Gjest Blondie65 Skrevet 4. november 2006 #21 Skrevet 4. november 2006 (endret) Jeg er en søt-Riesling-fra-Moseldalen elsker. Skal jeg ha vinen til mat er chablis, alsace etc. gode valg også. Endret 4. november 2006 av Blondie65
Gjest Deception Skrevet 4. november 2006 #22 Skrevet 4. november 2006 Jeg er en søt-Riesling-fra-Moseldalen elsker. Skal jeg ha vinen til mat er chablis, alsace etc. gode valg også. ← Kanskje du før eller siden kan anbefale meg noen GODE, søte rieslinger, da. Foreløpig har jeg nok russetida og Liebfraumilch litt for friskt i minne. Rosévin er forresten også utrolig godt. Akkurat nå har jeg et glass Ros'amor (eller hvordan det nå staves) i glasset foran meg.
Gjest Sumiko Skrevet 4. november 2006 #23 Skrevet 4. november 2006 (endret) Nei, det er såklart begrensa hvor mange viner jeg gidder å prøve, men nettopp fordi jeg selv er såpass uvitende på området er det greit å forhøre seg litt med andre om det faktisk kan finnes noe som kan passe for oss med særdeles vanskelige smaksløker når den vinen vi faktisk likte ikke finnes mer. Det er godt mulig jeg holder meg til nettopp cider om ingenting av disse tipsene heller faller i smak. For det går ned det. Nå har jeg sjelden for vane å bøtte nedpå som ble nevnt her, det var aldri vitsen, det var kun et forsøk på å finne en hvitvin som kunne passe av og til for kosens skyld, som en variasjon til cider. For å drikke det samme hver gang, kan som kjent bli noe ensformig det også. Det var ikke værre enn det. Endret 4. november 2006 av Sumiko
Gjest Gjesta Skrevet 4. november 2006 #24 Skrevet 4. november 2006 Kanskje du før eller siden kan anbefale meg noen GODE, søte rieslinger, da. Foreløpig har jeg nok russetida og Liebfraumilch litt for friskt i minne. ← Ugh, russetid og Liebfraumilch ja... Husker også noe vi drakk som het Peach Canei? Det var i allefall søtt og "godt"
Gjest Sumiko Skrevet 4. november 2006 #25 Skrevet 4. november 2006 Peach Canei husker jeg også, men jeg husker bare hvordan flaska så ut, ikke hvordan innholdet smakte. Kanskje verdt et forsøk, når du sier det husker jeg at en venninne som elsket Wine Cooler faktisk drakk Peach Canei også, men om de to har noe felles vet jeg ikke
Gjest Blondie65 Skrevet 5. november 2006 #26 Skrevet 5. november 2006 Kanskje du før eller siden kan anbefale meg noen GODE, søte rieslinger, da. Foreløpig har jeg nok russetida og Liebfraumilch litt for friskt i minne. Rosévin er forresten også utrolig godt. Akkurat nå har jeg et glass Ros'amor (eller hvordan det nå staves) i glasset foran meg. ← Har du smakt de jeg henviste til tidligere i tråden? Som jeg sa tidligere - alle de har jeg smakt. Noen av dem er regelrett vanvittig gode. Men jeg liker dem søte - ikke tørre. De som liker begge deler sier at Dr.Loosen sin tørre (Kabinett) er svært god. Selv foretrekker jeg altså de søtere (Spätlese, Ausläse og så videre).
Gjest Blondie65 Skrevet 5. november 2006 #27 Skrevet 5. november 2006 Nei, det er såklart begrensa hvor mange viner jeg gidder å prøve, men nettopp fordi jeg selv er såpass uvitende på området er det greit å forhøre seg litt med andre om det faktisk kan finnes noe som kan passe for oss med særdeles vanskelige smaksløker når den vinen vi faktisk likte ikke finnes mer. ← Jeg ville ikke kalle WineCooler for vin. Det er en ferdig blandet drinkt på linje med Smirnof Ice. Bare at det er brukt vin istedenfor sprit. Jeg søkte litt på nett og fant ut at det er vanlig å lage wineccoler av Chablis. Kjøp den rimeligste. Her er en oppskrift: 6 cl vin 15 cl Sitron / lime brus - istedenfor lime brus (finnes det?) kan du ha sitronbrus med roseslime i. Ha is i. http://www.barnonedrinks.com/recipes/cockt...r.html?metric=1 Har du forresten smakt winespritzer? 9 cl vin 3 cl club soda Dette er et godt alternativ dersom husets vin på et utested ikke er søt nok (ofte!!!).
Gjest Sumiko Skrevet 5. november 2006 #28 Skrevet 5. november 2006 Takk for tipset, det skal jeg prøve.
Nusse Skrevet 6. november 2006 #29 Skrevet 6. november 2006 Hvis det er wine cooler du liker, tror jeg kanskje du vil like de italienske vinene Canei eller Moscato sprumante. Dette er alkoholsvake søte viner med kullsyre.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #30 Skrevet 6. november 2006 Til dere som ikke kan få vinen "søt nok": Hvis dere prøver dere frem og gir det litt tid, så tror jeg nok at dere etter en stund vil finne ut at tørr (kanskje ikke de aller tørreste, men de som er midt mellom halvtørr og tørr) vin er mye bedre en søt vin! Blæsj!! Men skal innrømme at jeg syntes akkurat det samme da jeg først begynte å drikke hvitvin, men som så veldig mange andre så fant jeg etterhvert ut (etter å ha prøvd en del) at søt og halvtørre viner er direkte kvalmende Men pass på at den er skikkelig kald!! Av og til, når den ikke skal drikkes til mat, men gjerne til jordbær eller som velkomst, så er jo Martini Asti veldig god da..
Gjest Deception Skrevet 7. november 2006 #31 Skrevet 7. november 2006 Jeg søkte litt på nett og fant ut at det er vanlig å lage wineccoler av Chablis. Kjøp den rimeligste. Her er en oppskrift: 6 cl vin 15 cl Sitron / lime brus - istedenfor lime brus (finnes det?) kan du ha sitronbrus med roseslime i. Ha is i. http://www.barnonedrinks.com/recipes/cockt...r.html?metric=1 Har du forresten smakt winespritzer? 9 cl vin 3 cl club soda Dette er et godt alternativ dersom husets vin på et utested ikke er søt nok (ofte!!!). ← Den billigste chablis-en (og det er nok en Petit Chablis) koster godt over 100 kroner, og det er synd å bruke en såpass dyr og god vin til å blande ut med brus. Jeg ville heller brukt en italiensk hvitvin, i prisklassen rundt 80 kroner. Dette er kurante viner også på egenhånd, men billigere, og derfor bedre til eksperimentering.
Rosenrød Skrevet 7. november 2006 #32 Skrevet 7. november 2006 En musserende vin som heter moscato et eller annet synes jeg er knallgod! Koster ca 55 kroner, lav alkoholprosent og søøøøøøøøøøt og gooooood!
Gjest Blondie65 Skrevet 7. november 2006 #33 Skrevet 7. november 2006 Den billigste chablis-en (og det er nok en Petit Chablis) koster godt over 100 kroner, og det er synd å bruke en såpass dyr og god vin til å blande ut med brus. Jeg ville heller brukt en italiensk hvitvin, i prisklassen rundt 80 kroner. Dette er kurante viner også på egenhånd, men billigere, og derfor bedre til eksperimentering. ← Personlig er jeg helt enig med deg. Men nå var det nå en gang Chablis som var nevnt på dette nettstedet. Jeg hadde aldri blandet Chablis med noe som helst da det er alt for dyrt.
Gjest Elfrida Skrevet 7. november 2006 #34 Skrevet 7. november 2006 Moscato d'Asti kanskje. Søtlig og litt sprudlende, men ligner nok ikke direkte på WineCooler, som strengt tatt ikke er/var vin. Italienerne drikker den med søt kake rundt jul.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå