Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2003 #1 Skrevet 29. januar 2003 Hva vil det si når en tar en celleprøve under gynekologisk undersøkelse? Hva finner en ut av sånn undersøkelse?
starie Skrevet 29. januar 2003 #2 Skrevet 29. januar 2003 En celleprøve blir tatt rundt livmorhalstappen, rundt skjedeåpningen, innenfor de indre kjønnsleppene og rundt endetarmen. Ved vanlig gynekologisk undersøkelser tror jeg de bare sjekker det første. Dette er for å påvise celleforandringer som igjen kan føre til kreft.
Gjest Diva Skrevet 29. januar 2003 #3 Skrevet 29. januar 2003 Hei! Celleprøver tas ved at gynekologen skraper forsiktig på slimhinnen ved livmorhalsen og legger celleprøven på et glass og fikserer (setter fast) preparatet. Dette legges med navn og personnummer i en eske og analyseres ved et cytologisk laboratorium. Det er to typer celler som skal undersøkes : Sylinderepitelceller og plateepitelceller (hvis jeg ikke tar feil) Prøvesvar ventes etter mellom 7 - 14 dager. Ved å ta denne undersøkelsen, finner man ut av om man har celleforandringer. Celleforandringer kan være et forstadium til livmorhalskreft. Det er mest aktuelt å ta denne prøven på jenter over 23 eller 25 (husker kke helt), men hos privatpraktiserende gynekologer, blir det gjerne tatt fra 18-års alderen. Håper det var svar på spørsmålene dine :D Diva
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2003 #4 Skrevet 29. januar 2003 en slik celleprøve tas ved at legen din skraper av litt vev fra livmortappen, i tillegg til vanlig gynekologisk undersøkelse. disse prøvene dyrkes så for å finne ut om du har noen form for unormal cellevekst, noe som kan tyde på kreft. om slikt blir oppdaget får du beskjed. uregelmessigheter behøver ikke bety at du har kreft, men du vil da anbefales å undersøke deg oftere, slik at de kan holde øye med om celleveksten forandrer seg. det anbefales å ta en slik prøve minimun hvert 2.år, og selvfølgelig oftere om det oppdages noen uregelmessigheter. selve prøven kan gjøre litt vondt (et lite stikk), og du må regne med at det kommer litt blod utover dagen. dette er en vanlig undersøkelse, og viktig å ta selv om du er helt ung. mange kvinner som dør av kreft i underlivet kunne vært reddet om de hadde undersøkt seg oftere, og oppdaget sykdommen på et tidligere stadium. *ravna*
starie Skrevet 29. januar 2003 #5 Skrevet 29. januar 2003 Jeg har selv celleforandringer og er bare 20 år. Venninnen min hadde det allerede da hun var 17.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå