Gå til innhold

Hvordan lager man kaffe latte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forelsket meg helt i kaffe late med irish cream, men det blir både dyrt og tungvindt å alltid måtte ut å kjøpe når jeg har lyst på slikt. Hvordan lager man egentlig kaffe latte? Hvor selges disse sirupene man kan ha oppi? Har funnet noen oppskrifter på nettet, men kjøkkenidiot som jeg er så trenger jeg å få det inn med t-skje (hva p..... er "steamet" melk for eksempel? og hvilken melk bør jeg bruke?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sirupene kan du få kjøpt i de fleste kaffebarer og i tillegg i velassorterte matbutikker som f.eks Centra, Ultra etc.

Steamet melk kan du få til relativt enkelt hjemme ved å kjøpe en melkeskummer, du heller oppi varm melk i melkeskummeren og "visper" melken til den skummer. På en kaffebar gjør de dette ved å bruke varm damp i melka, men da må du kjøpe deg en kaffemaskin.

Vil anbefale deg å kjøpe en såkallt moccakanne hvis du skal lage Kaffe latte og ikke allerede har en slik kaffekanne.

Til en shot espresso kan du bruke ca 2 dl melk så vidt jeg kunne se fra nøttelatten på www.kaffe.no. Der kan du lese mye om det å lage kaffe selv, så vil anbefale deg å kikke på denne siden.

Gjest beekeeper
Skrevet

Når jeg hadde dårlig råd og dilla på kaffe, brukte jeg en espressokanne (150 kroner på ikea), helmelk som jeg kokte opp, skummet det med en skummer som jeg kjøpte på kremmerhuset til 29 kroner, sjokoladesirup (dette har de faktisk på rimi og rema) og voila! Namnamnam :ler:

Gjest Jellyfish - ikke innlogget
Skrevet

Tusen takk begge to! Da får jeg prøve meg en dag.

Skrevet

Husk å ikke koke melka! Kokt melk smaker søtt og rart og grøtaktig i kaffe og det er IKKE godt. Melka skal bli ca 70 grader. Du kan kjøpe et melketermometer på en butikk med kjøkkenutstyr eller du kan bruke steketermometeret, og etterhvert lærer du deg hvor varmt 70 grader er :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...