Gå til innhold

abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort, men jeg er imot at det blir brukt som prevensjon.

Min svigermor overhørte en samtale på legekontoret der det var ei ung jente som kom og ville ha abort, kontorsøstra var skikkelig forbanna og fortalte høyt og tydlig at hun hadde gjort det 3 ganger før :hakeslepp: Når slikt skjer må det være noe som er galt et sted :overrasket:

Jeg har vært heldig for jeg har aldri tatt abort, ikke engang vurdert det (men jeg har hatt to MA, uke 10 og 19 :cry: )

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort.

Hadde tatt abort om jeg hadde blitt gravid, men det er noe jeg vil unngå for en hver pris.

Skrevet

Jeg er imot provosert abort. Dette er fordi det er imot min religiøse overbevisning, og jeg mener at når et barn blir til, ved unnfangelsen, så får det sin verdi. For meg er det ikke slik at verdien på et liv oppstår etter et visst antall uker, og da blir fosteret et "menneske". Ja, barnet vokser frem i morens liv, og dette vil i stor grad påvirke hele morens tilværelse. Og kanskje kvinnen til og med ble voltatt, og da til de grader ufrivillig gravid. Likevel mener jeg at hun ikke har noen rett til å drepe barnet, livet som vokser i henne, og som er helt forsvarsløst. Bare fordi noen mennesker ikke kan forsvare seg selv, og fordi vi ikke kan se deres ansikter klart, er det ikke vår rett å drepe dem. Det er en grunn til at de tar på hetter på torturofre, da slipper de å se det menneskelige i dem. Fosteret er et lite barn i mors mage, og når det er lite viser det nesten ikke. Så greit å bare drepe det, nesten som det ikke hadde levd. Jeg skjønner at jeg er veldig radikal på dette punktet, og jeg vet at dere som leser terolig ikke er enige. Men dette var iallfall min mening. kom gjerne med utfordrende innspill, så kan jeg prøve å forklare bedre hvorfor jeg mener det jeg gjør. ps. 3 av mine beste venninner har tatt abort, og jeg er like glade i dem for det, de er verdifulle mennesker. Men det er den handlingen, det å fremprovosere abort, jeg er i mot.

Skrevet

Jeg ser på retten til selvbestemt abort som en selvfølge!

Jeg har selv aldri tatt en abort, og håper virkelig jeg aldri står i en situasjon som innebærer at jeg trenger å ta det valget.

Skrevet
Jeg er imot provosert abort.  Dette er fordi det er imot min religiøse overbevisning, og jeg mener at når et barn blir til, ved unnfangelsen, så får det sin verdi. For meg er det ikke slik at verdien på et liv oppstår etter et visst antall uker, og da blir fosteret et "menneske".  Ja, barnet vokser frem i morens liv, og dette vil i stor grad påvirke hele morens tilværelse.  Og kanskje kvinnen til og med ble voltatt, og da til de grader ufrivillig gravid. Likevel mener jeg at hun ikke har noen rett til å drepe barnet, livet som vokser i henne, og som er helt forsvarsløst.  Bare fordi noen mennesker ikke kan forsvare seg selv, og fordi vi ikke kan se deres ansikter klart, er det ikke vår rett å drepe dem. Det er en grunn til at de tar på hetter på torturofre, da slipper de å se det menneskelige i dem. Fosteret er et lite barn i mors mage, og når det er lite viser det nesten ikke. Så greit å bare drepe det, nesten som det ikke hadde levd.  Jeg skjønner at jeg er veldig radikal på dette punktet, og jeg vet at dere som leser terolig ikke er enige. Men dette var iallfall min mening. kom gjerne med utfordrende innspill, så kan jeg prøve å forklare bedre hvorfor jeg mener det jeg gjør. ps. 3 av mine beste venninner har tatt abort, og jeg er like glade i dem for det, de er verdifulle mennesker. Men det er den handlingen, det å fremprovosere abort, jeg er i mot.

Det er jo nettopp relgiøse tullinger som deg som ødelegger barns liv.

selvfølgelig skal kvinnen selv bestemme om hun ønsker abort eller ei.

å kalle det for mord er søkt.

Har dere som er imot abort noengang tråkket på en maur? plukket en blomst osv.

Relgion hindrer fremskritt og frihet for individet - slik har det ALLTID vært.

jeg anbefaler dere kristene bedrevitere å titte litt på kristendommens røtter og hvordan den kristne tro har blitt som den er.

Faktainnholdet i bibelen er omtrent like stort som i et hvilket som helst Asbjørnsen og Moe eventyr.

Skrevet

^ Jepp, men folk har rett til å si meninga si likevel da.

Jeg er fullstendig for selvbestemt abort, gjerne til 16. uke. Når man ser hvor tøft det er å ha unger, så synes jeg ikke det skal være et "krav" at om man er så uheldig å bli smellt på tjukken, så skal man ikke få velge selv hvorvidt man vil bruke 18 år på å oppdra det.

Abort var et viktig steg for at kvinner skulle ha likeverd i samfunnet. Blir så sint når jeg leser hva Bush og faenskapen har satt i stand borti USA :sur:

Skrevet

Jeg synes det er usaklig av Gjest å kalle Rosa Mirabella "religiøs tulling" og "kristen bedreviter" fordi hun mener noe annet enn det andre kanskje kan mene i en generell debatt.

Jeg synes dette er et svært vanskelig etisk spørsmål, og ser både de feministiske argumentene(retten til å bestemme over eget liv osv) og Rosa Mirabellas argumenter i denne saken. Jeg håper jeg selv slipper å havne i en situasjon der jeg må velge. Det er iallefall viktig som Glow sier at det absolutt ikke er et prevensjonsmiddel og at man må forsøke å ta sine forholdsregler, selv om det går an å være uheldig..

Skrevet

Jeg synst det er ett veldig vanskelig spørsmål. Synst ikke abort bør brukest som ett prevansjonsmiddel, fordi jeg mener at har du vert uansvarlig bør du ta konsekvensene for det. Men er nok for abort, siden det ofte skjer uhell og andre omstendigheter der en trenger å ta abort.

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort. Har støttet flere venninnger gjennom det, men jeg vet ikke om jeg hadde klart å gjøre det selv. Mener det ikke skal brukes som prevansjon eller med unnskyldningen "vi vil heller ha barn om et år eller to", det blir for dumt.

Skrevet (endret)

Jeg er for selvbestemt abort, men ruller kraftig med øynene når jeg har venninner som blir gravide når de slurver med prevensjonen gang på gang, og som griner over abortene.

Jeg har en venninne som har tre små barn, har tatt to aborter og en spontanabort og hun er fremdeles under 30 år :overrasket: Dette synes jeg er grusomt! (abortene er tatt innimellom de andre barna).

Uhell og voldshandlinger kan dessverre skje alle, og derfor er det godt av vi kvinner kan ta et valg.

Endret av Vampyra
Skrevet

Kvinner må få bestemme over kroppen sin selv. Men jeg er imot å bruke abort som prevensjonsmiddel.

Jeg var nær ved å ta abort selv, den gangen jeg ble gravid. Var bare 19 år da. Hadde kommet frem til at abort ville være det beste alternativet, så det var det jeg skulle gjøre. Helt til jeg så et bilde på internett av spiren i magen. Jeg så øyne, hender osv... Fra det øyeblikket var det ikke snakk om å ta abort. Nå har jeg en flott og frisk datter på snart 5 år, og vi har det kjempebra.

Nå vil jeg for enhver pris unngå å bli gravid, for jeg VET at jeg aldri kommer til å ta abort. Og flere barn er uaktuelt.

Skrevet
Det er jo nettopp relgiøse tullinger som deg som ødelegger barns liv.

selvfølgelig skal kvinnen selv bestemme om hun ønsker abort eller ei.

å kalle det for mord er søkt.

Har dere som er imot abort noengang tråkket på en maur? plukket en blomst osv.

Relgion hindrer fremskritt og frihet for individet - slik har det ALLTID vært.

jeg anbefaler dere kristene bedrevitere å titte litt på kristendommens røtter og hvordan den kristne tro har blitt som den er.

Faktainnholdet i bibelen er omtrent like stort som i et hvilket som helst Asbjørnsen og Moe eventyr.

Ja, gjest ,jeg måtte smile når jeg leste dette! Og jeg synes ikke du hadde noe grunnlegg til å kalle meg religiøs tulling. Jeg skal ha eksamen i etikk om 1 og en halv uke, og det er mange andre grunner enn de religiøse, for å se verdien i et foster. Det er selvsagt ulike meninger om dette. Men trådstarter synes hva vi synes, og jeg fortalte hva jeg synes og litt om hvorfor jeg synes det. For meg får barnet sin verdi som menneske under unnfangelsen, og å ta livet av det når som helst etter det, ser jeg på som galt. Og ja, jeghar trukket på mange maur, helt sikker. Og når jeg var liten støvsuget jeg en gang levende fluer i fleng :sjenert:

Skrevet

"Men trådstarter synes hva vi synes, ", mente seff "ville vite hva vi mente om saken" ;)

Ellers kan jeg jo si at jeg utdanner meg til å bli sosialarbeider, så jeg brenner for å hjelpe mennesker. Også dem som er i mors mage, for jeg ser dem som mennesker :)

Og selvsagt er det mange kvinner i verden som blir gravide, og som ikke er i stand eller har noen som helst mulighet for å kunne ta seg av et barn. DDet har jeg full forståelse for. Men jeg synes likevel at det å drepe disse fostrene, jeg synes heller de kan velgfe å adoptere dem bort. Selvsagt er det vondt og vanskelig å adoptere bort et barn, men jeg synes det er mye mer omsorgsfult eog mye mindre egoistisk, enn bare å drepe det.

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort, da jeg mener det må være hver enkelts valg. Synes også godt at grensa kan utvides til 16 uker, da det ikke er noen medisinsk grunn til å holde den på 12 uker.

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort frem til uke 12, men jeg er imot at denne fristen skal utvides ytterligere. Jeg synes at håndhevingen av denne fristen bør være strengere enn den er i dag. I tilfeller hvor en kvinne oppdager at hun er uønsket gravid etter at fristen er gått ut bør hun ha krav på spesiell oppfølging under svangerskapet og eventuelt få veiledning med tanke på adopsjon. Ergo er jeg imot senabort pga ting som passer inn i samlebetegnelsen "sosiale årsaker", med mindre det dreier seg om voldtekt/incest etc.

Skrevet

Tidligere var jeg mot abort . jeg syntes men skulle ta ansvar for sine handliger osv. med untak av voldtekt osv. Men da jeg for to år siden ble gravid midt oppi ett brudd valgte jeg å ta abort med hansynt til meg selv mine barn og min ex.

Dette forandret synet mitt veldig. det er ikke et lett valg å ta men er desværre nødvendig i noen situasjoner.

Synes ikke dem skal utvide grensa som er i dag.

Å mener oxo at det å ta abort etter abort fordi men ikke tar hensyn og ansvar ikke er bra. Lurer egentlig på om legene til disse som velger abort gjenntatte ganger som pravensjonsmiddel snakker med dem om dette ???

Gjest mor theresa
Skrevet

Jeg er imot, ganske enkelt fordi det er et barn og et liv. Har ikke hjerte til å drepe.

Skrevet

Jeg er (selvsagt) for selvbestemt abort. Det er helt hårreisende å skulle tvinge noen til å bære fram et uønsket barn. Her synes jeg faktisk morens liv er viktigere enn fosterets. Jeg synes 12 ukers-grensen er grei. I England er det faktisk lov å ta abort fram til uke 24 (det ble ramaskrik da de prøvde å senke grensen til 12) og det synes jeg er altfor sent. I uke 24 vil jo mange faktisk (med litt hjelp) være levedyktige når de er født.

Skrevet

I sverige er det lov å ta abort til uke 18.

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort. Aner ikke om jeg ville klart å gjøre det selv eller ikke, jeg har heldigvis aldri vært i en situasjon der jeg måtte ta et slikt valg.

Jeg er enig med Arkana i at det er hårreisende å tvinge noen til å bære fram et barn de ikke ønsker/ikke kan ta vare på.

Å bruke abort som eneste "prevensjon" når man ikke ønsker seg barn synes jeg ikke er okey, men er det virkelig noen som gjør det? De bør i tilfelle følges nøye opp, både psykologisk og i forhold til informasjon om annen prevensjon.

Og sånn til slutt, 12 uker synes jeg er en grei grense. Jeg er til en viss grad enig i at det i noen tilfeller kan være behov for en grense opp til 16 uker, men synes ikke abortnamda fungerer tilfredstillende. Det "dømmes" i hytt og vær utfra subjektive meninger og det er ingen forutsigbarhet i om man får aborten innvilget eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...