Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 Vi har en Boston terrier på halvannet år. Vi fikk henne for et halvt år siden og da vi hentet henne var hun akkurat ferdig med sin andre løpetid. For en måned siden fikk hun løpetid (trodde vi i alle fall.) Hun blødde i en uke. Men - nå har hun begynt å blø igjen, og mye mer enn forrige gang. Vet jo ikke hvordan de andre løpetidene hennes har vært siden vi ikke hadde henne da. Kan det være normalt å få en blødning en månedstid før ordentlig løpetid? Eller er det hormoner som er løpt litt løpsk her? Når vi fikk henne for et halvt år siden hadde hun som sagt akkurat hatt løpetid. Den gang fikk hun innbilt svangerskap. Ikke merket noe etter blødningene for en måned siden. I tillegg er hun mye plaget med hudkløe som dyrlegene tror er hormonelt avhengig. De mener vi burde enten ta en hudbiopsi eller kastrere henne. What to do? Burde vi se an hvordan denne løpetiden arter seg?
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #3 Skrevet 5. november 2006 Ingen som vet? ← Hunder har løpetid 2 ganger i året,hvertfall min hund.....
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #4 Skrevet 5. november 2006 Det er faktisk individuelt. Det er noen som har en gang i året, noen har to, noen har tre og noen har fire. Det er mest vanlig med to. Om du ikke skal bruke henne i avl vil jeg på det sterkeste anbefale og kastrere henne. Dette fordi det faktisk forebygger jurkreft, noe 99% av alle tisper får før eller siden.
Hu i Svingen Skrevet 5. november 2006 #5 Skrevet 5. november 2006 Hvis hun nettopp har hatt løpetid skal hun IKKE ha det igjen så raskt, det tyder på at noe er galt. Sannsynligheten for livmorbetennelse er stor (særlig siden hun nettopp har løpt). Dra til veterinæren.
Hu i Svingen Skrevet 5. november 2006 #6 Skrevet 5. november 2006 Glemte å si at hvis hun drikker mer enn vanlig er det helt sikkert livmorbetennelse. Det er dødelig hvis det ikke blir behandlet.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #7 Skrevet 6. november 2006 hva?er det slik at man helst burde sterilisere tisper om de ikke skal ha valper pga kreft?trodde ikke det var så sikkert jeg som det blir sagt her.
Hu i Svingen Skrevet 6. november 2006 #8 Skrevet 6. november 2006 hva?er det slik at man helst burde sterilisere tisper om de ikke skal ha valper pga kreft?trodde ikke det var så sikkert jeg som det blir sagt her. ← Hvis tispa er mye plaget med innbildt svangerskap er det veldig lurt å kastrere. Da er faren for både livmorbetennelse og jurkreft relativt stor.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2006 #9 Skrevet 6. november 2006 hva?er det slik at man helst burde sterilisere tisper om de ikke skal ha valper pga kreft?trodde ikke det var så sikkert jeg som det blir sagt her. ← Ja, det er sant. Om man kastrerer en tispe før første løpetid er det 100% sikkert at hun ikke får jurkreft noen gang. Men fordi at tispene gjerne blir inkontinente om du kastrerer de før første løpetid anbefaler dyrlegen å kastrere rett etter første løpetid. Forebygger jurkreft og hunden får ikke livmorbetennelse. Begge deler er faktisk veldig vanlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå