Gå til innhold

Utbedringslån?

Anbefalte innlegg

Gjest Huseier
Skrevet

Jeg eier en bolig som er bygd på sekstitallet og det er ikke gjort noe med bad eller kjøkken siden da. Boligen er arvet og jeg har kun et lån på litt under 200.000,- mens taksten er på 1.3 millioner.

Nå vil jeg gjerne selge, men jeg tror det lønner seg å gjøre noe med bad og kjøkken først pga. at det lukter mugg under kjøkkenbenken og pga. at sluket på badet er satt høyere enn selve gulvet... :overrasket:

Kan jeg søke banken eller evt. husbanken eller kommunen om et lån for å pusse opp? Og hvor lang tid tar saksbehandling, evt. hvilke papirer trenger de?

På badet er det blant annet gulvet som må flislegges og det må byttes nytt toalett. Veggene kan jeg få en venn til å ordne.

På kjøkkenet bør hele kjøkkeninnredningen skiftes ut, pluss at gulvet trenger noe annet enn slitt vinylbelegg fra sekstitallet...

Ellers er standarden middels, men jeg bør male veggene og kanskje legge laminat i stue og entre.

Inntekten min er lav, men jeg kan ikke bo med fuktproblemer og huset er for stort for meg så jeg vil gjerne selge til våren, men jeg vil ikke selge huset som et oppussingsobjekt for jeg tror jeg vil tape på det... ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generelt sett taper man på å pusse opp/rehabilitere bad og kjøkken før salg.

Hvis man har billig/gratis arbeidskraft, kan det lønne seg å gjøre noe før salg.

Hvordan dette stiller seg ved muggsoppvekst og feil ved sluk, kan være vanskelig å vite. Du kan nå flere kjøpere ved lav pris, som selv ønsker å rehabilitere ett hus. De igjen kan by over hverandre, og dermed kan det lønne seg for deg (uten at du har fått ekstrakostnader ved oppussing/rehabilitering).

Mange ønsker selv å velge kjøkken og bad, og hvis de ikke liker det du har valgt kan mange allerede på kjøpstidspunktet tenke ekstrakostnad ved å bytte det ut - når det er nytt er det verre, og du kan i verste fall miste kjøpere som ikke vil ha huset pga dine valg.

Ikke enkelt dette...

Skrevet

Å pusse opp bad og å utbedre råte- og fuktproblemer blir ofte dyrt, og er som oftest mer omfattende enn man først tror.

Jeg ville kontaktet rørlegger og fått h*n til å gå over og gjort prisoverslag.

Skrevet

Du bør jo lett få et lån på husets verdi i en bank, og det tar antagelig svært kort tid. Kanskje også lurt å snakke med en megler om det lønner seg i ditt område å selge huset som "totalt oppussingsobjekt", eller om det lønner seg å gjøre noe. Er forresten råteskadene en del av takstvurderingen?

Skrevet

Jeg har fått lån til å gjøre endel med bolig. Ikke noe problem. Hadde bare med et overslag i banken hva jeg trengte å gjøre og hvor mye det kommer på sånn ca. Så fiksa de resten og jeg fikk godkjent lån på få minutter.

Gjest Huseier
Skrevet

Jeg antar at jeg vet hvordan jeg kan pusse opp slik at det vil falle i smak for de fleste, dvs. enkelt og med rene farger og linjer, men jeg forstår at mange likevel selv vil velge å pusse opp etter salg. Men hvis de har penger til å pusse opp, vil de vel likevel velge å legge inn bud?

Det motsatte er at evt. kjøpere kan bli skremt bort pga. at det er så mye å gjøre her i huset...

Ett av problemene er at jeg selv skal bo der fram til sommeren og at jeg sliter helsemessig pga. råte/fukt med blant annet stadig hoste og allergiske symptomer.

Ett lån på f.eks. 100.000,- holder kanskje til å bytte rør, og toalett og seviant, rette opp badegulv og flislegge det, pluss skifte kjøkkeninnredning og legge laminat?

(kjøkkeninnredningen kan jeg selv fikse litt på med hjelp av venner, dvs. pusse ned, male, skifte benkplate, legge fliser på gulv, rive ned gammel tapet m.m. slik at kjøkkenet framstår som "nytt", uten at det koster meg så mange kroner...)

Resten av huset trenger også å fornyes, men det virker som et evighetsprosjekt som vil ta tid. I vinter har jeg tid, og jeg har fått tilbud av venner som vil hjelpe meg. Som sagt har jeg bare 200.000 kr i husbanklån og boligen var i fjor takstert til 1,2 - 1,3 millioner.

Huset ligger sentralt midt i byen og verdien på boliger her har steget kraftig de siste årene. Jeg vet ikke om mange kjøpere vil la seg skremme bort av at huset i dag er det jeg kaller helsemessig farlig å bo i slik at det er bedre at jeg tar et skippertak og tar opp et lite lån?

Skrevet

Jeg tror ikke 100000 holder til alt det, selvom du gjør mye selv. Rør og råte blir dyyrt. Men kanskje kommer du mye lenger med 150000? Og få et overslag fra en håndverker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...