Gå til innhold

Lage bakgrunn i photoshop, hente i frontpage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å være i det kreative hjørnet , og skulle forsøke og lage bilde i Adobe photoshop. Dette hadde jeg tenkt å være bakgrunn på en hjemmeside. Men jeg henter opp dette her i frontpage. Og det jeg lurer på...hva størrelse på bilde må jeg ha det i photoshop? Når jeg åpner det opp i FP så ser det helt "sprengt", eller dradd ut.

En ting til..Når jeg lagrer i photosh. så blir automatisk lagret i format photoshop(*.PSD,*.PDD)

Dette formatet har jeg ikke i FP, så jeg har prøvd meg frem. Jeg får det frem ved å bruke TIFF (*.tif). Blir det helt feil format, har aldri hørt om det, så jeg aner ikke.

Håper noen kan litt mer enn meg.... :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lagre som GIF eller JPEG.

Save for web funksjonen kan i tillegg komprimere bildet enda mer. Stor fordel hvis du skal ha det på hjemmeside. :blunke:

Når det gjelder bildet.... Hadde du tenkt å lage et bilde som skal fylle hele vinduet i hjemmesiden?

Skrevet

På web er det tre format som gjeld: gif (for klare strekteikningar) jpeg (for fotografi, "kompliserte" teikningar) eller png (for alt muleg, eigentleg. Dessverre støttar ikkje IE dei stilige funksjonane i png enno.

Brukar du "save for web" i Photoshop så skal du få dei tre valga av format. (Kjem dog an på kva versjon du har.)

Frontpage har eg ikkje peiling på, men om bileta ikkje ser ut som dei skal (dradde, samanpressa el.l.) så sjekk innstillingane i FP - det mulig å setja andre storleikar på biletet enn det det har, og då kan slikt skje.

Skrevet

Takker for svar. Da skal jeg eksprimentere litt mer. :wink:

Når det gjelder bildet.... Hadde du tenkt å lage et bilde som skal fylle hele vinduet i hjemmesiden?

Vel, egentlig ikke bilde. Heller en bakgrunn får jeg vel si. Er mye flere elementer i photoshop. Så jeg tenkte at kan en bruke det på et bilde, så burde en kunne gjøre det med en hel bakgrunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...