Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #41 Skrevet 5. november 2006 De mest fundamentalistiske gjestene i tråden mener nok det, men de har nok ikke fagfolkene med seg. Jeg regner med at disse kommer til å ansette babysnuere på nattskift den dagen de sjøl får barn. La vesla di sove slik ho vil, og la ikke folk som bare er ute etter å provosere og skape utrygghet få vinne. ← Jeg har barn. Jeg er også en av dem som mener at barn IKKE skal legges på magen. Men når de selv snur seg, så er det en annen sak. Har barnet snudd seg på magen og sovnet, så snur det det på rygg igjen. Men det er visstnok farligst de første månedene, å snu en ettåring tror jeg ikke har noe for seg.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #42 Skrevet 5. november 2006 så snur DU det på rygg igjen skulle det stå. Til Kråkebolle: Er dte slik at du mener at alle som er uenig med deg er ute etter å provosere? Da er det kanskje på tide å gjøre sneversynet litt videre...
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #43 Skrevet 5. november 2006 så snur DU det på rygg igjen skulle det stå. Til Kråkebolle: Er dte slik at du mener at alle som er uenig med deg er ute etter å provosere? Da er det kanskje på tide å gjøre sneversynet litt videre... ← Sneversynt er vel heller den som sitter oppe om natta for å snu ungene tilbake på rygg etter at de klarer å snu seg sjøl? Det er INGEN fagfolk som anbefaler dette, uavhengig av alderen på barna når de lærer å snu seg.
Gjest Gjesta Skrevet 5. november 2006 #44 Skrevet 5. november 2006 De mest fundamentalistiske gjestene i tråden mener nok det, men de har nok ikke fagfolkene med seg. Jeg regner med at disse kommer til å ansette babysnuere på nattskift den dagen de sjøl får barn. La vesla di sove slik ho vil, og la ikke folk som bare er ute etter å provosere og skape utrygghet få vinne. ← *flirer for meg selv*
Gjest Kråkebolle Skrevet 5. november 2006 #45 Skrevet 5. november 2006 Jeg har barn. Jeg er også en av dem som mener at barn IKKE skal legges på magen. Men når de selv snur seg, så er det en annen sak. Har barnet snudd seg på magen og sovnet, så snur det det på rygg igjen. Men det er visstnok farligst de første månedene, å snu en ettåring tror jeg ikke har noe for seg. ← Babyer som får lov til å ligge på magen (nå snakker jeg ikke om å sove på magen) utvikler nakke-, rygg, arm- og beinmuskulatur raskere enn barn som bare ligger på ryggen. Det betyr i sin tur at de holder hodet tidligere, at de raskere lærer seg å snu seg, sitte, krabbe og gå. Sånn sett er jeg glad for at det var ryggleie som var farlig den gangen mine var små. Til orientering har jeg opplevd tre tilfeller av krybbedød i min nære krets. Ett barn lå på ryggen, ett lå på siden, og ett lå på magen. Hvor mye farligere er det at et spedbarn ligger på magen med hodet vendt til den ene sida enn at et spedbarn ligger på rygg med dyna pakka tett og godt over nesa?
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #46 Skrevet 5. november 2006 Babyer som får lov til å ligge på magen (nå snakker jeg ikke om å sove på magen) utvikler nakke-, rygg, arm- og beinmuskulatur raskere enn barn som bare ligger på ryggen. Det betyr i sin tur at de holder hodet tidligere, at de raskere lærer seg å snu seg, sitte, krabbe og gå. Sånn sett er jeg glad for at det var ryggleie som var farlig den gangen mine var små. Til orientering har jeg opplevd tre tilfeller av krybbedød i min nære krets. Ett barn lå på ryggen, ett lå på siden, og ett lå på magen. Hvor mye farligere er det at et spedbarn ligger på magen med hodet vendt til den ene sida enn at et spedbarn ligger på rygg med dyna pakka tett og godt over nesa? ← Jeg reknet med du forsto at jeg mente barn IKKE skal legges på magen når de skal sove om kvelden. I våken tilstand skal barnet være så mye som mulig på magen, nettopp for ¨å utvikle muskulaturen
:-) anna Skrevet 5. november 2006 #47 Skrevet 5. november 2006 Hvor mye farligere er det at et spedbarn ligger på magen med hodet vendt til den ene sida enn at et spedbarn ligger på rygg med dyna pakka tett og godt over nesa? ← Altså det ER en grunn til at tallene på barn som har dødd i krybbedød har stupt etter at man begynte med å oppfordre foreldre til å legge babyer på ryggen.
Litt Lost Skrevet 5. november 2006 #48 Skrevet 5. november 2006 Jeg skal ikke krangle på at det har vært en nedgang siden man begynte å snu barna sine på rygg. Men, det er vel andre tendenser også som har endret seg siden åttitallet...? F.eks færre røykende mødre/foreldre og flere barn som blir fullammet til de nærmer seg halvåret. Men det er det ikke så mange som sier er en del av årsaken til at krybbedøden har gått ned her i landet.
Gjest Kråkebolle Skrevet 5. november 2006 #49 Skrevet 5. november 2006 Jeg reknet med du forsto at jeg mente barn IKKE skal legges på magen når de skal sove om kvelden. I våken tilstand skal barnet være så mye som mulig på magen, nettopp for ¨å utvikle muskulaturen ← Nei, hvis du er den samme gjesten som jeg reagerte på lenger oppe gikk det da svært så tydelig fram at babyer aldri må ligge på magen.
Gjest Kråkebolle Skrevet 5. november 2006 #50 Skrevet 5. november 2006 Nå går forskningen framover da... ← Noen ganger framover, andre ganger kjapt til side, og noen ganger rundt i ring. (Jeg bestrider ikke at de minste babyene har best av å sove på rygg, men har problemer med å kjøpe den om at barn som snur seg sjøl må snus tilbake på rugg hver gang.)
BergensAnd Skrevet 5. november 2006 #51 Skrevet 5. november 2006 Folkehelseinstituttet går nå ut og advarer mot å la barna sove på magen a la Wahlgren. Skal se den foreldren som veit om den advarselen som tør å gjøre noe annet ... Ellers er jeg enig med Litt Lost, det er så mange andre variabler som det ikke er tatt hensyn til.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2006 #52 Skrevet 5. november 2006 Nei, hvis du er den samme gjesten som jeg reagerte på lenger oppe gikk det da svært så tydelig fram at babyer aldri må ligge på magen. ← Nei, da har jeg nok ikke formulert meg klart nok, her er hva jeg skrev: "Jeg har barn. Jeg er også en av dem som mener at barn IKKE skal legges på magen. Men når de selv snur seg, så er det en annen sak. Har barnet snudd seg på magen og sovnet, så snur det det på rygg igjen. Men det er visstnok farligst de første månedene, å snu en ettåring tror jeg ikke har noe for seg." Jeg mener at barn ikke skal legges på magen når de legger seg om kvelden, ser at det ikek går klart fram. Hvis det etter at du har lagt det, snur seg på magen i søvne, bør du snu det tilbake før du legger deg-. Du skal selvsagt ikek sitte oppe hele natten for å snu barnet hver gang det rører på seg, men jeg tror du skjønenr hva jeg mener: Jo mindre det sover på magen om natten, jo bedre er det. De fleste krybbedødsfall skjer forresten mellom midnatt og klokken 9 om morgenen.
Plym Skrevet 5. november 2006 #53 Skrevet 5. november 2006 Kødder du? Dette håper jeg du sier bare for å provosere fram en diskusjon. Det er her snakk om en ørliten utviklingsfeil i hjernestammen som gjør at barna produserer for lite av et stoff. (Her er artikkelen om dette). Vi vet at krybbedød rammer barn opp til maks 18 mnd. Ettersom det å snu barna fra mageleie til ryggleie reduserte antallet krybbedødtilfeller noe helt enormt, så stabber det faktisk ganske mange barn som "skulle vært døde" rundt. Og tilsynelatende er dette ikke et problem senere i livet. Det er altså en defekt som tilsynelatende bare kan forsårsake skader i spebarnsalderen. Hvorfor skulle ikke disse barna får leve opp? Vil det si at du også synes at hjertesyke småbarn ikke skal opereres, at barn med diabetes ikke skal få insulin o.s.v? Eller hva med fortidlig fødte? Bør man ta de ut av kuvøsene? ← Jeg er så spent på svaret på dette innlegget...
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #55 Skrevet 7. november 2006 Eh, hun har noe sånt som et dusin barn, og sikkert etter hvert noen dusin barnebarn så jeg tror nok hennes erfaringer tilsier at det er trygt nok ... ← Nå kom vel boken til AW for noen år siden. I dag sies det at krybbedød sannsynligvis kan skyldes en medfødt hjernefeil. Da min datter ble født i 1993 var banan farlig å gi barn, pga noen enzymer som tarmene ikke greidde å spalte ned. Da min sønn ble født i 1997 var banan kjempesunt, da var det honning som var livsfarlig. Forskere og forståsegpåere har sagt sitt i alle år og vil nok alltid holde på med det. Når mine barn får barn er sikkert banan farlig igjen. Lev og la leve, og bruk sunn fornuft. ← Jeg skal ikke krangle på at det har vært en nedgang siden man begynte å snu barna sine på rygg. Men, det er vel andre tendenser også som har endret seg siden åttitallet...? F.eks færre røykende mødre/foreldre og flere barn som blir fullammet til de nærmer seg halvåret. Men det er det ikke så mange som sier er en del av årsaken til at krybbedøden har gått ned her i landet. ← Disse sitatene vitner om svært lite kunnskap omvitenskapelig metode. Ja, er enig at man bør være skeptisk til forskning, men det får da være måte på! Tror dere virkelig at et utvalg på 9 stk der alle barna er i slekt med hverandre er et godt nok, representativt utvalg?Og tror dere virkelig ikke forskerne isolerer effekten for å sove på magen, så resultatene som kommer fram ikke skyldes effekter som mindre røyking? Tror dere virkelig ikke forskerne har tenkt på at noe av effekten kan skyldes annet enn ryggleie? men hvis det nå er slik at krybbedød bare rammer de barna som i utgangspunktet har en hjerneskade..... Burde man ikke da la naturen gå sin gang? (regner med at jeg provoserer en del folk nå, det er ikke meningen) ← Denne burde jo egentlig ikke bli kommentert da... Er du sosialdarwinist? Hva med funksjonshemmede barn, burde naturen også bare gå sin gang med dem? Hvis naturen skulle gått sin gang hadde vel de færreste av oss levd: min far ble forløst med keisersnitt, han og mor hadde dødd hvis dette ikke ble foretatt. Mine søsken hadde også vært døde, pga behov for kuvøse og andre sykdommer som små. Regner vel egentlig ikke at du mente det du skrev der. Det er jo sånt som hører hjemme i Nazi-tyskland det der.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #56 Skrevet 7. november 2006 At det går an!!! Imax stiller et enkelt spørsmål om en metode for å gjøre spedbarn (og småbarn) trygge i sengen slik at de tør å sovne. Ett av virkemidlene er å la barnet ligge på magen (Babyer føler seg faktisk trygge da, i motsetning til når de ligger på rygg). Hvor blir det av resten av metoden? Hvem snakker om å stimulere barna, skape trygghet og glede, tydelige foreldre? Ingen! Hvem gidder nevne det fakum at Anna Wahlgren anbefaler bruk av pustealarm? Hun vet jo i likhet med oss at faren for krybbedød er til stede, men tilstedeværelsen av en pustealarm i senga gjør det jo illegitimt å disse henne, så den gir man blaffen i. Ikke så rart at det ender i munnhuggeri og sjikanøs atferd på forumet?
Gjest Gjest_Bruden_* Skrevet 7. november 2006 #57 Skrevet 7. november 2006 (endret) Ser at foreningen for krybbedød advarer mot A.Wahlgrens metoder! http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/A6CA10E4...65?OpenDocument Endret 7. november 2006 av Madeline
Imax Skrevet 7. november 2006 Forfatter #58 Skrevet 7. november 2006 Takk for siste innlegg med lenke. Det første innlegget på mange som faktisk er i nærheten av å svare på spørsmålet mitt som startet hele tråden!
Totalya Skrevet 7. november 2006 #59 Skrevet 7. november 2006 At det går an!!! Imax stiller et enkelt spørsmål om en metode for å gjøre spedbarn (og småbarn) trygge i sengen slik at de tør å sovne. Ett av virkemidlene er å la barnet ligge på magen (Babyer føler seg faktisk trygge da, i motsetning til når de ligger på rygg). Hvor blir det av resten av metoden? Hvem snakker om å stimulere barna, skape trygghet og glede, tydelige foreldre? Ingen! Hvem gidder nevne det fakum at Anna Wahlgren anbefaler bruk av pustealarm? Hun vet jo i likhet med oss at faren for krybbedød er til stede, men tilstedeværelsen av en pustealarm i senga gjør det jo illegitimt å disse henne, så den gir man blaffen i. Ikke så rart at det ender i munnhuggeri og sjikanøs atferd på forumet? ← Det er ikke bevist at pustealarm minsker risikoen... Her står det endel nyttig. Det som også er viktig å huske på, er at ikke bare har antallet gått ned etter at de anbefalte ryggleie, det økte i den perioden mageleie var anbefalt. Det er andre måter å gjøre barna trygge på enn å legge de på magen!
Gjest Kråkebolle Skrevet 7. november 2006 #60 Skrevet 7. november 2006 Hva med resten av metoden da Totalya? Anna Wahlgrens metode kan da fint brukes om barnet ligger på rygg også. Mageleie er bare en liten del av det hun presenterer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå