Gå til innhold

abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du for eller imot abort? Synes du vi burde ha en lov i Norge som sier at det er lov med selvbestemt abort? Kjenner du noen som har tatt abort, har du tatt det selv? Bra og dårlige sider med abort?

Takk ! :)

(Hvis en bruker her inne hadde orket å starte en poll med om det er rett eller galt med abort hadde jeg blitt kjempetakknemmelig!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for abort!

Har selv tatt medisinsk abort! Helt forferdelig, brutalt, vondt og jævlig! Men hadde jeg valgt å beholde så tror jeg ikke ungen hadde det fått det godt, var ikke frisk den tiden og ikke i stand til å bære frem noe barn.

Det skal være opp til hver enkelt å bestemme synes jeg!

Det er et sårt og vanskelig emne dette her. :forvirret:

Skrevet

Jeg er for abort av den enkle grunn at det er noe som påvirker kvinners kropp og liv. Menn kan bare si at de ikke er interessert og snu ryggen til.

Jeg har selv to barn. Jeg vet at om jeg måtte ha gått igjennom en "uønsket" svangerskap så kunne jeg aldri ha adoptert bort barnet. Man får en tilknytning til barnet når man går gravid. Og når barnet er født har man et ansvar 20 år fram i tid uavhengig om far er til stede eller ikke.

Jeg har selv blitt presset til abort som 18-åring. Presset kom fra barnefaren. Jeg unner ingen en sånn opplevelse.

Skrevet

Jeg er definitivt for abort. Det er kvinnens valg.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det er vel ikke så veldig mange utenom Ludde (Næssa) som er mot selvbestemt abort, tror jeg.

Jeg er for selvbestemt abort, men for at man skal tilbys veiledning og hjelp, spesielt i tilfeller der en kvinne tar flere aborter (bruker abort som prevensjonsmiddel). Jeg har aldri tatt abort, og kjenner ingen som har gjort det (tror jeg), men jeg kan godt forstå at det er slett ikke en enkel avgjørelse å ta, og det er utallige livssituasjoner å forholde seg til. Det er ingen som har fasiten på når det er riktig og når det er galt å abortere et foster.

Når det er sagt, må jeg få si at etter å ha vært på ultralyd i 14. svangerskapsuke, kommer jeg aldri til å ta abort selv hvis ikke det er noe alvorlig galt med fosteret eller meg selv. Det å se det lille livet der inne var helt fantastisk, og å se hvor ferdig hun var allerede da var for meg nesten sjokkerende. Tror pro-abortsiden kan ha drevet det litt langt med å kalle fosteret for en celleklump fram til abortgrensen på 12 uker, for det er det slettes ikke. Å utvide abortgrensen til 16 uker synes jeg er helt forferdelig med tanke på at det er ikke noe rumpetroll der inne lenger, det er faktisk et barn som er ganske stort. (Da jeg var til ultralyd i 14. uke var barnet 4,5 cm mellom ørene og sugde på tommelen - har 3Dbilder som viser godt hva som var der inne :) )

Men jeg har ikke fasiten, og kommer heller ikke til å påstå at jeg har det. Det som er rett for meg er kanskje helt feil for en annen. Poenget er at folk må få bestemme selv, men at de må få hjelp til å fatte en god beslutning.

Skrevet

Jeg er FOR selvbestemt abort, men jeg er i mot abort brukt som "prevensjonsmiddel"... (Altså holdningen: "Hvis jeg skulle bli gravid så er det jo bare å ta abort"...)

Ja, jeg har selv tatt abort, 3 stykker faktisk, alle graviditetene var planlagte, og barna ønskede, men abortene var "nødvendige" og anbefalt av legene.

Skrevet

Jeg er ikke sikker på hva jeg syns jeg.

Jeg ser argumentene om at kvinnen selv må få bestemme over sin kropp, samtidig som jeg tror mange aborter er fryktelig "unødvendige" og jeg vet at mange angrer bittert etterpå. Jeg syns ikke barn skal være en vare man kan bestille/avbestille som det passer, og jeg syns abort er et fryktelig dårlig prevensjonsmiddel.

Skrevet

Som du ser Trådstarter, er dette er vanskelig tema, ingen hittill har klart å si ja eller nei og la det bli med det. Det var det første jeg tenkte da jeg så spørsmålet ditt også: ja jeg er for, men... og fordi....

En nær bekjent er sykepleier og sier at etter at hun har sett at det faktisk er små barn som blir abortert, vil hun aldri kunne si ja til abort igjen. Jeg forstår de argumentene, men i denne saken blir det verre for alle hvis det skulle bli forbudt. Av og til er det nødvendig med aborter og strikkepinneregimet er en dårligere løsning enn en rimelig trygg abort gjennomført av helsevesenet.

Skrevet

Jeg er helt klart for selvbestemt abort!

Om det er et riktig valg eller ikke er opp til den enkelte kvinne/par, men å ha muligheten til å fjerne fosteret innen en viss tid inn i svangerskapet er jeg kjempeglad for at vi har.

Man skal ikke lenger bort enn til sør europa hvor abort kun er tillatt om man blir voldtatt. Og i amerika er man så konservative at du nesten ikke har sjans til å bli folkevalgt dersom du er for abort. Bush vil jo gjeninnføre forbud mot abort!

Det er ufattelig mange vanskelige sider ved å ta en slik avgjørelse. Men kan i mange tifeller være det beste for kvinnen som ønsker det. Om jeg havnet i en slik situasjon selv er jeg ikke sikker på valget jeg hadde tatt, men at vi har muligheten til å foreta et valg er jeg ufattelig takknemlig for!

Skrevet

Jeg er for. Tviler ikke et sekund på at jeg er for.

Skrevet

jeg er for, har selv tatt det i en alder av 18 år. altfor tidlig og ungen hadde fortjent bedre. aldri angret. er ikke klar nå heller i en alder av 25. man skal kunne ta vare på en unge også.

Skrevet (endret)

Tanken til mange abortmotstandere om at abort kun blir utført i unntakstilfeller er fin og flott den - MEN hva er unntakstilfeller? Og hvem skal bestemme hvem som kvalifiserer for dette? Det er nok å se på nemd-systemet vi har i dag. Det kommer helt an på hvilken helseregion man tilhører om man får godkjent senabort eller ikke. I helse øst f.eks., er det mye enklere å få gjennomslag i nemda enn i f.eks. helse sør (bibelbeltet). Og det var en debatt om nemdene i fjor, hvor det bl.a. kom fram at jenter ned i 14-årsalderen i enkelte deler av landet har fått avslag med argumentet om "ingen fare for mors liv, da hun er ung og frisk og i rett alder for å få barn".

En annen ting, som mange pro life-debattanter drar frem, er barnets verdi. Og dersom barnets verdi og egen rett til å velge om det vil leve er argumentet, vil abort _aldri_ kunne forsvares. For er et foster unnfanget ved voldtekt mindre verdt enn et foster unnfanget i kjærlighet mellom mor og far? Er et foster med meget syk mor (f.eks. kreft) mindre verdt enn et foster med frisk mor?

Ingen jeg kjenner er for abort. Ingen er vel det. Men vi er for at kvinner selv skal kunne avgjøre hva som skal skje med kroppen hennes.

Adopsjon er ikke et reellt alternativ. Man vil måtte gå igjennom store fysiske forandringer, i tillegg til en fødsel. Begge deler sliter på kvinnekroppen, både fysisk og psykisk. Man vil måtte "bli kjent" med et barn man ikke har muligheter til å ta vare på videre. Man blir stilt i den offentlige gapestokken, da en gravid mage ikke lar seg skjule.

Og så har man argumentet om abort som prevensjonsmiddel. Det er vel noen ytterst få jenter som tar abort etter abort etter abort. Min teori er at disse jentene har helt andre problemer, og bruker abort som en form for selvskading. Disse jentene burde vært plukket opp av helsevesenet og brakt over i psykiatrien.

Man skal ta konsekvensene av å ha sex. Jada. Problemet er at samme hvor godt man beskytter seg, finnes det ingen metoder som er 100% sikre. Min mor ble f.eks. gravid etter at hun hadde sterilisert seg. Det kan skje at eggledere og sædledere vokser sammen igjen. Man kan også bli gravid med f.eks. spiral eller implantat. Ja, man kan naturligvis være seksuelt avholdende dersom man ikke ønkser barn. Men dersom man skal være litt realistisk, er ikke det noe folk virkelig klarer å gjennomføre. For hvorfor lagde man kondomer av grisetarm og hadde mye analsex tidligere? Og hvorfor fantes det så mange "kloke koner" med strikkepinner og kleshenger som gjorde gode penger på kvinner som hadde blitt gravide?

Dersom alternativet til dagens abortlov hadde vært at alle disse barna ble båret frem og elsket av sine foreldre, kan jeg skjønne argumentet for å fjerne den "for barnets beste". Men det er bare å se på Norges aborthistorie, eller aborthistorien i land hvor abort er forbudt, for å se at dette ikke er tilfelle. Irske kvinner reiser til Storbritania. Polske kvinner lar kvakksalvere ødelegge underlivet sitt for å bli kvitt uønskede barn. Eller setter de ut for å dø etter fødselen.

Som sagt: Ingen er for abort. Men mange av oss er for at kvinnen skal få bestemme over sin egen kropp.

Og så lenge det ikke finnes noen alternativer til kvinnens livmor, må hun få velge å avbryte svangerskapet framfor å gå igjennom et svangerskap med alle de plager som følger ved det, uten å ville ha barnet og under press av barnefar. Den dagen man kan redde 12-18-ukers gamle fostre (f.eks. ved å flytte de over i kunstige livmorer - det kommer nok!) har abortloven utspilt sin rolle, og en søknad om svangerskapsavbrudd vil ikke da lenger handle om å ta abort, men å flytte fosteret fra kvinnen og over i denne kunstige livmora, slik at far eller adoptivforeldre kan følge opp den nye verdensborgeren gjennom resten av modningsprosessen til det er en fiks ferdig baby som de kan ta med seg hjem.

Endret av niomi
Skrevet

Ømtåelig tema ja.. hm...

Jeg er egentlig for abort, ja. Har selv vært igjenom det. Synes det var aldeles forferdelig, og sliter fortsatt med det, lenge etterpå. Angrer gjør jeg, selv om jeg ser at det var det eneste rette. Tenker så mye på det, og nå nærmer termin datoen seg...Aldri igjen. Tenker på de som gjør det flere ganger... kunne jeg aldri klart. Lurer på om jeg var helt ved mine fulle fem da jeg gjorde det... !alle! sa jo at det var det rette.. men var det det rette for meg?

Huff sårt og vanskelig tema. Får helt vondt ennå jeg. Spesielt etter jeg så den reportasjen der de utførte aborter i åttende måned... grøss...

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort. (Men mot å bruke abort som "prevensjon".)

Jeg har ikke tatt det selv, men ved en anledning der jeg begynte å lure på om det hadde skjedd et "uhell" så fikk jeg anledning til å tenke over hva jeg skulle gjøre dersom....

Og jeg kom til at for meg ville abort vært det eneste reelle alternativet.

Gjest Tuppelure
Skrevet

Synes at det var veldig godt sagt av den som sa at det er vel få som er for abort, men at mange er for selvbestemmelsesrett.

I en perfekt verden hadde det ikke blitt unnfanget barn som ikke var ønsket av begge foreldrene sine, og der alt hadde ligget til rette for at barna ville få det godt.

Vel - verden er langt ifra perfekt, og noen ganger kan abort kanskje være det minst kjipe alternativet. Fordi alle barn har rett til å være ønsket.

Jeg er helt for kvinners selvbestemmelsesrett i denne saken, og synes at den norske abortloven setter grensene der de bør gå, i de fleste tilfellene. Ingen andre enn kvinnen selv har rett til å vurdere hva som er det riktige for henne å gjøre.

Nå ser jeg bort ifra saken som kom opp denne uken, om aborter i 7-8. måned. Det er fullstendig forkastelig å gjøre det på et foster som faktisk er ferdig utviklet og levedyktig utenfor livmoren. (Digresjon: Lurer forresten veldig på hvordan legene på den klinikken kan forsvare å utføre dette inngrepet, fra et legeetisk ståsted).

Jeg har aldri tatt abort selv, men ville sannsynligvis ha gjort det dersom jeg følte at det var det mest riktige å gjøre i en gitt situasjon. De jeg kjenner som har tatt abort har et helt greit forhold til det. De var uheldige (les: prevensjonen sviktet) og livssituasjonen de var i gjorde at det var den beste løsningen.

Skrevet

Jeg er på sett og vis for at det skal finnes som en nødløsning, på samme måte som jeg er for aktiv dødshjelp i sjeldne tilfeller.

Men allikevel, det burde blitt innskrenket hvor mange aborter som kan tas fritt. For eksempel, la et visst antall aborter være 100 % fritt, og så valget mellom å betale selv, eller sterilisering. Kanskje det ville bremset de kvinnene som tar abort en gang eller 5 i året?

Skrevet

Som feminist er jeg for abort,helt klart!Har aldri tatt abort selv,men kjenner mange som har. Jeg er også for å fjerne abortnemda!De fleste får riktignok gjennomført en senabort,men det er noen som blir ufrivillig mødre hvert år dessverre. Spesielt er abortnemda strenge rundt "bibelbeltet"...

• 3 uker senere...
Skrevet

I mot. Det er mord. Å ta et liv er mord. Et foster lever.

Skrevet

helt klart for.... har gjort det en gang og ville garantert gjort det hvis jeg hadde endt opp med det problemet igjen.

men som prevensjonsmiddel.... nei.

likte ideen om å innføre egenbetaling hvis man har utført over et visst antall aborter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...