Gå til innhold

Katten min er borte...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min har vært borte siden tirsdag. Hun er den type katt som er mer knyttet til mennesker enn til steder, og selv om hun alltid har vært en del ute, er hun en bedagelig type som trives godt inne i sofaen. Hun har aldri vært en streifer, tror aldri hun har vært borte et helt døgn før faktisk. :tristbla: Jeg prøver å innstille meg på at det har skjedd henne noe og at jeg nok aldri får vite hva, for det er så usansynlig at hun skulle være borte så mange dager uten at det har skjedd noe. Hun er både sterilisert og øremerket - er det noe sted jeg kan henvende meg mht øremerkingen? Eller kan jeg regne med at jeg får beskjed hvis noen finner henne og har vett nok til å sjekke merkingen? Hvor lenge er det realistisk å vente på at hun skal dukke opp igjen? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt må du legge ut annonse her:

http://www.nettkatten.no/

og her:

http://dyrenett.no/no/s/an/vis.asp?art=Katt&kat=6

Du skal ikke melde fra noe spesielt sted med øremerkingen. Men sjekk at du ligger inne med riktig adr og tlfnr:

http://dyrebeskyttelsen.no/CGI_BIN/sok.html

Fordelen med øremerking er at de som finner katten kan søke fram tlfnr ditt og ta kontakt med deg.

Ellers bør du henge opp lapper i nabolaget, hvor du også skriver hva øremerkingsnr er.

Lykke til :klem:

Skrevet (endret)

Jeg ville også spurt naboene dine om de kan sjekke garasjer og boder. Kanskje katten kan ha sneket seg inn der for å varme seg. Katter er fæle på å smette usett inn både her og der :) Håper du finner'n :klem:

Endret av My
Skrevet

Min er øremerket og ble plukket inn av Falken for et års tid siden; på et av sine mange streiftokt. De ringte meg og lurt på om jeg kanskje savnet noen?!?? ;)

Var veldig hyggelig å få ham hjem igjen, i god behold.

Håper pusen din kommer tilrette snart!

Skrevet

Øremerking fungerer bare dersom de som finner katten gjør noe med det, og det ser jeg jo bla her på forumet at de fleste ikke bruker noen ekstra kalorier på slike ting, dersom de feks finner en død katt. Men forhåpentligvis er jo katten din i live, og det øker jo sjansen for at noen forsøker å finne eieren, dersom de finner den. I første omgang bør du henge opp plakater lokalt, helst med bilde, og også kontakte lokalavisa, og høre om de tar inn "katt savnet" annonser. Legg også ut på nettsidene som er nevnt over, og sjekk kontaktinfoen din hos dyrebeskyttelsen.

Hvor lenge det er realistisk å vente på en katt kan variere veldig. Her hjemme kom nettopp hannkatten min hjem etter to måneder, og han hadde visst greid seg fint mens han hadde vært borte. Har også hørt mange historier om katter som kommer hjem etter flere år, så selv ville jeg neppe gitt opp håpet før jeg visste at katten var så gammel at den må være død pga naturlige årsaker.

Vet ikke hvor gammel katten din er, men det er ihvertfall ikke unormalt at sofakatter plutselig får lyst til å streife litt, og en liten uke er jo ikke så lenge, så foreløpig er sjansen stor for at hun dukker opp igen av seg selv også.

Skrevet

Takk for alle svar!

Jeg har tidligere hatt katt som har streifet, men denne katten er ingen streifer. Hun dukket opp på trappen til foreldrene mine da hun var rundt et halvt år (?), (tre år siden) helt forkommen. De ventet litt før de ga henne mat, men det var tydelig at hun var helt forkommen og alene i verden. De hengte opp plakater og gjorde mye for å finne eventuelle eiere, men ingen meldte seg, så vår teori er at noen rett og slett dumpet henne. Foreldrene mine syntes synd på henne og begynte etterhvert å servere henne mat der ute, og etter en stund tok jeg henne med hjem til meg. Jeg tror hun så på meg som en slags mamma/redningsperson, for hun slo seg til ro hos oss med en gang. Den første kvelden jeg tok henne med hjem, slapp jeg henne ut om natten, men neste morgen sto hun der på døren, og siden har hun bodd hos meg :) Hun har hele tiden vært mye ute, men er en type som trives best rundt huset, en som alltid kommer meg glad i møte når jeg kommer hjem fra jobb, og som "banker" på verandadøren når hun syns hun har vært ute lenge nok.

Er det virkelig mulig at en slik katt nå har funnet ut at hun vil reise på streiftokt? Det er så utrolig lite likt henne :tristbla:

Skrevet
Er det virkelig mulig at en slik katt nå har funnet ut at hun vil reise på streiftokt? Det er så utrolig lite likt henne  :tristbla:

Ja, det er fullt mulig. Hun har sannsynligvis vært veldig hjemmekjær, pga at hun hadde det vanskelig før hun kom til deg, men etter såpass lang tid har hun ikke dette like friskt i minnet, og da melder gjerne utforskertrangen seg. Katter har også mye større territorie enn vi mennesker er klar over, så nå når hun begynner å bli godt voksen, og mere selvsikker, kan det godt hende at hun føler for å utforske og utvide området sitt.

Har selv enn hunnkatt som var innekatt frem til hun var 3-4 år gammel, og livredd for å være ute i begynnelsen, men nå kan hun være borte en ukes tid av gangen, uten at jeg blir urolig for henne.

De aller fleste katter kommer hjem igjen av seg selv, og jeg synes du skal gi det 2-3 uker før du blir alvorlig bekymret. (Selv om det er vanskelig å la være, jeg vet det...) Det skader ikke å henge opp plakater osv, men mest sannsynlig dukker hun opp igjen av seg selv. Og når hun har bodd hos deg så lenge er sjansen veldig liten for at hun har gått seg bort.

Skrevet

Tusen takk for svar, Eir!

Jeg tror nok ikke hun går seg vill og tror ikke hun har "flyttet" (hun er skeptisk til mennesker), så det jeg er redd for er at hun er tatt av et dyr eller overkjørt. Men det hjelper litt på håpet å høre andre historier som har endt bra, så da skal jeg prøve å slappe av litt rundt det en stund til. Som sagt er jeg ikke ukjent med at katter er borte og kommer tilbake, men hadde egentlig aldri tenkt at hun skulle gjøre sånn :sjenert: Derfor veldig fint å høre fra andres erfaringer. Så takk igjen!

Gjest Miloine
Skrevet

Har du fått igjen pusen din kosemose?

Min katt ble plutselig borte den også, men vi fant han igjen etter 4 døgn borte fra oss, kun 200 meter fra huset! Lønner seg å rope på den når mørke faller på, da er det ikke så mange "skumle" lyder ute!

Foruten å legge inn gratis anonser på nettet med bilde, samt plakater i nabolaget, mailet jeg "alle" dyrevernere o.l samt vegvesen, politi og Falken!

(vegvesenet/falken/polit plukker opp påkjørte dyr, og de skal sjekke etter om den er øremerket og kontakter deg uansett hva som har skjedd.

Katter kan være borte lenge av gangen uten at det nødvendigvis har skjedd noe!

Håper hun kommer hjem til deg, eller aller helst at hun har kommet hjem! :)

Skrevet

Takk for fine ord, men nei. Hun har ikke kommet hjem, og nå er jeg bombesikker på at jeg har mistet henne. Jeg prøver å fokusere på at hun fikk et veldig godt liv med mye kos, god mat og frihet, selv om denne friheten forkortet livet hennes altfor mye. Jeg vet det er en mikroskopisk sjangse for at hun kommer tilbake men prøver å forsone meg med at hun ikke gjør det.

Skrevet

Ikke gi opp!

Katten min var borte i et halvt år etter at hun hoppet ut av vinduet i femte etasje, og hun hadde aldri vært ute før engang. Fikk henne igjen for et år siden, og alt var bra med henne heldigvis. Har du hengt opp lapper og lagt ut annonse på nettkatten?

Lykke til! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...