Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #1 Skrevet 3. november 2006 Hei. Jeg fikk et fonduesett til Jul, og har ikke brukt det enda. Men i kveld tenkte jeg å lage ostefondue med brød å dyppe i. Jeg har oppskrift, og rødsprit klar, men aaaner ikke hvordan jeg tenner gryta. Skal jeg bare bruke en fyrstikk og tenne på rødspriten i den metalldingsen? Blir det ikke en liten eksplosjon av det??? Også vet jeg at man skal servere te eller hvitvin til, men er det veldig fyfy eller vondt med rødvin? Jeg er nemlig ikke så begeistret for hvitvin (skal ha hvit i ostesausen da)? Det er bare meg og kjæresten som skal spise, og vi er ikke såå nøye på om drikken er riktig, men blir det rart med rød, når det er hvit i osten??? Håper noen har svar, selv om jeg begynner å få litt dårlig tid:)
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #2 Skrevet 3. november 2006 Er du sikker på at du har en fondue gryte du skal bruke rødsprit i og ikke brennpasta? Det er viktig! Brennpasta får du kjøpt på blant annet jernia og kitch'n. (Billigst på Jernia) Det er veldig enkelt! Det går an å kjøpe fondueost i butikken, men jeg synes ikke den er noe god. Synes den har en litt metallisk bismak. Jeg pleier å ta en rødkittost (rød "skorpe") og en brie. Du finner det i ostedisken. Ta rundt 400- 500 gram. Du kan dyppe MYE mer enn brød i ostefondue! Prøv med de grønnsakene du liker. Personlig liker jeg veldig godt med agurk, gulrøtter, brokkoli, blomkål, kålrot. Disse skal være rå. Du velger selvfølgelig de grønnsakene dere liker best! Når dere kommer hjem fra butikken, kutter en av dere grønnsakene mens den andre skjærer av skorpene på osten (fordi disse ikke smelter). Når det er gjort, varmer du gryten med litt vann i bunnen (hele bunnen skal ikke dekkes) og har oppi osten. Ikke ha alt for høy varme. Vær tålmodig og rør rundt hele tiden, så osten smelter jevnt. Det er ikke vanskelig, og det tar ikke lang tid. Men stå ved gryten hele tiden, så unngår du uhell. Den andre legger i mellomtiden opp de tingene dere skal dyppe med på et fat eller lignende, og dekker på og setter stativet på bordet. Når du liker konsistensen på osten, bærer du den til bordet (med grytekluter, seff) og setter den på stativet, og tenner på. Så kan dere begynne å spise. Pass på flammen, og styr litt på den alt ettersom konsistensen endrer seg i gryta. Det er veldig enkelt! Når dere er ferdige er gryta et mareritt å vaske, men hvis dere lar den stå i varmt vann i noen timer, løsner det hele av seg selv. Når dere samarbeider, bør ikke forberedelsene ta stort mer enn 20 min til en halvtime. Og så er det jo KJEMPEGODT!!! :-D
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #3 Skrevet 3. november 2006 Man drikker da rødvin til ost!! :blunke:
pulverheksa Skrevet 3. november 2006 #4 Skrevet 3. november 2006 Du tenner i gryta med fyrstikker eller lighter. Det blir ikke en eksplosjon. Gryta med innhold skal gjøres klar på plate og bare holdes varm over spritblusset. Det finnes faktisk sånne brenngele puter å få kjøpt de er mye sikrere enn røsprit. NB!!! Hvis blusset brenner ut mens dere spiser, må dere av kjøle brenneren helt før dere heller i ny rødsprit. For å unngå at det tar fyr i mer enn beregnet. Når det gjelder drikke til, velg det dere liker best. Drit i hva andre mener.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #5 Skrevet 3. november 2006 Tusen takk alle sammen.. Vet ikke om gryta mi skal ha rødsprit eller de andre greiene jeg, men i metallskåla, så er det hull på størrelse med minierter, og oppi der er det noe filterliknende greier... Så jeg bare heller rødsprit oppi der, og tenner på med fyrstikk da regner jeg med... Da blir det rødvin, ostefondue med forskjellige gode brødtyper, grønnsaker i kvelds tenker jeg:) ..hm.. tenkte kanksje det kunne vært godt med nachos å dyppe med også??? Hilsen Rilo kiley, som glemte å logge seg inn begge ganger
Gjest Elfrida Skrevet 3. november 2006 #6 Skrevet 3. november 2006 Man drikker da rødvin til ost!! :blunke: ← Ja, man gjør kanskje det, men jeg syns det passer dårlig. Hvitvin, musserende, dessertvin eller hetvin (sherry, portvin f.eks) er ofte mye bedre valg.
Brunhilde Skrevet 3. november 2006 #7 Skrevet 3. november 2006 (endret) Jeg ville nok også velge å drikke det jeg liker til, men tradisjonen sier hvitvin eller te, hvis ikke legger osten seg som en klump i magen. Sant? Neppe! Ellers ville jeg styrt unna metoden med å smelte osten i vann - tviler på at det kan gi et godt resultat. Ostefondue må lages med god ost, god vin og en skvett kirch, men det finnes mange gode oppskrifter. Kos dere - ostefondue er kjempegodt. Edit: trykkleif. Endret 3. november 2006 av Brunhilde
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #8 Skrevet 3. november 2006 Jeg ville nok også velge å drikke det jeg liker til, men tradisjonen sier hvitvin eller te, hvis ikke legger osten seg som en klump i magen. Sant? Neppe! Ellers ville jeg styrt unna metoden med å smelte osten i vann - tviler på at det kan gi et godt resultat. Ostefondue må lages med god ost, god vin og en skvett kirch, men det finnes mange gode oppskrifter. Kos dere - ostefondue er kjempegodt. Edit: trykkleif. ← Hvis du hadde lest innlegget mitt skikkelig, ville du sett at det kun skulle være ørlite vann i bunnen av gryten, og at det ikke engang skal dekke bunnen. Dette gjør man for at osten ikke skal svi seg. Akk på samme måte som man har ørlite vann i gryta når man skal varme gårsdagens middag. Det har ingenting med smaken å gjøre... Ost er jo ikke akk det som smelter tregest her i verden, så man trenger overhodet ikke noe hjelp for å få osten til å smelte... At ostefondue lages med god ost sier jo seg selv.. Hvem i all verden lager ostefondue med ost de ikke liker? ...
Brunhilde Skrevet 4. november 2006 #9 Skrevet 4. november 2006 ...varmer du gryten med litt vann i bunnen (hele bunnen skal ikke dekkes) og har oppi osten. Ikke ha alt for høy varme. Vær tålmodig og rør rundt hele tiden, så osten smelter jevnt. Det er ikke vanskelig, og det tar ikke lang tid. Men stå ved gryten hele tiden, så unngår du uhell. Den andre legger i mellomtiden opp de tingene dere skal dyppe med på et fat eller lignende, og dekker på og setter stativet på bordet. Når du liker konsistensen på osten, bærer du den til bordet (med grytekluter, seff) og setter den på stativet, og tenner på... ← Jeg leste innlegget ditt skikkelig og så ikke et ord om hvitvin, maizenna, kirch eller krydder. Bare at du smeltet osten i "ørlite vann" - mulig det blir en rett ut av det, men ostefondue er det i tilfelle ikke.
onyx Skrevet 5. november 2006 #10 Skrevet 5. november 2006 Jeg leste innlegget ditt skikkelig og så ikke et ord om hvitvin, maizenna, kirch eller krydder. Bare at du smeltet osten i "ørlite vann" - mulig det blir en rett ut av det, men ostefondue er det i tilfelle ikke. ← Helt enig med Brunhilde her altså! Ostefondue lages ikke med vann, men med hvitvin, kirsch, maisenna og litt muskat. Osten er faste kraftige oster som gruyere, appenzeller, emmentaler etc. Hvitvin, te og snaps er det som brukes til. Rødvin fungerer ikke alltid særlig godt til ost, ofte får man en ekkel smak. Uansett, det er en smakssak, jeg foretrekker te eller hvitvin. http://www.schweizerseiten.ch/fondue/fondue.htm
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #11 Skrevet 5. november 2006 Herlighet så pompøse... Glad det ikke er jeg som er født med piggtråd opp der solen aldri skinner... Take a chill-pill! Hvem bryr seg om noe er helt korrekt? Høres fryktelig slitsomt ut...
Brunhilde Skrevet 5. november 2006 #12 Skrevet 5. november 2006 Herlighet så pompøse... Glad det ikke er jeg som er født med piggtråd opp der solen aldri skinner... Take a chill-pill! Hvem bryr seg om noe er helt korrekt? Høres fryktelig slitsomt ut... ← Eeeehhhh.... når ble det pompøst å velge å lage maten slik at den smaker godt? Lurer på hvem som har piggtråd hvor, jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå