å be folk om å ta med forskjellige retter som spekemat, eggerøre, loff, salat osv, og gjerne be flere ta med samme rett. Kanskje et par på kake også. Jeg hadde ikke hatt noe i mot det iallefall. Bryllup er jo ikke for å spise fancy mat men for å feire ekteskapet Bare koselig syns jeg da.
Saeria Skrevet 4. november 2006 #5 Skrevet 4. november 2006 Jeg har vært i et sånt bryllup. Nå tok ikke alle med seg mat, men alle vennene til paret lagde hver sin rett og paret laget mange. Så fikk de en kokk til å lage i stand på selve dagen, helt gratis, samt noen paret kjente til å sette maten på tapasbordet. En del i familien insisterte på å bake kaker, så det ble plenty av det og. Bryllupskaken kjøpte de hos konditor. Vin og annen alkoholholdig og ikke alkoholholdig drikke holdt paret. Festen ble en kjempesuksess! Alle koste seg masse. :-D
tingeling Skrevet 4. november 2006 #6 Skrevet 4. november 2006 Synes et skikkelig koldtbord hvor gjestene har bidratt virker kjempe koselig! krever selvsagt litt organisering så man ikke ender opp med 10 eggerører, og så trenger man noen servitører som setter frem og rydder. Som gjest ville jeg absolutt foretrukket det fremfor 3 retters -5 timers- middag med steik og poteter. Og det er et slikt bryllup jeg planlegger å ha den dagen det blir aktuelt. men da blir det ikke aktuelt å ønske seg gaver i tillegg. tingeling
Gjest gjest trådstarter Skrevet 5. november 2006 #7 Skrevet 5. november 2006 takk for mange forslag og at gjestene syntes det er positivt,mange i fam som liker å lage mat og kaker så det blir nok bra. jeg kommer ikke til å ønske gaver i tillegg. men da er det bare til å sitte i gang å planlegge,men tar gjerne ïmot enda flere tips
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #8 Skrevet 5. november 2006 Jeg synes nå at enten har man en bryllupsfest hvor man spanderer mat og drikke på gjestene eller så får man heller droppe festen eller vente til man har råd!!! Ikke at det trenger å være råflott, men............
Donpedro Skrevet 5. november 2006 #9 Skrevet 5. november 2006 Jeg synes nå at enten har man en bryllupsfest hvor man spanderer mat og drikke på gjestene eller så får man heller droppe festen eller vente til man har råd!!! Ikke at det trenger å være råflott, men............ ← Da får jo heller de gjestene som finner opplegget grusomt takke nei, så er alle parter fornøyd. De jeg kjenner som var i brylluppet jeg beskrev over, tilhrer til vanlig en ganske fornem krets, der store flotte selskaper er relativt vanlig. Likevel omtaler de dette som et av de koseligste bryllupene de noen sinne har vært i. Kanskje fordi de har såpass mye penger at de ikke dør av å ta maed en flaske vin. Kan jo i tillegg nevne at brudeparet ogå tjener helt ok, men kun ønsket seg gaver til et godt formål.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #10 Skrevet 5. november 2006 Da får jo heller de gjestene som finner opplegget grusomt takke nei, så er alle parter fornøyd. De jeg kjenner som var i brylluppet jeg beskrev over, tilhrer til vanlig en ganske fornem krets, der store flotte selskaper er relativt vanlig. Likevel omtaler de dette som et av de koseligste bryllupene de noen sinne har vært i. Kanskje fordi de har såpass mye penger at de ikke dør av å ta maed en flaske vin. Kan jo i tillegg nevne at brudeparet ogå tjener helt ok, men kun ønsket seg gaver til et godt formål. ← Det er jo ikke snakk om død eller liv over en flaske vin, men etter min mening litt gnient... Opplegget med hvitvin og reker høres koselig ut, for all del, men brudeparet burde stått for mat og drikke. Det er nå i alle fall min mening.
Donpedro Skrevet 5. november 2006 #11 Skrevet 5. november 2006 Det er jo ikke snakk om død eller liv over en flaske vin, men etter min mening litt gnient... Opplegget med hvitvin og reker høres koselig ut, for all del, men brudeparet burde stått for mat og drikke. Det er nå i alle fall min mening. ← Vel, dette parret er nok ikke særlig gniene, særlig med tanke på at de ikke ønsket seg en eneste gave men ga alt til fattige. Har vel mer å gjøre med hva slags ramme de ønsket rundt bryllupet, for å markere at ting ikke skulle være så "flott", men mer uhøytidelig.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #12 Skrevet 5. november 2006 Er det nødvendig å prøve å ødelegge denne tråden? Svar på spørsmålet eller la vær å skrive noe! Det er nok av andre tråder der du kan skrive om din misnøye i forhold til hvordan bryllup feires...
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #13 Skrevet 5. november 2006 hei er det noen som har været i bryllup der gjestene tar med mat selv? blir vel vi som sitter opp liste og gjestene kan velge? er det billigst å leie lokalet og ordne alt selv og få catering eller leie lokalet og få alt ordnet? *tenke tenke* ← Det billigeste er vanligvis å gjøre mest mulig selv. Dette forutsetter dog at du gjør en jobb men å finne frem til billige og gode leverandører og råvarer. Jeg vil nok si at det aller billigeste blir å låne (eller leie et billig lokale). For ikke så veldig lenge siden (siste uke) skrev jeg en lengre svar i en annen post med samme tema, som forklare at man kan lage mat selv, få venner/familie/gjester til å lage, eller catre deler av måltidet pg lage deler selv, og andre kombinasjoner. Den posten kan du lete frem og lese. der står det masse lurt. Dersom man ønsker å lage et spleiselag så er det alltid best om folk kan få lage det de har lyst til selv, men at de bes om å si i fra hva de har tenkt til å lage, slik at man ser hva som er "tatt" og ikke. På denne måten blir det ofte hyggeligere for de som skal lage, og mer variert og bedre mat. Dersom noen melder at de ønsker å ta med noe som noen andre allerede har gitt besked om, så kan man si at -det har vi allerede fått tilbud om, kan du ikke komme på noe annet å ta med- Etterhver så vil det være fint å ha oversikt over hva som har kommet og hva som mangler, feks se at oi, her er det masse kjøtt og frukt og ost, men ikke noe fisk, "kunne du tenke deg å ta med det kansje??" Husk på tilbehør som dressinger, brød, smør og annet som kan bli glemt. Husk på drikkevarer, tenk over om dere vil holde selv eller be folk om å ta med (det er nok hyggelig å slippe å ta med alt). Husk på å ha ekstra fat og boller og serveringbestikk, ikke alle har med ferdig opplagt. Jeg har aldri vært i spleiselag til bryllup, men har vært i mange andre typer fest med spleiselag -ikke noe problem, men litt organisering er det.
Kara W Skrevet 5. november 2006 #14 Skrevet 5. november 2006 Når det skal organiseres større spleiselag er det lurt å ha en matkoordinator. Dette er personen som alle melder ifra om hva det er de har tenkt til å ta med seg. Denne personen bør også ha en liste over ting man ønsker at skal finnes tilstede, og denne listen bør inneholde både enkle og mer kompliserte forslag. Det er alltid noen som ikke kommer på ting å ta med selv. Når noen som ikke kan lage mat stresser veldig med dette, er det greit å bli bedt om de ikke kan ta med noe potetgull eller annen snacks, eller noen spennende oster. Da føler de at de bidrar, uten at deres manglende kokkekunster kommer frem. Det er ikke lurt å gi folk en liste med "dette skal du ta med deg", men mange setter pris på litt hjelp når de står fast. Det er også fint om man kan ordne det slik at folk tar med enten mat, eller drikke. Må de at med begge deler føler de at de bidrar alt og ikke får noe igjen for det, mens må de bare ta med den ene, så får de jo den andre gratis (dette handler om følelser, ikke logikk). Dette kan enten ordnes ved at brudeparret står for den ene tingen selv, eller ved at man ber noen folk om å ta med boks vin, eller noen øl etc, istedenfor mat. Som regel blir det mer enn nok mat på slike ting, selv om ikke alle tar med seg mat. Uansett bør brudeparret (eller hvem som nå inviterer) stå for en del selv, for å vise tydelig at man selv har bidratt, og ikke bare forventer at gjestene skal gjøre all jobben (igjen, handler om hvordan gjestene oppfatter ting, ikke hvordan ting faktisk er).
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #15 Skrevet 5. november 2006 Jeg må si jeg er glad jeg ikke blir bedt i et slikt brylupp, og i alle fall at jeg IKKE skal ha et slikt bryllups selv. Tror en del av gjestene våre som kommer reisende fra utlandet og langveisfra hadde følt seg litt snytt hvis jeg hadde bedt de om å ta med medbrakt. Nei, bryllup skal ikke koste mer for gjestene enn de som holder festen. Spleiselag er helt greit og hyggelig ved vanlige fester, men IKKE som en bryluppsfest. Helt enig med "gjest" ovenfor. Dropp heller festen da! Eller ha det enkelt med snitter feks, Det trenger ikke å koste skjorta...
Donpedro Skrevet 5. november 2006 #16 Skrevet 5. november 2006 Jeg må si jeg er glad jeg ikke blir bedt i et slikt brylupp, og i alle fall at jeg IKKE skal ha et slikt bryllups selv. Tror en del av gjestene våre som kommer reisende fra utlandet og langveisfra hadde følt seg litt snytt hvis jeg hadde bedt de om å ta med medbrakt.← Ikke alle som har gjester som kommer langveisfra, vettu.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #17 Skrevet 5. november 2006 hei er det noen som har været i bryllup der gjestene tar med mat selv? blir vel vi som sitter opp liste og gjestene kan velge? er det billigst å leie lokalet og ordne alt selv og få catering eller leie lokalet og få alt ordnet? *tenke tenke* ← Finnert man et billig lokale, blir nok det billigst m catering. Vi skal leie for 3500,- for hele helgen. Dette er uten servering og rydding selvfølgelig. Vi skal ha tapas-koldtbord og betaler noen kjente for å sette frem/rydde. Blir ikke så ille pris det. Vi har veldig lyst til å gifte oss, og har ingen rik familie (eller onkel i Amerika) og ønsker ikke å spise knekkebrød et år for å kunne gjennomføre dagen. Tror at det blir en fin kveld for alle inviterte. Men så har vi ingen stormannsgale venner eller familie..... Må bare riste på hode av alle som d tar helt av for, når det gjelder bryllup... Folk blir jo helt skrullete.... Har ikke vært i bryllup der man har tatt m seg annet enn kaker, men har man en familie som liker å stulle på kjøkkenet, er jo det en fin løsning. Min svigerinne tilbød seg å hjelpe til m maten, men jeg orker ikke selv å stå med den jobben... Men skal lage invitasjoner, buketten og dekorasjoner til bordene selv. Gleder meg til å pusle m d!! Lykke til!!
tingeling Skrevet 5. november 2006 #18 Skrevet 5. november 2006 Nei, bryllup skal ikke koste mer for gjestene enn de som holder festen. Spleiselag er helt greit og hyggelig ved vanlige fester, men IKKE som en bryluppsfest. Helt enig med "gjest" ovenfor. Dropp heller festen da! Eller ha det enkelt med snitter feks, Det trenger ikke å koste skjorta... ← Hvis samboeren min og jeg skal i bryllup så bruker vi mellom 500-1000 kr på gave avhengig av hvor godt vi kjenner de vi skal til. Det skal godt gjøres å lage mat for tilsvarende - i tilfelle blir det fryktelig mye mat hvis alle bidrar. Gjest: mener du virkelig at du heller ville at noen av dine gode venner skulle droppe bryllupsfest, enn å ta med deg et ostefat ( istedet for gave) og dra på en skikkelig hyggelig og uhøytidelig fest for å feire at de har giftet seg? tingeling
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #19 Skrevet 5. november 2006 Gjest: mener du virkelig at du heller ville at noen av dine gode venner skulle droppe bryllupsfest, enn å ta med deg et ostefat ( istedet for gave) og dra på en skikkelig hyggelig og uhøytidelig fest for å feire at de har giftet seg? tingeling ← Det er akkurat det jeg mente over om at bryllupsforberedelser tar helt av for tiden. Folk er skrullete.... (jeg er forøvrig ikke den samme "gjest" som du siterte, men den over ditt innlegg, om du skjønner.... )
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #20 Skrevet 5. november 2006 Hvis samboeren min og jeg skal i bryllup så bruker vi mellom 500-1000 kr på gave avhengig av hvor godt vi kjenner de vi skal til. Det skal godt gjøres å lage mat for tilsvarende - i tilfelle blir det fryktelig mye mat hvis alle bidrar. Gjest: mener du virkelig at du heller ville at noen av dine gode venner skulle droppe bryllupsfest, enn å ta med deg et ostefat ( istedet for gave) og dra på en skikkelig hyggelig og uhøytidelig fest for å feire at de har giftet seg? tingeling ← Jeg synes bare det er veldig spesielt å be folk ta med seg mat til bryllup! At man ikke ber gjestene ha med seg mat betyr ikke nødvendigvis at festen er veldig høytidlig. Jeg prsonlig ville da heller ha droppet festen! Og det er jeg helt ikkt flere som er enig i, men som ikke tør å si det! Jeg kan med hånden på hjertet si at ingen av mine venner ville invitert til brylupp hvor de hadde bedt gjestene ta med mat, så jeg trenger ikke å tenke seriøst igjennom spm. ditt. Men for all del, de som føler det naturlig å bed sine venner ta med mat til bryllupsfesten får sikkert en like bra feiring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå