Knøttet Skrevet 3. november 2006 #1 Skrevet 3. november 2006 Vi har hatt problemer med internettet lenge nå, og ingen forstår en døyt. Vi har en stasjonær pc og en bærbar, hvorav den stasjonære kobles til routeren med kabel og den bærbare via routeren (trådløst). Men det funker ikke! Igår fikk jeg etter mye strev begge maskinene til å fungere, gjennom routeren, men den trådløse måtte jeg koble til routeren med kabel fordi det ikke var sjangs via det trådløse nettet. Men etter en 5-10 minutter fungerte ikke tilkoblingen lengre... Så nå er det eneste som fungerer er å koble en og en maskin via modemet og hoppe glatt over routeren, når det en sjelden gang fungerer. Canal digital har sjekket linjen vår, det er ikke den det er noe galt med. Peiling på hva dette kan være, anyone?!
Cata Skrevet 3. november 2006 #2 Skrevet 3. november 2006 Dette kan jeg egentlig ikke noe om, men....en venninne sliter med noe av det samme og hun har fått vite at det er "slåsskamp" mellom router og modem som skaper problemene. Såvidt jeg har forstått så vil begge enhetene styre trafikken og så blir det krøll. Har du mulighet til å låne en annen router i en time eller flere, så kan du jo prøve å bytte og så teste om det virker bedre?
Knøttet Skrevet 3. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 3. november 2006 Dette kan jeg egentlig ikke noe om, men....en venninne sliter med noe av det samme og hun har fått vite at det er "slåsskamp" mellom router og modem som skaper problemene. Såvidt jeg har forstått så vil begge enhetene styre trafikken og så blir det krøll. Har du mulighet til å låne en annen router i en time eller flere, så kan du jo prøve å bytte og så teste om det virker bedre? ← Hm, det hørtes jo logisk ut. Låne? Vel, jeg kan prøve å høre med expert, det har jeg gjort tidligere ... men problemet er også det at det fungerer en stund før det plutselig klikker igjen
Gjest Kråkebolle Skrevet 3. november 2006 #4 Skrevet 3. november 2006 Har du sjekka (og dobbeltsjekka) at det trådløse nettverkskortet er slått på?
Knøttet Skrevet 3. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 3. november 2006 Har du sjekka (og dobbeltsjekka) at det trådløse nettverkskortet er slått på? ← Ja... og så fungerer nettet sjeldent når det går via routeren, så jeg tviler på at det er problemet
Gobi Skrevet 3. november 2006 #6 Skrevet 3. november 2006 (endret) Dette er vanskelig å forklare uten å sitte foran boksene og peke og vise, men problemet ligger antageligvis i at både adslruteren fra canal digital og den trådløse ruteren har installert og aktivisert DHCP servicen. 'Heh?' sier du? Vel, DHCP kan sees på som systemet som gir ut ipadresser til enheter som spør etter en. (Som pc'n din gjør når du har "motta ip adresse automatisk" avhuket på nettverkskortet og tcpip protokollen). Jeg antar, og understreker antar, at problemet kan løses ved at man skrur av dhcp'n i den trådløse ruteren, og aktiviserer 'client bridge' over til adsl ruteren. Kan det stemme at dere har en 3com Office Connect trådløs ruter? Dersom dere har, så studer dokumentasjonen på ruteren, som kan hentes herfra: http://support.3com.com/infodeli/tools/hub...4aaa01rev01.pdf Håper dette kan være til litt hjelp. . Endret 3. november 2006 av Gobi
Knøttet Skrevet 3. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 3. november 2006 Dette er vanskelig å forklare uten å sitte foran boksene og peke og vise, men problemet ligger antageligvis i at både adslruteren fra canal digital og den trådløse ruteren har installert og aktivisert DHCP servicen. 'Heh?' sier du? Vel, DHCP kan sees på som systemet som gir ut ipadresser til enheter som spør etter en. (Som pc'n din gjør når du har "motta ip adresse automatisk" avhuket på nettverkskortet og tcpip protokollen). Jeg antar, og understreker antar, at problemet kan løses ved at man skrur av dhcp'n i den trådløse ruteren, og aktiviserer 'client bridge' over til adsl ruteren. Kan det stemme at dere har en 3com Office Connect trådløs ruter? Dersom dere har, så studer dokumentasjonen på ruteren, som kan hentes herfra: http://support.3com.com/infodeli/tools/hub...4aaa01rev01.pdf Håper dette kan være til litt hjelp. . ← Ehm, ok ... en smule forvirret nå Skal sjekke det ut, eller få samboeren som er litt mer datakyndig enn meg til å sjekke det ut imorgen Har ikke 3Com router nei, har jensen. Takk for svar, alle sammen!
Gjest Kråkebolle Skrevet 3. november 2006 #8 Skrevet 3. november 2006 Da har du forhåpenligvis heller ikke 3Com-kort? (Uttalelser om mine erfaringer med 3Com-kort egner seg ikke på trykk.)
Knøttet Skrevet 3. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 3. november 2006 Da har du forhåpenligvis heller ikke 3Com-kort? (Uttalelser om mine erfaringer med 3Com-kort egner seg ikke på trykk.) ← Nah, Realtek eller.no Har bare hørt positivt om 3com jeg ... Merkelig dette, her hos foreldrene mine fungerer ikke nettet, men hjemme så fungerer det supert. Akkurat samme oppsettet, men ikke samme modem og router ...
Gjest DapperBloke Skrevet 4. november 2006 #10 Skrevet 4. november 2006 (endret) Har du forsøkt å nullstille den trådløse routeren? Forsøk først å få den til å fungere med åpent nettverk. Dette kan ha noe med mykvaren i den å gjøre, så du kan også forsøke å oppgradere firmware. Denne vil du kunne finne på internett. Dersom du ikke får det til etter å ha prøvd det meste, så ta den tilbake til stedet der du kjøpte den. Jeg vet om altfor mange som sitter med hardware som det er feil på, men som ikke tør å gå tilbake til butikken i frykt for at de høres dumme ut. Av og til er også den eneste løsningen på et problem det å spille litt dum Endret 4. november 2006 av DapperBloke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå