Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #1 Del Skrevet 3. november 2006 Går årsstudium i psykologi og skal ha eksamen om en måned, enda er jeg ikke ferdig med pensumet, har flere kapitler i hver bok igjen og oppgavene vi skal levere i et fag sliter jeg med. Hovedproblemet mitt er altså konsentrasjonsproblemer, fordi fagene dette første halvåret ikke er av de mest spennende, bla pga ex. phil og ex. fac (de på neste halvår er mye mer interressante) Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få en sjans til nogenlunde karakterer? uff, føler meg ganske frustrert, må ofte lese teksten flere ganger for å få med meg hva som egentlih står. Og i tillegg føler jeg meg så liten i psyk. miljøet, virker som alle er så flinke og får alt til skikkelig kjempelett.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kokosbolla Skrevet 3. november 2006 #2 Del Skrevet 3. november 2006 Vet hvordan du har det, jeg har også snart eksamen og er veldig nervøs. Først; ikke tro at folk er så flinke som det ser ut til. Ofte har jeg sett at de som er mest frempå i timene og skal gjøre inntrykk av at de kan mye, får dårlige karakterer. Dessuten har kanskje de flinke sittet 8 timer på lesesalen hver dag hele året - er det verdt det da? Og uansett, det vil alltid være flinke folk, og selv om man ikke føler det selv kan det tenkes man er en av dem Det jeg vil anbefale deg er å begynne å skrive notater, for å holde på konsentrasjonen. Da er det lettere å huske, fordi man blir "tvunget" til å være våken nok til å skrive ned noe vettugt. Jeg har hatt exphil og exfac, og tro det eller ei; Det blir mer interessant med en gang du dykker litt ned i stoffet. Prøv å tegne tankekart over de forskjellige filosofene og deres synspunkter. Notatene er egentlig best å skrive for hånd, da husker du mer etterpå. Bruk overskrifter i bøkene og innholdsfortegnelsene aktivt - lettere å organisere informasjonen i eget hodet når du har noen faste knagger å henge på!! Hvis du merker at du ikke klarer å konsentrere deg, gå en tur! Få litt frisk luft. Og ikke stress! Spis en klementin og tenk på noe annet, og så begynner du igjen når du har fått klarnet opp tankene. Hvis du har forelesninger i exphil og exfac vil jeg anbefale å gå på dem. De hjelper for å se hovedlinjene og det er lettere å huske stoffet senere. Det gjelder sikkert forelesninger i de andre fagene dine også, men det vet ikke jeg så mye om Jeg er nervøs før eksamen, men trøster meg med at det faktisk ikke er helt krise om det ikke skulle gå så bra. Det går helt fint å ta opp eksamen (det gjør de fleste på mitt studium pga karakterpress, og jeg har aldri måttet gjøre det før, så da kan jeg jo prøve det denne gangen;)). Håper det går bedre med konsentrasjonen din, jeg vet du kan få det til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #3 Del Skrevet 3. november 2006 takk for et oppløftende svar, tror det med tankekart kan være kjempelurt, det skal jeg gjøre, får kansje litt mer oversikt for akkurat nå er det sånn: han mener det, men en annen er litt uenig i det, også har vi en annen som er helt uenig og blabla Føler det er umulig å huske hvem mener hva og hvorfor. Dessverre kan jeg ikke ta mer enn et fag opp i året rare regler på NTNU, men er da litt greit å vite at om det går helt galt har jeg ihvertfall en sjanse til å rette opp. Men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan folk klarer å sitte på lesesalen hver dag i åtte timer. Selv sitter jeg ofte hjemme og leser,delvis fordi jeg ikke klarer å stå opp kl 8 om mårran(med mindre jeg må på jobb eller har forelesning da selvfølgelig) delvis fordi mat hjemme er litt mer tilgjengelig og billigere enn i den dyre kantina på NTNU og dels fordi det er så godt å lese i joggeklær Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 3. november 2006 #4 Del Skrevet 3. november 2006 Jeg har tatt doktorgrad, og sliter med akkurat det du beskriver. Det er slitsomt, men som du ser: alt håp er ikke ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #5 Del Skrevet 3. november 2006 Men har du alltid slitt med det samme og likevel klart å ordne deg en doktorgrad? Det er bra jobba! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 3. november 2006 #6 Del Skrevet 3. november 2006 Men har du alltid slitt med det samme og likevel klart å ordne deg en doktorgrad? Det er bra jobba! ← Ja, men det har alltid vært slitsomt. Jeg HATER å lese! Absurd nok har jeg veldig god hukommelse og forståelse (når jeg klarer å konsentrere meg). Men jeg kom til et stadium der det tok såpass av at jeg ble forstyrret av at boblene i et glass brus brøt mot overflaten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #7 Del Skrevet 3. november 2006 Jeg ser du skriver at du ikke leser på lesesalen. Jeg merker at jeg husker ting mye bedre når jeg leser på lesesalen i stedet for hjemme. Trenger ikke å lese 8 timer heller, 5-6 effektive lesetimer er mer enn nok. I tillegg kan jeg trøste deg med at psykologimiljøet blir mindre og mer gjennomtrengelig etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #8 Del Skrevet 4. november 2006 Hei trådstarter Jeg studerer også psykologi ved NTNU. De oppgavene du sliter med, det er ikke i kognitiv psykologi vel? Jeg har allerede tatt ex.phil og metode, men sliter med motivasjonen for å komme igjennom Teigen-boka! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Orinoco Skrevet 4. november 2006 #9 Del Skrevet 4. november 2006 Ta kontakt med SiT Råd, de har kjørt kurs i eksamensmestring før, og gjør det sikkert igjen. Ellers så har de et møte om stress på mandag: http://sit.no/content.ap?thisId=23121 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kokosbolla Skrevet 4. november 2006 #10 Del Skrevet 4. november 2006 Du høres veldig lik ut som meg;) Jeg blir fryktelig rastløs av lesing, klarer ikke å stå opp klokken 08 og dra på lesesalen sånn som andre og liker best å sitte hjemme i joggebukse ved egen pult. Det gjelder hele året, frem til eksamensmaset. Da henter jeg alt som finnes av motivasjon og det ender med at jeg står opp tidlig, drar på lesesalen og leser LENGE. Har du forsøkt å dra på lesesalen om kvelden? Jeg er utpreget B-menneske, og det fører til at jeg ofte er trøtt på formiddagen / ettermiddagen fordi jeg har stått opp tidlig. Hvis jeg stikker på lesesalen etter middag (en lett middag, ikke biff og sånn), klarer jeg å lese mye bedre enn jeg ville gjort tidligere på dagen! Dessuten er det mye roligere på lesesalen om kvelden. Og med exphil og exfac er det ikke nødvendig å huske alle detaljer, heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 4. november 2006 #11 Del Skrevet 4. november 2006 Jeg ser du skriver at du ikke leser på lesesalen. Jeg merker at jeg husker ting mye bedre når jeg leser på lesesalen i stedet for hjemme. Trenger ikke å lese 8 timer heller, 5-6 effektive lesetimer er mer enn nok. I tillegg kan jeg trøste deg med at psykologimiljøet blir mindre og mer gjennomtrengelig etterhvert ← Det er nok godt mulig at det er bedre ja, finnes så altfor mye hjemme som kan distrahere, kansje jeg kan prøve å ikke bare sitte hjemme, men også dra på skola utenom forelesningene, tror du kan ha rett i at jeg vil merke forskjell egentlig. Hei trådstarter Jeg studerer også psykologi ved NTNU. De oppgavene du sliter med, det er ikke i kognitiv psykologi vel? Jeg har allerede tatt ex.phil og metode, men sliter med motivasjonen for å komme igjennom Teigen-boka! Lykke til! ← Hei! Det er nettopp de oppgavene jeg sliter med ja, og utenomreferansene på engelsk er SÅ vanskelige å lese syns jeg. Og den Teigen- boka er til å rive av seg håret av, det er den jeg leser og skriver notater til, men haddet det ikke vært for notatene så hadde alt sammen gått rett gjennom hodet og ut. Metode derimot er jo skrevet i en helt annen stil og mye enklere å komme seg gjennom. Ta kontakt med SiT Råd, de har kjørt kurs i eksamensmestring før, og gjør det sikkert igjen. Ellers så har de et møte om stress på mandag: http://sit.no/content.ap?thisId=23121 ← hmm, det har jeg ikke hørt om før. Det på mandagen rekker jeg ikke da jeg er hjemme en liten tur, følte jeg måtte hjem til familie og kjæreste for å hente litt krefter nå før innspurten mot eksamen Men det eksamensmestringskurset hadde sikkert vært bra å få med seg, jeg har aldri hatt eksamen før så er sikkert mye man kan plukke opp, må følge med litt på om det dukker opp et sånt kurs. Du høres veldig lik ut som meg;) Jeg blir fryktelig rastløs av lesing, klarer ikke å stå opp klokken 08 og dra på lesesalen sånn som andre og liker best å sitte hjemme i joggebukse ved egen pult. Det gjelder hele året, frem til eksamensmaset. Da henter jeg alt som finnes av motivasjon og det ender med at jeg står opp tidlig, drar på lesesalen og leser LENGE. Har du forsøkt å dra på lesesalen om kvelden? Jeg er utpreget B-menneske, og det fører til at jeg ofte er trøtt på formiddagen / ettermiddagen fordi jeg har stått opp tidlig. Hvis jeg stikker på lesesalen etter middag (en lett middag, ikke biff og sånn), klarer jeg å lese mye bedre enn jeg ville gjort tidligere på dagen! Dessuten er det mye roligere på lesesalen om kvelden. Og med exphil og exfac er det ikke nødvendig å huske alle detaljer, heldigvis. ← har vel egentlig ikke prøvd å vært på lesesalen om kvelden nei, bare til rundt 6 og det er jo ikke akkurat så sent. Er litt tiltak å komme seg til skolen om kvelden, men jeg kan nok klare det hvis jeg virkelig prøver, og det er jeg jo nødt til nå når det bare er måned igjen.. Men mener du at man ikke trenger å huske detaljer i de to fagene..? datoer og sånn har jeg fått med meg at man ikke trenger å tenke på, men personene, de må man vel få med seg ganske godt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 4. november 2006 #12 Del Skrevet 4. november 2006 Mente selvfølgelig at jeg aldri har hatt eksamen på universitetsnivå før, ble litt feil det der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå