Gå til innhold

Nå kjæledyret blir syk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville bare få ut litt frustrasjon, og forhåpentligvis noen trøstende ord fra noen som har vært i samme situasjon.

For knapt en uke siden fikk hunden vår litt problemer med å komme seg opp trappa. Siden hun bare er 5 år, og ellers frisk som en fisk, fant vi ut at det var på tide med en liten sjekk.

Og det viste seg at hun har artrose. Den ene hofta ligger ikke helt i skåla, og den andre var litt "grums", men ikke noe alvorlige greier. Enda!

Huff, så lei seg man kan bli når kjæledyra blir syk. :tristbla:

Hadde jeg kunnet, hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for å få henne frisk.

Vi er nå på streng diett, 2-3 turer daglig på 15 min.

Medisinen er ikke noe populært å ta hver eneste dag...så det blir litt lokking, luring og noen sure miner når det hele er overstått.

Og om litt skal vi til dyrelegen og trene litt i vannmølle.

Det koster flesk, men hver ei krone er verdt det!!

Men det er så ille å tenke på at dette ikke blir bedre med åra. Vi kan stanse utviklinga enn så lenge..men det er bare å innse: det vil bli verre!!

Vi har allerede begynt å forberede oss på akupunktur med gullnål, og kanskje engang i verden må hun få nye hofteledd.

Er det noen her som har hatt det slik?

Hva kan jeg forvente meg fremover?

Hva gjorde dere for at hunden deres skulle ha en så bra livskvalitet som overhodet mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første (egn) hund fikk plutselig problemer.

Var ute på tissetur, så smalt det.

Han nekta å røre seg,inn måtte vi jo.

jeg lokka og lurte,tryglet og ba,trua,og lokka igjenn....

Fikk han tilslutt inn.han la seg rett ned på plassen sin,rørte seg ikke hele natten.

Dro til vet. tidlig dagen efter.

Han fikk sin første dødsdom,han var bare 4 år.....

Det viste seg att han hadde forkalkninger av 3 grad,det var en kalkbit som hadde løsnet,og kilt seg fast.

Den hadde løsnet før vi kom til vet.

Vet ville se hvordan det gikk Med riktig mosjon,og kosttilskudd.

For å gjøre historien kort:han ble 9 år og 10 mnd!!!

Han levde ett lykkelig liv,uten smerter.

Da han begynte på det 9 året,ble han stiv når det var kaldt.

Kune ikke være med på fjellet å gå på ski,eller bade i kaldt vann.

Når høsten så kom,ble han stivere og stivere....

Hadde ikke den samme gløden lenger,så jeg lot han få slippe å leve igjennom vinteren.

Men han levde i nesten 6 år, efter att han fikk sin første dødsdom.

Hunden din trenger ofte og korte turer.

Sørg for att han har et varmt sted å ligge.

Pass på att han ikke blir overvektig,da dette er sn stor belastning på leddene.

ikke la han sprenge seg helt i lek med andre hunder, da hunder ikke kjenner sin egne begrensninger.

Med riktig pleie og behandling, kan det gå bra i mange år.

Skrevet

Min hund fikk diagnosen sterk HD med forkalkninger (artrose) da hun var 18 mnd. Nå er hun fem år, og det var først nå i sommer at jeg kunne se noe stivhet i henne.

Begynte å gi henne Cortaflex som inneholder Glucosamin og Chondroitin i august, og nå er symptomene borte. Jeg har hatt god tid til å sette meg inn i problemet siden hun fikk diagnosen, og Glucosamin og Chondroitin er absolutt å anbefale. I tillegg forer jeg naturlig (kun rå mat), og tror at det har hjulpet til med å forsinke symptomene hennes.

Send meg gjerne en PM hvis det er noe spesielt du lurer på.

Skrevet

Jeg bor i nord monikabrx.

Hun er allerede på slankekur, ned noen kg så det ikke skaper ytterlige problemer. Det er den strenge dietten jeg snakket om.

Og når de kg. er tatt av, skal vi fortsette med for som er tilpasset henne og problemene hennes.

Vi stikker også innom vet. for å veie henne, slik at vi kan følge med vektnedgangen.

Trimturene våre er på 15-30 min. En tur da hun springer løs på fjellet, og to lekerunder her på gården.

Det virker ikke som at turene gjør at hun blir stiv. Det er når hun har ligget i ro og så reiser seg, at vi merker at noe er galt. Og selvsagt at det er vanskeligere å komme seg opp trappa på kveldene.

(det har hendt at vi bærer henne opp, for når hun plages først så tør hun ta sats, og det blir bare ball med hele trappa)

Varm og god seng har hun også..egen dyne til og med, hvis det er ønsket hennes.

Og hadde hun krøpet opp i senga til meg nå, så hadde hun fått lov.

Hun går nå på Metacam, (bet. dempende og smertestillende) og det skal hun fortsette med en god stund slik jeg forsto det på vet.

Jeg skal foreslå Cortaflex når vi skal inn igjen om 1uke for å ta nye bilder av hoftene.

Jeg kommer ikke på et eneste spm. akkurat nå, men jeg tar kontakt på pm hvis det dukker noe opp. Og det gjør det helt sikkert.

Skrevet

Vil bare legge til at korte turer sikkert er lurt i en smertesituasjon, men at mosjon faktisk er bra for en hund med hofteproblemer. Den trenger muskler for å holde leddet på plass, og ingenting er verre enn utrente muskler når leddet slarker fra før. Jeg vil gå så langt som å si at det er en myte at artrosehunder skal ha korte turer. De skal ikke slite seg ut (særlig ikke hvis de har noen kg for mye), men de trenger jevn mosjon, og muskelbygging for å holde seg friskest mulig.

Skrevet

Selvølgelig trenger de mye mosjon, men ofte og kortere turer..

Skrevet

Selvølgelig trenger de mye mosjon, men ofte og kortere turer..

Når hunder blir ivrige under lek eller slitene, slurver de..

De slurver med gangen, hvis man kan si det sån..

Det er ofte da de store ulykkene skjer,ved att hunden snubbler eller sklir.

En hund som sliter med ledd problemer, trenger å venne seg til att den må ta det litt med ro.

Hos hunder er det å vise svakhet en ikke ting!

Derfor vil de fleste hunder ikke vise tegn til smerte,før de virkelig må.

spessielt under lek med andre.

Selv om hunden ikke gir utrykk for økt smerte ved løping,kan dette forværre situasjonen på sikt.

Skrevet

Brå bevegelser eller ekstra vekt er ikke bra nei, men turer i variert terreng, gjerne med litt klatring er bra. De behøver heller ikke være spesielt korte. Det viktigste er at treningen er jevn. Er hunden vant med tjueminuttersturer i uekedagene er det ikke noen god ide å ta den med på en flere timer lang søndagstur.

Skrevet

Rett på meg hvis jeg tar feil. Dette er det jeg tenker:

Hunden vår har fjaset rundt på gården. Det er ikke den beste trimmen, men hun får bevegd seg mye i løpet av en dag. Døren er alltid åpen, så hun er like mye ute som inne.

Hun har også gått 1 laang tur, opp til et vann der hun bader og herjer.

Nå tror jeg denne turen blir for mye for henne, spesielt når jeg ser at hun blir stiv etter 30 min.

Kanskje burde vi leke med henne her på gården, kaste ball og litt løping i 10-15 min.

Så ta en tur på 15 min. Hun er løs, så hun springer jo tre ganger så langt som hvis hun hadde gått i bånd, så det er mulig 15 min er mer enn nok nå.

Hvis vi gjør dette i ett par uker, for så å øke tiden..sånn at hun får bli vant til treninga. Og at hun i mellomtiden har gått litt ned i vekt. For desverre har vi nok vært litt for spandable med godbitene.

(og at hun i tillegg har spist sammen med pus, som vi vet ikke er bra..men har latt henne gjort uansett)

Men nå er jo dette helt nytt for oss, og henne, på 6 dagen faktisk. Så man kan vel ikke forvente allverden med en gang.

Men med sakte opptrening, og nedgang i vekt, så kan man kanskje se en forbedring etter en tid.

Men i går så jeg at hun var stivere enn noen sinne. Hun hadde problemer med å komme seg opp i stolen sin. Og det har hun aldri hatt. Det tar jeg som et tegn på at den turen ble for mye. Så da korter jeg ned på den heretter, enn så lenge.

Og så har jeg hørt at trapper ikke er bra. Stemmer det?

Nå løper hun kun 1 gang om dagen opp trappa, og det er når vi legger oss. Og når hun er alene hjemme, da springer hun opp og legger seg sammen med pus.

Men jeg vet ikke helt hvordan vi skal håndtere det når vi er på jobb. For hun må noen dager bæres opp. Kanskje vi skal stenge av loftet for både pus og henne, og flytte senga deres ned på dagtid heretter!?

Jeg orker ikke gå på jobb å tenke på om hun har falt i trappa eller no.

Er glad jeg fant dere to med erfaring rundt akkurat dette.

Jeg vet mye om hund, men HD har hundene i vår familie aldri hatt. Og jeg kan lese meg blå...men det er alikevel ikke alltid man får svar på de spm. man trenger å få svart på akkurat NÅ.

De praktiske tingene er ofte det man lurer mest på, og er også de tingene man vanskeligst leser seg frem til.

Skrevet

Det er en stor omstilling ja, både for deg og hunden.

Jeg vil faktisk annbefake att du har hunden i bånd på tur, for å begrense løpingen.

Løping er ikke bra...

Koselig å høre att hun har selskap i pus. :)

Jeg ville kjøpt en barnegrind, og stengt av andre etasje.

Da slipper du å engste deg for att hun får problemer med trappa.

Att hun tusler mye rundt på gården er bra, da hun får mye bevegelse, uten att det er såååå spennende att hun må løpe noe serlig.

Hvordan hund er det du har?

Skrevet
Det er en stor omstilling ja, både for deg og hunden.

Jeg vil faktisk annbefake att du har hunden i bånd på tur, for å begrense løpingen.

Løping er ikke bra...

Koselig å høre att hun har selskap i pus. :)

Jeg ville kjøpt en barnegrind, og stengt av andre etasje.

Da slipper du å engste deg for att hun får problemer med trappa.

Att hun tusler mye rundt på gården er bra, da hun får mye bevegelse, uten att det er såååå spennende att hun må løpe noe serlig.

Hvordan hund er det du har?

Det er bra at de ikke er ensomme når de er alene hjemme.

Huff, i bånd!? Da blir ikke voffen glad!! Hun hater å gå i bånd. Det er ingenting som er spennende å lukte på så nære stien, det er det som er litt borti grøfta som er mest interressant.

Jeg har en border collie. Hun bli 5 år i november...bare ungjenta nesten.

Forstod det på vet. at det ikke var kommet så langt med artrosen, det var laaangt til hofteleddtransplantasjon. Og det er jo positivt. Og flott at vi oppdaget det så tidlig.

Skrevet

Jeg mener at bånd på tur er unødvendig, med mindre hunden tar heelt av og løper og løper og løper. Turene bør ha en slik lengde at det ikke blir for mye, men i et rolig tempo hvor hunden får stoppe og snuse osv. underveis. Prøv dere litt frem - lengden på turene kan økes gradvis når hunden blir i bedre form, eller når dere finner et kosttilskudd eller en medisin som virker.

MEN: Ikke kast ball, brå bevegelser er ikke bra. Trapper er verst når de skal ned, ikke opp. Så lenge hunden tar det rolig ned trappen ville jeg ikke holdt den unna trappen.

Ellers synes jeg dere skal puste ut og ikke prøve alt mulig på en gang. Vent litt og se om medisinen virker, skriv ned spørsmål og ta dem med til vetten neste gang. Les på nettet om lidelsen.

Husk også at hunden selv bestemmer hvor rolig den må ta det. Er den frisk og rask ellers, og gjerne vil ut på tur er det ingen grunn til å nekte den det. Den stivner bare mer uten bevegelse. At hun er stiv etter å ha sovet er vanlig, leddene blir mykere når hunden kommer i gang og blir varm.

Ingen ball, ingen joggeturer, ingen sykling og absolutt ingen trekking på ski. Ellers er det OK så lenge hunden orker og vil. :)

Har dårlig tid nå, men kommer sterkere tilbake. :)

Skrevet

Er jo litt vanskelig å få en border collie til å ta det med ro om den ikke er i bånd da....

De er jo liksom i 100 hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...