Gjest gjesta Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 Hvordan foregår leggingen hjemme hos dere? Her går det enkelte kvelder strålende, og andre kjennes det ut som leggingen aldri tar slutt. Ungene herjer og styrer. Håper på hverandre, kaster bamser, hyler og skriker. Kommer 14 ganger ut på stua og skal ha nattaklem. Er sulten, må på do. Osv..kan holde på lenge. Pleier å hjelpe når størstemann får høre på mp3spilleren når han skal sove, men er ikke alltid det fungerer heller. 1 av fem ganger går det greit, men de resterende fire er et ork.. :hår:
Gjest Hedda Gabler Skrevet 2. november 2006 #2 Skrevet 2. november 2006 Tja, det går vel litt opp og ned. To av ungene ligger på samme rom, og de forstyrrer nok hverandre litt. Jeg leser for dem, ligger noen minutter og snakker om dagen og så setter jeg meg et sted i nærheten. De står sjelden opp når de først har lagt seg, men det kan ta tid før de sovner, ja.
Kayli Skrevet 2. november 2006 #3 Skrevet 2. november 2006 Her går legginga fint. Har veldig faste rutiner på barne-tv, kveldsmat, stell på badet, lesing og til sengs. Lillebror sovner momentant. Storesøster får lese litt på egenhånd, men slukker lyset og legger seg til å sove når hun får beskjed om det. Har dessverre ingen gode råd å komme med....
MAcy Skrevet 2. november 2006 #4 Skrevet 2. november 2006 Vi har en grei gutt på tre år. Legger han i sju- åtte tida, som oftes rundt sju. Da et det tur på bade med natttøy, tissing, tannpuss og flur, så er det inn på rommet og legger han i senga, har han vært snill får han høre lydbok hvis ikke er det god natt og av med lyset. han sovner som oftes med det samme selv om lydboken er på. Lydboken er en liten symbolsk ting og funker veldig fint. Tror han skjønner at han ikke har vært snill om han ikke får høre, og det er alltid stas å høre lydbok selv om han sovner he he. Gutten vår ligger enda i sprinkel seng, han har enda ikke prøvd å komme seg ut, men roper eller venter til vi henter han. men regner med han får stor seng til jul. Han har lært fra han var liten at når man legger seg er man lagt. er lov å rope om at man må på do og slikt, men når man er lagt kommer man ikke opp for å være oppe. Fortiden hjelper mørket også mye he he, da tror han at han får være opp til kjempe sent
Rannva Skrevet 2. november 2006 #5 Skrevet 2. november 2006 Her går også leggingen bra. Men så har vi bare en 2,5åring å legge (minsten er ikke 4 uker enda, så han teller ikke i den sammenhengen). Vi begynner kl 18 med ryddetid, så kveldsmat, kveldsstell m/tannpuss og fluor, lesestund og til slutt en sang. Så samler hun sammen to dukker og et tøydyr som skal være med i sengen. Følger henne til sengs og får nattakos, så sovner hun vanligvis uten en lyd, bortsett fra små samtaler med dukkene sine. I sommer hadde vi en periode etter et mareritt da hun var nærmest hysterisk når hun skulle legge seg. Da satt vi inne hos henne til hun sovnet. I begynnelsen strøk vi henne over ryggen og sang, etterhvert satt vi bare stille ved døren. Etter en stund kunne vi igjen bare legge henne og gå ut.
nallemaja Skrevet 2. november 2006 #6 Skrevet 2. november 2006 Her går leggingen kjempebra. Bortsett fra en liten periode for 2-3 år siden med lillemor så har det aldri vært noe problem. De deler rom, og av og til om sommeren kan de ligge å skravle og ikke sovne med en gang, men det er sikkert fordi det er så lyst ute.
Gjest Gjesta Skrevet 3. november 2006 #7 Skrevet 3. november 2006 Kan ikke huske å ha hatt noen problemer med det noen gang...... Ikke siden babystadiet ihvertfall.
Karamba Skrevet 3. november 2006 #8 Skrevet 3. november 2006 Går veldig greit å få barna i seng hos oss også. Har en gutt på 2,5 år og ei jente på 10 år. Gutten vår legger seg kl 19, og han sovner som regel med en gang han har lagt seg. Dattera vår går det også greit å få til køys, men hun er utrolig flink med å dra ut tiden.. Hun er glad i å lese på senga og det får hun lov til i ca en halvtime før hun legger seg til å sove. Som regel så sovner hun med boka og lyset på, så vi må som regel alltid inn å skru av lyset hos henne...
Gjest gjesta Skrevet 3. november 2006 #9 Skrevet 3. november 2006 Jeg var alene med to barn og for at begge to skulle få sitt så satte jeg meg ned en dag og rett og slett lagde en tidsplan for ettermiddag og kveld. Jeg plottet inn middag, barne-tv, bading, tannpuss og lesing. Fordi det var en rutine som gjaldt hver dag så ble ungene fortrolig med den. De visste hva som skulle skje. Begge delte rom, men det var såpass stor aldersforskjell på de at den ene ble lagt litt senere enn den andre. Jeg valgte også å gi de hver sin lesestund. Eldstemann fikk sin lesestund når yngstemann var lagt.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #10 Skrevet 3. november 2006 her i huset ser vi på americas funniest videos etter barnetv. da har ungene spist kveldsmat og pusset tenner innimellom barnetv og AFV, så de er klare til å legge seg når det er slutt. da er det inn på rommet, (de deler rom), litt prat om dagen før vi synger for dem. trenger normalt ikke synge mer enn noen få sanger før en av dem har sovnet. etter kanskje 5 -10 minutter med sang så sier vi god natt, og lover å se på dem om tre minutter. da kommer jeg bare i døra og skryter av dem om dem fortsatt ligger rolig i sengene sine. som regel har de sovnet enten under sangseansen, eller etter de tre første minuttene. skjelden vi ser til dem mer enn to ganger etter vi har gått ut. det går fint, vil jeg si.
Sluagh Skrevet 3. november 2006 #11 Skrevet 3. november 2006 (endret) Går stort sett fint å legge 7-åringen til samboeren min. Kun noen få ganger vi har hatt diskusjoner rundt legging med han, men generelt så går det greit. I perioder har han vært ram på å leke i sengen etter leggetid, og vi har måttet løpe inn gang på gang på gang, men han skjønner fort at han blir tatt på fersken og gir seg med det. Vi leser, eller han hører lydbok. Kan hende jeg har fortrengt eventuelle kjipe leggeperioder, hehe... Endret 3. november 2006 av Sluagh
Gjest Gjest_Gamal_* Skrevet 3. november 2006 #12 Skrevet 3. november 2006 Skikkelig lurt å få til en fast rutine helt fra starten av - om de har fått kveldsmat er det jo liten grunn til å komme og være sulten. Halvtime med lesing på sengekanten gjør underverker, da roer dem seg
colazero Skrevet 3. november 2006 #13 Skrevet 3. november 2006 Tror jeg er veldig heldig jeg Jeg sier til dattersa mi klokka 21 at nå må du gå å pusse tenner, og da gjør hun det. Så blir jeg med henne på rommet og gir henne nattakos, så er det lesing på senga i en halv time for hennes del. Og tv og avslapping alene for min del
Elodi Skrevet 3. november 2006 #14 Skrevet 3. november 2006 Her i huset går det veldig greit med 8 åringen. Tror han kjenner sine begrensninger og ber selv om å få legge seg dersom jeg "glemmer" av ham Treåringen er sta som et esel innimellom, men det går for det meste greit når vi har lest og sunget litt. Storesøster på 13 er et kapittel for seg selv, hun tyner det til det lengste for klokka mååå bikke 22.30 uansett hvor trøtt hun er...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå