Gå til innhold

Biffmiddag til kjæresten

olivia1

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en god biffmiddag til kjæresten på bursdagen hans, og tenkte jeg ville lage en biffmiddag med en skikkelig god vin til. Noen tips til hvordan jeg skal steike biffen? Eller hvilket biffkjøltt jeg bør kjøpe? Ytrefilet eller indrefilet? Eller noe annet...??

Endret av olivia1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Indrefilet og ytrefilet er begge godt. men indrefilet er mørere. Ytrefilet er lettere å steke.

først, bruk gjerne jernpanne. Varm opp pannen GODT før du legger smør/margarin i panna, og la dette bli nøttebrunt før du legger i kjøttet

ikke ha salt og pepper på før like før stek. krydre da bare den sida som skal legges ned mot panna...

når du har lagt kjøttet i panna kan du skru ned varmen litt, ellers blir biffen kanskje litt svidd.. men ikke mye!!

stek på ene sida til den sida av kjøttet som peker opp blir matt og fløyelsaktig, og det gjerne pipler opp litt kjøttsafter. Krydre så denne siden, før du snur kjøttet.

når det begynner å piple opp endel kjøttsaft igjen på biffen, er biffen ferdig (altså medium stekt) og klar for hviletida. Legg biffene på fat i ca 4-5 min

Server med ønsket tilbehør :) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremgangsmåten til Mirage høres fin ut, men stek biffen på middels varme til blodet kommer opp, på begge sider. Så skal de etterstekes, ikke legges på fat. Etterstekingen tar du på veldig svak varme, 3-4 minutter på hver side. Tror du det er for varmt kan du snu ofte under hvileperioden/etterstekingen. Da har du medium stekt biff, altså kjøttet er rosa i midten, ikke blodig.

Godt tilbehør til biff; fløtegratinerte poteter, smørdampet brokkoli, smørstekt sjampinjon og rødvinssaus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...