Hulder Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 Valpen vi vurderer å kjøpe er av kvart labrador og trekvart border collie. Det er både hanner og tisper i kullet vi kan velge mellom. Noen som har erfaring med denne blandingen?
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #2 Skrevet 3. november 2006 Tror de vil være veldig aktive og kreve mye stimuli fra deg som eier, men jeg har ingen erfaring med blandingen.
Tabris Skrevet 3. november 2006 #3 Skrevet 3. november 2006 Jeg tror labrador/border collie er den vanligste blandingen i Norge. Nå har visst en dyrlege sagt at den blandingen ikke fungerer og at det er en viss fare for at de kan bli "gal", men jeg ville ikke stolt så mye på akkurat det. Trekvart border collie vil nok uansett gjøre det til en veldig aktiv og krevende valp. Labrador er forsåvidt en "enkel" rase å ha med å gjøre, så jeg ville lest opp om border collie og brukt det som en tommelfingerregel. Ellers vil valpen kanskje bli noe kraftigere, noe roligere eller noe mer glad i mat som følge av labradorinnblandingen, men det er bare gjetning fra min side.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #4 Skrevet 3. november 2006 Du kan jo få labradorer som er like ville. Jeg vet om labradorer som heller ikke er så forferdelig glad i mat, og er veldig, veldig aktiv. Med en blanding vet du heller aldri hva du får, og du ser jo mye av hvordan valpen oppfører seg i valpekassa, og hvordan den kan bli som voksen.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #5 Skrevet 4. november 2006 Labradorer er ikke så enkle og rolige som valper som folk skal ha det til. Den er regnet som en god førstegangshund, men de er ofte veldig ville som valper og og kan fort bli krevende for en som ikke har hatt hund før.
Gjest Eir Skrevet 4. november 2006 #6 Skrevet 4. november 2006 Jeg tror egentlig ikke du får så godt bilde av å spørre her, siden blandinger kan slå alle veier, og det kommer mere an på de konkrete hundene enn rasen generelt. Dra heller og kikk på valpene når de har passert 5 uker, og se hvordan de oppfører seg i valpekassa. Det er også viktig at du hilser på mora, og ser hvordan gemytt hun har, siden hun er den sterkeste påvirkningen på valpene frem til de er leveringsklare, i tillegg til at hun står for 50% av genene deres. Om mulig bør du også treffe faren til valpene.
Gjest Borghild Skrevet 4. november 2006 #7 Skrevet 4. november 2006 Bastarder er aldri bra! Takke meg til renraset kjøter!
Gjest Vranghild Skrevet 4. november 2006 #8 Skrevet 4. november 2006 Borghild, kunne ikke du tenke deg å bli medlem sånn at jeg har oversikt over alle dine vittige innlegg? I need it! Hjertlig hilsen Vranghild
Gjest Borghild Skrevet 4. november 2006 #9 Skrevet 4. november 2006 ok da Vranghild som du vil. Just for you! Og ja, jeg vet jeg er kul og smart.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2006 #10 Skrevet 4. november 2006 *tørke alle tårene* takk borghild, nå ble jeg glaad.
Gjest Saramia Skrevet 4. november 2006 #11 Skrevet 4. november 2006 Man vet hva man får med en renraset en. Vanskelig med bastarder. Kan jo hende den ender med å se ut som en labrador med mye pels, eller en border collie med lite pels og merkelig hale. Man vet aldri
Gjest gjesta Skrevet 4. november 2006 #12 Skrevet 4. november 2006 Man vet hva man får med en renraset en. Vanskelig med bastarder. Kan jo hende den ender med å se ut som en labrador med mye pels, eller en border collie med lite pels og merkelig hale. Man vet aldri ← Utseende ser man jo ganske så fort, men er vel heller gemytt det spørres om her.
Gjest Saramia Skrevet 4. november 2006 #13 Skrevet 4. november 2006 Utseende ser man jo ganske så fort, men er vel heller gemytt det spørres om her. ← Ikke nødvendigvis. De kan endre seg mye fra de er i valpekassen til de er store. Traff igjen broren til min gamle tispe når de var voksen. Alle valpene så like ut når de var liten, men de så helt forskjellig ut når de var blitt voksen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå