Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #1 Skrevet 3. november 2006 Jeg er redd min 11 uker baby skal fryse om natta. Har ingen indikasjoner på at så skjer; gutten sover godt, og er varm på kroppen når jeg tar ham opp. Han ligger på et saueskinn med gasklut over. Han har body, nattdrakt og ullsokker på. I tillegg har han dyne og et fleecepledd vi legger over slik at han ikke spenner av seg dynen. Vi har ikke varme på i rommet, men har heller ikke vinduene åpne. Høres dette bra ut? Hva har dere på deres babyer... Og ja, det er mitt første barn.....
Gjest gjesta Skrevet 3. november 2006 #2 Skrevet 3. november 2006 Det høres ut som mer enn nok. Nå er hvert barn unikt så.... Jeg hadde kun hel pysj på mine samt dyne. Noen ganger så sparket de den av seg. Vinduet var som regel alltid på gløtt. Lukket det kun dersom det var veldig kaldt (15 minus) og/eller veldig vind.
tingeling Skrevet 3. november 2006 #3 Skrevet 3. november 2006 Pass på at han ikke blir for varm, det er nok farligere enn at han blir litt kald. Jeg brukte flanellsengesett til gutten vår forrige vinter (når han var ny og trengte bleieskift flere ganger hver natt). Det er mye lunere enn vanlig bomull som er kald når man legger seg. Nå bruker vi pose. Slipper å bekymre seg for at han skal bli liggende uten dyne. Det hadde ikke vært aktuelt tidligere pga styret med å skifte, men når de er helt små kaver de ikke sånn når de sover heller. tingeling
Murmelmy Skrevet 3. november 2006 #4 Skrevet 3. november 2006 Saueskinn under, han i pysj under en dundyne. Som nevnt er det farligere om de blir for varme sånn mtp krybbedød.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #5 Skrevet 4. november 2006 Det hendte seg at vi om vinteren brukte ei tynn lue på våre små om natta, men vi har alltid vinduet på gløtt og bor langt mot nord Ellers hadde vi ofte et helseteppe rundt de når de var små, av de vi brukte på føden. Synes de luner godt.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #6 Skrevet 4. november 2006 Synes det hørtes skrekkelig mye ut jeg......
Murf Skrevet 4. november 2006 #7 Skrevet 4. november 2006 Synes det hørtes alt for mye ut, jeg. Tassen på 12 uker sover i body eller pysj, med dyne oppå.
Gjest *Just-Me* Skrevet 4. november 2006 #8 Skrevet 4. november 2006 Nå er ikke jeg erfaren med eget barn ennda..... men jeg hadde da sett for meg å legge babyen min til sengs i bare pysjen.... Selv liker jeg å ha det svalt/litt kaldt på rommet.... Men du har jo også saueskinn i senga!! så tror du trygt kan legge ham i bare pysjen under dyna!!
Cr@sh Skrevet 4. november 2006 #9 Skrevet 4. november 2006 Mine barn sover med hel pysj under dyne. Ingen ekstra varme på i rommet. Det sies, i følge "min" helsesøster, at barn sover best når temp. er mellom 16 og 18 grader...
ashera Skrevet 4. november 2006 #10 Skrevet 4. november 2006 (endret) Tynn ullpysj er tingen - ull er luftig, og blir ikke klamt og kaldt selv om barnet svetter eller bleien lekker litt. Om barnet skule sparke av seg dyna, holder h*n seg fortsatt varm, i motsetning til om du bruker bommullspysj. Tynt ullteppe er bedre enn fleeceteppe, av samme grunn. Murmelmys anbefaling om saueskinn støtter jeg helhjertet. Endret 4. november 2006 av hera
Gjest Dalwhinnie Skrevet 4. november 2006 #11 Skrevet 4. november 2006 (endret) Vesla mi på fire måneder sover på lammeskinn i enten ullpysj eller body, tynn stilongs og sokker, alt i ull, med helårsdyne oppå. Hun sparker en del av seg, så vi vurderer å skifte til pose, men jeg synes ikke hun blir like kald når hun sparker av seg når hun er kledd i tynn ull som når hun er kledd i vanlig bomullspysj. Vi har ikke varme på soverommet, men har heller ikke vinduet åpent. Endret 4. november 2006 av Dalwhinnie
Gjest gjesta Skrevet 4. november 2006 #12 Skrevet 4. november 2006 Spørs hvor kaldt du har det på rommet. Er det ca 18 grader, holder det med pelsen under, pysj og dyne. Er det ekstra kaldt bruker du pleddet. Er det veldig kaldt på rommet så har du klart mer på han. Min venninne måtte ha på ullklær på lillemannen om vinteren. Så kaldt var det der
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #13 Skrevet 4. november 2006 Vår baby ligger på madrass, mykt babylaken, og har dyne og pute. Han har på en myk langermet trøye og en sovebukse nå om høsten/vinteren. Rommet er alltid utluftet om dagen og holder som regel en temperatur på 18-23 grader. På kalde dager om vinteren skal rommet være såpass varmt at det er behagelig selv om dynes sparkes av. Da forutsetter jeg at det er ventilasjon i rommet, og at det er ikke-røyk hus.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #14 Skrevet 4. november 2006 Hvorfor har mange i tråden så kalde rom? Dere må ikke spare på strømmen når det gjelder babyer.
ashera Skrevet 4. november 2006 #15 Skrevet 4. november 2006 Hvorfor har mange i tråden så kalde rom? Dere må ikke spare på strømmen når det gjelder babyer. ← Fordi det er sunnere å sove i den temperaturen. Da kler man heller på seg og barna litt mer.
Totalya Skrevet 4. november 2006 #16 Skrevet 4. november 2006 (endret) Hvorfor har mange i tråden så kalde rom? Dere må ikke spare på strømmen når det gjelder babyer. ← Fordi det er sunnere å sove i den temperaturen. Da kler man heller på seg og barna litt mer. ← Enig med hera! Dette har ingenting med å spare på strømmen å gjøre! Et varmt rom kan lettere gi en overopphetet baby, hvilket kan være direkte farlig...! Det bør etter hva jeg husker, ikke overstige 20 grader. Det er jo ikke bahagelig å puste inn varm luft når man sover! Babyen vår har en kortermet body under pysjen, men det er for å holde bleien bedre på plass. Har et helseteppe rundt henne, slik at hun ikke merker så store temperaturforandringer når hun skal ha pupp. Det virker også som hun sover bedre når hun har noe tettere rundt seg. Endret 4. november 2006 av Totalya
la Flaca Skrevet 4. november 2006 #17 Skrevet 4. november 2006 Ungene har på hel bomullspysj og pose i bomull/ullblanding under ei dyne som ikke er så alt for tykk. Holder 14/15-18c i rommet stort sett. (Ble anbefalt det av lege for å unngå falsk krupp.) Bruker heller pysj selv også fremfor å ha varmt soveom. Sover jo så mye bedre i et kjølig rom!
Gjest Ts Skrevet 4. november 2006 #18 Skrevet 4. november 2006 Takk for svar. Er obs på overoppheting, det har vi snakket om på helsestasjonen. Tror ikkejeg har for mye på babyen; han er ikke svett når jeg tar han opp, bare ikke kald.... Dynen hans er ikke så varm heller, det er nok en slik sommerdyne eller helårsdyne. Jeg har det nok kaldt på rommet ja, klarer ikke sove dersom ikke det er kaldt og ligger selv med sommerdyne. Tar heller en flanellpysj på dersom det er ekstra kaldt.... Men flanellsengesett til babyen var kanskje en god ide...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå