Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Sists gang vi hadde en debatt om graviditet og overvekt var det mange som ble fornærmet etc.

Vel, ta en titt på denne artikkelen fra dagens Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/...rticleID=480749

Hvor man kan lese at hver 3. norske kvinne må ha hjelp under fødselen fordi ungene er for store og fete. Artikkelen avliver også endel myter som mange tvilholder på her på KG. Bla. annet at fete babyer er sterkere og sunnere enn de som blir født med en mer normal vekt.

Overvektige mødre føder overvektige barn. Derfor kan man jo begynne å lure på på som foregår oppi hodene på de her inne som skriver at de er/forsøker å bli gravide mens de samtidig sier at de veier oppunder 100-120 kg.

Milla

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Milla skrev:

"Overvektige mødre føder overvektige barn. Derfor kan man jo begynne å lure på på som foregår oppi hodene på de her inne som skriver at de er/forsøker å bli gravide mens de samtidig sier at de veier oppunder 100-120 kg. "

Du Milla slutter aldri å overraske/irritere meg. Du kan irritere på deg gråstein. :evil: ..

Men uansett: JA, kosthold er viktig, MEN: skal man nekte kvinner over 100 kg å få barn? NEI!!! Jeg tror faktisk de fleste her inne på KG er klar over at man ikke skal spise for to selv om man er gravid, og som du sikkert vet tar babyen til seg det den trenger fra morkaka! Dette er ikke noe noen kvinner kan regulere (hvor mye den tar til seg).

Selvfølgelig kan det være tøft å gå gravid med noen ekstra kilo, men man skal ikke NEKTE noen det for det!

Konsekvenser senere i livet - MULIGENS. MEN det kan jo alle andre barn også få som har gener fra foreldre med allergier, alvorlige sykdommer, funksjonshemming osv.... Jeg syns ikke man skal la være å få barn bare fordi man har dette heller. :o

Hvorfor er du her hvis du bare skal rakke ned på andre?

Skrevet

Skal vi ha denne debatten IGJEN milla? Det er jo tredje gangen siden oktober :o

Vi har jo forstått hva du mener og hva forskningen sier. La dem føde barna sine i fred! VET at du bare skriver for å provosere, men herregud! Gjør det en annen plass enn rett foran nesa på KG's gravide. Du sårer dem jo!

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Gjør det en annen plass enn rett foran nesa på KG's gravide. Du sårer dem jo!

Sårer du liksom, når så mange som hver 3. kvinne får problemer pga. overspising og overvekt må man tåle å få klar beskjed om tingenes tilstand.

Artikkelen er både velskrevet og informativ- at enkelte heller vil leve i fornektelse fremfor å innse sannheten som sin egen kropp er svært alvorlig.

Milla

Skrevet

Må du provosere sånn bestandig Milla? Begynn med kampsport og få ut all din frustrasjon over andre mennesker! Gjør det et annet sted enn her på KG. Du har mye å lære om å respektere andre mennesker....

Ingen vits i å ta opp denne debatten igjen.

Skrevet

Er dette DITT problem, milla? Det virker slik...

Det fins andre måter å ta opp saken på enn akkurat din måte da. Du skriver på en måte som virker utrolig provoserende!

Selv om en gravid kvinne i utgangspunktet er overvektig, kan hun gjøre mye ved å legge om kostholdet sitt i svangerskapet. Men helsesøstre, jordmødre og leger er kanskje redde for å støte overvektige kvinner ved å ta opp temaet kosthold i svangerskapet, sier Henriksen.

kilde: ]http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/...0749

Kanskje det er noe å diskutere i stedet?

HVORDAN overvektige kvinner kan komme seg normalt gjennom svangerskapet?

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Må du provosere sånn bestandig Milla? Begynn med kampsport

Har drevet kampsport i flere år, hadde det tom. som fag!

Les hvertfall artikkelen før dere begynner å hyle.

Milla

Skrevet

Hei Milla.

Jeg regner med at du er en sylfide som passer vekten hel tiden og ikke har mer enn maks 2 kg for mye??

Jeg tror at innerst inne vet de fleste at det å være overvektig og gravid ikke er en ideel situasjon. Men det du sier er at overvektige ikke skal ønske seg barn før de har slanket seg 20-30 kg??

Det er ikke alltid så lett, ser du kjære deg, det kan ta lang tid før en har kommet ned i akseptabel vekt og det er ikke sikkert at en kan eller vil vente så lenge.

Jeg tror at nøkkelordet her er kosthold. Hvis en veier 100 kg og er gravid er det viktig å ikke få i seg for mye sukker, sjokolade og brus, og heller spise sunn kost. Selvfølgelig blir belastningen på en stor kropp større og mer alvorlig, men det trenger nødvendigvis ikke å gå utover babyen i magen.

Jeg selv er overvektig og har fått to barn såvidt over 4 kg, de var ikke feite noen av dem, men kraftige. Idag er de to sunne barn som ikke har et gram for mye på kroppen. Jeg var veldig bevist på hva jeg spiste, spesielt siste gang, og holdt meg vekke fra mat med for mye sukker og salt, og resultatet ble at jeg ikke la på meg mer enn 7 kg på hele svangerskapet.

Jeg er nok delvis enig med det som står i denne annonsen, men jeg føler at de glemmer å nevne en vesentlig del. Vordene mødre er mer bevist idag enn for 20 år siden, jeg tror ikke at alle , spesielt overvektige, ikke tenker på kosthold. Men det norske kostholder har endret seg en god del, i tillegg til at den sunneste maten (kjøtt, fisk og grønnsaker) er så himla dyr at folk velger ofte å bare kose seg med det i helgene.

Men den viktigste faktoren er røyking, før la babyene ikke godt nok på seg fordi mor røykte igjenom hele svangerskapet, idag slutter mor å røyke og dermed kan vekt økningen skyldes noe som burde vært normalt hele tiden. Jeg sier ikke at det burde være normalt med en nyfødt vekt på over 4 kg.

Alle er vi forskjellige, noe høye andre lave, noe tynne andre tykke.

Det er langt ifra bare overvektige som får store barn, de fleste jeg kjenner som har fått barn over 4 eller 5 kg, er tynne kvinner. Så Milla, selv om du klarer å holde din vekt i sjakk er du ikke garantert å få barn under 4 kg.

Skrevet

Hvorfor er du så opphengt i dette med graviditet Milla? Så vidt jeg har fått med meg ønsker du deg ikke barn, i hvert fall ikke de du føder selv. (Figuren din kan jo bli ødelagt!) Jeg synes det er helt unødvendig at du tar opp et såpass sårt tema inne på graviditets forumet.

Din konklusjon på artikkelen er at overvektige bør slanke seg før de blir gravide. Det står faktisk ikke det, det står at alle gravide bør være påpasselige med hva man spiser. Det er heller ikke sånn at alle kvinner kan bestemme når de vil gravide og derfor synes jeg det er viktigere å forsøke å bli gravid når man virkelig er klar for det, enn å bruke måneder og år på å gå ned i vekt først.

Tror du forresten at alle overvektige er overvektige fordi de stapper i seg brus og godterier hele dagen? Da tar du grundig feil. Mange er overvektige av genetiske årsaker, bl a sliter mange med lav forbrenning. Mange slanke har et langt verre kosthold enn mange overvektige, de er bare utstyrt med en bedre forbrenning.

Og som en nevnte ovenfor her; det er faktisk ikke mammaen som bestemmer hvor mye energi morkaken og fosteret suger til seg.

Jeg synes forresten det er litt grotesk å kalle nyfødte babyer for overvektige. Og skulle babyen være "overvektig", legger de aller fleste av seg fettet når de begynner å krabbe/gå.

Skrevet

Mammaen styrer ikke hvor mye babyen suger til seg, nei.

Og med det menes at babyen stort sett får tak i det den skal, med mindre mor er veldig underernært.

Spiser mor derimot for mye sukker får babyen for mye sukker.

Det er klart det kan sies på mer eller mindre skånsomme måter, men sies bør det. Akkurat som sammenhengen mellom røyking og graviditet, som nå alle uttaler seg om så mye de vil.

Gravide er selvfølgelig spesielt hårsåre nettopp fordi de vil det aller aller beste for babyene sine. Og da blir man så lei seg hvis man tror man gjør noe veldig galt. Og det er så veldig mange ting å ta hensyn til at man kan bli rent overveldet!

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg hopper vel i ett ormebol nu, men enkelte fete gravide bør virkelig passe seg.

D er ikke spesielt sundt å bli gravid hvis du veier 100/120 kilo.(Ikke for barnet heller)

D er heller ikke spesielt sundt å røyke i svangerskapet heller, men d kan man da ikke si til de stakkars gravide....

Vil folk d beste for barnet sitt og seg selv så trur jeg nok at kvinner i 100kg-klassen godt kan slanke seg litt.

Skrevet

Næhæ dægern det viste jeg ikke sexysadie, takk for opplysningen!

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Næhæ dægern det viste jeg ikke sexysadie, takk for opplysningen!

Det er vel ganske tydelig at du ikke har skjønt at det er farlig fruenge, Hadde du skjønt det hadde du vel ikke forsøkt å bli gravid? Det virker hvertfall slik siden du spør om EL slim ol. graviditetsrelaterte emner.

Milla

Skrevet

Det er vel ganske tydelig at du ikke har skjønt at det er farlig fruenge, Hadde du skjønt det hadde du vel ikke forsøkt å bli gravid? Det virker hvertfall slik siden du spør om EL slim ol. graviditetsrelaterte emner.

Milla

KVERVULANT! :ler:

Lenge leve ironien! :sjarmor: (Sikter til fruenges innlegg)

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
KVERVULANT!  :ler:  

Lenge leve ironien!  :sjarmor:  (Sikter til fruenges innlegg)

Det er ikke å kverulere å påpeke at dette er merkelig oppførsel fra fruenge. Hun vet at hun ikke bør bli gravid av helsemessige grunner- men forsøker aktivt å bli det likevel.

Det er omtrent som å begynne å røyke dagen etter at man har funnet ut at man er gravid??!!

Milla

Skrevet

Synes det er litt trist at en diskusjon blir ødelagt med skriking og hyling om at Milla ikke selv har barn ergo hun kan ikke ta opp ting som har med barn og graviditet å gjøre... De fleste her inne er jo voksene mennesker og burde holde seg til saken :evil:

I følge artikkelen er det ingen god ide å bli gravid og være overvektig. Det er vel egentlig ikke så mye å kverulere om, selv om man føler seg støtt. Noen ganger må man vel bare innse at man tar feil, og ha det i bakhodet om man vil bli gravid....

Hadde en annen bruker startet tråden, hadde det garantert ikke blitt drittkasting... Teit å ødelegge en tråd som tar opp et viktig tema!!!

Skrevet

Åh, Milla, så det var meg denne tråden skulle handle om.

Vi har diskutert dette før. Og både du og jeg vet hva den andre mener i denne saken. Men dra ikke frem mitt ønske om å få barn inn i denne debatten.

Og du vet meget vel hvis du ikke har kort hukommelse, at jeg ønsker barn og at jeg vet at det er forbundet farer siden jeg er tykk.

Hvis det er noe alle mine år i terapi har lært med så er det hvertfall ikke å stikke hodet i sanden. Og det har jeg fortalt deg før at jeg ikke gjør. SÅ vær vennlig ikke dra det inn igjen. og dra ikke meg inn i diskusjonen

Grunnen til at jeg skrev et innlegg var for å kommenter SS innlegg som sa noe jeg selvfølgelig ikke visste fra før.

Men i det jeg satte lilletåen inne med en litee kommentar så kom du som en klegg , kan du være snill å gå ned fra nakken min!

Du kan nemlig ikke fortelle med noe i denne saken kjære frøken som jeg ikke vet fra før.

Heng deg heller på tråden jeg starter om hvem som ikke bør få barn.

Skrevet
Synes det er litt trist at en diskusjon blir ødelagt med skriking og hyling om at Milla ikke selv har barn ergo hun kan ikke ta opp ting som har med barn og graviditet å gjøre... De fleste her inne er jo voksene mennesker og burde holde seg til saken  :evil:  

I følge artikkelen er det ingen god ide å bli gravid og være overvektig. Det er vel egentlig ikke så mye å kverulere om, selv om man føler seg støtt.  Noen ganger må man vel bare innse at man tar feil, og ha det i bakhodet om man vil bli gravid....  

Hadde en annen bruker startet tråden, hadde det garantert ikke blitt drittkasting... Teit å ødelegge en tråd som tar opp et viktig tema!!!

Helt enig med deg Linnea. :wink:

Skrevet

Kjære Linnea

Kan bare snakke for meg selv, men jeg er aldeles ikke støtt. Jeg kom med kommentar til SS fordi hun sa noe som er selvfølgelig. Det er opplest og vedtatt at det er ikke heldig/sunt å være overvektig å¨være gravid.

Og man bør gå ned ja det vet jeg og det vet vel de fleste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...