Gjest Gjest nå Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 Vedlagte anonymiserte notat mottok jeg i forrige uke, i fm forberedelse til forelderkonferanse. Jeg er helgeforelder, og er i grunn rimelig oppgitt over skolens feighet.. De synes nemlig at NN (bostedforelder) må få tid til å forbedre seg, selv om de ikke tror det kommer til å skje endringer på lang sikt. Historikken tilsier det. Bekymringene i forhold til barnet har vart ved i flere år, - også fra skolens side, - men ingenting blir gjort! Synspunkter mottas med takk, jeg er bare helt tom nå. Here we go; SKOLENS BEKYMRINGER MHT barnets navn (XX) Vi velger å ta utg.punkt i saker som ble tatt om med NN (omsorgsforelder) på foreldrekonferanse forrige skoleår, og sammenlikner med tingenes tilstand, slik vi har sett dem fra skolens oppstart etter sommerferien 2006. XX kommer iblant på skolen uten matpakke. Klassens assistent gir h*n yoghurt e.l fra kantina. dd/mm i år, noterer assistent i loggbok: ”XX har ikke med niste i dag. Dette er ikke første gang i år.” Ved et annet tilfelle må kontaktlærer gi XX knekkebrød fra egen matpakke, da XX nekter å spise egen matpakke ”fordi den er gammel og ekkel….” XX har dårlig orden på bøkene sine, glemmer ofte bøker h*n trenger til skolearbeidet. Innføring i matte ble ikke levert hele vårsemesteret. I høst har XX ikke levert ukeleksene i matte, norsk, engelsk og NaMi de siste 4 ukene, selv om kontaktlærer minner h*n på innleveringsfristen hver uke. XX har problemer med å jobbe selvstendig, f.eks med arbeidsprogram, og får gjort lite. Ved gjennomgang av loggboka nå i høst, ser vi at dette fremdeles er tilfelle. XX trenger at kontaktlærer sitter ved siden av ved pulten for at h*n i det hele tatt skal komme i gang. H*n jobber så lenge læreren sitter der, men klarer sjeldent selvstendig jobbing når læreren går for å hjelpe noen andre. Vi på trinnet finner ingen åpenbar grunn til at XX ikke skal mestre selvstendig jobbing på lik linje med de andre elevene i klassen. Vi ser imidlertid at h*n har mye uro i kroppen, h*n er veldig ukonsentrert, og svært lite motivert for skolearbeid generelt. XX var i fjor veldig skitten i tøyet, h*n gikk med det samme skitne tøyet flere dager i strekk. Noen dager luktet h*n så ille at lærerne på trinnet hadde problemer med å gi hjelp med skolearbeidet. Assistent fikk allergiske reaksjoner pga sterk mugglukt i fra skolesekken. Daværende kontaktlærer ringte NN ang dette, men ingenting skjedde. NN ble innkalt til møte ddmm06 med nåværende kontaktlærer og skolens inspektør. Her ble vi enige med NN om daglig tøyskift, samt sjekk av sekk. Etter dette møtet kom XX på skolen med rene klær. I høst har h*n kommet på skolen med relativt rent tøy, så her har vi sett en forbedring. På nevnte møte mente for øvrig NN at XX ikke lenger trengte ekstra leksehjelp på skolen, NN skulle selv sørge for at XX gjorde leksene hjemme. Dette har ikke blitt fulgt opp i høst, jmfr 2. avsnitt. Faglig ligger XX under gjennomsnittet i alle fag, h*n scorer generelt dårlig på klassens ukeprøver, selv om denne prøven er veldig forutsigbar for alle elevene, og kun er en oppsummering av det vi har jobbet med i løpet av uka. At h*n gjør det dårlig på ukeprøven har kanskje sammenheng med at h*n ikke gjør leksene sine i løpet av uka? Også på andre prøver scorer XX lavt, på engelsk kartleggingsprøve forrige uke scoret han lavest av samtlige 00 elever. I norsk rettskriving var h*n også godt under gjennomsnittet i klassen. Unntaket er matte, her klarer h*n seg generelt bra på prøvene. Ellers har vi i høst fått flere klager på XX`s oppførsel i skolegården. Både medelever og lærere som har vakt, kommenterer XX`s fysiske og verbale utagering. Det kan være banning, steinkasting og truende oppførsel. Kontaktlærer har snakka med XX om dette flere ganger. Det har hendt at h*n må sitte inne i friminuttene, eller blir nektet adgang til visse lekeapparater for kortere perioder. Sosiallærer har de siste ukene ved flere anledninger vært på 0.trinn for generell observasjon. H*n bemerker XX`s oppførsel når undervisning foregår i lyttekroken. XX følger ikke med på det som skjer på tavla, deltar ikke i felles aktiviteter, som f.eks høytlesing. H*n fikler hele tiden med andre ting, knipser og lager lyder m.m Det er vanskelig å få XX til å ta imot felles beskjeder, h*n må ofte snakkes til flere ganger. H*n virker trøtt og uopplagt. XX takler også skifte av aktiviteter dårlig. Det er ikke uvanlig at h*n begynner å rope, løpe eller lekeslåss med medelever inne i klasserommet, selv om vi på trinnet har klare regler mot dette. OPPSUMMERING: Alle vi lærere som forholder oss til XX, er bekymret for XX`s faglige og sosiale prestasjoner. Selv om XX i korte perioder kan fungerer ok, er det de stadige tilbakefallene mht uro, dårlig sosial fungering og manglende motivasjon for skolearbeidet som preger skolehverdagen. Alle disse punktene blir tatt opp med NN på foreldrekonferanse (ddmm06). Med hilsen xxxx skole
Far til 2 Skrevet 2. november 2006 #2 Skrevet 2. november 2006 Jeg vet dessverre at samværsforeldre ikke blir hørt i saker som kan involvere barnevernet, såfremt ikke fagpersonell tar tak i problemet (f.eks. lærere, helsesøster, el.likn). Synes derfor du skal være glad for at skolen kontakter deg slik at du kan ta tak i problemet. Det gir deg langt sterker mulighet til å gjøre noe for barnet. Det bør ikke være et mål for deg å overta omsorgen "bare fordi du kan", men om du mener dette er til barnets beste skal du ikke være redd for å vurdere en slik ordning. Problemene som er beskrevet er kansje ikke hver for seg så alvorlig at omsorgsovertagelse bør være et alternativ, men samlet gir de et sterkt inntrykk av manglende omsorg. Jeg foreslår derfor at du kontakter barnevernet og ber om en evaluering av situasjonen slik at dere som foreldre kan finne de tiltaken som er best for barnet. Kontakt barnevernet med fullt navn, gjerne ved å ringe dem først. Sansynligvis får du beskjed om at de må ha en skriftlig bekymringsmelding. I denne bør du gi klart inntrykk om du vil være anonym eller om du er villig til å stå frem. Det siste er det mest "renhårige" for alle parter. Benytt brevet som en referanse til årsaken for hvorfor du kontakter dem og inkluder dine egne observasjoner. Lykke til
Gjest niomi Skrevet 2. november 2006 #3 Skrevet 2. november 2006 Er barnet utredet gjennom PPT? Mange av problemene ser ut til å bunne i lærevansker, evt AD(H)D e.l. (har jobbet med slike barn). Men det virker jo absolutt som om ting ikke er som de skal hjemme. Etter min erfaring fra arbeid i skolen (jobbet som sagt bare med "problembarn"), skal det mye til før skolen sender inn bekymringsmelding. Det aller meste annet prøves først. Og det syns jeg faktisk er greit. Men har ikke du som samværsforelder et ansvar i å ta tak i dette? Du må da merke f.eks. skitne klær, utagering, lesevansker? Hvorfor sender ikke du inn en bekymring til BV hvis du mener det er nødvendig?
Gjest TS/Gjest nå Skrevet 2. november 2006 #4 Skrevet 2. november 2006 Selvfølgelig er jeg mitt ansvar bevisst, barnevernet er kontaktet flere ganger av meg, skriftlig og telefonisk, med fullt navn og min tilknytning til barnet. "Svaret" jeg får hos BV er det samme jeg får fra skolen, nemlig at "NN må få tid til å "forbedre" seg, melding og undersøkelsessak fra BV vil bare forsterke konflikten ytterligere, NN er komplett umulig å samarbeide med, NN vil ikke vil ta i mot frivillig hjelpetiltak, ønsker ikke innsyn i sitt liv" etc. Jeg har vært i tingrett, lagmannsrett, og nå nylig i retten igjen for å få igang samvær som blir trenert gang på gang.. Jeg kjemper mot et system som gjør det det kan for å beskytte bostedforelder, ikke barnet som blir skadelidende. Det er en urett og et overtramp som ryster meg sterkt, og som jeg ikke trodde var mulig i 2006!!
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #5 Skrevet 2. november 2006 Jeg synes det er helt vanvittig at du som forelder til dette barnet kan legge ut så sensitive opplysninger om ditt barn på et åpent forum. Selv om du ikke sier navn, alder og bosted kan det være noen som gjenkjenner situasjoner. Foreldre til klassekamerater o.l. Dette er informasjon som du må diskutere med bostedsforelder og ikke her inne hos oss. Hvis dette er tilfelle så er det synd på barnet, men jeg mener at samarbeid mellom foreldrene er det vitigste i barns liv for å skape trygge rammer i dets liv. Ta en telefon til bostedsforelder og snakk saklig om hva dere kan gjøre istedet for å bruke tid på hva vi mener.
Gjest Utlogget nå ja. Skrevet 2. november 2006 #6 Skrevet 2. november 2006 Syns absolutt dette barnet burde bli vurdert/utredet ved PPT. De kan hjelpe til med å gjøre en vurdering ang "hva er hva" i denne saken. Du kan ringe PPT i den aktuelle kommunen og diskutere saken anonymt. Hvis både du og skole ønsker å henvise og PPT etter anonym komsultasjon også råder dere til å henvise, kan skolen legge press på mor; hvis hun nekter henvisning til PPT på et slikt grunnlag kan barnevern overprøve dette. Mitt råd derfor: kontakt PPT i barnets hjemkommune! Det er godt mulig dette er en barnevernssak, men jeg syns absolutt at det også er en sak hvor PPT bør inn og gjøre en vurdering av barnets fungering og hvilke behov h*n har på skolen, både faglig og sosialt. Jeg syns skolen viser stor unnfallenhent og er litt sjokkert over at de sender et slikt brev uten å ha noen tanker om utredning i fht konsentrasjon, sos.em vansker og fagvansker/lærevansker.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #7 Skrevet 2. november 2006 Selvfølgelig er jeg mitt ansvar bevisst, barnevernet er kontaktet flere ganger av meg, skriftlig og telefonisk, med fullt navn og min tilknytning til barnet. "Svaret" jeg får hos BV er det samme jeg får fra skolen, nemlig at "NN må få tid til å "forbedre" seg, melding og undersøkelsessak fra BV vil bare forsterke konflikten ytterligere, NN er komplett umulig å samarbeide med, NN vil ikke vil ta i mot frivillig hjelpetiltak, ønsker ikke innsyn i sitt liv" etc. Jeg har vært i tingrett, lagmannsrett, og nå nylig i retten igjen for å få igang samvær som blir trenert gang på gang.. Jeg kjemper mot et system som gjør det det kan for å beskytte bostedforelder, ikke barnet som blir skadelidende. Det er en urett og et overtramp som ryster meg sterkt, og som jeg ikke trodde var mulig i 2006!! ← Vel, du kan alltids fortelle saken i media, anonymt selvsagt. Da tenker jeg visse instanser hadde fått fart på saksbehandlingen...
Gjest TS Skrevet 2. november 2006 #8 Skrevet 2. november 2006 Jeg synes det er helt vanvittig at du som forelder til dette barnet kan legge ut så sensitive opplysninger om ditt barn på et åpent forum. Selv om du ikke sier navn, alder og bosted kan det være noen som gjenkjenner situasjoner. Foreldre til klassekamerater o.l. Dette er informasjon som du må diskutere med bostedsforelder og ikke her inne hos oss. Hvis dette er tilfelle så er det synd på barnet, men jeg mener at samarbeid mellom foreldrene er det vitigste i barns liv for å skape trygge rammer i dets liv. Ta en telefon til bostedsforelder og snakk saklig om hva dere kan gjøre istedet for å bruke tid på hva vi mener. ← Skjønner at du sier det, men jeg har mine grunner. Jeg er sterkt for et godt samarbeid mellom foreldre, men når selv et barnevern kvier seg for å ha samarbeid med bostedforelder, hvor enkelt er det da for meg som helgeforelder? Som du påpeker er dette et åpent forum, jeg skal ikke utdype det nærmere, men det jeg ønsker konkrete tilbakemeldinger på er hva skolen etter loven er pliktig til å følge opp, ikke hva du måtte mene om meg som person.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #9 Skrevet 2. november 2006 Skjønner at du sier det, men jeg har mine grunner. Jeg er sterkt for et godt samarbeid mellom foreldre, men når selv et barnevern kvier seg for å ha samarbeid med bostedforelder, hvor enkelt er det da for meg som helgeforelder? Som du påpeker er dette et åpent forum, jeg skal ikke utdype det nærmere, men det jeg ønsker konkrete tilbakemeldinger på er hva skolen etter loven er pliktig til å følge opp, ikke hva du måtte mene om meg som person. ← Du er klar og tydelig. Les rådet over: Kontakt media
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #10 Skrevet 2. november 2006 Du er klar og tydelig. Les rådet over: Kontakt media ← Og hva vil det medføre av ekstra belastning for barnet? At foreldrene tar skittentøyvasken offentlig?
Gjest TS Skrevet 2. november 2006 #11 Skrevet 2. november 2006 Og hva vil det medføre av ekstra belastning for barnet? At foreldrene tar skittentøyvasken offentlig? ← Det bør ikke være nødvendig å bringe media inn i en slik sak, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre av hensyn til barnet. Skittentøyet er allerede luftet for andre i retten flere ganger, en voldsom påkjenning for alle involverte parter...
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #12 Skrevet 2. november 2006 Skjønner at du sier det, men jeg har mine grunner. Jeg er sterkt for et godt samarbeid mellom foreldre, men når selv et barnevern kvier seg for å ha samarbeid med bostedforelder, hvor enkelt er det da for meg som helgeforelder? Som du påpeker er dette et åpent forum, jeg skal ikke utdype det nærmere, men det jeg ønsker konkrete tilbakemeldinger på er hva skolen etter loven er pliktig til å følge opp, ikke hva du måtte mene om meg som person. ← Som lærer er det min erfaring også at barnevernet er for feige i slike situasjoner. Jeg har selv sittet i ansvarsgruppemøter og fått en følelse av at det i større grad er et VOKSENvern som har ansvaret for oppfølgingen av barna. Skolens oppgave er å melde saker der man ser tegn på omsorgssvikt og lærevansker/atferdsforstyrrelser til BV eller PPT. Jeg vil i første omgang prøve å tilrettelegge/sette inn tiltak på skolen for de barna som viser tegn i en av disse retningene. Vår oppgave er først og fremst å sørge for barnas opplæring. Jeg opplever er at det ikke er ressurser nok hos BUP, PPT og barnevernet til å behandle saker godt nok og fort nok. Jeg har fått hentydninger om å smøre godt på i enkelte saker, slik at sakene kan prioriteres. Som nevnt tidligere i tråden er jo de tingene som er nevnt i skrivet du mottok hver for seg ikke "store" nok til at det dreier seg om omsorgssvikt, men satt sammen gir det jo ikke et heldig bilde. Jeg ville ha meldt denne saken til både PPT og BV, men utover det er man ganske hjelpesløs som lærer, desverre.... Så skal det jo også nevnes at foreldre som viser at de ikke følger opp barna tilstrekkelig, kan være i en vanskelig livssituasjon og trenger oppfølging over en periode. Løsningen er ikke alltid å gå drastisk tilverks i alle situasjoner umiddelbart.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #13 Skrevet 2. november 2006 Vedlagte anonymiserte notat mottok jeg i forrige uke, i fm forberedelse til forelderkonferanse. Jeg er helgeforelder, og er i grunn rimelig oppgitt over skolens feighet.. De synes nemlig at NN (bostedforelder) må få tid til å forbedre seg, selv om de ikke tror det kommer til å skje endringer på lang sikt. Historikken tilsier det. Bekymringene i forhold til barnet har vart ved i flere år, - også fra skolens side, - men ingenting blir gjort! Synspunkter mottas med takk, jeg er bare helt tom nå. Here we go; SKOLENS BEKYMRINGER MHT barnets navn (XX) Vi velger å ta utg.punkt i saker som ble tatt om med NN (omsorgsforelder) på foreldrekonferanse forrige skoleår, og sammenlikner med tingenes tilstand, slik vi har sett dem fra skolens oppstart etter sommerferien 2006. XX kommer iblant på skolen uten matpakke. Klassens assistent gir h*n yoghurt e.l fra kantina. dd/mm i år, noterer assistent i loggbok: ”XX har ikke med niste i dag. Dette er ikke første gang i år.” Ved et annet tilfelle må kontaktlærer gi XX knekkebrød fra egen matpakke, da XX nekter å spise egen matpakke ”fordi den er gammel og ekkel….” XX har dårlig orden på bøkene sine, glemmer ofte bøker h*n trenger til skolearbeidet. Innføring i matte ble ikke levert hele vårsemesteret. I høst har XX ikke levert ukeleksene i matte, norsk, engelsk og NaMi de siste 4 ukene, selv om kontaktlærer minner h*n på innleveringsfristen hver uke. XX har problemer med å jobbe selvstendig, f.eks med arbeidsprogram, og får gjort lite. Ved gjennomgang av loggboka nå i høst, ser vi at dette fremdeles er tilfelle. XX trenger at kontaktlærer sitter ved siden av ved pulten for at h*n i det hele tatt skal komme i gang. H*n jobber så lenge læreren sitter der, men klarer sjeldent selvstendig jobbing når læreren går for å hjelpe noen andre. Vi på trinnet finner ingen åpenbar grunn til at XX ikke skal mestre selvstendig jobbing på lik linje med de andre elevene i klassen. Vi ser imidlertid at h*n har mye uro i kroppen, h*n er veldig ukonsentrert, og svært lite motivert for skolearbeid generelt. XX var i fjor veldig skitten i tøyet, h*n gikk med det samme skitne tøyet flere dager i strekk. Noen dager luktet h*n så ille at lærerne på trinnet hadde problemer med å gi hjelp med skolearbeidet. Assistent fikk allergiske reaksjoner pga sterk mugglukt i fra skolesekken. Daværende kontaktlærer ringte NN ang dette, men ingenting skjedde. NN ble innkalt til møte ddmm06 med nåværende kontaktlærer og skolens inspektør. Her ble vi enige med NN om daglig tøyskift, samt sjekk av sekk. Etter dette møtet kom XX på skolen med rene klær. I høst har h*n kommet på skolen med relativt rent tøy, så her har vi sett en forbedring. På nevnte møte mente for øvrig NN at XX ikke lenger trengte ekstra leksehjelp på skolen, NN skulle selv sørge for at XX gjorde leksene hjemme. Dette har ikke blitt fulgt opp i høst, jmfr 2. avsnitt. Faglig ligger XX under gjennomsnittet i alle fag, h*n scorer generelt dårlig på klassens ukeprøver, selv om denne prøven er veldig forutsigbar for alle elevene, og kun er en oppsummering av det vi har jobbet med i løpet av uka. At h*n gjør det dårlig på ukeprøven har kanskje sammenheng med at h*n ikke gjør leksene sine i løpet av uka? Også på andre prøver scorer XX lavt, på engelsk kartleggingsprøve forrige uke scoret han lavest av samtlige 00 elever. I norsk rettskriving var h*n også godt under gjennomsnittet i klassen. Unntaket er matte, her klarer h*n seg generelt bra på prøvene. Ellers har vi i høst fått flere klager på XX`s oppførsel i skolegården. Både medelever og lærere som har vakt, kommenterer XX`s fysiske og verbale utagering. Det kan være banning, steinkasting og truende oppførsel. Kontaktlærer har snakka med XX om dette flere ganger. Det har hendt at h*n må sitte inne i friminuttene, eller blir nektet adgang til visse lekeapparater for kortere perioder. Sosiallærer har de siste ukene ved flere anledninger vært på 0.trinn for generell observasjon. H*n bemerker XX`s oppførsel når undervisning foregår i lyttekroken. XX følger ikke med på det som skjer på tavla, deltar ikke i felles aktiviteter, som f.eks høytlesing. H*n fikler hele tiden med andre ting, knipser og lager lyder m.m Det er vanskelig å få XX til å ta imot felles beskjeder, h*n må ofte snakkes til flere ganger. H*n virker trøtt og uopplagt. XX takler også skifte av aktiviteter dårlig. Det er ikke uvanlig at h*n begynner å rope, løpe eller lekeslåss med medelever inne i klasserommet, selv om vi på trinnet har klare regler mot dette. OPPSUMMERING: Alle vi lærere som forholder oss til XX, er bekymret for XX`s faglige og sosiale prestasjoner. Selv om XX i korte perioder kan fungerer ok, er det de stadige tilbakefallene mht uro, dårlig sosial fungering og manglende motivasjon for skolearbeidet som preger skolehverdagen. Alle disse punktene blir tatt opp med NN på foreldrekonferanse (ddmm06). Med hilsen xxxx skole ← Hvordan forholder dere som voksne dere til dette barnet? Barns aggressivitet kan være en naturlig reaksjon på faktiske hendelser i deres liv. Alt som er vanskelig og skaper avmakt eller utrygghet i barnet, kan gi seg utslag i en aggresiv atferd. Det vil alltid være en fare for at et barn som utviser aggressiv oppførsel kan komme til å få preget sitt selvbilde av dette. Det er en fare for at barnets dårlige oppførsel påvirker omgivelsenes holdninger. At man forventer at barnet skal oppføre seg dårlig. Av barnet kan dette oppleves som avvisning og motvilje- og i neste omgang vil denne opplevelsen kunne lede til aggresjon/ dårlig oppførsel. Voksne som jobber med dette barnet må skille mellom person og handling og de har et stort ansvar. Hvorfor blir denne gutten fjernet fra leke plassen? Hvorfor må denne gutten sitte inne mens de andre barna leker- hvilke signaler gir dere ham? Denne gutten kan mulig ha internalisert voksnes reaksjoner på oppførsel- og resultatet ses her. Barnet virker trøtt/ uopplagt/ har ikke mat pakke/ skitne klær -men med bedring. Det kan være fysisk mishandling. Hvordan forholder mor seg til deres henvisninger? Mulig mor trenger hjelpetiltak,i første omgang så ta kontakt med mor, henvisning til PPT - lag planer sammen-ha en god kommunikasjon og samarbeid. Følg opp og med, ros barnet for all del- ikke fjern det fra aktiviteter. Ønsker svar fra deg.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #14 Skrevet 2. november 2006 Jeg tenker at barnet kanskje har problemer det trenger utreding for. I notatet ditt går det frem at barnet har fått tilbud om leksehjelp på skolen, det kom også frem at barnet har ekstra assistent på skolen. Det kan for meg høres ut som det er gjort spesielle tiltak i forhold til de problemene barnet sliter med. Jeg er selv mor til en gutt med ADHD. Mange av momentene som kom frem i skrivet kunne vært skrevet om min gutt. Manglende matpakke. Matpakke ble laget, men aldri spist eller at han kastet den. Ikke innlevering av lekser. Han har ikke bøkene med hjem. Sier at han har gjort leksene på skolen. Har glemt bøkene hos venner osv. Agressiv atferd og stygg språkbruk, mangelende impulskontroll som følge av ADHD. osv. Glad skolen ikke har meldt meg til barnevernet. Nå har heldigvis jeg og far ett tett og godt samarbeid med skolen. Det jeg vil frem til er at de ikke er sikkert bostedsforelderen er "skyld" i alle problemene.( Synes jeg leser en del anklagelser mellom linjene) Kanksje oppfører barnet seg så pass bra hjemme at foresatte ikke ser helt alvoret i det skolen formidler. Ikke vet jeg, men bostedsforelder har sikket en forklaring og en annen side å fortelle. Lytt til den. Jeg ville på det sterkeste oppfordre dere å ta kontakt med PPT for nærmere utredning.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #15 Skrevet 2. november 2006 Vet du hva. Jeg er utdannet sosionom. Jeg klarer ikke la være å blande meg -les svaret mitt over om barns sinne. Dere voksne må gå i dere selv- hvordan behandler dere barnet? Jeg håper denne tråden blir slettet, det er ikke riktig at den er HER!
Gjest TS Skrevet 2. november 2006 #16 Skrevet 2. november 2006 Jeg tenker at barnet kanskje har problemer det trenger utreding for. I notatet ditt går det frem at barnet har fått tilbud om leksehjelp på skolen, det kom også frem at barnet har ekstra assistent på skolen. Det kan for meg høres ut som det er gjort spesielle tiltak i forhold til de problemene barnet sliter med. Jeg er selv mor til en gutt med ADHD. Mange av momentene som kom frem i skrivet kunne vært skrevet om min gutt. Manglende matpakke. Matpakke ble laget, men aldri spist eller at han kastet den. Ikke innlevering av lekser. Han har ikke bøkene med hjem. Sier at han har gjort leksene på skolen. Har glemt bøkene hos venner osv. Agressiv atferd og stygg språkbruk, mangelende impulskontroll som følge av ADHD. osv. Glad skolen ikke har meldt meg til barnevernet. Nå har heldigvis jeg og far ett tett og godt samarbeid med skolen. Det jeg vil frem til er at de ikke er sikkert bostedsforelderen er "skyld" i alle problemene.( Synes jeg leser en del anklagelser mellom linjene) Kanksje oppfører barnet seg så pass bra hjemme at foresatte ikke ser helt alvoret i det skolen formidler. Ikke vet jeg, men bostedsforelder har sikket en forklaring og en annen side å fortelle. Lytt til den. Jeg ville på det sterkeste oppfordre dere å ta kontakt med PPT for nærmere utredning. ← Barnet er i forbindelse med rettssak utredet av oppnevnt sakkyndig, nemlig leder av PP-tjenesten i barnets bostedskommune... Det foreligger ikke ADHD, - heller ikke andre "skavanker" hos barnet.. Barnet fremstår i flg utredning fra leder i PP-tjenesten som ressurssterk. Barnet lever i følge nevnte sakkyndig, under vanlig norsk standard i forhold til klær, hjem og hygiene, men blir etter dennes mening ikke utsatt for vanskjøtsel"..!!
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #17 Skrevet 2. november 2006 Og hva vil det medføre av ekstra belastning for barnet? At foreldrene tar skittentøyvasken offentlig? ← Les hva folk skriver da. TS bør kontakte media om denne saken og fortelle den ANONYMT. Skjønner?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #18 Skrevet 2. november 2006 Barnet er i forbindelse med rettssak utredet av oppnevnt sakkyndig, nemlig leder av PP-tjenesten i barnets bostedskommune... Det foreligger ikke ADHD, - heller ikke andre "skavanker" hos barnet.. Barnet fremstår i flg utredning fra leder i PP-tjenesten som ressurssterk. Barnet lever i følge nevnte sakkyndig, under vanlig norsk standard i forhold til klær, hjem og hygiene, men blir etter dennes mening ikke utsatt for vanskjøtsel"..!! ← Hvorfor diskuterer du dette med fremmede på nettet? Hva kan vi hjelpe deg med- vi vet ingenting. Dessuten er dette brudd på taushetsplikt da dette lett kan spores! Slett tråden.
Gjest Madam Felle Skrevet 2. november 2006 #19 Skrevet 2. november 2006 Barnet er i forbindelse med rettssak utredet av oppnevnt sakkyndig, nemlig leder av PP-tjenesten i barnets bostedskommune... Det foreligger ikke ADHD, - heller ikke andre "skavanker" hos barnet.. Barnet fremstår i flg utredning fra leder i PP-tjenesten som ressurssterk. Barnet lever i følge nevnte sakkyndig, under vanlig norsk standard i forhold til klær, hjem og hygiene, men blir etter dennes mening ikke utsatt for vanskjøtsel"..!! ← Høres ut som noen ikke har gjort jobben sin, og jeg hadde forlangt å få en ny vurdering. Det er barnet som lider, fordi enkelte ikke klarer å utføre jobben sin.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #20 Skrevet 2. november 2006 Ja, særlig. Jeg tror jeg har sett ti slike saker de siste par årene. På mitt årstrinn, på min skole. Dette er (dessverre) ikke uvanlig, og ihvertfall ikke så uvanlig at man kan bli gjenkjent uten å legge ut alder, bosted og andre konkrete opplysninger. Så akkurat den bekymringen tror jeg er overdreven. Slike situasjoner finnes overalt på skoler i Norge... Ellers synes jeg gjest over har gode forslag i forhold til hva som kan gjøres. ← Nei n¨får du gi deg. Min sønn hadde engelsk kartleggingsprøve i forrige uke, og jeg vet at det er en i den klassen som de andre omtaler som et problembarn. Klart jeg tenker det er samme unge når jeg blant annet leser "engelsk kartleggingsprøve forrige uke" Og jeg synes ikke det er riktig å legge ut denne infoen på nettet. Men det er kanskje letter for TS å gjøre det siden TS sannsynligvis IKKE er forelder til dette barnet, men steforelder som bor sammen med barnets samværsforelder?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå