Gå til innhold

butikkpersonale og spørsmål om hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg leste nettopp gjennom diskusjonen lenger nede på siden her, ang butikkpersonale og deres mangel på respekt for kundene.

jeg så at en hadde skrevet at h*n ikke likte å bli spurt om h*n trengte hjelp av personalet. derfor vil jeg komme med et spørsmål til dere: hva mener dere om det å bli spurt (på en hyggelig måte) når dere kommer inn i butikken, om dere trenger hjelp?

grunnen til at jeg spør, er at jeg har jobbet i butikk (helsekost) i litt over 2 år nå, og vi er PÅLAGT å spørre kunden om h*n trenger hjelp med en gang de kommer inn i butikken. selvfølgelig ser vi det litt an på kunden, og det er jo mange faste kunder som alltid vet hva de skal ha. men jeg møter dem alltid med et smil og "hei". uansett hvilket humør JEG er i, lar jeg det aldri gå utover kunden!!!! det kunne jeg aldri tenkt meg.

det er faktisk ikke mange som blir sure når jeg spør om de trenger hjelp, det er heller stikk motsatt. jeg har hørt fra andre, at dersom de ikke automatisk blir tilbudt hjelp i en butikk, blir de sure og noen går derfra.

jeg er bare interessert i hva DERE mener om dette. blir dere irriterte når personalet spør om dere trenger hjelp? de fleste ansatte er faktisk pålagt å spørre, men uansett så sier jo sunn fornuft at man skal spørre kunden om de trenger hjelp! men klart, det er jo forksjell på å spørre pent om jeg kan hjelpe dem, og å begynne å småsnakke/følge etter dem overalt og kommentere :ler:

klem Iset

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Helt ok å bli spurt om jeg trenger hjelp så lenge du faktisk er i stand til å hjelpe meg om det er noe jeg lurer på. Det er to ting som irriterer meg grønn når det gjelder "hjelp". Butikkansatte som ikke kan gi annen hjelp enn å hente noen andre, dette gjelder da helst fjortiser med sommerjobb, og ansatte som er så opptatt med å prate med kjentfolk at de ignorerer kundene.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med det, synes bare det er koselig jeg. Og det tar meg ikke mange kaloriene og si "nei takk, bare kikker jeg" :D

MEN, jeg har liiiiiitt problemer med butikkansatte som er så til de grader hjelpsomme og som bokstaveligtalt kommer inn i prøverommet du står i for å spørre. Sånn som de har en tendens til å gjøre på POPIN :wink:

Skrevet

Jeg blir ikke irritert når personalet spør om jeg trenger hjelp, men jeg hadde foretrukket at de ikke spurte.

Skrevet

Helt greit at de spør bare de ikke hopper på meg med en gang jeg kommer over dørstokken! (gi brillene tid til å bli duggfrie.. :ler: )

Det er også litt slitsomt når ekspeditøren, etter å ha fått et "Nei takk jeg bare titter", følger med på alt jeg måtte se nærmere på, og hele tiden skal kommentere.. "Vet du, den der er veldig god.." "Den får vi mye skryt for.." Bla bla bla... :roll: Men det skjer ikke så innmari ofte da.

Skrevet
jeg leste nettopp gjennom diskusjonen lenger nede på siden her, ang butikkpersonale og deres mangel på respekt for kundene.

jeg så at en hadde skrevet at h*n ikke likte å bli spurt om h*n trengte hjelp av personalet. derfor vil jeg komme med et spørsmål til dere: hva mener dere om det å bli spurt (på en hyggelig måte) når dere kommer inn i butikken, om dere trenger hjelp?

He,he..skal litt til å gjøre alle fornøyd. Stort sett synest jeg det er helt greit å bli spurt om jeg trenger hjelp. Men enkelte ganger kan det irritere meg om personalet nærmest "overfallet" meg i det jeg kommer inn i butikken. Er ikke alltid jeg vet om jeg trenger hjelp med en gang. Avogtil så vet jeg ikke om jeg vil kjøpe noe. Kanskje i dag, eller kanskje i morgen. Helsekost forretning er en sånn butikk som jeg synest det kan være artig å gå fra hylle til hylle og se og lukte på produktene. Etter en liten stund, så trenger jeg hjelp...

Men det er nå tross alt viktigere at jeg som kunde har fått kontakt med betjeningen, sånn at jeg heller kan si at jeg vil se litt først. Noen vil alltid klage på det meste, mens en annen kan være stålende fornøyd.

Skrevet

Veldig enig med sandix her.

Men altså,er du ute og virkelig shopper(he he) så er det faktisk irriterende når det blir spurt i hver eneste butikk.

Men jeg blir aldri irritert så noen kan se det,smiler og sier nei takk bare kikker. eller noe..

Det værste er når du har bestemt deg for å kjøpe noe,og de spør om du ikek vil ha ditt og datt i tillegg.

Hadde jeg villet ha ditt og datt så hadde jeg ordna det selv!

:D

og fjortiser som står i tlf og tyggis i kjeften..DE har jeg lyst til å gjøre noe med, skal ikke si hva :ler:

Skrevet

Uffda, virker som om mange blir fort irriterte her! :ler:

Regner med at ikke alle mente det bokstavelig.

Jeg synes det er helt fint å bli spurt om jeg trenger hjelp i det jeg kommer inn i en butikk. Da vet jeg at betjeninger er der for å hjelpe meg når jeg trenger det.

Jeg setter også pris på at de ikke fotfølger meg rundt i butikken hvis jeg har svart at jeg bare vil kikke litt.

Fortsatt lykke til i jobben!

:briller:

Skrevet

Syns bare det er greit å bli spurt, så lenge ekspeditøren godtar at man bare vil kikke... Det sier jo noe om at han/hun er der for deg, og at det er bare til å spørre hvis man ønsker hjelp...

Det jeg IKKE liker, er, som noen nevnte, når de kommer INN i prøverommet til deg når du prøver klær!

Og så - det verste jeg har vært ute for, egentlig (men litt morsomt også da). På en liten matbutikk - jeg var antagelig den eneste kunden på dette tidspunktet. Hadde med en kurv, og gikk rundt og handlet (som man vanligvis gjør...). Stod og kikket ved fruktdisken, på mandarinene eller noe. Så snur jeg meg for å gå videre, og da står det jammen meg en ekspeditør der, med en pose strakt ut til meg, så jeg kan legge mandariner i...! Da kom jeg meg litt fort ut, kan du si - det ble nesten litt 'creepy'... :D

Ellers - mye triveligere med blidt personale som spør hva du ønsker, enn de overlegne som ser på deg som om du ikke passer inn...!

Skrevet

Er enig med de fleste her; det er ok å bli spurt om hjelp på en høflig måte. Men ikke å bli overfalt med en gang man kommer inn - og respekter at folk vil kikke, og ikke minst at man kan kikke en stund for så å gå uten å kjøpe noe (helst uten "dårlig samvittighet")

Skrevet

Det er helt ok å bli spurt om man trenger hjelp. Men når jeg svarer at jeg ikke trenger hjelp, at jeg bare vil titte, så blir jeg drit irritert om personalet løper etter meg og komenterer alt jeg ser og tar på, og "hjelper" meg alikevel. :-?

(Dette gjelder kanskje mest klesbutikker. )

En annen ting er når jeg da alerede har sagt at jeg ikke trenger hjelp, jeg har kanskje funnet noe jeg vil prøve, og personalet blir med og komenterer utenfor prøverommet hele tiden: "går det bra?", "den kledde du virkelig", "den fargen var perfekt på deg", "om du prøver denne også så blir du kjempelekker".......osv

Slikt irriterer meg velidig. Men altså det er helt greit å bli spurt, men når jeg da sier nei, så mener jeg ikke ja.

99 av 100 ganger vet jeg meget vel hva jeg vil ha i en klesbutikk, og jeg vet godt hva jeg liker og ikke liker, jeg vet også utmerket godt hva jeg kler og ikke kler. Jeg trenger ingen smilende bimbo som komenterer meg.

Men som sagt, dette gjelder mest klesbutikker. Og for all det, personalet må gjerne spørre om jeg trenger hjelp, MEN respekter et nei.

Skrevet

Er enig med veldig mange andre. Greit at ekspeditøren spør om man vil ha hjelp, men blir helt satt ut av "overfall" i det man kommer inn døra. Da går jeg ganske fort igjen, uten å egentlig se skikkelig på noe av det som er i butikken. Masin når man har sagt at man bare kikker er også slitsom, da går jeg også... Et hint er jo at dersom kundene går ikke så lenge etter at du har spurt, så utstråler du nok at du er litt for ivrig når du tilbyr hjelp.

Det beste jeg kan oppleve er en ansatt som bare hilser hyggelig og sier "Bare spør dersom du lurer på noe". Dette skal ikke skje i det jeg kommer inn i butikken, men i det jeg naturlig kommer i nærheten av der vedkommende står når jeg kikker rundt. Men da må de selvfølgelig ikke forsvinne like etterpå, sånn at man ikke har noen å spørre dersom det skulle være noe.

Skrevet

Synes det er hyggelig å bli spurt, ja! :)

Har faktisk forlatt en butikk - skrekkelig irritert - fordi ingen på lang tid tilbød sin hjelp. Og det var en butikk der jeg skulle bruke MANGE penger!!!!

Skrevet

Jeg foretrekker personlig å ikke bli spurt om jeg trenger hjelp, da jeg ekstremt sjelden ønsker hjelp når jeg går inn i en butikk. Veldig ofte går jeg jo innom bare for å se om de har noe av interesse, eller så vet jeg sånn ca hva jeg skal ha. Foretrekker heller selv å henvende meg til personalet hvis det er noe jeg lurer på. Men det betyr ikke at jeg blir sur selv om jeg blir spurt, selv om det kan irritere meg litt noen ganger. Men fortsatt svarer jeg nei takk, jeg bare kikker med en smil.

Jennifer

Skrevet
Det beste jeg kan oppleve er en ansatt som bare hilser hyggelig og sier "Bare spør dersom du lurer på noe". Dette skal ikke skje i det jeg kommer inn i butikken, men i det jeg naturlig kommer i nærheten av der vedkommende står når jeg kikker rundt. Men da må de selvfølgelig ikke forsvinne like etterpå, sånn at man ikke har noen å spørre dersom det skulle være noe.

Problemet er bare at jeg har hørt folk si (og lært på salgskurser) at dersom en ansatt venter til kunden er kommet nesten frem til disken, og deretter bare kommer med et "bare spør dersom du lurer på noe", viser dette en holdning som ikke er akseptabel blant butikkpersonale, og mange kunder liker ikke dette. vi har fått streng bekjsed om å IKKE gjøre dette....

Synes det er hyggelig å bli spurt, ja!  

Har faktisk forlatt en butikk - skrekkelig irritert - fordi ingen på lang tid tilbød sin hjelp. Og det var en butikk der jeg skulle bruke MANGE penger!!!!

ja det er akkurat det jeg snakker om, det er derfor vi er pålagt å spøre når kunden kommer inn i butikken.

men jeg ser an kunden, og dersom de sier "nei takk, jeg bare ser", lar jeg dem kikke i fred, selvfølgelig.

men jeg vil bare si til dere som blir litt irriterte når dere blir spurt, husk at de fleste ansatte er pålagt å spørre, og gjør bare jobben sin:)

klem Iset

Skrevet
MEN, jeg har liiiiiitt problemer med butikkansatte som er så til de grader hjelpsomme og som bokstaveligtalt kommer inn i prøverommet du står i for å spørre. Sånn som de har en tendens til å gjøre på POPIN

Hihihihi det har jeg også opplevd der. :hoho:

Husk at det er forskjell på hvilke butikker man går i også, på H&M tror jeg du skal være heldig hvis de i det hele tatt legger merke til at du er inne i butikken. Det er ofte små butikker som er best i forhold til service.

Gjest Duchess
Skrevet

Jeg skjønner at det er de ansattes jobb å spørre om kunden vil ha hjelp, men personlig hadde jeg satt mest pris på om de ikke spurte.

Jeg sier som regel "jeg bare kikker litt jeg", og forventer da at de lar meg være i fred.

Har da opplevd en mannlig butikkansatt som nesten ble med meg inn i prøverommet, og det klarte jeg meg utmerket uten, det ble ubehagelig.

Men stort sett respekterer de at jeg bare vil kikke litt uten å henge seg på.

Skrevet

Jeg jobbet mange år i butikk, og gjorde det til en vane å spørre alle kunder "hvordan kan jeg hjelpe deg?" Hvis de ikke vil ha hjelp, greit. Hvis jeg får gå i fred lenge i en butikk uten å bli tilbudt hjelp, går jeg. REtt og slett.

Gjest Anonymous
Skrevet
selvfølgelig ser vi det litt an på kunden' date=' og det er jo mange faste kunder som alltid vet hva de skal ha. men jeg møter dem alltid med et smil og "hei".[/quote']

Hei. Jeg jobbet selv i butikk i mange år, og dette var et tema som ofte kom opp på personal-møtene. For å jobbe i butikk må man være litt "hobby-psykolog", og se an situasjonen fra kunde til kunde. Som jeg har sitert deg, tror jeg først og fremst at det er viktig å hilse på kunden når han/hun kommer inn i butikken. Vis dem at du har sett dem, og at du er klar over at de er der.

Videre så lot jeg deretter kunden gå litt rundt først, uten å "hoppe" rett på. Observer hvilke hyller han går bort til, og se om du kan finne ut av hva han leter etter. Når kunden har orientert seg litt, kan du gå bort og tilby hjelp.

Så til prøveroms-hjelpingen. Personlig så ønsker jeg å få være i fred når jeg er i et prøverom. Det verste jeg vet, er at butikk-selgeren "henger" utenfor, og lurer på om "det går greit der inne." Selvfølgelig går det greit. Ingen voksne mennesker trenger hjelp til å prøve klær i et prøverom! Nei, her tror jeg det er viktig bare å holde seg i nærheten av prøverommet, slik at selgeren er lett tilgjengelig for hjelp hvis kunden skulle trenge det.

Gjest Anonymous
Skrevet
selvfølgelig ser vi det litt an på kunden' date=' og det er jo mange faste kunder som alltid vet hva de skal ha. men jeg møter dem alltid med et smil og "hei".[/quote']

Hei. Jeg jobbet selv i butikk i mange år, og dette var et tema som ofte kom opp på personal-møtene. For å jobbe i butikk må man være litt "hobby-psykolog", og se an situasjonen fra kunde til kunde. Som jeg har sitert deg, tror jeg først og fremst at det er viktig å hilse på kunden når han/hun kommer inn i butikken. Vis dem at du har sett dem, og at du er klar over at de er der.

Videre så lot jeg deretter kunden gå litt rundt først, uten å "hoppe" rett på. Observer hvilke hyller han går bort til, og se om du kan finne ut av hva han leter etter. Når kunden har orientert seg litt, kan du gå bort og tilby hjelp.

Så til prøveroms-hjelpingen. Personlig så ønsker jeg å få være i fred når jeg er i et prøverom. Det verste jeg vet, er at butikk-selgeren "henger" utenfor, og lurer på om "det går greit der inne." Selvfølgelig går det greit. Ingen voksne mennesker trenger hjelp til å prøve klær i et prøverom! Nei, her tror jeg det er viktig bare å holde seg i nærheten av prøverommet, slik at selgeren er lett tilgjengelig for hjelp hvis kunden skulle trenge det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...