Imax Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 (endret) Noen som så frokostTV i dag? Ta en titt på hennes hjemmeside. Noen som er kjent med metoden? Hva synes dere om den? Jeg syntes hun var vel hard mot barnet, men hva vet jeg som ikke har et barn som sover fjaksen timer i strekk... Endret 2. november 2006 av Imax
Totalya Skrevet 2. november 2006 #2 Skrevet 2. november 2006 Det var på nyhetene på tv2 i kveld, hun mener barna skal legges på magen, og dette er jo livsfarlig. Men dama påsto at det var viktigere at barna sov, enn det at dette var en risiko. At en dame med slaviske tilhengere foreslår noe sånn, kommer til å få krybbedødantallet til å stige...
BergensAnd Skrevet 2. november 2006 #3 Skrevet 2. november 2006 Det var på nyhetene på tv2 i kveld, hun mener barna skal legges på magen, og dette er jo livsfarlig. Men dama påsto at det var viktigere at barna sov, enn det at dette var en risiko. At en dame med slaviske tilhengere foreslår noe sånn, kommer til å få krybbedødantallet til å stige... ← Eh, hun har noe sånt som et dusin barn, og sikkert etter hvert noen dusin barnebarn så jeg tror nok hennes erfaringer tilsier at det er trygt nok ... Som jeg sjøl blei oppdratt etter Spock-metoden så blei begge barna min oppdratt etter Wahlgren metoden, på 80-tallet. Ah, det var tider, det Hun har en veldig no frills-metode, gjør ting enkelt, vær klar, tydelig, lag rom for seg sjøl OGSÅ. Se barnet, la barnet føle seg nødvendig, ja, også videre. Jeg hadde veldig sans for metoden hennes, men det var nok lettere å tenke det enn å gjøre det. Flott at hun og ideene hennes kommer fram igjen, det er et vell av praktiske råd der også.
ehu Skrevet 2. november 2006 #4 Skrevet 2. november 2006 Jeg har hatt stor nytte av Barneboka til Anna Wahlgren i oppdragelsen til mine barn. Ikke alt hun beskriver passer meg, men det er bagateller i forhold til de tingene jeg har hatt nytte av. Bl.a. metoden hennes for å få babyer til å sove om natta. Jeg fulgte rådet om å legge babyen i vogna og så bare stå opp og dra vogna frem og tilbake i mørket uten å si noe til babyen sovnet igjen. Måtte opp 2-3 ganger et par netter, deretter sov mine natten gjennom slik hun sa. Og kapittelene hennes om hvert alderstrinn har vært nyttige når jeg syntes ungene forandret seg. Hennes beskrivelse av de ulike alderstrinnene og forandringene både forberedte meg på forhånd og ga meg forståelse når det inntraff.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #5 Skrevet 2. november 2006 Eh, hun har noe sånt som et dusin barn, og sikkert etter hvert noen dusin barnebarn så jeg tror nok hennes erfaringer tilsier at det er trygt nok ... ← Ja, for forskerne og resultatene de har kommet fram til med at soving på magen øker krybbedødshyppigheten med mange hundre prosent er sikkert feil. For å føde ni barn - og ikke ha hverken utdanning eller en eneste jobb gjennom hele livet, det er liksom god nok bakgrunn for å gi SÅ KONTROVERSIELLE OG LIVSFARLIGE RÅD til foreldre? Er du fullstendig på jordet?
Gjest Madam Felle Skrevet 2. november 2006 #6 Skrevet 2. november 2006 Ja, for forskerne og resultatene de har kommet fram til med at soving på magen øker krybbedødshyppigheten med mange hundre prosent er sikkert feil. For å føde ni barn - og ikke ha hverken utdanning eller en eneste jobb gjennom hele livet, det er liksom god nok bakgrunn for å gi SÅ KONTROVERSIELLE OG LIVSFARLIGE RÅD til foreldre? Er du fullstendig på jordet? ← For noen år siden skulle barna sove på magen, for risikoen for krybbedød var visst verst når de sov på rygg. Litt senere skulle barna sove på rygg, fordi fare for krybbedød når de sov på magen. Så skulle barna sove på siden, for da var det visst farlig å sove på mage og rygg. Og jeg lurer på hva de sier om noen år, for tydeligvis er det utrolig vanskelig å finne ut årsaken til krybbedød. Om den har med liggestillingen å gjøre i det hele tatt, kan sikkert diskuteres opp og ned i mente. Men ahr man hatt 9 barn og alle de barna har vokst opp, så vil jeg si at det er trygt å gjøre det man har gjort hele veien. Av og til er det lurt å bruke sunn fornuft også, rett slett stole litt på seg selv.
Totalya Skrevet 2. november 2006 #7 Skrevet 2. november 2006 Eh, hun har noe sånt som et dusin barn, og sikkert etter hvert noen dusin barnebarn så jeg tror nok hennes erfaringer tilsier at det er trygt nok ... Som jeg sjøl blei oppdratt etter Spock-metoden så blei begge barna min oppdratt etter Wahlgren metoden, på 80-tallet. Ah, det var tider, det Hun har en veldig no frills-metode, gjør ting enkelt, vær klar, tydelig, lag rom for seg sjøl OGSÅ. Se barnet, la barnet føle seg nødvendig, ja, også videre. Jeg hadde veldig sans for metoden hennes, men det var nok lettere å tenke det enn å gjøre det. Flott at hun og ideene hennes kommer fram igjen, det er et vell av praktiske råd der også. ← Ja, for forskerne og resultatene de har kommet fram til med at soving på magen øker krybbedødshyppigheten med mange hundre prosent er sikkert feil. For å føde ni barn - og ikke ha hverken utdanning eller en eneste jobb gjennom hele livet, det er liksom god nok bakgrunn for å gi SÅ KONTROVERSIELLE OG LIVSFARLIGE RÅD til foreldre? Er du fullstendig på jordet? ← Enig med gjest! Det er godt mulig at hun har mye nyttig å komme med, for erfaring får man jo med 9 barn. Men å si at det gjør at det dermed er trygt å sove på magen for barna og barnebarna til AW har overlevd Ikke var det det hun sa selv heller, slik jeg toklet det hun sa var det viktigere at barna sov gjennom hele natta, enn at de våkna om morgenen... Jeg forstår ikke at forledre kan sette sin lit til sånne mennesker!
nallemaja Skrevet 2. november 2006 #8 Skrevet 2. november 2006 For noen år siden skulle barna sove på magen, for risikoen for krybbedød var visst verst når de sov på rygg. Litt senere skulle barna sove på rygg, fordi fare for krybbedød når de sov på magen. Så skulle barna sove på siden, for da var det visst farlig å sove på mage og rygg. Og jeg lurer på hva de sier om noen år, for tydeligvis er det utrolig vanskelig å finne ut årsaken til krybbedød. Om den har med liggestillingen å gjøre i det hele tatt, kan sikkert diskuteres opp og ned i mente. Men ahr man hatt 9 barn og alle de barna har vokst opp, så vil jeg si at det er trygt å gjøre det man har gjort hele veien. Av og til er det lurt å bruke sunn fornuft også, rett slett stole litt på seg selv. ← Og for noen år siden, når babyene skulle sove på magen, døde over 100 flere barn i året pga krybbedød enn det har gjort etter folk begynte å legge barna på ryggen.... Selv om man har fått 9 barn og ingen har omkommet i krybbedød selv om de har sovet på magen betyr ikke at det ikke øker sjangsen. Selv om alle babyer sover på magen så kommer de aller fleste til å leve opp, men det kommer likevel til å dø flere babyer pga krybbedød da enn det gjør idag.
Gjest Gjesta Skrevet 3. november 2006 #9 Skrevet 3. november 2006 Og for noen år siden, når babyene skulle sove på magen, døde over 100 flere barn i året pga krybbedød enn det har gjort etter folk begynte å legge barna på ryggen.... Selv om man har fått 9 barn og ingen har omkommet i krybbedød selv om de har sovet på magen betyr ikke at det ikke øker sjangsen. Selv om alle babyer sover på magen så kommer de aller fleste til å leve opp, men det kommer likevel til å dø flere babyer pga krybbedød da enn det gjør idag. ← Nå kom vel boken til AW for noen år siden. I dag sies det at krybbedød sannsynligvis kan skyldes en medfødt hjernefeil. Da min datter ble født i 1993 var banan farlig å gi barn, pga noen enzymer som tarmene ikke greidde å spalte ned. Da min sønn ble født i 1997 var banan kjempesunt, da var det honning som var livsfarlig. Forskere og forståsegpåere har sagt sitt i alle år og vil nok alltid holde på med det. Når mine barn får barn er sikkert banan farlig igjen. Lev og la leve, og bruk sunn fornuft.
Murf Skrevet 3. november 2006 #10 Skrevet 3. november 2006 Nå kom vel boken til AW for noen år siden. I dag sies det at krybbedød sannsynligvis kan skyldes en medfødt hjernefeil. ← Den ble lansert denne uken, så dette er en ny bok fra henne. Hun har gitt ut andre bøker før med lignende innhold, feks Barneboka.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #11 Skrevet 3. november 2006 Men ahr man hatt 9 barn og alle de barna har vokst opp, så vil jeg si at det er trygt å gjøre det man har gjort hele veien. Av og til er det lurt å bruke sunn fornuft også, rett slett stole litt på seg selv.← Man får gjøre som man vil i sitt eget hjem med egne barn, problemet er at hun i bokform går ut og oppfordrer andre foreldre til å gjøre det samme. Det er en vesentlig forskjell. Jeg synes det blirf or dumt å si at hun er en ekspert selv om hennes ni barn har overlevd. Hun har ingen som helst kompetanse utover det å være mor, og det ER ikke nok for å gi foreldre råd om så viktige ting som sovestilling. I alle fall ikke når rådet hennes ifølge fagfolk vil føre til at flere barn dør.
Gjest Gjesta Skrevet 3. november 2006 #12 Skrevet 3. november 2006 Den ble lansert denne uken, så dette er en ny bok fra henne. Hun har gitt ut andre bøker før med lignende innhold, feks Barneboka. ← joda, Barnebibelen som den ble kalt kom vel på søttitallet, det er ikke mye som er forandret i den hun kommer med nå
Murf Skrevet 3. november 2006 #13 Skrevet 3. november 2006 joda, Barnebibelen som den ble kalt kom vel på søttitallet, det er ikke mye som er forandret i den hun kommer med nå ← Jepp, samme stoffet Hun hevder også at det ikke finnes noe som heter kolikk, regner med at hun hisser på seg endel av foreldrene som sliter med den problematikken.
Gjest Gjesta Skrevet 3. november 2006 #14 Skrevet 3. november 2006 Jepp, samme stoffet Hun hevder også at det ikke finnes noe som heter kolikk, regner med at hun hisser på seg endel av foreldrene som sliter med den problematikken. ← sannsynligvis... Men jeg tenderer til å være litt enig jeg da, (hisser på meg enda flere) eller, jeg tror ikke at det finnes så mange kolikkbarn som enkelte forelre skal ha det til Jeg ble forresten fasinert av boken husker jeg, særlig der det stod om at man godt kunne la seks mnd gamle babyer leke med kniver, bare man stod ved siden av og passet på, eller la syv mnd gamle babyer leke på toppen av trappen bare man passet på..........
:-) anna Skrevet 3. november 2006 #15 Skrevet 3. november 2006 Jepp, samme stoffet Hun hevder også at det ikke finnes noe som heter kolikk, regner med at hun hisser på seg endel av foreldrene som sliter med den problematikken. ← Sønnen min som nå er fem hadde kolikk som baby. Det er ikke noe jeg unner min verste fiende!!! Jeg husker jeg var midt oppe i det og lette overalt etter råd som kanskje muligens kunne hjelpe. Da jeg kom til Anna W. som sa at det ikke fantes, smekka jeg boka sammen i raseri og åpna den ikke igjen på flere år. Hun er en dame som har mye for seg, mest fordi hun drar ting ned på jorda, og sier det på begripelige måter. Men det er mye hun sier som er det reinspikka sludder også. (Med all respekt å melde) Jeg synes for eksempel det er sjokkerende å si at babyer bør sove på magen. Visst har de sagt feil mange ganger om mage/ryggleie så langt, men svarene som blir gitt blir jo mer og mer kvalifiserte på grunn av forsking. Og når både forskingsresultater og erfaring viser at mageleie kan føre til flere krybbedødsfall, virker det komplett uansvarlig å oppfordre til mageleie. Anna W har også vært veldig positiv til alkohol i svangerskap og under amming. Hun har ikke akkurat med seg forskningen der heller. 1
Gjest Gjesta Skrevet 3. november 2006 #16 Skrevet 3. november 2006 Og når både forskingsresultater og erfaring viser at mageleie kan føre til flere krybbedødsfall, virker det komplett uansvarlig å oppfordre til mageleie. men hvis det nå er slik at krybbedød bare rammer de barna som i utgangspunktet har en hjerneskade..... Burde man ikke da la naturen gå sin gang? (regner med at jeg provoserer en del folk nå, det er ikke meningen)
:-) anna Skrevet 3. november 2006 #17 Skrevet 3. november 2006 men hvis det nå er slik at krybbedød bare rammer de barna som i utgangspunktet har en hjerneskade..... Burde man ikke da la naturen gå sin gang? (regner med at jeg provoserer en del folk nå, det er ikke meningen) ← Kødder du? Dette håper jeg du sier bare for å provosere fram en diskusjon. Det er her snakk om en ørliten utviklingsfeil i hjernestammen som gjør at barna produserer for lite av et stoff. (Her er artikkelen om dette). Vi vet at krybbedød rammer barn opp til maks 18 mnd. Ettersom det å snu barna fra mageleie til ryggleie reduserte antallet krybbedødtilfeller noe helt enormt, så stabber det faktisk ganske mange barn som "skulle vært døde" rundt. Og tilsynelatende er dette ikke et problem senere i livet. Det er altså en defekt som tilsynelatende bare kan forsårsake skader i spebarnsalderen. Hvorfor skulle ikke disse barna får leve opp? Vil det si at du også synes at hjertesyke småbarn ikke skal opereres, at barn med diabetes ikke skal få insulin o.s.v? Eller hva med fortidlig fødte? Bør man ta de ut av kuvøsene?
Litt Lost Skrevet 3. november 2006 #18 Skrevet 3. november 2006 Når babyer sover problemfritt på rygg, trenger man ikke høre på slike råd. Men når babyen ikke sover på rygg, kan et slikt råd være godt å ha. Min baby sover bare på magen og på siden. Alle råd om å la henne sove i 20 minutter (for da sover hun tungt nok) for så å snu henne, funker ikke her. Hun sover kun på rygg mens vognen er i bevegelse, stopper den våkner hun. Er ikke alle som har det privelegiet at babyen sover fint på rygg. Da er det slitsomt å høre fra alle kanter hundre prosent av tiden hvor risikofylt dette er. Godt å høre en annen stemme også, som minsker min samvittighet noe. Babyen min må jo sove!
colazero Skrevet 3. november 2006 #19 Skrevet 3. november 2006 Synes det sier sitt at tallet på krybbedød gikk ned fra over hundre til ca 30 hvert år når de kuttet ut å legge barnet på magen. Det ser jo ubehagelig ut for barnet også å ligge på magen da det ikke har muskler nok til å holde opp hodet lenge om gangen.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #20 Skrevet 3. november 2006 Kødder du? Dette håper jeg du sier bare for å provosere fram en diskusjon. Det er her snakk om en ørliten utviklingsfeil i hjernestammen som gjør at barna produserer for lite av et stoff. (Her er artikkelen om dette). Vi vet at krybbedød rammer barn opp til maks 18 mnd. Ettersom det å snu barna fra mageleie til ryggleie reduserte antallet krybbedødtilfeller noe helt enormt, så stabber det faktisk ganske mange barn som "skulle vært døde" rundt. Og tilsynelatende er dette ikke et problem senere i livet. Det er altså en defekt som tilsynelatende bare kan forsårsake skader i spebarnsalderen. Hvorfor skulle ikke disse barna får leve opp? Vil det si at du også synes at hjertesyke småbarn ikke skal opereres, at barn med diabetes ikke skal få insulin o.s.v? Eller hva med fortidlig fødte? Bør man ta de ut av kuvøsene? ← Meget bra argumentasjon! Er så enig, så enig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå