Armonia Skrevet 30. januar 2003 #21 Skrevet 30. januar 2003 Fruenge, jeg sikter ikke spesielt til deg, men det er et faktum at når Milla tar opp en ting blir diskusjonene ofte ødelagt fordi noen må slenge på en usaklig kommentar... Men jeg skal ikke si mer, for jeg er litt utenfor temaet selv :oops:
Gjest tobarns mor Skrevet 30. januar 2003 #22 Skrevet 30. januar 2003 Hei Ja,det er litt sjokkerende hvor fete barn har blitt. Men jeg er ikke sikker på om jeg er helt enig i at de er fete fordi mødrene er fete under graviditeten. Uansett,jeg vet jo ikke jeg med 100%.' Men,jeg bestemte meg for å ha nr2.Da slanket jeg meg først 10 kilo.Egentlig begynte jeg før hun var planlagt,men det var ganske greit for man skal jo være forsiktige. Jeg veide 70 kilo etter nr1.Og det var 15 kilo mer enn da jeg ikke hadde noen barn.Nå etter nr2 (3 år senere) gikk jeg opp igjen fra 60 til 70 kilo.Og er det enda.Men har aldri følt det var noen problem.Er bare litt lubben her og der.Sånn på grensen liksom. Nå skal jeg ha nr3 og er 3 mnd på vei.Enda har jeg ikke lagt på meg et gram en gang.Har gått ned 4 kilo og er fornøyd med det,for det er det normale i begynnelsen.Man skal IKKE gå opp det første trimester,sies det.For da blir man overvektige etterpå. Folk må være forsiktige.Jeg tror at hvis jeg veide ca20-40 kilo mer enn nå,ville jeg ALDRI blitt gravid med tanke på problemer å være høygravid og etterpå.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. januar 2003 #23 Skrevet 30. januar 2003 Folk må være forsiktige.Jeg tror at hvis jeg veide ca20-40 kilo mer enn nå,ville jeg ALDRI blitt gravid med tanke på problemer å være høygravid og etterpå. Det er folk som deg som gjør at det forsatt er håp for at gravides (ofte) dårlige helsetilstand skal få mer oppmerksomhet fra både leger og forskere. De som er overvektige skal tåle å få klar beskjed om å gå ned i vekt før de forsøker å blir gravide. Det er til deres eget beste og til barnets beste. Jeg er ingen lege men kom ikke her og påstå at det er helt ok å veie 100+ kg. og bære fram ett barn. Det er ren galskap!! Milla
jordbær Skrevet 30. januar 2003 #24 Skrevet 30. januar 2003 Hallo? Skjerpings... Det står ikke at overvektige kvinner ikke bør bli graivde, men at det er en økt fare for komplikasjoner og at de må passe på kostholdet under graviditeten. Det er en viss forskjell der.. eller er det bare jeg som ser det? Dessuten tror jeg ikke at overvektighet kan måles på denne måten. Da tenker jeg på "Hvis man er 100kg bør man ikke bli gravid" Dette har jo mye med høyde og benbygning å gjøre også(forskjell på å være 160 høy og 100kg, og 185 høy og 100kg). Hvis man er i risikosonen burde man kanskje bestille en time til legen og diskutere dette med han/henne. Slutt med angripingen av enkeltpersoner her inne! Det er tåpent og sikkert ikke noe morsomt for personene det gjelder.
L@dy Skrevet 30. januar 2003 #25 Skrevet 30. januar 2003 Alle VET at det er helseskadelig å være overvektig. Men om ei jente velger å bli gravid på tross av det så vil jeg tro at hun får oppfølging av legen sånn at en har muligheter å gjøre det beste ut av det. Overvekt er et økende problem. Hørte på "god morgen Norge" i dag at i et fylke var hver 5 person så overvektig at det var helseskadelig. Jeg husker ikke hvilket fylke dette var.
Pearl Skrevet 30. januar 2003 #26 Skrevet 30. januar 2003 Herregud, for en diskusjon. De som velger å planlegge å få barn uansett tykk eller tynn, viser seg som regel modne for det og når det gjelder helserisiko er det faktisk opp til hver enkel. Det er like risikofylt å få barn i høy alder, eller som astmatiker eller har andre sykdommer eller plager Dere som skriker om slanking til de som er for tykke, har vel satt dere opp en mening om hva hver enkel bør veie før de prøver å få barn også?? Overvekt er en av mange farer når en blir gravid, uansett tynn eller tykk, så skal en passe seg for hva en gjør, spiser, drikker og fritidsaktiviteter. Jeg synes at det vesentlig her er at alle som er gravid skal leve sunt. En som er tykk kan faktisk bære et barn i 9 måneder uten problemer, mens en tynn, humper rundt på krykker og er syk hele svangerskapet. Det er så individuelt. Det er mange i samfunnet som ikke bør få barn, men overvektige er IKKE en gruppe som kommer under den kategorien.
Gjest sexysadie Skrevet 30. januar 2003 #28 Skrevet 30. januar 2003 En tre sterkt overvektige har store komplikasjoner og må ha keisersnitt istedet for vanlig fødsel fordi ungen er for stor.... Deler slettet som usaklig. Hege (mod)
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2003 #29 Skrevet 30. januar 2003 La meg vri diskusjonen litt : En ting er hva du veier når du blir gravid eller planlegger det - det har mange nok sagt noe om... Men en ting som har forbauset meg her inne, er at det ganske ofte er svar/innlegg av typen "kos deg med graviditeten, ikke stress med å trene hvis du ikke har lyst" og "hvis du er trett skal du tillate deg å ligge på sofaen" (ingen direkte sitater, bare ment å eksemplifisere). Jeg får litt inntrykk av at endel på grunn av for stort mat- og godteri-inntak og ikke minst for lite aktivitet legger på seg mye mer enn nødvendig under svangerskapet. Og det er ikke lurt, uansett om du er tykk eller tynn i utgangspunktet! Selvfølgelig blir det rent kilomessig enda tyngre for en som var overvektig på den tid hun ble gravid, men for høyt sukkernivå med økt fare for svangerskapsforgiftning m.m. vil kunne ramme alle. I tillegg til at det blir tyngre å føde, og at man sliter mye mer etterpå ! DET var også noen av poengene i Aftenposten i dag. Så tykke eller tynne: Spis sunt, og vær så aktive som dere bare kan under graviditeten! De som legger seg pal på sofaen og stapper i seg seigmenn fordi de er gravide og "har lov" - de synes jeg ikke mye synd på hvis det blir tungt underveis...
Gjest Hege Skrevet 30. januar 2003 #30 Skrevet 30. januar 2003 Hvorfor må et ok tema til stadighet vris over i munnhuggeri og andre usakligheter? Ett eneste innlegg til utenfor tema, og tråden blir lukket. Diskuter sak, uten å gå på person. Jeg vil opplyse om følgende tilføyelse i våre regler. Du kan ikke poste innlegg som inneholder: Personangrep/persondebatter Innlegg med nedsettende eller krenkende kommentarer mot andre deltagere i forumet tolereres ikke. Hva som faller inn under krenkende kan være vanskelig å bedømme, men generelt sett skal man behandle andre med respekt. Det går fint med diskusjoner rundt enkeltpersoner, om denne har en offentlig (yrkes) rolle, men da kun i relevans til denne rollen. Man diskuterer sak, og ikke person! Det er ikke tillat å skrive på krenkende, nedsettende eller injurierende vis, om noe individ, kjent eller ukjent. Det er heller ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsaks-sammenhenger man ikke kjenner. www.kvinneguiden.no/Forum/faq.php#0
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. januar 2003 #31 Skrevet 30. januar 2003 Når man snakker om komplikasjoner så er det i hovedsak keisersnitt utført i all hast, revning i mellomkjøttet og dermed store underlivsskader (fistula) og det at ungen kan sette seg fast og må tas med tang og all den risiko det innebærer. Milla
L@dy Skrevet 30. januar 2003 #32 Skrevet 30. januar 2003 En tre sterkt overvektige har store komplikasjoner og må ha keisersnitt istedet for vanlig fødsel fordi ungen er for stor.... Deler av sitatet er slettet da den opprinnelige teksten er slettet. Orakel - moderator. Ja, det hadde vel jeg brydd meg om midt i kampens hete. Siden det her er snakk om overvekt og fare for store barn..bla,bla. Jeg har diabetes og har derfor en viss risiko for å få store barn. Tidligere fikk stort sett alle gravide diabetikere keisersnitt. Nå er det bedre kontroll og oppfølging sånn at en har gode muligheter for å redusere størrelesn på barnet. Jeg burde vel sikkert ifølge mange her inne, IKKE få barn i det hele tatt. Forøvrig kan jeg vel legge til at min vekt er innenfor "normalen", har ikke diabetes pga jeg er tjukk..
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. januar 2003 #34 Skrevet 30. januar 2003 Personlige meldinger legges til "personlige meldinger". Hege (mod)
Klips Skrevet 30. januar 2003 #35 Skrevet 30. januar 2003 La meg vri diskusjonen litt : En ting er hva du veier når du blir gravid eller planlegger det - det har mange nok sagt noe om... Men en ting som har forbauset meg her inne, er at det ganske ofte er svar/innlegg av typen "kos deg med graviditeten, ikke stress med å trene hvis du ikke har lyst" og "hvis du er trett skal du tillate deg å ligge på sofaen" (ingen direkte sitater, bare ment å eksemplifisere). Jeg får litt inntrykk av at endel på grunn av for stort mat- og godteri-inntak og ikke minst for lite aktivitet legger på seg mye mer enn nødvendig under svangerskapet. Er ikke ute etter å krangle nå, bare opplyse. Selv har jeg alltid vært slank, spiser relativt sunt og trener fast. Dette har jeg også fortsatt med under graviditeten. Fortsatte med mitt vanlige treningsopplegg frem til jeg var mer enn 6 mnd på vei, med unntak av at man ikke skal ta seg helt ut når man er gravid. Men etterhvert vil ikke kroppen like mye. Man lever så sunt man kan, men kondisen blir dårligere, man blir tyngre, og man blir sliten. Samtidig er mentaliteten blant gravide jeg kjenner at man skal klare "alt", akkurat som vanlig, man skal trene, man skal holde huset i orden, man skal jobbe, herregud man er jo ikke syk, bare gravid. Og så blir man utslitt og trist og får dårlig samvittighet over å være for sliten og trist og kanskje babyen kjenner det? Det er sikkert mange som er late hele svangerskapet også, men jeg tror mange av disse "slapp av" rådene faktisk er helt på sin plass fordi de fleste av oss har lettere for å stå på til vi stuper enn å sette oss ned og hvile. Og som gravide stuper vi litt fortere enn vanlig, samme hvor sunne vi prøver å være. Dette foregriper vel det vi kommer til å oppleve med barneoppdragelsen, det finnes ingen 100% riktig måte å gjøre noe som helst på. Hilsen Klips som fremdeles trener og løper etter trikken, litt av et syn! 31+2
Pearl Skrevet 30. januar 2003 #36 Skrevet 30. januar 2003 Det kan ikke være riktig at det oppstår komplikasjoner oftere hos overvektige gravide enn andre. Selv om barna er store, så er det hodet/skuldrene som er værst å få ut. En baby har ikke så mye fett der da. Gj.snitt på hodeomkrets er 35 cm, kommer det opp i 37 cm i omkrets er det litt værre, men det er de som får babyer med 39 cm i omkrets de sliter litt, men alt går. :o Ofte er det kvinner som er veldig smale over hoftene som oftest havner under kniven eller trenger dra hjelp med tang eller sugekopp, de fleste av disse er helt vanlige eller ganske tynne. Når det gjelder revning i mellom kjøttet, har det ingenting med overvekt å gjøre. Det har med om barnet kommer veldig fort ut eller har en hånd som kommer ut sammen med hodet, setefødsler ol. Men det kan unnværes hvis jordmor er flink til å massere rundt fødselsåpningen.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. januar 2003 #37 Skrevet 30. januar 2003 Det kan ikke være riktig at det oppstår komplikasjoner oftere hos overvektige gravide enn andre Joda, det er helt riktig. Problemet er at de overvektige selv ikke innser at de utsetter både seg selv og barnet for stor fare. Milla
Gjest Diva Skrevet 30. januar 2003 #38 Skrevet 30. januar 2003 Når man snakker om komplikasjoner så er det i hovedsak keisersnitt utført i all hast, revning i mellomkjøttet og dermed store underlivsskader (fistula) og det at ungen kan sette seg fast og må tas med tang og all den risiko det innebærer. Milla Hvorfor, Milla. Hvorfor ? Hvorfor gidder du ? ER det så viktig for deg å presisere at du vet ALT om graviditet og fødsel ? MÅ du gni dette inn i huene på folk her hele tida ? Du liker i allefall godt å erte på deg folk gang på gang her. Kanskje en god idè å slutte å tirre folk ? Eller LIKER du å være ekkel ? Kom heller med noen konstruktivt! Vi har nå fått med oss at du liker å kverulere med dette temaet. Litt oppbrukt kanskje ? Jeg tror folk godt forstår at overvekt ikke er kjempegunstig, men det er tross alt en sak mellom dem og lege / jordmor. Det er IKKE du som setter denne standarden. Vi har tatt budskapet ditt nå! 1) Komplikasjoner og keisersnitt er ikke bare på grunn av overvekt / fedme. Det er mange andre årsaker til at dette blir utført! 2) Revning i mellomkjøttet og underlivsskader kan også hende hvem som helst! Fistula er heldigvis mer sjelden. 3) Ta barnet med tang er ikke så risikofylt som du tror. ER du medisinsk utdannet ? Synes ikke jeg har hørt det nei! SLUTT Å VÆRE VERDENSMESTER! OG : Kan ikke du krangle med fruenge per pm ? Er ikke det mer ordentlig når du stadig bruker hennes spiseforstyrrelser / vektproblem som eksempel i så mange sammenhenger ? :evil:
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 30. januar 2003 #39 Skrevet 30. januar 2003 Vi kan godt avslutte nå Diva. Milla
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2003 #40 Skrevet 30. januar 2003 jeg er en jente på 25 år, som veier litt over 100 kg... har født en gutt på 4080 gram, og en jente på 3270 gram. var de overvektige? i såfall lurer jeg på hvor grensa går på overvektige nyfødte... synes visse personer her inne bør passe seg for hva de skriver...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå