Gå til innhold

Date

Gjest Franchesca

Anbefalte innlegg

Gjest Franchesca

Hvordan er norske menn i forhold til en date, spanderer de på damen eller er de slik at de forventer at regningen skal deles? Eller at hver betaler sitt?

Jeg er italiensk og i min kultur er det selvfølgelige menn som betaler alt, men har fått inntrykk at det kan være anneledes her. Stemmer det?

Skal på en blind date med nordmenn for første gang, og må innrømme at jeg gruer meg litt, vil være mest mulig forbered.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det kommer litt an på hva man skal og slikt synes jeg, er daten stor og dyr middag ute på restaurant, så ville jeg ihvertfall ikke tatt det som en selvfølge at mannen skulle spandert selv om han kanskje ville gjort det.

skal dere ut å drikke kaffe eller øl eller noe slikt, så tror jeg de fleste norske menn vil ønske å få spandere (min erfaring ihvertfall siden jeg alltid tar utgangspunkt i å skulle betale for meg selv men aldri ender opp med å "få lov") på daten.

Ta med deg penger slik at du KAN betale for egen mat og drikke, da blir du ikke tatt på senga dersom dere skal ut å spise og han ikke hadde planlagt å spandere alt på deg.

er det bare det økonomiske som bekymrer deg, så ta med penger selv og kos deg og blir bedre kjent med mannen.

er han av typen som vil spandere, så vil han ikke ha noe av at du tar frem lommeboka, men ikke se på ham som dårlig dersom han IKKE spanderer full pakke på deg, han kan være en super mann uavhengig av det. ;)

jeg synes det er koselig men litt pinlig å skulle på dyr date med en mann jeg ikke kjenner godt, også skal han betale for alt jeg spiser og drikker... jeg ville aldri sett på det som en selvfølge og jeg ville aldri tenkt negativt om mannen om han ikke spanderte.

før spanderte menn, men før var ikke kvinner økonomisk uavhengige heller... sa seg litt selv at det var naturlig at den med mest penger spanderte.

idag tjener kvinner gjerne like mye som menn og er fullt ut uavhengige, så grunnlaget for spanderingen er borte, utover selve det gammeldagse ved det.

kos deg på date og ta det for det det er, ett hyggelig møte med ett menneske du ikke fra før kjente så godt. Alt utover det er bonus. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle, norsk

Hei italienske trådstarter,

Jeg forstår utfordringen dette må være for deg! Jeg har selv bodd i Italia i tre år, og det ble nedtur å komme hjem til Oslo igjen. Ikke bare på grunn av det med regningen, som du nevner, men mest på grunn av helheten: spillet, opplegget, flørten, intrikate spillet, og nedleggelsen/forførelsen (mann forfører kvinne).

I Norge er mannen glad i sport, sofa, praktiske ting, og finnes ikke romantisk. :tristbla: Det finnes noen få flotte kjekkaser som vet å behandle kvinner i Norge også, men det er veldig få av dem. Mange nordmenn er pingler, takler ikke kvinnes lynne (norske menn kaller det "mas"), og de behandler kvinner som om de var ens egen bror.

I Norge spiller kjærestepar Nintendo sammen, fotballspill osv...om vinteren kan man ikke se forskjell på dem, fordi mann og kvinne ser like ut...det er veldig trist. I Italia kunne en føle seg som en kvinne, og som en som ble sett av menn i hverdagen overalt. Kvinnen ble mer hyllet i Italia, og menn hadde en mer tydelig gnist av jaktinstinkt der. I Norge ser de bare ned.

Lykke til, håper du finner en ok mann i Norge. :)

Men huff, jeg tror du må jobbe veldig mye... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som naturlig at mannen betaler.

Hvis jeg hadde vært på stevnemøte med en mann, og han ikke hadde betalt, så ville jeg fått et dårlig inntrykk av ham.

Endret av Christiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært ute med en dame som forventet at jeg skulle betale for henne, ville jeg fått et dårlig inntrykk av henne.

Men om hun hadde dårlig råd eller situasjonen innbød til det, ville det være en glede å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært ute med en dame som forventet at jeg skulle betale for henne, ville jeg fått et dårlig inntrykk av henne.

Men om hun hadde dårlig råd eller situasjonen innbød til det, ville det være en glede å betale.

En liten avsporing kanskje? Men det virker på meg som om kvinner (sikkert også menn) får hva de forventer å få? Med det mener jeg de kvinnene jeg kjenner som stiller med samme innstilling som Christiane har stort sett ektemenn som skjemmer dem bort. Tar del i husarbeidet og kjøper dyre gaver. Den type ting. Selv har jeg sett det som en prinsippsak å alltid ta vare på meg selv (les betale for meg selv). Og ender da opp med menn som lar meg gjøre alt husarbeidet og nærmest kjøpe mine egne gaver. :ler:

Det faller liksom litt naturlig å dra den konklusjonen da at kvinner bør sette en høy pris på seg selv for å finne en mann som er i stand til å sette pris på dem. Er jeg inne på noe, eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ylva Virvla

Det er vanlig at kvinner tilbyr seg å betale sin del. Så er det opp til mannen.

Dersom han spanderer kan du neste gang dere er ute si at du spanderer. Om dere først f. eks. går på kino på første daten og så går ut for å ta noen drinker, kan du benytte anledningen til å spandere drinkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Nordmenn liker bare fotball. Jeg kan virkelig ikke tro på noen som sier de har vært tre år i Italia og ikke fått med seg at landet er en fotballnasjon, og som har et forhold til fotballen som overgår hva du finner i Norge. Jeg tviler iallfall sterkt på at dette er en person som har hatt noen langvarige forhold til italienske menn.

Ellers liker jeg lite å gå ut med noen som forventer noen ting som helst når det gjelder betalingen. Slik pragmatisk forhold til en date blir fort litt turn-off for min del. En date handler om å møte og bli kjent med et annet menneske, ikke om hvem som betaler hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Nordmenn liker bare fotball. Jeg kan virkelig ikke tro på noen som sier de har vært tre år i Italia og ikke fått med seg at landet er en fotballnasjon, og som har et forhold til fotballen som overgår hva du finner i Norge. Jeg tviler iallfall sterkt på at dette er en person som har hatt noen langvarige forhold til italienske menn.

Ellers liker jeg lite å gå ut med noen som forventer noen ting som helst når det gjelder betalingen. Slik pragmatisk forhold til en date blir fort litt turn-off for min del. En date handler om å møte og bli kjent med et annet menneske, ikke om hvem som betaler hva.

Typisk erkenorsk.

Du er ikke med på spillet i det hele tatt, er du vel.

Handler om å bli kjent, bla, bla...du skal vel ikke møte tanten din etter slekstreff på indre Toten heller, skal du vel? Det er klart en mann har sine baktanker med en date, og kvinnen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk erkenorsk.

Du er ikke med på spillet i det hele tatt, er du vel.

Handler om å bli kjent, bla, bla...du skal vel ikke møte tanten din etter slekstreff på indre Toten heller, skal du vel? Det er klart en mann har sine baktanker med en date, og kvinnen også.

Muligens din baktanke med møte er å få en gratis middag. Min er å bli kjent med personen, pule henne, få til et romantisk forhold etc. Men å bruke tid på å tenke på hvem som betaler hva blir for meg alt for sirumpa og kjedelig. Det ironiske er at det gjerne er de som etterspør romantikk i Norge som samtidig er de som ser romantikk i en betalt middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing kanskje? Men det virker på meg som om kvinner (sikkert også menn) får hva de forventer å få?  [...] Og ender da opp med menn som lar meg gjøre alt husarbeidet og nærmest kjøpe mine egne gaver.  :ler:

Da har du vært uheldig. Det er fordi vi må gjøre husarbeid og lage mat at vi ikke gidder å betale for dere ute ;)

Likevel har jeg nok oftest betalt for begge. Før var det fordi jeg var ung og naiv og syntes det var noe en mann måtte gjøre. Senere har det vært at jeg har hatt bedre råd, at jeg har bestemt hvor vi skulle gå og at jeg gjerne har spist dobbelt så mye som henne. Da har det typisk blitt enighet om at hun kan betale en drink etterpå eller betale "en annen gang".

Hvis man ikke trenger ta økonomiske hensyn, synes jeg begge bør betale for seg. Men hvis dama vil leke gentleman-lady-spillet, får hun også spille sin rolle, dvs. hun bør ha dollet seg opp, tilby å lage mat ved en senere anledning og hun bør generelt være en hengiven dame full av beundring for den fantastiske mannen som har funnet henne verdig til en date :ler:

Bortskjemte norske jenter som vil ha det beste fra begge kulturer klarer jeg meg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En situasjon der begge sitter og fomler med lommeboka er ihvertfall ikke romantisk, og spesielt ikke hvis det blir en langvarig diskusjon omkring hvem som skal betale/spleise etc.

Skjønner godt at trådstarter lurer på dette, jeg lurer selv mange ganger. Men det finnes ikke noe eksakt svar, man må ganske enkelt se det an. Selv synes jeg det er koselig når menn betaler, og føler overhode ikke at jeg er "kjøpt og betalt". :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis dama vil leke gentleman-lady-spillet, får hun også spille sin rolle, dvs. hun bør ha dollet seg opp, tilby å lage mat ved en senere anledning og hun bør generelt være en hengiven dame full av beundring for den fantastiske mannen som har funnet henne verdig til en date :ler:

Bortskjemte norske jenter som vil ha det beste fra begge kulturer klarer jeg meg uten.

dette er jeg faktisk helt enig i, vil man at mannen skal beholde den gammeldagse kurtisen, så får kvinnen ta sin del av spillet også... kan være derfor jeg ikke forventer at mannen betaler.. :ler: (liker å kunne komme som jeg vil, ikke som noen forventer, så da får jeg også la være å forvente noe av den jeg går ut med)

og jeg skjønner ikke hvorfor mannen skal være den som alltid betaler, når kvinnen har like god økonomi som ham... er enig i at vi nok er litt bortskjemte og vil ha både og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ylva Virvla

Jepp, jeg foretrekker definitivt en mann som tar sin del av husarbeidet, og ikke lar meg slite meg ut ved å både ha fulltidsjobb og gjøre husarbeidet ved siden av. Kommer han ikke til å stille opp i hverdagen, spiller det ingen rolle hvor mange middager og kinoturer han spanderer.

Dessuten stammer skikken fra ei tid da kvinner i mindre grad hadde egen inntekt.

Endret av Ylva Virvla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du vært uheldig.  Det er fordi vi må gjøre husarbeid og lage mat at vi ikke gidder å betale for dere ute ;)

Likevel har jeg nok oftest betalt for begge.  Før var det fordi jeg var ung og naiv og syntes det var noe en mann måtte gjøre.  Senere har det vært at jeg har hatt bedre råd, at jeg har bestemt hvor vi skulle gå og at jeg gjerne har spist dobbelt så mye som henne.  Da har det typisk blitt enighet om at hun kan betale en drink etterpå eller betale "en annen gang".

Hvis man ikke trenger ta økonomiske hensyn, synes jeg begge bør betale for seg.  Men hvis dama vil leke gentleman-lady-spillet, får hun også spille sin rolle, dvs. hun bør ha dollet seg opp, tilby å lage mat ved en senere anledning og hun bør generelt være en hengiven dame full av beundring for den fantastiske mannen som har funnet henne verdig til en date :ler:

:overrasket: Er du seriøs? Snakk om petimeter, det er hvertfall toppen på anti-romantikk!

I det en mann sitter og måler i kvanta hvem som har spist mest, og derfor også bør betale mest...hallo?!

Jeg er glad jeg har hatt en far som har oppdratt meg til å ikke ta imot crap som det der fra menn. Man får heldigvis det man forventer - som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En situasjon der begge sitter og fomler med lommeboka er ihvertfall ikke romantisk, og spesielt ikke hvis det blir en langvarig diskusjon omkring hvem som skal betale/spleise etc.

Skjønner godt at trådstarter lurer på dette, jeg lurer selv mange ganger. Men det finnes ikke noe eksakt svar, man må ganske enkelt se det an. Selv synes jeg det er koselig når menn betaler, og føler overhode ikke at jeg er "kjøpt og betalt". :ler:

Enig, det kan ødelegge forholdet og kvelden.

Jeg synes det er ille at norske menn er så generelt usikre. Det er heller ikke kult når mannen betaler bare fordi han "tror det er forventet". Det er like ille. Neei...dagens menn er pingler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er ille at norske kvinner er så generelt usikre. Det er heller ikke kult når kvinnen betaler bare fordi hun "tror det er forventet". Det er like ille. Neei...dagens kvinner er pingler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: Er du seriøs? Snakk om petimeter, det er hvertfall toppen på anti-romantikk!

I det en mann sitter og måler i kvanta hvem som har spist mest, og derfor også bør betale mest...hallo?!

Jeg er glad jeg har hatt en far som har oppdratt meg til å ikke ta imot crap som det der fra menn. Man får heldigvis det man forventer - som regel.

Jeg tviler ikke et sekund på at du er godt oppdratt av din kjære økonomfar.

Men hadde du - som meg - spist lunsj eller middag ute så og si hver dag i syv år og alltid forventet at regningen skulle fordeles likt til tross for at du spiste og drakk for dobbelt så mye som de andre, ja da ville du nok spist mye alene etterhvert.

Edit: Syv, ikke ti.

Endret av Cephalus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke et sekund på at du er godt oppdratt av din kjære økonomfar.

Men hadde du - som meg - spist lunsj eller middag ute så og si hver dag i syv år og alltid forventet at regningen skulle fordeles likt til tross for at du spiste og drakk for dobbelt så mye som de andre, ja da ville du nok spist mye alene etterhvert.

Edit: Syv, ikke ti.

Jo, det er klart. Det blir annerledes når det skjer veldig ofte, og det er den samme personen man går ut med hele tiden. Isåfall kan jeg forstå deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ille at norske kvinner er så generelt usikre. Det er heller ikke kult når kvinnen betaler bare fordi hun "tror det er forventet". Det er like ille. Neei...dagens kvinner er pingler.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...