Gjest Trenger råd Skrevet 3. november 2006 #1 Skrevet 3. november 2006 Kort fortalt. Har privat avtale om bidrag, stemmer med bidragskalkulatoren. Jeg betaler reiseutgifter da det er jeg som leverer og henter, orker ikke krangle på de småpengene det tross alt er. Faren har nå for andre måned på rappen ikke betalt bidrag i tide. Biraget hans er 3/6 deler, så det er ingen skjevdeling i så måte. Klær kommer aldri når det skal med hjem, dette er klær ungene er avhengige av i hverdagen. Andre ting ungene må ha i hverdagen mangler også ofte. Nå har jeg vel mer eller mindre bestemt meg for å sende avtalen om bidrag til trygdekontoret slik at de kan drive den inn. På den måten får jeg i allefall forskudd. Men hva med klær? Jeg orker ikke flere konflikter, men har samtidig ikke råd til å kjøpe nytt hele tiden. Og enkelte ting kan jeg faktisk ikke erstatte heller. Trenger ingen lekse om at vi må samarbeide, for det har jeg prøvd på siden vi flyttet fra hverandre. Men det trengs to! Og han har vist for meg, barna og i mekling at han ikke er interessert i det.
Gjest niomi Skrevet 3. november 2006 #2 Skrevet 3. november 2006 Hva med rett og slett sende barna uten nødvendig yttertøy? Evt ta på de noe gammelt ræl. Kanskje han får opp øynene da? Viktigere at de har godt utstyr i det daglige enn annenhver helg...
Gjest gjesta Skrevet 3. november 2006 #3 Skrevet 3. november 2006 Jeg sender med dem minst mulig, og ikke noen fine klær. Først da tok han hintet. Får alltid tilbake klærne nå
Gjest gjesta Skrevet 3. november 2006 #4 Skrevet 3. november 2006 Jeg hadde gitt ham beskjed at når han ikke sørger for at tøyet blir med tilbake så kommer du heretter til kun å sende med de det de har på seg. Fortell at du faktisk ikke har råd til at ting stadig ikke kommer tilbake. Da kan han velge. Enten å kjøpe nytt til ungene sine eller å sende tilbake det som han har liggende hos seg. Er ungene relativt store så kan det være greit å fortelle de om årsaken til hvorfor du ikke sender med ting og klær. Det vil jo faktisk gå ut over de de første gangene inntil far har lært. Jepp, jeg tar for gitt at far lærer. Jeg har ingen problemer med å forstå deg. Jeg godtok å få hjem en bag med skittentøy fra far, men jeg hadde ikke kunnet godta at viktig tøy ikke kom hjem. Mine unger hadde akkurat så det holdt. Økonomien min tilsa at jeg ikke bare kunne kjøpe nytt.
Far til 2 Skrevet 3. november 2006 #5 Skrevet 3. november 2006 Kan du be om å få klærne når du likevel henter ? Rett og slett stå på trapa å vente på å få dem utlevert ? Det er bedre å få dem skitne tilbake enn å ikke få dem i det hele tatt. Når far etterhvert forstår at klærne må leveres tilbake og dere har kommet inn i en rutine som fungerer kan du be om at de bør være vasket slik at barna kan ha dem på seg neste dag. Bare et forslag fra min side.
Gjest regine Skrevet 3. november 2006 #6 Skrevet 3. november 2006 Jeg ville iallfall sendt avtalen for innkreving til trygdekontoret, så slipper du det irritasjonsmomentet iallfall. Regner med at din økonomi også er basert på en viss forutsigbarhet. Dessuten kan det jo tenkes at det virker som en slags vekker for far? Så tror jeg jeg ville gjrot som andre har foreslått - sendt med ingenting av klær og sånt, med begrunneslen at det ikke kommer tilbake. Og unger skjønner når de får en forklaring på hvorfor du gjør slik eller sånn.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #7 Skrevet 3. november 2006 Takk for svar alle sammen, har prøvd mye av dette og far ser ikke ut til å lære. Hva med rett og slett sende barna uten nødvendig yttertøy? Evt ta på de noe gammelt ræl. Kanskje han får opp øynene da? Viktigere at de har godt utstyr i det daglige enn annenhver helg... Jo det er dette jeg har sagt kommer til å være konsekvensen. Men det "glemmer" han til neste gang, og blir sur for at jeg ikke har sendt med skikkelig tøy. Jeg sender med dem minst mulig, og ikke noen fine klær. Først da tok han hintet. Får alltid tilbake klærne nå Her tar nok ikke far hint eller direkte meldinger Jeg hadde gitt ham beskjed at når han ikke sørger for at tøyet blir med tilbake så kommer du heretter til kun å sende med de det de har på seg. Fortell at du faktisk ikke har råd til at ting stadig ikke kommer tilbake. Da kan han velge. Enten å kjøpe nytt til ungene sine eller å sende tilbake det som han har liggende hos seg. Er ungene relativt store så kan det være greit å fortelle de om årsaken til hvorfor du ikke sender med ting og klær. Det vil jo faktisk gå ut over de de første gangene inntil far har lært. Jepp, jeg tar for gitt at far lærer. Jeg har ingen problemer med å forstå deg. Jeg godtok å få hjem en bag med skittentøy fra far, men jeg hadde ikke kunnet godta at viktig tøy ikke kom hjem. Mine unger hadde akkurat så det holdt. Økonomien min tilsa at jeg ikke bare kunne kjøpe nytt. Det med økonomi er visst kun mitt problem. Jeg får visst flust med penger i bidrag fra staten i følge ham (mottar lønn for jobben min og en ekstra b.trygd). Dessuten har visst barna mer enn nok klær i følge ham, for vi kjøpte jo mye sammen også. Barn vokser visst ikke de Jeg har også godtatt at klær kommer skitne hjem, og at rent og skinnent er blandet sammen i en salig røre. Jeg har vaskemaskin og vet hvordan jeg bruker den Kan du be om å få klærne når du likevel henter ? Rett og slett stå på trapa å vente på å få dem utlevert ? Det er bedre å få dem skitne tilbake enn å ikke få dem i det hele tatt. Når far etterhvert forstår at klærne må leveres tilbake og dere har kommet inn i en rutine som fungerer kan du be om at de bør være vasket slik at barna kan ha dem på seg neste dag. Bare et forslag fra min side. Skulle gjerne gjort det, men slik det er nå så er jeg ikke velkommen på trappen der. Barna blir dessverre overlevert et annet sted, så bagen er allerede ferdig pakket. Har prøvd å sjekke i det jeg henter, men får da til svar at enten vet han ikke hvor det er eller han har ikke tid.
Gjest Trenger råd Skrevet 3. november 2006 #8 Skrevet 3. november 2006 Jeg ville iallfall sendt avtalen for innkreving til trygdekontoret, så slipper du det irritasjonsmomentet iallfall. Regner med at din økonomi også er basert på en viss forutsigbarhet. Dessuten kan det jo tenkes at det virker som en slags vekker for far? Så tror jeg jeg ville gjrot som andre har foreslått - sendt med ingenting av klær og sånt, med begrunneslen at det ikke kommer tilbake. Og unger skjønner når de får en forklaring på hvorfor du gjør slik eller sånn. ← Innlegget før dette også var fra meg. Jo avtalen har jeg vært og postlagt nå. Og avtalen er jo bindene. Tar bare litt tid før jeg får pengene denne måneden, kanskje blir det litt ekstra til jul i stedet. Heldigvis har jeg økonomi nok til å klare meg uten denne måneden, men selvsagt trenger jeg forutsigbarhet. Jo jeg heller nok mot å sette hardt mot hardt når det gjelder klærne. Det er frustrerende når kosebamse ikke kommer med hjem fordi far har glemt, og barnet ligger våken lenge med tårer pga denne bamsen. Klær dagen etter er jo også et stort problem, kan ikke gå i sommerjakker når det er minusgrader. Ungene er nok hakket for små til å forstå dette tror jeg. Dessuten vil jeg helst ikke dra dem inn i konflikten. De skal få være glad i sin far og slippe en lojalitetskonflikt pga de voksnes rot.
Gjest Gjesta Skrevet 3. november 2006 #9 Skrevet 3. november 2006 Jeg ville sendt meg ungen en del tøy som det ikke var så farlig med og sagt til far at han kunne ha dem liggende der. Så slipper du å sende med. Så kan far etterhvert se sjøl at ungen må ha nytt når han vokser fra det. dustemannfolk
Gjest Trenger råd Skrevet 3. november 2006 #10 Skrevet 3. november 2006 Jeg ville sendt meg ungen en del tøy som det ikke var så farlig med og sagt til far at han kunne ha dem liggende der. Så slipper du å sende med. Så kan far etterhvert se sjøl at ungen må ha nytt når han vokser fra det. dustemannfolk ← Jeg håper og tror ikke at alle mannfolk er like heldigvis Men det finnes en del som ikke forstår at unger vokser ja. Hadde jeg hatt yttertøy som passet nå skulle jeg sendt det med, men akkurat nå har de bare det de trenger i hverdagen. For alt fra i fjort er altfor lite.
Gjest Gjesta Skrevet 3. november 2006 #11 Skrevet 3. november 2006 da hadde jeg vel tatt meg en tur på et loppemarked eller noe... For øvrig er min ex lik din
Gjest Neil Skrevet 3. november 2006 #12 Skrevet 3. november 2006 Hva med rett og slett sende barna uten nødvendig yttertøy? Evt ta på de noe gammelt ræl. Kanskje han får opp øynene da? Viktigere at de har godt utstyr i det daglige enn annenhver helg... ← Javel? Så barna og deres behov eksisterer ikke den helgen far har dem? Skal de måtte fryse fordi mor ikke vil sende med yttertøy? Skal de ike kunne gå ut helgen de er hos far fordi de ikke har fått med klær fra mor? Nei, dette var et dårlig råd Niomi. Jeg vet ikke, kan TS for eksempel nekte å sende barna til far før han har ordnet opp i disse tingene? Eller det blir jo også en måte som ikek abre straffer far, men som i aller høyeste grad straffer barna, også, ved at de ikke får samvær. Nei... Det ER bare en måte å løse dette på: Og det er å få far til å sende med barna klærne deres. Han bør være oppegående nok til å klare en så enkel ting.
Gjest niomi Skrevet 3. november 2006 #13 Skrevet 3. november 2006 Javel? Så barna og deres behov eksisterer ikke den helgen far har dem? Skal de måtte fryse fordi mor ikke vil sende med yttertøy? Skal de ike kunne gå ut helgen de er hos far fordi de ikke har fått med klær fra mor? Nei, dette var et dårlig råd Niomi. Jeg vet ikke, kan TS for eksempel nekte å sende barna til far før han har ordnet opp i disse tingene? Eller det blir jo også en måte som ikek abre straffer far, men som i aller høyeste grad straffer barna, også, ved at de ikke får samvær. Nei... Det ER bare en måte å løse dette på: Og det er å få far til å sende med barna klærne deres. Han bør være oppegående nok til å klare en så enkel ting. ← Far har bil. Det finnes vel butikker i nærheten av der han bor, også. Der har de ytterklær. Problem løst. Vil ikke far løse dette problemet, får han hanskes med sure og rastløse unger innendørs. Bedre løsning det enn at mor skal trenere samværet. Mor har prøvd gang på gang på gang å få far til å sende med ting tilbake, men nei, da. Mener du at mor skal måtte bruke penger på nytt yttertøy til barna annenhver uke? Men som jeg skrev, hun kan jo sende med de noe gammelt ræl, f.eks. kjøpt på Freteks eller loppemarked. Så får de bruke det hos far dersom far ikke vil kjøpe noe nytt. (eller hun kan sende med det yttertøyet som far kjøpte enda mens de bodde sammen. Harn tror jo tydeligvis at det fortsatt er dugandes )
Gjest Neil Skrevet 3. november 2006 #14 Skrevet 3. november 2006 hun kan jo sende med de noe gammelt ræl, f.eks. kjøpt på Freteks eller loppemarked. Så får de bruke det hos far dersom far ikke vil kjøpe noe nytt. ← Du har ikek skjønt det, Niomi. Det er BARNA du straffer ved å gjøre slikt, ikke faren. Han kan jo drite i å kjøpe klær til ungene den helga, og bare la ungene gå i de elendige klærne de kom i . Hvem rammes da? Far? Mor? Nei, du vet godt at det er barna som blir skadelidende. Jeg tror heller ikke at det kan være snakk om så mange plagg de har liggende der, da må jo mor mistenke at far gjør dette bare for å være slem. Og gjør han det, så kan hun be barna ta med klærne tilbake.
Gjest niomi Skrevet 3. november 2006 #15 Skrevet 3. november 2006 Du har ikek skjønt det, Niomi. Det er BARNA du straffer ved å gjøre slikt, ikke faren. Han kan jo drite i å kjøpe klær til ungene den helga, og bare la ungene gå i de elendige klærne de kom i . Hvem rammes da? Far? Mor? Nei, du vet godt at det er barna som blir skadelidende. Jeg tror heller ikke at det kan være snakk om så mange plagg de har liggende der, da må jo mor mistenke at far gjør dette bare for å være slem. Og gjør han det, så kan hun be barna ta med klærne tilbake. ← Etter mors siste innlegg, så er dette små barn. Små barn pakker ikke selv, og klarer ikke å passe på at ting blir med tilbake. Men du Neil - kan du da kanskje svare på dette? Er det riktig at mor må kjøpe nytt tøy til barna etter annenhver helg fordi far er sløv? Har du tenkt på at mor har kjøpt et sett med parkdresser e.l. i år og ikke har råd til mer? Hva skal hun da ta på barna når de skal i barnehagen eller på skolen når de har vært hos far? Har ikke mor råd til å ta sjansen på at parkdress og yttersko blir med hjem etter besøk hos far, når han har vist gang på gang at han ikke sender slike ting med de hjem igjen, så må hun faktisk la være! Eller man trenger kanskje ikke yttertøy i barnehagen eller på skolen...
Gjest gjesta Skrevet 3. november 2006 #17 Skrevet 3. november 2006 Javel? Så barna og deres behov eksisterer ikke den helgen far har dem? Skal de måtte fryse fordi mor ikke vil sende med yttertøy? Skal de ike kunne gå ut helgen de er hos far fordi de ikke har fått med klær fra mor? Nei, dette var et dårlig råd Niomi. Jeg vet ikke, kan TS for eksempel nekte å sende barna til far før han har ordnet opp i disse tingene? Eller det blir jo også en måte som ikek abre straffer far, men som i aller høyeste grad straffer barna, også, ved at de ikke får samvær. Nei... Det ER bare en måte å løse dette på: Og det er å få far til å sende med barna klærne deres. Han bør være oppegående nok til å klare en så enkel ting. ← For det første så har ungene klær på seg når de kommer til far. For det andre så kan de plaggene som mangler faktisk allerede ligge hos far dersom det var det han ikke gadd å levere tilbake. For det tredje så har far faktisk et ansvar her. Dersom han får beskjed om at tøy ikke blir sendt dersom han ikke sørger for at alt kommer tilbake, ja da er han ansvarlig. Ikke mor. Til Neil: Sorry, men alle samværsforeldre er ikke like oppegående og bryr seg om samarbeid og ungene sine. Velkommen til den virkelige verden
Gjest Gjest_Margrete_* Skrevet 3. november 2006 #18 Skrevet 3. november 2006 Hm, pappaer altså. At de kan gjøre sånn mot sine egne barn. Triste greier. Det eneste riktige å gjøre er vel å prøve å få et høyere bidrag, i og med at klær og sko andelen blir så høy fordi ting ikke returneres. Nå kan jeg ikke disse reglene, men far må vel regne med å kjøpe litt klær selv til sine egne barn. Eller er det så klart definert i regelverket at den som mottar bidrag skal sørge for klær og sko til barnet i samvær med den andre også ?
Gjest gjesta Skrevet 3. november 2006 #19 Skrevet 3. november 2006 Hm, pappaer altså. At de kan gjøre sånn mot sine egne barn. Triste greier. Det eneste riktige å gjøre er vel å prøve å få et høyere bidrag, i og med at klær og sko andelen blir så høy fordi ting ikke returneres. Nå kan jeg ikke disse reglene, men far må vel regne med å kjøpe litt klær selv til sine egne barn. Eller er det så klart definert i regelverket at den som mottar bidrag skal sørge for klær og sko til barnet i samvær med den andre også ? ← Høyere bidrag får du nok ikke. Det er avhengig av inntekt til begge samt samvær. Jeg prøvde å få far til å kjøpe litt ekstra truser og sokker som han kunne ha liggende der, men det skjedde aldri. Jeg måtte alltid beregne at noe tøy ble vått. Heldigvis så fikk jeg igjen alt da selv om aldri noe var rent. Det ble egentlig en bagatell. Jeg visste at det var sånn det var.
Gjest Neil Skrevet 3. november 2006 #20 Skrevet 3. november 2006 Etter mors siste innlegg, så er dette små barn. Små barn pakker ikke selv, og klarer ikke å passe på at ting blir med tilbake. Men du Neil - kan du da kanskje svare på dette? Er det riktig at mor må kjøpe nytt tøy til barna etter annenhver helg fordi far er sløv? Har du tenkt på at mor har kjøpt et sett med parkdresser e.l. i år og ikke har råd til mer? Hva skal hun da ta på barna når de skal i barnehagen eller på skolen når de har vært hos far? Har ikke mor råd til å ta sjansen på at parkdress og yttersko blir med hjem etter besøk hos far, når han har vist gang på gang at han ikke sender slike ting med de hjem igjen, så må hun faktisk la være! Eller man trenger kanskje ikke yttertøy i barnehagen eller på skolen... ← Jeg skjønner frustrasjonen hennes, men kan ikek se at det er en god løsning at barna blir sendt avgårde til far nærmest uten klær
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå