Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jordmor sa til meg at babyer er overvektig fra ca 4,5 kg, litt avhengig av lengden. Uansett likte ikke hun betegnelsen overvektig på en baby.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror utfordringen ligger i å møte gravide mennesker med vektproblemer på en slik måte at de får hjelp til å leve sunnere.

Forakt og respektløshet, hån og mobbing (som omtrent er fullstendig akseptert av overvektige i vårt samfunn) kommer man ingen vei med. Det knekker et allerede skjørt selvbilde hos en overvektig fullstendig; de er så inderlig klare over hva de sliter med og hvordan mange folk ser ned på dem. Et dårlig selvbilde kan i seg selv ofte være langt mer skadelig enn selve overvekten, og føre til motløshet, depresjon og psykisk sykdom.

Leger, jordmødre, psykiatere og andre innenfor det hjelpeapparatet overvektige gravide møter bør jobbe med å kunne gi hjelp og råd på riktig måte. Å bli møtt med forståelse - og deretter gode råd og støtte - det virker, ikke forakt og hånlig spott.

Situasjonen med overvektige gravide vil alltid være der. Målet må bli å hjelpe til å gjøre det beste utav situasjonen, og støtte den gravide i jakten på et sunnere liv.

Mange jordmødre og leger tar dette alvorlig (slik noen tannleger etterhvert har tatt tannlegeskrekk alvorlig); for den overvektige gravide er det lurt å være innstilt på å få fornuftig hjelp og søke den der den kan fåes.

"Hjemmeslanking" med enda en mislykket diett og et enda dårligere selvbilde, må erstattes med proffe opplegg som får en dithen som er best for kropp og sinn. Årsakene til fedme er utallige, og innfallsvinklene for å løse problemet varierer fra person til person. Det finnes ingen A4-forklaring på grunnene til at en person har blitt overvektig, likeså ikke alltid en A4-løsning for å bli normalvektig igjen.

Andre mennesker kan gå i seg selv og sine holdninger; har man gitt den overvektige kredit for å ha innsett problemet og har ønske om å gjøre noe med det? Respekterer man den overvektige for mennesket på innsiden?

Eller trenger vi slike hakkekyllinger for å føle oss så forbannet mye bedre, mer disiplinerte, mindre late, smartere og mer oppegående?

Vibeke

Gjest Cruella
Skrevet

Kjempefint innlegg, Vibeke!

:lol:

Skjønner ikke helt motivasjonen bak å starte denne tråden, eller kanskje jeg gjør det allikevel, for den virker som er ren sjikanering av overvektige gravide og overvektige generelt.

Lisa-Beth

:hjerter:

Skrevet

Andre mennesker kan gå i seg selv og sine holdninger; har man gitt den overvektige kredit for å ha innsett problemet og har ønske om å gjøre noe med det? Respekterer man den overvektige for mennesket på innsiden?

Eller trenger vi slike hakkekyllinger for å føle oss så forbannet mye bedre, mer disiplinerte, mindre late, smartere og mer oppegående?

Vibeke

Kjempebra innlegg Vibeke!

Dette er noe vi alle bør tenke over.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Grunnen til at jeg blir sinna på overvektige som ikke er sitt ansvar bevisst er pga. av at de setter både seg selv og barnet i stor fare ved ikke å innse sine vektproblemer. Å stikke hodet i sanden løser ingen problemer.

Jeg har hjulpet til med å slanke opptil flere av mine venner/venninner og jeg har ikke motivert dem ved å rakke ned på dem slik som mange kanskje tror. De har rett og slett blitt med meg på trening og de har lagt om kostholdet med hjelp fra meg og evt. lege.

Tro meg- jeg vet nøyaktig hvordan de har hatt det når de har vært på sitt tyngste, de har hatt det helt forferdelig- og jeg har også opplevd gleden de har hatt av å dra på første shoppingtur uten å havne i avd. for store størrelser, se seg selv i speilet i helfigur uten å skjemmes og å kunne spise en god middag uten dårlig samvittighet.

Som sagt, dette handler kun om de gravide- ikke overvektige generelt.

Milla

Skrevet

Det er bra å sette fokus på hva som ikke er bra for et barn, men jeg savner en bredere debatt.

Jeg mener at vi også bør sette søkelyset på graviditet og røyking. Jeg vil påstå at det er verre enn å være overvektig og gravid. Vi vet jo alle at dette er farlig for barnet når det er i magen og når det er født.

For å gå enda lengre kan man også se på gravide og narkomane, noe som er det verste et barn kan oppleve.

Skrevet

Milla: tenk deg om før du skriver. Det minste du kan gjøre er å forholde deg sakelig og ikke minst holde deg til det som faktisk står i artikkelen! Dessuten kunne det kanskje være lurt å lære seg litt mere rundt temaet før du spytter ut ting som du tydligvis ikke har helt greie på. Vær så snill og ikke kjør alle over en kam. Det finnes så mange årsaker til at folk er overvektige, noe det ikke virker som du har fått med deg. Man setter da ikke seg selv og barnet i voldsom fare om man da ikke har en veldig stor overvekt og i tillegg sliter med helsa på grunn av den! Det er helt vanvittig at ikke alle voksne mennesker har fått med seg at overvekt ikke alltid skyldes dårlige matvaner. Og en ting til: et tall på vekta gir ikke alltid det riktige bildet. Mann må se en helthet i det, der kroppsbyggning, høyde og levevaner kommer inn. Dette samlet kan si noe om denne personen og dens helse. Du nevner overhodet ikke slike ting.

Skrevet

Fatter ikke at du gidder bry deg, milla, du som aldri kommer til å føde barn selv.

Opphengt i dette er du!

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Fatter ikke at du gidder bry deg' date=' milla, du som aldri kommer til å føde barn selv.[/quote']

Jeg synes det er en interessant debatt, hva er egentlig problemet?

Milla

Skrevet

*sukk* :roll:

Som mange andre har sagt før meg her, så er finnes det mange grunner til at man kan være overvektig. Det kan være sykdom, det kan være for mye/fet mat, det kan være forbrenning, det kan være benbygning osv osv.

Alle vet vel at det innebærer risiko for både mor og barn med overvekt under svangerskapet osv osv, men det er da en risiko med det meste i livet her.

Ikke begynn å dra inn spesielle personer og menneskers spiseforstyrrelser her, det er rett og slett usmakelig.

Jeg hadde en SA i november som en del vet. Så vi skal i disse dager begynne å prøve å bli gravide igjen... Jeg er overvektig. Vet jeg om risikoen? JA... Vet jeg at det kan være skadelig for både meg og barnet? JA... Gjør jeg det likevel? JA... Er det dumt av meg? KANSKJE... Er det mitt eller andres valg? MITT!! :lol: Heldigvis.

Derfor er jeg så glad jeg er voksen og kan bestemme selv om jeg vil ta den risikoen eller ikke.

For mennesker som meg (med spiseforstyrrelse) er det ikke bare-bare å slanke seg, nemlig. Milla skrev at man skulle slanke seg først osv... Det er akkurat det vi med SF ikke skal gjøre...

FRA IKS (Interessegruppa for kvinner med SF):

Ikke utsett å leve eller realisere drømmene dine til du har nådd "idealvekten". Livet er HER OG NÅ, og du skal gjøre det du vil NÅ og ikke utsette og sette ting på vent! Lev NÅ med den kroppen du har NÅ

DERFOR har jeg etter mye fram og tilbaketenking tenkt at jeg skal ikke begynne å trene så mye hardere enn jeg har gjort før, før vi prøver å bli gravide. Jeg trener ikke enormt mye, men jeg sitter heller ikke på ræva hele dagen. Jeg har funnet en mellomting. Og så lenge jeg da greier å spise/drikke sunt og kutte røyken den dagen jeg blir gravid igjen, så er det ikke så stor risiko for barnet - det er heller større risiko for slitasje i mine ben og ledd siden jeg blir større under graviditeten. Men den risikoen er jeg villig til å ta.

Forresten var det en bekjent av meg som fødte en sønn forrige uke. Han var på litt over 4200g. Dama var sylslank da hun ble gravid, la på seg en del under svangerskapet (litt over 10kg), men hun spiste forferdelig usunt... Min søster var ganske overvektig da hun ble gravid for 2år siden. Hun fødte en sønn på såvidt over 3000g.... Normalvektig....

Ergo: Man får ikke garantert et overvektig barn selv om man er overvektig selv

Man får ikke garantert et normalvektig barn selv om man er normalvektig/undervektig selv

Lillian

Skrevet

Dere som mener det er feil at fete barn er forbundet med økt risiko får vel ta kontakt med aftenposten?

Ellers har jeg forstått det slik at det er kostholdet under graviditeten det blir mest fokusert på av helsepersonell, ikke hva du veier når du blir gravid? Mange overvektige går legger jo ikke noe særlig på seg mens de er gravide.

Skrevet

:hoho:

mer eller mindre latterlig diskusjon... Er ikke overvektig men har født to barn over 5kg, der hodeomkretsen var 39cm. Jøss barna lever i beste velgående, og ingen av dem er overvektige idag!!!

Venter nr 4 og regner sterkt med at også denne vil komme til å bli stor, ja jeg også! Dere kan jo prøve å tenke dere til hvordan man ser ut med en 5kilos tungtvekter inni seg..... :hoho:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...