Gå til innhold

abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er for selvbestemt abort, alt annet er kvinne-diskriminerende.

Men det er selvfølgelig siste utvei og ikke en situasjon jeg ønsker å havne i.

Skrevet

Jeg er 100 % for selvbestemt abort.

Er selvfølgelig ingen lett avgjørelse å ta for den som havner i den situasjonen, men det er mange grunner som kan ligge bak et valg om abort.

Personlig mener jeg at et barn for eksempel fortjener noe bedre enn å vokse opp med foreldre som egentlig ikke har god nok økonomi til å ta i mot et barn, eller for eksempel foreldre som er på vei fra hverandre når graviditeten oppdages.

Har sett flere eksempler på unge foreldre som må snu på hver krone for å ha råd til bleier, som bor på studenthybel med barnet hvor alle tre sover i stuen på madrasser osv. Derfor er mitt synspunkt at når jeg en dag - forhåpentligvis - får barn, skal det barnet vokse opp med foreldre som har ordnet økonomi iallefall.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Personlig mener jeg at et barn for eksempel fortjener noe bedre enn å vokse opp med foreldre som egentlig ikke har god nok økonomi til å ta i mot et barn, eller for eksempel foreldre som er på vei fra hverandre når graviditeten oppdages.

Har sett flere eksempler på unge foreldre som må snu på hver krone for å ha råd til bleier, som bor på studenthybel med barnet hvor alle tre sover i stuen på madrasser osv. Derfor er mitt synspunkt at når jeg en dag - forhåpentligvis - får barn, skal det barnet vokse opp med foreldre som har ordnet økonomi iallefall.

Får fosteret mer av det det fortjener hvis det tilintetgjøres? Det er jo det som er alternativet, ikke å gi det en perfekt etter norsk standard-tilværelse senere.

Om de parene du kjenner er gode foreldre har jeg ingen forutsetning for å vite, men å sove med foreldrene er normen for store deler av verdens småbarn, og kanskje har en liten baby slett ikke behov for å bli lagt for seg selv på eget rom. Kanskje har de foreldrene skjønt noe som ikke gjør dem underlegne i forhold til foreldre som kan legge barnet sitt i Stokke-seng til 6-7000 og sengetøy til 1500, som barnet ikke legger merke til, men som tilfredsstiller babydrømmene til mor og far.

Skrevet

Jeg er enig at kvinnen burde få bestemme over egen kropp. Men hva med barnet? Å få barn ødelegger ingen, og syns folk burde ta konsekvensene. Ikke velge så lette løsninger som abort.

Ha litt bein i nesa da damer.

Skrevet

Nå har faktisk de tilfellene av foreldre som ikke har økonomi til å få barn jeg har sett, også vært slik at jeg mener at foreldrene er dårlige foreldre som et resultat av at de ble foreldre for tidlig. Ha barnevakt hver lørdag for å gå på byen, sette bort barnet ditt på nyttårsaften hvert år, drive med ting som er litt på kanten osv. Dette mener jeg at et barn ikke fortjener !

Mitt innlegg har ingen ting med babydrømmer og materielle ting å gjøre, jeg er selv vokst opp med unge foreldre som studerte, og måtte i min barndom spare til ting som skrivepult, sykkel, huskestativ osv, og har absolutt ikke tatt noen skade av det. Jeg føler heller ikke at jeg har gått glipp av noe.

Men når folk ikke har råd til diverse ting til barnet fordi de har vært på byen - da er du ikke gode foreldre spør du meg !

Skrevet
Jeg er enig at kvinnen burde få bestemme over egen kropp. Men hva med barnet? Å få barn ødelegger ingen, og syns folk burde ta konsekvensene. Ikke velge så lette løsninger som abort.

Ha litt bein i nesa da damer.

Skjønner overhodet ikke argumentet ditt.

Et av mine argumenter for selvbestemt abort er at det er alt for mange barn som vokser opp uønsket.

Det å få et barn er slikt et utrolig ansvar at en absolutt bør vite at en er klar for situasjoen, mener ikke at den økonomiske situasjoen er avgjørende.

Barn trenger uendelig med oppfølging og støtte fra sine foreldre for å kunne utvikle sitt potensiale fult ut, derfor trenger en å være klar for/ha tenkt godt igjennom situasjoen før man velger å få barn.

Jeg er ikke i tvil om at grunnen til at vi har en økende byrde med psykiatrisk sykdom og oppførsels problemer blant dagens unge er fordi det er født mange barn som har foreldre som ikke har vært klar/villig til å gjøre de endringer av livet mitt som man trenger for å kunne gi et barn en god oppvekst.

Min mor er lærer og hun sier at de siste 10 årene så har man gått fra å lære barna skolematriale til å oppdra dem.

Jeg mener også at det er feil å ha barn dersom begge foreldre ønsker karrier, det går ikke ann å følge opp barn og samtidig stå på pinne for jobben.

Når man bruker øyenen å ser hvor mange barn som ikke har det godt så tror jeg det hadde vært bedre om abort hadde vært en mer akseptert alternativ.

Tror ikke at det finnes manger eller kanskje noen overhodet som synes at det å ta abort er en lettvint løsning!

Skrevet
Nå har faktisk de tilfellene av foreldre som ikke har økonomi til å få barn jeg har sett, også vært slik at jeg mener at foreldrene er dårlige foreldre som et resultat av at de ble foreldre for tidlig. Ha barnevakt hver lørdag for å gå på byen, sette bort barnet ditt på nyttårsaften hvert år, drive med ting som er litt på kanten osv. Dette mener jeg at et barn ikke fortjener !

Mitt innlegg har ingen ting med babydrømmer og materielle ting å gjøre, jeg er selv vokst opp med unge foreldre som studerte, og måtte i min barndom spare til ting som skrivepult, sykkel, huskestativ osv, og har absolutt ikke tatt noen skade av det. Jeg føler heller ikke at jeg har gått glipp av noe.

Men når folk ikke har råd til diverse ting til barnet fordi de har vært på byen - da er du ikke gode foreldre spør du meg !

Dette handler ikke om økonomi i utgangspunktet, men prioriteringer.

Skrevet

Må ikke bli for enkelt ,ikke i stede for prevansjon, nei.

Men det kan vere private ting som gjør valget og det er vanskelig si noe klart

hva som er rett og galt.

Kvinna har jo siste ordet det er hun som må gjennom det hele.

Er vel for, det var feil å si noe annet. :forvirret:

.

Skrevet

Jeg burde ikke vært født...min mor var ikke i stand til å ta vare på meg...unner ingen en barndom som jeg hadde...

Er for abort...

Jeg gjør alt jeg kan med piller etc. for å ikke bli gravid. Om uhellet skulle være ute, så hadde jeg tatt abort, uten dårlig samvittighet.....

Gjest =tentacle=
Skrevet (endret)
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/20/486622.html

Jeg mener det hadde vært bedre om barna over ikke ble født.

Hva har de barna med saken å gjøre? De er jo født i et land med fri abort, og beviser vel ingenting annet enn at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom foreldres forestilling om omsorgsevne og faktiske handlinger. Det er ingen grunn til at kvinner som i dag tar abort fordi familien ellers ville trenge en 3-roms i stedet for den 2-romsen de bor i, ville gå til det skritt å mishandle sitt barn til døde om det ble født.

Endret av =tentacle=
Skrevet

Jeg er for til selvbestemt abort frem til uke 12.

Jeg har selv hatt en selvbestemt abort etter å ha blitt gravid på tross av prevensjon.

Skrevet
Hva har de barna med saken å gjøre? De er jo født i et land med fri abort, og beviser vel ingenting annet enn at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom foreldres forestilling om omsorgsevne og faktiske handlinger.

Fri og fri abort, selvom det er selvbestemt så er det ikke særlig akseptert. Dermed er det mange som beholder et barn de tydeligvis ikke er i stand til å ta vare på eller overhodet ønsker.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Fri  og fri abort, selvom det er selvbestemt så er det ikke særlig akseptert. Dermed er det mange som beholder et barn de tydeligvis ikke er i stand til å ta vare på eller overhodet ønsker.

Det er fullt ut akseptert å tie om sine graviditeter de første 3 månedene uansett, og null problem å si at man fikk blødninger om noen har fersket en i å ha vært gravid.

Det er også feil å si at det ikke er særlig akseptert, like feil som det er å si at det for alle er greit. Mange gravide opplever både sterkt press mot å ta abort, og bebreidelser for at de valgte å føde barna sine. Selv om de har god utdannelse, god jobb, godt nettverk osv. Kun fordi de ikke var samboende med faren.

• 1 måned senere...
Skrevet

Temaet abort er et følsomt tema. Jeg er for selvbestemt abort. Og mot å bruke abort som prevensjonsmiddel. Jeg har selv tatt abort, min mening er at di som aldri har tatt abort,aner ikke hva det vil si, jeg syns ikke deres meninger skal vektlegges,det å ta valget om å ta en abort, er aldri et enkelt valg. Jeg kjenner jeg blir mektig provosert, over di av dere som er i mot abort. Selfølgelig skal dere få lov til å ha deres mening om abort, men respektere oss andre som har tatt det tunge valget det er, å ta abort.

Ingen gleder seg til å ta abort. Jeg kan ikke fordra at folk dømmer. hvilken rett har di som er i mot abort det. Jeg er helt uenig i at det er drap.

Hvis det for eks er så at en ung jente blir gravid, mot sin vilje, enten hun bruker prevensjon eller ikke, hun foreks sliter med store psykiske probemer, ikke har jobb, eller andre grunner, og spørsmålet blir om barnet vil lide, om det vil bli født , ikke tatt vare på, få dekt alle behov, som økonomisk og følelsessmessig , at moren ikke vil være istand til å ta seg av barnet ,kan folk drite i å dømme henne for å ta det tunge valget for å ta abort. Det å ta valget er en privatsak, og aldri et lett valg.

Skrevet (endret)

Som hun over sier, et følsomt tema.

Jeg er både for og mot. Abort er i utgangspunktet et onde. Det er et spirende liv som blir avbrutt. Likevel er det mange ganger et nødvendig onde, og når det først skjer, må det foregå innen medisinsk trygge rammer. Jeg er derfor 100% for selvbestemt abort.

Så kan man jo diskutere i det vide og det brede om alle aborter er nødvendige, det er de helt sikkert ikke, men det er en annen diskusjon.

Endret av hera
Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort og har to bak meg selv, men den siste angrer jeg litt på. Og nå har jeg plutselig fått en sykdom som kan gjøre at jeg ikke kan bli gravid, og da blir jeg bitter... Men må stå for den beslutningen jeg tok tidligere...

Jeg syns reglene slik de er i dag er gode nok, bortsett fra at det burde vært litt mer støtteapparat rundt som kunne fortalt litt mer om det du faktisk gjør og om alternativene. Jeg fikk bare beskjed om at det kan skade, men mest sannsynligvis ikke. Og at alternativet er å få barnet, "men det er jo skikkelig tøft for ei ung jente som deg". Hadde noen tatt seg tid til å prate om alternativene og om støtteordninger for studenter (permisjon fra Lånekassen) og at det er ikke verdens undergang å få barn, en kan faktisk reise jorden rundt med barn i ryggsekken idag, da hadde jeg nok beholdt det siste barnet...

Skrevet
JJeg syns reglene slik de er i dag er gode nok, bortsett fra at det burde vært litt mer støtteapparat rundt som kunne fortalt litt mer om det du faktisk gjør og om alternativene. Jeg fikk bare beskjed om at det kan skade, men mest sannsynligvis ikke. Og at alternativet er å få barnet, "men det er jo skikkelig tøft for ei ung jente som deg". Hadde noen tatt seg tid til å prate om alternativene og om støtteordninger for studenter (permisjon fra Lånekassen) og at det er ikke verdens undergang å få barn, en kan faktisk reise jorden rundt med barn i ryggsekken idag, da hadde jeg nok beholdt det siste barnet...

423

4500

Viktig poeng i debatte!

Skrevet

Jeg er vel egentlig for, men kunne aldri gjort det selv..

Syns det er bra man har den muligheten, dersom man for eksempel skulle bli voldtatt eller noe.

Men plager meg litt at noen tar litt for lett på det. En venninne av meg har tatt det to ganger, skjønner rett og slett ikke hvordan hun har klart det..

Skrevet

Jeg har alltid tenkt at jeg er for selvbestemt abort, men aldri kunne gjort det selv. I høst blei jeg gravid med en jeg kun hadde sex med den ene gangen og ikke kjente så veldig godt. Jeg blei gravid, og måtte dermed begynne å tenke nøye gjennom hva jeg skulle gjøre. Jeg er student og har ett og et halvt år igjen å studere. Jeg bestemte meg for å beholde barnet. Hele tiden har jeg hatt et ekstremt press fra mannen om å fjerne det. Det var en helt utrolig vanskelig situasjon, som jeg ikke unner noen å komme opp i. Jeg er nå 13 uker på vei og er utrolig glad for at jeg tok den avgjørelsen jeg gjorde.

Men avgjørelsen var jammen ikke så lett som jeg tidligere hadde trodd den skulle være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...