Gjest mor og stemor Skrevet 2. november 2006 #1 Skrevet 2. november 2006 Vi begynner å nærme oss jul, og problemer rundt "mine barn og dine barn" blir tydeligere. Jeg har en samboer, som er far til tre barn i småskolealder, som han er helgpappa for. Selv har jeg to større barn, hvor den ene bor sammen med oss. Min "svigermor" sender fra tid til annen penger og godterier til SINE barnebarn. Det gjør hun også nå til jul. Hyggelig for dem. Men ikke så hyggelig for meg og mine barn, for de har ingen besteforeldre som sender dem slikt. Når vi nå snart skal feire jul, blir det derfor en veldig forskjellsbehandling av barn som skal feire jul sammen. (nå tenker jeg ikke på julegaver, men på alt det andre min svigermor sender) Hvordan løser andre dette, når det er gjøres forskjell på barna. Selvsagt kunne jeg gitt mine unger fra egen pung. Men familiens økonomi er stram, og min samboer kommer ikke til å kunne bidra med noe økonomisk i forhold til julemat etc , ja til og med julegaver til hans familie er det jeg som må betale........ Hvor urimelig er jeg hvis jeg sier at det min samboers barn får, får de spare til senere eller til de drar til sin mor i romjula?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2006 #2 Skrevet 2. november 2006 Mine, dine og våre barn er ikke enkelt. Her har vi gjort det enkelt. Alle gir til alle barn, ellers får de la være. Det blr rett og slett for komplisert med hvem som får fra hvem og om det blir rettferdig. Det er sårt for barn å se ste- eller halvsøsken får mere enn de selv, bare fordi de tilfeldigvis er så "heldige" å ha stor familie på en side. Vi har også bedt om gaver som er overkommelige i pris, det er helt på trynet når besteforeldre skal gi gaver til flere tusen kroner. Det er sikkert mange som er uenige i denne ordningen, men det er nå engang slik vi har valgt å løse det her og det fungerer for oss. Jula blir fredeligere og gavene får ikke så enormt mye fokus.
kamela Skrevet 2. november 2006 #3 Skrevet 2. november 2006 Kan ikke mannen snakke med mor og si at godteriet som sende blir fordelt på alle barna, eller synes han det er greit som det er? Kanskje han skulle ønske et økonomisk tilskudd til felles, høre ut som dere trenger det mer enn barna. Min mann synes det er greit at hans datter blir skjemt bort av hans mor og får ting uten at det er spesielle anledninger, jeg synes ikke det er så greit at den ene stadig får, så jeg har begynt å kjøpe flere ting til eget barn. Om hun ikke gir dine barn presang ville jeg nok kompensert med å kjøpe flere selv siden dine ikke har besteforeldre.
kamela Skrevet 2. november 2006 #4 Skrevet 2. november 2006 Hvis hans familie ikke gir til deg og dine, hvorfor i alle dager skal du finansiere noe til dem? Eller er det bare moren hans som har den innstillingen?
Gjest allium Skrevet 2. november 2006 #5 Skrevet 2. november 2006 Sett helt bort fra "stefamilie"-problematikken, så pleier jeg å praktisere at den av barna som får godterier, også må dele med de andre. Uansett hvor godteriene kommer fra.
Gjest mamma til 4 Skrevet 2. november 2006 #6 Skrevet 2. november 2006 Sett helt bort fra "stefamilie"-problematikken, så pleier jeg å praktisere at den av barna som får godterier, også må dele med de andre. Uansett hvor godteriene kommer fra. ← Helt enig. Merkelig at dere må skille så voldsomt på mine og våre barn. Tøm alt godteriet i en skål og la alle ungene kose seg. Hvorfor i all verden er det du som skal stå for de fleste utgiftene i julen? Det synes jeg er mer å bråke om enn det med godteri.
Gjest mor og stemor Skrevet 3. november 2006 #7 Skrevet 3. november 2006 Takker for innspill til mitt innlegg. Jeg har aldri gjort forskjell på "mine barn eller dine barn", når "dine barn" er hos oss. Derfor synes jeg det er litt trist at ikke min samboer ser ting fra samme synsvinkel, og lar sine barn sitte der med godteposer fra hans mor. (Dette gjelder hele året) Jeg synes også det er leit å se at moren hans også gir min samboer penger til ungene hans rett foran øynene på min yngste sønn som ikke får noen ting, når vi er på besøk. Tror ikke min samboer ser problematikken, for mine barn er noen år eldre enn hans, og han synes de er store...... men større barn har også følelser.. Det vil han oppdage når hans eldste blir som min yngste..
La Guapa Skrevet 3. november 2006 #8 Skrevet 3. november 2006 Vet du hva?: Min gamle far på 80 tenkte heller ikke sånn (han var litt yngere da jeg ble stemor) Han tenkte å komme til oss med bare en ting til vår felles datter (på julaften) Da ble det min oppgave å fortelle min far på en respektfull måte at slik kan vi ikke ha det! Vi har TO barn...ikke ett. Det samme måtte min mann ta med sine foreldre. De kjøpte til stedatteren min og ikke til vårt barn (fordi vårt barn var så lite og ikke "skjønte det" og fordi det var så "synd på min stedatter som hadde to hjem) Vi forklarte dem at det var de som ga inntrykk av at det var et problem å ha to hjem når de holdt på sånn. Og at selv om vår datter ikke merket det at hun ikke fikk noe (fordi hun hadde lagt seg og sånn) så merket jo den ELDSTE at det var forskjellsbehandling. Det ble slutt på det...og nå får alle...eller ingen. Jeg er også enig i at kommer det snop til huset er det alle sitt! og et voksent menneske kan da ikke stå å dele ut penger til bare sine barnebarn! Det er jo rett og slett ondskapsfullt! (i beste fall ubetenksomt!) La Guapa Guapa
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2006 #9 Skrevet 3. november 2006 Vi begynner å nærme oss jul, og problemer rundt "mine barn og dine barn" blir tydeligere. Jeg har en samboer, som er far til tre barn i småskolealder, som han er helgpappa for. Selv har jeg to større barn, hvor den ene bor sammen med oss. Min "svigermor" sender fra tid til annen penger og godterier til SINE barnebarn. Det gjør hun også nå til jul. Hyggelig for dem. Men ikke så hyggelig for meg og mine barn, for de har ingen besteforeldre som sender dem slikt. Når vi nå snart skal feire jul, blir det derfor en veldig forskjellsbehandling av barn som skal feire jul sammen. (nå tenker jeg ikke på julegaver, men på alt det andre min svigermor sender) Hvordan løser andre dette, når det er gjøres forskjell på barna. Selvsagt kunne jeg gitt mine unger fra egen pung. Men familiens økonomi er stram, og min samboer kommer ikke til å kunne bidra med noe økonomisk i forhold til julemat etc , ja til og med julegaver til hans familie er det jeg som må betale........ Hvor urimelig er jeg hvis jeg sier at det min samboers barn får, får de spare til senere eller til de drar til sin mor i romjula? ← Har desverre ikke egne barn, men min samboer har en liten gutt på 7 år. Heldigvis får han akkurat samme gaver og blir behandlet på samme måter som min søsters barn. Når jeg leser her så blir jeg bare mer og mer takknemmelig for foreldrene mine.
:-) anna Skrevet 3. november 2006 #10 Skrevet 3. november 2006 Jeg skjønner faktisk at bestemor har lyst til å gi barnebarna litt ekstra, både av penger og godteri. Men det bør ikke skje foran nesen på de andre barna. Da er det bedre at hun gir det til dere foreldre som kan gi det videre ved en passende anledning. Du sier ikke noe om hvor gamle ungene er, men det kan jo være at hun også synes aldersforskjellen er såpass stor at det ikke er så nødvendig at alt skal være likt. I tilfelle ville jeg heller "veid det opp" med å la de eldste få andre goder "fordi de er eldst". Da mener jeg kinoturer o.s.v. Om det er snakk om store summer (flere hundre kroner) kan jo en løsning være å opprette en konto slik at besteforeldre kan sette penger rett på kontoen om de ønsker å gi sine "egne" noe ekstra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå