Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan noen fortelle meg gradsystemet i forsvaret?

Skrevet

la meg se.....

menig, visekorporal, korporal, USK-korporal, sersjant, fenrik, løytnant, kaptein, major, oberstløytnant, oberst, generalmajor, generalløytnant, general(forsvarssjef), konge.

skrevet dem opp i stigende rangsrekkefølge. er litt usikker på om generalgradene er korrekte.

uten disse gradene, fantes det da jeg var i forsvaret, en grad som heter "assisterende vise-menig". Jeg er den eneste i historien som har hatt denne graden. :ler:

Milo

Skrevet

Du må først vite hvilken forsvarsgren du har med å gjøre, for noen av gradene varierer.

• 7 år senere...
Skrevet

Sjø: Matros (vervet), Utskrevet menig, Visekonstabel, Konstabel, Kvartermester, Fenrik, Løytnant, Kapteinløytnant, Orlogskaptein, Kommandørkaptein, Kommandør, Flaggkommandør, Kontreadmiral, Viseadmiral, Admiral.

Hær/Heimevern: Grenader (vervet), Menig, Korporal, UB-korporal, Sersjant, Fenrik, Løytnant, Kaptein/Rittmester (kavaleriet), Major, Oberstløytnant, Oberst, Brigader, Generalmajor, Generalløytnant, General.

Luft: Grenader (vervet), Flysoldat, Korporal, UB-korporal, Sersjant, Fenrik, Løytnant, Kaptein, Major, Oberstløytnant, Oberst, Brigader, Generalmajor, Generalløytnant, General.

Skrevet

Sistnevnte hadde mye feil i gradene sine..Ingenting som heter "visekonstabel" f.eks.

Et enkelt google søk:

her kan du se de militære norske gradene

• 2 måneder senere...
Skrevet

Sistnevnte hadde mye feil i gradene sine..Ingenting som heter "visekonstabel" f.eks.

Et enkelt google søk:

her kan du se de militære norske gradene

I den linken din til Wikipedia, om grader i forsvaret, står faktisk Visekonstabel nevnt. Det er kanskje du som ikke er helt oppdatert?!

Skrevet

Det har svært nylig vært en omlegging av grader. Visekorporal/visekonstabel er for soldater som nylig ville vært korporal/utskrevet ledende menig (altså opprykk uten befalskurs) - eller befalselever i første 6 mnd av utdanning. Korporal/konstabel er for soldater som nylig ville vært UB-korporal/kvartermesteraspirant - eller befalselever etter første 6 mnd av utdanning.

Unntak kan eksistere, spesielt sjøforsvaret liker å gi grader som ikke egentlig er hjemlet i noe formelt, hvor man f.eks. hadde kvartermesteraspiranter som ikke har gjennomført befalskurs, men innehar stillinger man normalt anser som befalsstillinger (faginstruktør/leder).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...