Gå til innhold

tatt vare på en skadet due

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tok inn en skogsdue som antagelig har brukket den ene vingen i går, men det virker håpløst å få noen til å hente den. Vi orker ikke ta livet av den selv :tristbla:

Jeg ringte dyrebeskyttelsen, og de ba meg ringe fuglenes venner (?) Jeg har iallefall prøvd meg på to ulike numre men det virker helt håpløst....

noen som vet hva jeg skal gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring dyrlegen. Det kan være at de kjenner til noen andre som kan ta inn fuglen, men for å være ærlig så tror jeg neppe de gidder å bruke noe særlig ressurser på en due. Trist, men sant.

Skrevet

Prøvd Fuglehjelpen? De har vært velvillige når jeg har ringt om liknende saker.

Fuglehjelpen

Telefonnummer nederst på siden...

Skrevet

Ellers har vel veterinærer plikt til å avlive skadde dyr vederlagsfritt når noen finner dem?

Skrevet

Stakkars fugl..

Kan du ikke få tak i noen som klarer å avlive den? Det er bare å vri om halsen på den.

Jeg elsker dyr, men å bruke ressurser på å redde en due når det er så mange andre trengende der ute...hm..

Skrevet

Ja det var fuglehjelpen jeg ringte, men han som tok telefonen var i syden og skulle prøve å få tak i noen andre, men jeg har enda ikke hørt noe, og jeg ringte kl åtte i dag tidlig.

Skrevet
Ja det var fuglehjelpen jeg ringte, men han som tok telefonen var i syden og skulle prøve å få tak i noen andre, men jeg har enda ikke hørt noe, og jeg ringte kl åtte i dag tidlig.

Få tak i en mann (eller kvinne) som kan avlive stakkaren. Den har lidd lenge nok nå

Skrevet

OK, ring veterinæren og spør dem, jeg er rimelig sikker på at de har plikt til å avlive.

Gjest Miloine
Skrevet
Vi tok inn en skogsdue som antagelig har brukket den ene vingen i går, men det virker håpløst å få noen til å hente den. Vi orker ikke ta livet av den selv :tristbla:

Jeg ringte dyrebeskyttelsen, og de ba meg ringe fuglenes venner (?) Jeg har iallefall prøvd meg på to ulike numre men det virker helt håpløst....

:tristbla:

Sånn sjekker du om vingen er brukket:

Hold samtidig på vingeknoken og ved basis av vingen (nærmest kroppen), og se om det er "slark" noen plasser.

Om den er brukket må du ta kontakt med veterinær.

Dersom dua di beveger på vingen kan det tyde på at den er strukket. Da vil fuglen normalt komme seg etter noen dager, såfremt du får gitt den mat og vann.

:)

Hvis du ikke selv kan håndtere dyret, kan du ringe Politiet og be om hjelp. Politiet vil kunne henvise deg videre til rette instans som vil variere avhengig av hvor i landet du bor.

Skrevet

Har snakket med dyrlegen nå og de sa at de kunne avlive den :)

Da stikker jeg dit veldig snart så får vi se hva de sier! Har ikke veldig lyst til å avlive den hvis vingen ikke er brukket da...

Skrevet

vi var hos dyrlegen i går, og hun fant ikke noe annet enn et lite sår på den ene vingen, så da kan vi slippe den ut i dag eller i morgen :)

Skrevet

Så bra! :-D

Gjest Saramia
Skrevet

Vet ikke om den er sluppet ut igjen ennå, men jeg må bare få si det at duebryst er veldig godt :)

Gjest Borghild
Skrevet

Jeg bor i Oslo og der er det mye duer, så jeg får gratis middag hver dag. men noen ganger blir jeg lei duer og da blir det mr lee i steden.

Skrevet

Tror ikke jeg vil spise en sånn due ;)

Vi prøvde å slippe den ut i dag, men den klarer fremdeles ikke fly, så da lurer jeg på om det blir en ny tur til dyrlegen så den kan få en sprøyte i morgen :tristbla:

Skrevet

Du skal ikke ta alt for god fisk.

"Fuglenes venner"... hm...

Jeg ringte en gang en organisasjon som kalte seg musenes venner, fordi jeg hadde noen mus rekende rundt i huset.

Dyrekjær som jeg er, ville jeg nødig ta livet av dem.

Vel, jeg ringte da til "musenes venner" og avtalte at de skulle hentes dagen etter, for så å slippes ut i skogen.

De ble hentet som avtalt, men etter stund fikk jeg høre at "musenes venner" har en klapperslange som de driver og forer opp. Altså, musene kom seg aldri ut i skogen, men endte sinde dager hos denne gedigne slangen.

Det jeg vil frem til er at det ofte gjerne er ulver i fåreklær som står bak disse organisasjonene.

Skrevet (endret)

Nå er jo fuglehjelpen en kjent organisasjon (som jeg har skjønt) med tilknytning til Dyrebeskyttelsen. Så de stoler jeg på!

Endret av Vampyra
Skrevet
Du skal ikke ta alt for god fisk.

"Fuglenes venner"... hm...

Jeg ringte en gang en organisasjon som kalte seg musenes venner, fordi jeg hadde noen mus rekende rundt i huset.

Dyrekjær som jeg er, ville jeg nødig ta livet av dem.

Vel, jeg ringte da til "musenes venner" og avtalte at de skulle hentes dagen etter, for så å slippes ut i skogen.

De ble hentet som avtalt, men etter stund fikk jeg høre at "musenes venner" har en klapperslange som de driver og forer opp. Altså, musene kom seg aldri ut i skogen, men endte sinde dager hos denne gedigne slangen.

Det jeg vil frem til er at det ofte gjerne er ulver i fåreklær som står bak disse organisasjonene.

:overrasket:

Skrevet

Hvordan gikk det Vampyra? Har fuglen fløyet, eller ble den avlivet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...