Gå til innhold

barn under studier

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_bella_*
Skrevet

Dere som har fått barn under studier, når fikk dere barnet? altså i hvilket år, og hvilken mnd?

Jeg er under attføring og skal begynne på skole til høsten. Vi har snakket om å få barn mens jeg går på skole, planen er at samboeren min skal ta permisjonen og jeg fortsette på skole (nettstudier).

Etter hva jeg har skjønt får far kun hele permisjonen om mor fortsetter på skole, men gjelder dette også om mor er under attføring (kan egentlig ikke skjønne hvorfor det skulle være noen forskjell, men må jo spørre ;) )?

Og når på året er det best å få barnet mht til eksamener og sånne ting? mars?

Ja, jeg vet at man ikke kan betille barn til et visst tidspunkt, men man kan jo prøve å planlegge litt :kgblunk:

jeg vil gjerne høre fra alle som har fått barn under studier, alle erfaringer! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk barn midtveis i sykepleierutdannelsen. Hadde nesten 1 års permisjon før jeg startet opp igjen.

Mannen var i full jobb, vi leide rimelig leilighet gjennom hans jobb og fikk full barnehageplass da jeg startet opp igjen på utdannelsen da barnet var 1/2 år gammel.

Jeg hadde ingen opptjening av permisjonstid,pappa'n hadde 14 dager i forbindelse med fødselen.

Når det passer i forhold til studier og eksamener kommer vel an på hvilke studier man tar.

Skal du amme barnet så er det vel litt praktisk vanskelig å fortsette studiene rett etter fødselen....?

Skrevet

Å få barn under studie kan være tøft, men samtidig er det også gunstig sånn lånekassemessig, og at du kan fortelle arbeidsgiver at "se jeg er ferdig med barselpermisjon, så det er lurt å ansette meg".

Verste timinga er å få barn akkurat når du er ferdig å studere, slik at du ikke får penger fra lånekassa fordi du er ferdig, og at du ikke har jobbet de 6av 10 siste månedene. Da har du bare engangstønaden, og det misunner jeg ikke de som skal klare seg på.

Gjest Gjest_bella_*
Skrevet

Problemet er at når man er under attføring har man ikke krav på noe annet enn engangsstønaden... og heller ikke støtte fra lånekassa.

Derfor var planen at jeg forsetter på skole etter fødsel (etter 6 uker?), og mannen tar hele permisjonen. Er det nettstudier er jeg jo hjemme og kan amme.

men jeg leste et annet sted her at om mor studerer får far kun 25 uker med 100% lønn, eller 35% med 80" lønn, dette er jo horribelt!?

Samtidig; om jeg studerer via nett er jeg jo hjemme, og kan lese når far kommer hjem fra jobb? Eller?

Værsåsnill og fortell meg om dette er urealistisk...

jeg får to år på høyskole, derfor tenkte jeg at rundt januar/april er flott å få barn på, far tar permisjon fram til sommeren -jeg er jo hjemme i ferien- og han fortsetter permisjonen etter sommerferien.

Skal vi vente til jeg er ferdig må skole og i jobb, må vi vente i 4 år til. og det er det ingen av oss som har lyst til.

Skrevet

Jeg har fått barn mens jeg er student.

Generelt vil jeg nok si at hvordan det er å kombinere å være student og å være mamma kommer både an på din egen motivasjon, og også hvor rolig babyen er. Det siste er det jo vanskelig å planlegge...

I forhold til økonomiske regler kan jeg ikke gi noen råd: er bosatt i utlandet og mannen min jobber for utenlandsk arbeidsgiver så det er kun jeg som har mulighet for økonomisk fødselsstøtte fra Norge, og får fødselsstipend fra Lånekassen.

Jeg fikk baby etter gjennomført 1 år av et toårig studie. Planla det slik at baby skulle bli født etter siste eksamen i vårsemesteret, og det gikk faktisk etter planen. Fødte 6. juni. Jeg har valgt å ikke ta pause i studiene, men begynte høstsemesteret 10. september. Har imidlertid kun en undervisningsdag på universitetet per uke, og da er pappaen hjemme hos baby.

For meg er det ikke noe problem å kombinere. Jeg velger å bruke hennes sovetid og en del kvelder på studier, det betyr kanskje litt mindre kafeturer og aktiviteter enn om jeg hadde hatt permisjon, men jeg syns det er fint å kombinere baby og studier.

Skrevet

Jeg holder på med 2. året i en bachelor og venter barn i begynnelsen av juni. Med mindre ikke knøttet bestemmer seg for å komme for tidlig satser jeg på å få ferdig eksamensoppgava mi til slutten av mai. Tar permisjon fra jobben hele sommeren og begynner å studere igjen til høsten.

Vi har ikke helt bestemt hvordan vi skal gjøre det med permisjonen når jeg skal på skolen igjen, men kommer nok til å benytte oss av tidskonto slik at pappaen er hjemme et par dager i uken. Da får jeg fullt fødselsstipend fra lånekassa.

I forhold til når det er best å få barn, så varierer det ift hva du studerer. For meg passer det ypperlig å få barn mellom 2. og 3. skoleår ettersom jeg da får litt fri sammen med babyen på sommeren og det siste året er mye egentsudier.

Skrevet

Kjenner flere som fikk barn i stuedita, og synes det var kjempefint. Er motivasjonen på plass så tror jeg det er den beste tia å gjøre det på, fremfor å vente til de første årene i en kariere.

meeen

det er nok ikke slik at arbeidgiver tenker: jippi, hun skal ikke ha barselsperm, forde du kan jo få flere når du først har fått en. Og dessuten så er småbarnsmødre masse hjemme med syke barn og ... ja du ser tegninga.

Det beste er å ikke si noe om barn i det hele tatt i søknad og intervju, for det blir gjerne galt uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...