Gå til innhold

Hva skal jeg bli?

Gjest Yzma

Anbefalte innlegg

Ja, jeg aner ikke hva jeg har lyst til å jobbe med når jeg blir eldre....Har ingen spesielle interesser heller. Er med andre ord helt blank, utrolig frustrerende.

Så hva jobber du med, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg utdanner meg til å gri grafisk designer fordi jeg liker å designe og bruke min kreativitet.

Jeg har mange ideer og jeg liker å lage dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er siviløkonom og ble det av flere årsaker. En enkel var at jeg synes det som er bra med selve utdanningen er variasjonen med både kvantitative og kvalitative fag og at jeg trodde dette ville passe med evnene mine. Samtidig er det også en utdannelse med mange muligheter faglig og karrieremessig og store muligheter for å få jobb når man er ferdig med å studere. Jeg er forholdsvis nyutdannet og trivdes både i studiene og min nye jobb :)

Når det gjelder å velge så burde du tenke over om det er noe du brenner for og hvilke evner du har. Er du kreativ, har du god forståelse for samfunnsspørsmål, er du matematisk anlagt eller kanskje litt av hvert? Da er det kanskje flere her som har gode tips også :) Hvilken retning har du valgt på videregående for eksempel, og hvor mye energi er du villig til å legge i studiene .. Det er mange ting å tenke på, og valget er slett ikke enkelt. For min egen del tror jeg det er flere yrker/utdanninger jeg kunne fått jobber som jeg ville trives i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli ingeniør! Fet lønning uansett sektor, kun 3 år på høyskole, ikke vanskelig å komme inn (!), og forholdsvis greit studium. :) Jeg er kjempefornøyd, og i og med at kvinner ikke er smarte nok til å forstå hvor enkelt det er å tjene gode penger, trives jeg med mine mange mannlige kolleger, og casher inn bedre lønninger enn de med dobbelt så lang utdanning ;)

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli ingeniør! Fet lønning uansett sektor, kun 3 år på høyskole, ikke vanskelig å komme inn (!), og forholdsvis greit studium.  :)  Jeg er kjempefornøyd, og i og med at kvinner ikke er smarte nok til å forstå hvor enkelt det er å tjene gode penger, trives jeg med mine mange mannlige kolleger, og casher inn bedre lønninger enn de med dobbelt så lang utdanning  ;)

Anbefales!

Hva jobber du med da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er veldig glad i dyr, men er ikke sikker på hva jeg kan jobbe som innenfor det (uten om vetrinær da, men er ikke så flink på skolen til kunne bli det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på det jeg også:)

Går yrkesfag og skal ta påbygging til neste år, men for å bli dyrepleier må man ha matte 2mx osv..eller holder det med 1mx?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber du med da?

:ler: Nei, man trenger ikke være kreativ og idèrik for å bli ingeniør!

Jeg som skrev over her, som undres over at ikke flere kvinner velger 3-årig studium ingeniør, jobber med oppmåling en en kommune. Det er ikkke akkurat vanskelig, og lønnen som sagt meget god. Ingeniørene i vår kommune tjener langt over de med dobbelt så langt utdanning :sjarmor:

Jenter: bli ingeniør og tjen gryn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må man ikke?:P Så det kan være noe for meg? men hva gjør du når du er ingeniør da?

Som jeg sa: oppmåling. Det vil si at man reiser rundt på gitte steder og måler opp steder i forhold til kart. Noen ingeniører har saksbehandling også: tinglysing, tomter, stedsutvikling m.m. Ikke vanskelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg sa: oppmåling. Det vil si at man reiser rundt på gitte steder og måler opp steder i forhold til kart. Noen ingeniører har saksbehandling også: tinglysing, tomter, stedsutvikling m.m. Ikke vanskelig  ;)

Det finnes jo mange helt andre ting man kan jobbe som som ingeniør også... men det er ikke dumme yrker om man liker realfag og er bittelitt praktisk orientert i tillegg til å være sterk teoretisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa: oppmåling. Det vil si at man reiser rundt på gitte steder og måler opp steder i forhold til kart. Noen ingeniører har saksbehandling også: tinglysing, tomter, stedsutvikling m.m. Ikke vanskelig  ;)

Nå ble jeg litt nysgjerrig jeg :) Holder på å utdanne meg innen det samme (5-årig). Hvilken høyskole gikk du på? Hadde du kartfag, eller annen ingeniørutdanning?

Til TS: For mange (de fleste?) ingeniørutdannelser trenger du ikke være flink til å tegne. Er en fordel å like matte og andre naturfag.. men det er absolutt et spennende yrke, og jobbutsiktene mine når jeg blir ferdig ser ut til å være veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nå ble jeg litt nysgjerrig jeg :) Holder på å utdanne meg innen det samme (5-årig). Hvilken høyskole gikk du på? Hadde du kartfag, eller annen ingeniørutdanning?

Til TS: For mange (de fleste?) ingeniørutdannelser trenger du ikke være flink til å tegne. Er en fordel å like matte og andre naturfag.. men det er absolutt et spennende yrke, og jobbutsiktene mine når jeg blir ferdig ser ut til å være veldig bra!

Hei :)

Standard 3-årig ingeniørutdanning ved HiØ. ;) Jeg er positivt overrasket over hvor gode lønninger vi ingeniører får i forhold til andre i kommunen!

:klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på det jeg også:)

Går yrkesfag og skal ta påbygging til neste år, men for å bli dyrepleier må man ha matte 2mx osv..eller holder det med 1mx?

Jeg tror det holder med vanlig studiekompetanse, men kravet er 63 poeng om du søker ordinært. Det var hvertfall det i år.

Ang. ingeniøryrker så trenger en veldig ofte de fleste realfagene. 2 og 3mx må en ha på de fleste på HiB hvertfall, pluss andre realfag. Er en veldig flink i disse fagene og liker de godt, så er det ikke det dummeste valget en kan ta.

Ingeniørutdannelser er forskjellige og ikke alt dreier seg om oppmåling. Les litt på høyskolenes sider, så får du vite mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er positivt overrasket over hvor gode lønninger vi ingeniører får i forhold til andre i kommunen!

Kan jeg spørre deg hva du tjener?

TS: Det jeg gjorde når jeg skulle velge var å ta utgangspunkt i fagene jeg hadde hatt så langt. Hvilke fag likte jeg, og hvilke fag var jeg god i? Da har du et startpunkt. Det er en hel jungel der ut av forskjellige fag. Søk rundt på forskjellige høyskoler/universiteters hjemmesider. Les masse, det er sikkert mange ting du ikke vet man kan studere en gang! Kanskje det er lurt å tenke litt på hvordan du vil jobb, med kunder, mange nye folk rundt deg hele tiden, med faste kolleger etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...