Gå til innhold

Hel bokhvetemel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stående en pakke med hel bokhvetemel, og vil så gjerne bruke den til ettellerannet, men vet ikke helt hva?

Noen ideer?

Hilsen spent og håpefull!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blini er det første jeg kommer på.

Det er det russiske svaret på amerikanske pannekaker.

De lages med bokhvetemel, finnes sikkert mange oppskrifter på nettet.

Skrevet

Jeg lager galettes au blé noir av bokhvete, dvs bokhvetepannekaker med salt fyll av typen man får i Bretagne i Frankrike.

Omtrenlig oppskrift:

250 g bokhvetemel

7 dl vann

2 ts salt

1 egg

Bland sammen, og pisk røren kraftig i ca. 5 min, til det samler seg luftbobler på overflaten. La svelle i minst 30 min, stek i meierismør på relativt sterk varme.

Når pannekaken er stekt på den ene siden, og man har snudd den, legger man på fyll: Speilegg, røkt skinke, bacon, ost, stekt sopp, tomatskiver, spinatstuing... Hva man vil, egentlig. Når "baksiden" er ferdig stekt, bretter man sidene over fyllet.

Korrekt drikke til dette er eplesider - vi bruker ofte epleråsaft fra Balholm. :)

For ytterligere inspirasjon:

Galette-bretting. ;)

Skrevet

Hmmm... ser og høres veldig godt ut, og tusen takk for tips, men det er altså HEL bokhvetemel jeg har. Ser ut som små opphakkede nøtter. Det er vel ikke sånn man skal bruke i pannekaker?

Fortsatt noen forslag? :sjenert: :rosasmil:

Skrevet
Hmmm... ser og høres veldig godt ut, og tusen takk for tips, men det er altså HEL bokhvetemel jeg har. Ser ut som små opphakkede nøtter. Det er vel ikke sånn man skal bruke i pannekaker?

Da er det ikke bokhvetemel i det hele tatt, men hele bokhvetekorn. ;) De er litt sånn pyramideformede.

Jeg har aldri brukt hel bokhvete selv, men vet at du kan bruke dem i brød, eller koke dem hele og bruke som ris/couscous/byggryn, enten som de er, eller i salater, supper osv.

Endel oppskrifter her. Kasha, som går igjen i flere av oppskriftene, er hele bokhvetegryn som er ristet, tror det opprinnelig er en spesialitet fra et av de østeuropeiske landene.

Skrevet
Da er det ikke bokhvetemel i det hele tatt, men hele bokhvetekorn. ;)  De er litt sånn pyramideformede.

Jeg har aldri brukt hel bokhvete selv, men vet at du kan bruke dem i brød, eller koke dem hele og bruke som ris/couscous/byggryn, enten som de er, eller i salater, supper osv.

Endel oppskrifter her. Kasha, som går igjen i flere av oppskriftene, er hele bokhvetegryn som er ristet, tror det opprinnelig er en spesialitet fra et av de østeuropeiske landene.

Disse detaljene!! :sjokkbla::lol: Men du har selvfølgelig helt rett! Det er de pyramidegreiene! Ser ut som masse bra oppskrifter! Nå får jeg noe å bryne meg på! :ler:

Tusen takk for hjelpen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...