Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:ler: En ting er i hvert fall sikkert; vår lille afghanske steppeskildpadde vet ikke hva hun går glipp av.. :overrasket:
Skrevet (endret)
:ler:  En ting er i hvert fall sikkert; vår lille afghanske steppeskildpadde vet ikke hva hun går glipp av..  :overrasket:

Litt off topic her, men hvordan er det å ha skilpadde? Vurderte en stund å smugle en inn fra utlandet, siden jeg er allergisk mot det meste. Har dere lov til å ha den, og i så fall, hvordan fikk dere det? Og er det noe vits, eller er de ganske uinteressante?

Edit: trykkleif

Endret av ayrabeth
Gjest Kaffomann
Skrevet (endret)

Skilpadder lever lenger enn mennesker. Det er noe du bør tenke på, før du skaffer en. ;)

Endret av Kaffomann
Gjest seroxata
Skrevet

haha, ga ordet "spanking" et helt nytt perspektiv!

Skrevet
Litt off topic her, men hvordan er det å ha skilpadde? Vurderte en stund å smugle en inn fra utlandet, siden jeg er allergisk mot det meste. Har dere lov til å ha den, og i så fall, hvordan fikk dere det? Og er det noe vits, eller er de ganske uinteressante?

Skillpadder, ja... Jeg er så utrolig fascinert over hvor kjedelig og dumt ett dyr kan være!

haha, ga ordet "spanking" et helt nytt perspektiv!

Jasså? Kan du vise meg? :sjarmor:

Skrevet
Skilpadder lever lenger enn mennesker. Det er noe du bør tenke på, før du skaffer en. ;)

Tjah... Det stemmer ikke helt. Med riktig pleie og omsårg, så kan man helt fint få en skillpadde til å leve i kun 3 uker! ;)

Skrevet

Og et hakket mer seriøst svar på spørsmålet ditt: Dersom du har pelsdyrallergi, kan du søke om å få ha reptiler, som f.eks. skilpadde. Det er Mattilsynet som gir disp. Du vil finner mer info på hjemmesidene til Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF), men siden er nede for øyeblikket, ser jeg.

Skilpadder er jo så søte! Tror jeg skal søke om disp, ja, så får niomimannen si hva han vil ;)

Skrevet

De er ganske kjedelige og uinteressante.

Vi fikk importtilatelse da eldstemann var liten, pga hans pelsdyrallergi. Vi slapp imidlertid å importere, da noen gluphuer hadde bestemt seg for å smugle inn flere hundre skildpadder til landet og ble stoppet i tollen. Flesteparten av dyrene var døde, og resten havnet hos dyreparken i Kristiansand, og der fikk vi kjøpe en.

Det er de digre skildpaddene som lever i århundrer. Små steppeskildadder gjør ikke det. Jeg regner dog med å ha tøflus nesten resten av mitt liv.

Jeg gir henne gjerne bort - jeg er virkelig lei av den paddefrosken som tråkker rundt her og gjør fra seg hvor som helst, og ikke gjør annet enn å spise, bæsje og tisse, og sove.

Vær klar over at skildpadder er reptiler, de trenger ganske spesielle kår for å ha det godt. Tøflus her hjemme har det ikke optimalt, en vanlig leilighet i Norge er for kald for henne.

Tilbake til trådens tema. Sorry.

Skrevet

Hvis vi får tak i skilpadde, skal den få bo på badet mesteparten av tiden. For der er det deilig og varmt. Traff forresten en reptilentusiast i Riga (hvis dere noen gang skal dit, så besøk "Mini-zoo". Ingen ponnier der, nei, men reptiler og edderkopper i alle størrelser, fasonger og farlighetsgrad). Han skjønte ikke jenters fascinasjon for skilpadder - "mustein med bein", kalte han de. :ler:

Også tilbake til trådens tema ;)

Skrevet
Hvis vi får tak i skilpadde, skal den få bo på badet mesteparten av tiden. For der er det deilig og varmt. Traff forresten en reptilentusiast i Riga (hvis dere noen gang skal dit, så besøk "Mini-zoo". Ingen ponnier der, nei, men reptiler og edderkopper i alle størrelser, fasonger og farlighetsgrad). Han skjønte ikke jenters fascinasjon for skilpadder - "mustein med bein", kalte han de. :ler:

Også tilbake til trådens tema ;)

Du kan få tøflus - men hun vil protestere på å bare være på badet. Hun vil ha mer enn to meter gulvplass og bevege seg på..

sånn - ut med meg... jeg bare sporer av

Gjest beekeeper
Skrevet

Nå spørs det jo om du tenker å ha vannskilpadde eller landskilpadde, og hvilken type du vil ha.

Når det gjelder vannskilpadder, kan du ha dem i en tank eller et akvarie, men de må ha veldig god plass. Det vil si at du må ha et akvarie på et par hundre liter minst, og du må ha både svømmeplass og steder over vann der de kan ligge. De trenger spesielt lys og at de får riktig kost er ekstremt viktig. Skallet deres er det viktigste de har, og uten riktig kosthold og vitamintilskudd så kan det bli ødelagt.

Har du landskilpadder bør du ha et varmt og godt terrarium med godt og varmt lys til dem. Jeg har ikke så mye erfaring med landskilpadder, men jeg har vært borti en type som var veldig liten. Fryktelig søte og sjarmerende dyr synes nå jeg da! :)

Uansett hvilken type og art du velger å ha av skilpadder, så koster det å gi dem riktig og ordentlig pleie. En kald leilighet i Norge er ikke det som er naturlig for dem. Selv om jeg er imot de strenge reglene til mattilsynet synes jeg at det er en bra grunn til at vi har dem, og det er at folk som har disse dyrene må virkelig se til at de får riktig pleie. Nå er det jo folk som absolutt gir dem riktig pleie som ikke får, men det er nå en annen sak.

Det er mange som har skilpadder uten lov, men da må det bli opp til deg selv og du må være mer diskret.

Skrevet

Nå spurte jeg mer fordi jeg var nysgjerrig enn fordi jeg faktisk har tenkt å skaffe meg en skilpadde. Hadde veldig lyst på det før siden jeg selv ble allergisk mot marsvin og hamstere, og jeg ikke kunne ha hund eller katt pga allergi i familien, men nå blir det nok til at jeg og sambo skaffer oss en puddel etterhvert. Det virker som det er flere som sier at skilpaddene er ganske kjedelige, og da synes jeg ikke det er så mye vits i. Men det var interessant å høre hva folk mener om de, så takk for svar.

Gjest beekeeper
Skrevet

Jeg synes de er kjempekule jeg da! :Hehe: De er så søte når de spiser.. Og så ser de så dumme ut når de løper. Haha! Dumminger!

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Jeg har hatt 5 stk. sumpskilpadder for maaange år siden! Det er en eller annen moderator her inne som har det også, men husker ikke helt hvem det er.

Da måtte jeg ha store og mange vannpumper, og de spiste frosne mygglarver og tørka innsekter!

Jeg kommer ALDRI til å skaffe meg sumpskilpadder igjen, det ble for mye jobb med dem. En slik skilpadde som Mysan snakker om er det ikke like mye jobb med!

Skilpadder er kuuule :)

Se her: http://nettakvariet.no/forum/archive/index.php/t-12297.html

;)

Endret av Miloine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...